Staf draf kent ie maar galop wil niet lukken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fannytje
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-09-04

Staf draf kent ie maar galop wil niet lukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 18:19

Ik heb een verzorgpaard van 3jaar, We hebben hem de draf en stap geleerd maar galop wil maar niet lukken, Wie weet er een oplossing?

Nieuwe digi


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:11

Net zolang door opjagen tot hij in de galop zit en als hij in de galop zit.
Super belonen.
Dermate hij snapt dat dat galoperen is, kan je hem precieser laten aangeloperen.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

druipbles
Berichten: 60
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:19

wat ik deed bij mijn pony (die kon de draf en stap ook alleen de galop niet).. heel hard draven vlak voor de hoek gaan doorzitten de hulpen geven en eventueel een tikje met de zweep.
al galoppeert ze 2 passen, gewoon goed belonen ze heeft het immers toch maar gedaan.
naar mate het beter ging, probeerde ik het vanuit een rustige draf en het gaat perfect!!! OK dan! deze methode werkte bij mij..

mocht het niet lukken de eerste keer zou ik het toch nog door blijven proberen tot het wel lukt.
ik heb met een andere pony mee gemaakt dat deze werd opgejaagd en die werd bang voor de zweep... natuurlijk valt het te proberen, maar zorg er dan wel voor dat hij er geen angst voor krijgt Knipoog

succes OK dan!

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:19

Ik neem aan dat dat 3 jarige paardje nog niet zo heel lang onder het zadel is.
Misschien is het handig om eerst goed te longeren.
Dan leert het paard de commando's voor stap, draf en galop. Wanneer longeren goed gaat kan je er rustig op gaan rijden en dan bij de overgangen weer het betreffende commando geven.
Het kan natuurlijk ook zijn dat het paard nog niet sterk genoeg is voor de galop. Dan moet je nog even geduld hebben.

molentje
Berichten: 50
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:44

wat ik deed bij mijn verzorgpony was gewoon doorzitten en als je wil aangalloperen opeens de hulpen aangeven met een een tik van de zweep erbij zodat je paard eigenlijk een beetje schrikt... bij mij hielp het wel ik weet alleen niet of dat bij de jouwe ook wil lukken

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:45

Ben het helemaal eens met luuntje, gebruik wat meer stemhulp!
En heb geduld, hij is nog maar 3!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:41

ja rustig aan het advies van molentje (sorry) vind ik niet geweldig net als voor een bocht moet je je paard "voorbereiden"op wat er komen gaat. wat mij wel op valt is dat heel veel mensen het idee aanbrengen van de zweep is dat goed ? probeer wat te longeren als hij harder draaft zal hij gaan gallopperen meer met stem en als hij het dan snapt kan je er op gaan zitten en iemand anders laten longeren op het moment dat er met de stem galop word aan gegeven geef jij de hulpen dan goed belonen houd er rekening mee dat hij in het begin wat moeite zal hebben met de balans vinden nu er iemand op zit

ik weet deze weg duurt vast wat langer dan een flinke mep of op jagen maar ik weet zeker dat je er een betere band en een geestelijk stabieler paard door zal krijgen.zolang je zonder zweep kan is dat toch beter? geduld is het sleutel word sucses.
als je nog wat vragen heb mag je ze altijd vragen sucses

Jorientje

Berichten: 308
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Schüttorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:53

Ik heb vorige week voor het eerst gegaloppeerd met mijn 3jarige.. In het bos wel te verstaan Haha! Ik was samen met een ander paard aan het draven> die van mij vond een plas eng en ging langzamer draven, hierdoor ontston een vrij grote afstand tussen ons en het paard voor ons.. Timo ging harder draven om dichterbij te komen en kwam er toen achter dat hij met mij op zn rug ook kon galopperen Haha! En leuk dat ie het vond *LOL* 2 dagen later heb ik het in de bak nog ns geprobeerd en hij wist meteen wat de bedoeling was.

