scheve rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loverlaet
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-01 22:21

Wie heeft er ervaring met een western zadel voor een ouder paard met een ongelijke rug.Elk zadel trekt namelijk na verloop van tijd en vooral in galop helemaal naar rechts.
Zelfs ervaren zadelmakers weten er geen raad mee. Het paard is een 17-jarige welch-cob merrie met een hele ronde rug en weinig schoft, het ligt niet aan de ruiter.
Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 22:42

Ik heb er geen ervaring mee, maar reageer toch effe. Lijkt me een groot probleem met een westernzadel. Een Engels zadel kun je nog aan laten passen qua kussens opvullen, maar dat gaat met een westernzadel niet.

Ik weet dat er in de buurt van Utrecht een westernzadelmakertje zit dat een ontzettend goede naam heeft. Hij heeft een keer of vijf geleden ook met een verhaal in de Bit gestaan. Misschien dat je hem eens kunt raadplegen; hij maakt zadels echt helemaal op maat en komt dus ook eerst je paard helemaal van alle kanten opmeten voor hij wat gaat fabrieken!

Succes ermee!

Sonja

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 13:11

Misschien moet je je eerst afvragen wat de oorzaak van die scheve rug is. Galoppeert het paard altijd op een bepaalde hand, dan kan dat een reden zijn waarom hij scheef loopt. Ook kan het een probleem zijn wat een chiropractor op kan lossen (wervels rechtzetten bijv.). Mocht je dat allemaal al geprobeerd hebben dan is misschien een Orthoflex-zadel een oplossing (zie http://www.ortho-flex.com). Ook bestaan er westernzadels met ongelijke bars, maar hiervoor zul je echt een kenner moeten laten komen. Want wordt dit verkeerd aangemeten dan wordt het probleem alleen maar erger.
Of wat te denken van een zadel zonder bars, de 'treeless' Bob Marshall, of de Circle Y 'sportsaddle'. Ook een Portugees herderszadel heeft geen 'harde' binnenbouw.
Zo maar wat ideetjes, misschien kun je er iets mee.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 18:48

Kun je misschien gebruik maken van een borsttuig om het zadel op zijn plaats te houden in combinatie met een backsinge? Ik weet niet of je naar zadelmakers bent geweest die veel ervaring hebben met westernzadels, want die zijn er in nederland nog niet veel. Zo niet, dan zou je naar Arthurs Westernstore kunnen gaan en aan Arthur kunnen vragen of hij je misschien aan een goede westernzadelmaker kan helpen. Volgens mij kent hij die wel. Of anders weet hij vast wel een geschikt zadel voor je te vinden.
Succes,
Jolande