springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-01 23:35

Vanaf hoe oud mag een pony springen? ik bedoel niet met ruiter maar gewoon vrijspringen? dat er wat hindernisjes in de bak liggen en de pony los loopt en zelf kan bepalen of hij er over gaat of niet. Hoe oud moeten ze daarvoor zijn?
Groetjes, joyce

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 23:42

tja, ik ben misschien een zeikerd, maar onder het zadel spring ik niet voor het 4e jaar. Los, hmm, jaar of 3, niet eerder (mijn mening he)

Megan
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 23:50

...dat er een paar balkjes liggen en de pony zelf mag bepalen of hij springt???

-dan moet je kiezen tussen twee dingen: losgooien bij balkjes...of...vrij springen (waarbij je hem wat opdrijft). Bij dat tweede mag je een paard niet laten kiezen he; als jij zegt dat hij moet, moet hij.
Dat eerste kan je al vanaf veulen doen, maar hij zal niet springen. Paarden springen zelden uit eigen beweging. Met vrij springen denk ik dat 3 zeker een mooie leeftijd is, misschien wat eerder. Maar dat hangt helemaal van de hoogte af en van het aantal keren dat je hem er overheen drijft. Ik denk dat je beter wat langer kan wachten en dan een aantal keer zodat hij snapt wat de bedoeling is,...dan dat je het met 2 jaar 'een keertje probeert'.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Megan op 2001-05-04 23:52 ]</font>

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-01 09:19

ja, mijn shetlander is bijna 2 jaar (11 juli) maar hij vind springen echt ongelovelijk gaaf. Hij springt overal overheen waar hij maar overheen kan springen. Gewoon uitzichzelf. Ik heb hem 1 keer mee aan het halstertouw genomen en laten springen dat vond hij ook gaaf. maar dat doe ik niet meer. Maar hij vind springen zoo leuk. Gister ook toen probeerde hij zelfs weer over het hek van de buitenbak te springen wat veel te hoog is. Bij zijn vorige land is hij een keer over een hek van iets hoger dan een meter gesprongen terwijl hij zelf maar 87 cm is. Ik weet dat het niet zo goed is, maar hij doet het allemaal uitzichzelf. Dus dacht ik misschien kan ik wat balkjes in de bak leggen zodat hij zelf weer kan kijken of hij springt , wat denken jullie daarvan? Is dat slecht? anders doe ik het niet!

Megan
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 14:10

Gewoon wat balkjes in de bak leggen lijkt me absoluut geen kwaad kunnen. Zeker niet als dat voorkomt dat hij uitbreekt. Maar ik had er zelf nog nooit van gehoord. Wel dat paarden uitbreken natuurlijk en daarvoor springen, maar ik ben heel benieuwd of hij het gewoon over een los sprongetje ook zou doen uit eigen beweging.
Maar als je de sprongen niet te hoog maakt kan het zeker geen kwaad.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-01 14:40

Ik denk dat ik het morgen eens ga proberen. en neem ook me fototoestel mee Lachen
ik hoop dat hij dat ook leuk vind, maar dat zal vast wel want vandaag was ik aan het wandelen met hem en toen lag er een soort balkje op straat, ik hem er omheen laten lopen maar hij sprong toch, ookal was het dan niet er over heen Lachen hij vind dat zo leuk gelijk die oortjes helemaal naar voren Lachen

meatime
Berichten: 16
Geregistreerd: 13-01-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 11:47

als je naar hengsten kijkt voor keuringen enzo, worden ze al vanaf hun 2de getraint in het vrijspringen dus dan lijkt het me wel dat je dan al kan proberen los te springen, dus gewoon aan de hand.