*Team Hippo*
Timo 347,5 km~~K1+22 K2+1
www.flipperfoto.nl

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:18

gelukkig nou heel veel plezier het is ook meestal niet dat hij niet wil maar de overgang van draf naar galop is lastig voor een onervaren paard
zeker met een ruiter op zijn rug moet hij zijn balans vinden

pianka

Berichten: 660
Geregistreerd: 05-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:33

Je kunt het ook op een recht zandpad leren. Dan willen ze meestal wel graag. Als je dan ook gelijk de hulp goed geeft begrijpen ze het daarna in de bak ook wel. succes!

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:06

Ik vindt het ten eerste nergens op slaan dat je je paard moet opjagen om hem in galop te krijgen.
Hij is 3 jaar, mijn paardje is 5,5 en begint net te snappen hoe hij rustig moet galopperen.
Het lijkt mij het beste om hem rustig te laten draven, voorbereiden op je hulpen, en ze geven. Als hij het niet doet weer terug nemen, rustig laten draven en weer proberen. Blijven schoppen tot hij keihard draaft heeft echt geen nut hoor.

My horse makes me happy, not money

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:31

Ik leer mijn paardjes alles eerst aan de longe, dus ook de galop wordt aangeleerd met een stemhulp.
Dit herhaal je zo vaak dat het paard de link legt tussen het galopperen en de stemhulp want dit helpt je namelijk enorm als je erop gaat zitten en je dus de stemhulp geeft voor de galop met de daarbijbehoorende zithulpen.
Dit werkt bij mijn paarden prima en ik heb ze het allemaal op deze manier aangeleerd.

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:27

Die van ons is nu bijna 2 maanden onder het zadel. Ik ben het helemaal met Luuntje eens eerst longeren sterker maken dat paard en zorgen dat hij je commando's snapt. De achterhand is vaak nog niet sterk genoeg. Die van ons galoppeert nu sinds ongeveer een maand (onder het zadel) in het begin sprong ze regelmatig over, ze was dan overkruist. Veel oefenen op kleine stukjes je paard moet eerst sterker worden in de achterhand. Probeer daarna door een bocht te komen zonder dat ze overspringt neem haar daarna terug in draf. Een paard onthoudt de laatste paar passen die ze gemaakt heeft, zijn deze goed dan stoppen. Zo leert ie wat er bedoeld wordt. Wel goed voorwaarts galopperen te langzaam is ook moeilijk voor een jong paard. Het aanspringen onder het zadel hebben we geleerd met een overdreven hoog opgetrokken buitenbeen. Het been op die plaats laten en zorgen dat jezelf niet gaat verzitten, anders is zo'n jong paard zijn balans alweer kwijt en springt ie over.

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:47

en let goed op je handen enzo dat je hem niet tegenhoud, zag ik laatst bij iemand dat paar galopeerde voor geen meter omdat ze hem (on)bewust tegenhield

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:17

ik heb het idee dat paarden pas gaan galoperen met iemand op hun rug als ze er aan toe zijn.
Zo wou mijn haf niet galoperen met mij op z'n rug, hij begon gewoon een boksaldo. Nu vindt hij het geweldig en springt hij naar mijn zin iets te vaak aan in galop.. haha

♥♥♥♥♥ guccio @ [IM] Dag mijn allerliefste Guuc ♥♥♥♥♥
The best move is to follow your heart

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:56

Ja, veel paarden die niet galloperen (heb ook zoééntje gereden) kunnen het vaak nog niet. Hebben ze nog niet genoeg balans voor. Ze moeten eerst aan de longe en op een recht stuk buiten ondervinden hoe galop nu éénmaal is. En ook niet laten hard draven, dat leren ze alleen maar als truucje. Als de draf goed is kan je in de wending eens galophulp vragen. Veel succes!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:05

die van mij zijn we aan het omscholen die heeft voor de kar gelopen en mocht dan niet in gallop, hij snapte totaal de hulpen niet, steeds proberen en weer terug ineens viel hij in galop op de hulpen dik beloned en na een paar keer had hij het echt door hij vind het nu geweldig.
wou ik buiten een ren galopje maar ja dat snapte hij nog niet hel;emaal dat hij nog harder komt maar weet zeker dat hij dat ineens zal beseffen heheheh, wat waarschijnlijk op een moment komt als ik het niet verwacht:P
maar hij heeft de balans gevonden en de hulpen snapt hij nu ook zonder stem

Jollybollie

Berichten: 584
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:51

Mijn pony(5 pas ong. 1/2 jaar onder het zadel) heeft soms moeite met aanspringen. Wat bij mij goed hielp was op het verkeerde been gaan lichtrijden, het commando 'galop' geven en dan in galop 'laten vallen'
Nu galoppeert ze gewoon aan op beenhulpen.


