Heel apart (=redelijk lang verhaal)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Heel apart (=redelijk lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 22:23

Toen ik gister dus thuis kwam uit mn werk zag ik net dat mn moeder Nimro naar stal bracht. Ik moes van haar direct naar stal komen.
Nimro was zeik en dan ook echt zeiknat van het zweet. (onder zn overgangsdeken) Dus ik er meteen met een zweetmes over, drooggewreven, zweetdeken op en ik heb ong. 15 minuten met hem aan de hand gestapt. Toen was ie aardig droog en weer goed op adem.
Toen heb ik hem lekker op stal gezet en meneer was de rust zelve en hij heeft gewoon goed gegeten.
Hij was giga aan de dunne en heeft toen van 18.00 tot 23.00 niet meer gepoept, doet ie anders altijd wel 1 of 2 x. Ik ben er toen om 3.00 snachts uitgegaan om hem te controleren, toen had ie een 'goede'drol gelegd en had nog steeds geen verhoging. De volgende dag ook niet.

Enkele feitjes:1. Hij stond dus samen met een pony in een andere wei als de rest, konden elkaar dus niet altijd zien maar daar heeft ie nooit echt problemen mee.
2. Hij had die dag ervoor een wormenkuur gehad.
3. Hij had dus nat gras gegeten, maar niet echt lang ofzo.
4. Hij had verder helemaal geen symptomen van koliek oid.
5. Hij heeft wel een beste bui over zich gehad maar hij stond onder een waterdichte deken.

Hij heeft nu dus nergens last meer van en hij heeft weer hele normale ontlasting.

Wat kan dit geweest zijn???
Ik heb er geen DA bij gehad omdat er verder niets ernstigs was.

Ik weet niet goed in wat voor hoek ik t moet zoeken wat het geweest kan zijn.
Hebben jullie ervaring met iets soortgelijks??
Wat kan het geweest zijn??



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 00:21

Als ik het zo lees, dan probeer ik te begrijpen waarom hij heeft gezweet. Als hij zweet omdat hij ziek is, dan zou je denken dat hij en hoge temperatuur moet hebben gehad; maar dat had hij dus niet.
Heeft ie misschien ontzettend lopen rennen dat ie zo nat was? Zo uit zijn dag gegaan dat ie zelf helemaal van slag was? Wat deed ie toen je moeder hem aantrof?

Dunne ontlasting kan van het natte gras komen, dat hoor je wel vaker.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-02 15:27

Hij heeft dus idd wel ff gek gedaan en toen heeft mn ma er direct heen gegaan en zag ze dat ie superbezweet was.
Toen ze hem naar stal liep was ie wel heet en opgefokt.

Wat de verhoging betrefd, die heb ik pas 's avonds gemeten omdat ik geen thermometer bij de hand had.

Die dunne komt idd waarschijnlijk door het natte gras en eventueel in combi met de wormenkuur.

Wat ik eigenlijk helemaal niet snap is dat ie gedurende zo'n lange tijd verder geen ontlasting heeft gehad.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 18:12

Als een paard zich erg druk heeft gemaakt, of misschien ook door een wormenmiddel, maar dat weet ik verder niet, en zich een beetje heeft lopen stressen kunnen de darmen wel eens eventjes van slag zijn. Zo heeft Navy's grote vriend Tiko ALTIJD buiten diarree, zodra hij weer op stal komt is dit weer beter. Misschien de verandering?
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

DubbelFun

Berichten: 88420
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 19:26

carlijn83 schreef:
Wat ik eigenlijk helemaal niet snap is dat ie gedurende zo'n lange tijd verder geen ontlasting heeft gehad.


De darmen hebben een bepaalde tijd nodig om het voer te verteren en er mest van te maken (restprodukt onverteerde vezels). Als de mest 'normaal' is kan dit tussen de 12 en 24 uur duren, verschilt per paard. Als de mest dun is is het af te leggen traject veel sneller, want er worden minder voedingsstoffen door de darmen opgenomen. Maw de 'doorloopsnelheid' kan dan soms één uur zijn. Als je paard zijn darmen dus leegt door die dunne kan het een hele tijd duren voor er weer 'normale'(dikke) mest uit komt, want de darmen doen er veel langer over.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

heel apart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 10:34

Wat ik er van kan maken (naar je verhaal), is dat 'ie of heel aan het lopen is geweest om de een of andere reden en daarom zo bezweet is geraakt onder z'n deken en dat de combi van inspanning en warmte hem aan de diarree heeft gezet.
Sugarmiss heeft idd gelijk dat het best een hele tijd duurt voordat er weer mest komt na diarree.
Wat ook een mogelijkheid is, is dat 'ie iets verkeerds heeft gegeten in de wei en daarop heeft gereageerd met zweten en diarree en het op die manier uit zijn systeem heeft gekregen en er verder dus geen last van heeft gehad.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 11:53

allemaal thnx!

Ik ben nu idd op een paar ideeen gekomen wat het had kunnen zijn.
En ik snap nu ook met dank aan suggermiss hoe het kan dat de ontlasting zo lang op zich liet wachten.
Hij is er weer helemaal boven op hoor.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maaike7979, Melzazu, Shari_B, Syb_sem, veertje99 en 19 bezoekers