Fannytje
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-04 21:46

Hij kent het nu al, we hebben het geleerd door een paard voor hem te laten galopere en hij ging er achter aan. hij is trouwens 3.7mnd, mijn fout.

Nieuwe digi

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:47

geloof mij, mijn paard is 10jaar (draver) en kan sinds kort weer goed galopperen... eerst snapte ie niet wat de bedoeling was en daarna is hij ernstig ziek geweest!
Meid met tijd en geduld gaat het je ckr lukken

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:49

In het begin je paard in galop laten vallen, pas later heeft hij genoeg kracht en lichaamsbeheersing om echt aan te springen.
En een goede voorbereiding van het paard begint al aan de longe. Daar moeten alle gangen al goed gaan voordat je er aan kunt denken om er op te kruipen.

Je suis Charlie.

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 00:46

hey,

Toen ik juno kocht kon hij ook niet galoperen ( is een draver )
maar voor ik het wist kende hij de galop al.
ik was er eigelijk net die dag niet mee bezig ( normzaal steeds wel met het leren ervan enzo. ) maar raak ontopic dus ik ging die dag samen met peggy ( nicht ) rijden in de bossen zei zit voor mij te galoperen en ik achter haar te draven toen juno ineens in de galop zat ik had het int begin niet eens echt in de gaten. hahah ik super blij dat ie in de galop zat. Haha!
en daarna deed ie het steeds als ik het hem vroe
nu wil hij bijna niet meer hard draven hahaha.

gr aniek

♥Een paard is veel meer waard dan rijkdommen, wanneer we paardrijden lenen we vrijheid.
♥Shakira
♥Lieve Juno, je was een geweldige pony, rust zacht maat.

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:30

Van de zomer reed ik een 3,5 ganger ijslander door (jaja die heb je ook). En stap en draf ging prima maar galop kende die nog niet in de bak. Iemand die me erin begeleidde hielp mij, ik moest de galop hulp geven en zij "longeerde" ons en we galopeerden! Vervolgens ga ik weg en word er niet meer in de bak gegalopeerd dus nut had het niet Knipoog.
We hebben ook in het bos gereden en indd op een lang recht pad achter een ander aan in galop! Werkt ook heel goed, zolang je de hulp geeft en hem goed beloont als hij het doet zit je op de goede weg!

Groetjes, Marjolein

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:47

parouscha schreef:
Net zolang door opjagen tot hij in de galop zit en als hij in de galop zit.
Super belonen.
Dermate hij snapt dat dat galoperen is, kan je hem precieser laten aangeloperen.




Als hij nog niet kan aanspringen is hij er gewoon nog niet aan toe.
Als je echt zeker weet dat hij dat wel is, rijd je hem minstens een halfuur, veel overgangen en voltes, zodat hij lekker los word. dan rijd je hem op een grote volte. op het moment dat hij van de hoefslag afgaat en jij merkt dat hij goed meebuigt met de bocht, probeer je hem te laten aanspringen. As hij dan alleen hard gaat draven drijf je hem aan en tegenlijkertijd houd je hem in. Zo wil hij niet hard gaan, maar ook niet blijven draven. Zo deed ik het bij verschillende paarden, het heeft altijd goed gewerkt. Als hij een paar passen heeft gegalopeerd stop je, beloont hem en stapt hem uit. de volgende keer doe je het op de andere hand. (weer na een halfuur losrijden!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:49

Cassidy schreef:
In het begin je paard in galop laten vallen, pas later heeft hij genoeg kracht en lichaamsbeheersing om echt aan te springen.
En een goede voorbereiding van het paard begint al aan de longe. Daar moeten alle gangen al goed gaan voordat je er aan kunt denken om er op te kruipen.


amen

Niet teveel overhaasten. De basis is het belangerijkste om aan te leren, daar mág je lang over doen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers