Ergering wat betreft Endurance..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Ergering wat betreft Endurance..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 18:58

Hoi

Zat ik vandaag gezellig te kletsen met twee stalgenootjes, kwam 'zondag' opeens aan het licht.. Een van hen had zondag een wedstrijd, ik gellof Dressuur, en ik ga dan naar Balkbrug voor mijn Endurancewedstrijd.
Omdat we dan beide vroeg op moesten staan, zei ik dat we elkaar 's morgens nog wel zouden zien. Zei zij ineens, voor de grap, "ik ga wel mee naar Balkbrug, rijd ik ook wel EVEN zo'n Endurance..". Ik geergert, omdat zo ongeveer IEDEREEN die ik ken, deze sport onderschat.
Zegt die andere dat het haar ook wel wat leek, en vroeg mij wanneer de volgende was. Ik zeg dus dat die veel te snel is, ze (is geloof ik 4 jaar ouder dan mij) heeft amper getraint, al loopt haar paard wel SGW, 1 x per maand. Volgens haar had haar paard een goede conditie (wat ik ook nog wel wil geloven), en kon ieder paard wel een wedstrijd van 30 km lopen.. Boos! Frusty Ik werd me een partij chagerijnig..

Maar nee.. dat was het nog niet.. Ik legde haar uit dat dat misschien wel zo kon zijn, maar dat de hartslag ook wel in orde moest zijn.. Vroeg zij wanneer die gemeten werd tijdens de rit. Ongeveer op de helft, in dit geval 15 km, en dan meteen bij aankomst van de P/A. Hoelang je daar ongeveer over deed.. Dat ligt er natuurlijk aan, de een doet het in een uurtje, de ander in 2 uur. Oow.. maar zij kon 15 km wel in een halfuurtje!! Dan wachtte ze die 20 minuten straftijd desnoods, en galoppeerde dan weer door, tot aan de finish.. Desnoods deed ze iets rustiger, om binnen de tijd te eindigen. Zou ze dan geen eerste kunnen worden?

Ow.. wat ergerde ik me.. Heeft nog nooit zo'n wedstrijd in z'n werk zien gaan, alles wat ze er over weet heb ik haar verteld, en die denkt wel even een wedstrijd te WINNEN! Toen ik zei dat Endurance geen sport is om voor het winnen te gaan, verklaarde ze me voor gek, verspilde moeite/geld en tijd. Als zij 'm zou rijden zou ze 'm winnen en anders niet.

Ze is dit dus (Helaas) serieus van plan, en maak me daar veel zorgen over.. Kan me hier zo kwaad over maken, dat ik het even kwijt wou (sorry..). Hoop dat ik 'r nog kan tegenhouden..

Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


franka

Berichten: 161
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 19:20

hallo
kan me voorstellen dat je van zo iets baalt.
ik weet op zich erg weinig van endurance maar ik geloof er niets van dat een paard zoiets zo maar even kan doen zonder er speciaal voor getraint te hebben. als iemand denkt dat ie dat wel kan vind ik nogal dom. hopelijk komt het allemaal goed en ondervind het paard er geen schade van. veel succes met tegen houden
groetjes franka

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 19:39

Dank je wel!
Voordat je Endurance op tijd kan gaan rijden heb je een zeeeer lange en intensieve training nodig! Ik kon het even niet hebben dat zij dat onderschatte..
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 20:28

Heb ik ook wel eens meegemaakt.
Dan vertel je trots dat je op een buitenrit van een uurtje of 4 bent geweest en dan komen mensen (met hun totaal niet in conditie knol) vragen of ze mee mogen. eeh nee dus , liever niet. (en dan probeer ik nog aardig te zijn. Bloos
Msschien een idee om wat informatie van de DER site uit te printen en bij jullie in de kantine (als jullie die hebben) te leggen. (heel subtiel)
Onderstreep vooral de woorden "training" en "conditie"

17 mensen vinden dit leuk


batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 20:36

Toch zou je niet al te verbaasd moeten zijn als ze er nog een redelijke klassering uit haald.. Een klasse 1 rit is namelijk door elk paard met een gewone conditie wel uit te rijden. Helemaal als ze veel traint (en ook dressuur is een goede training) zou ze het best nog wel eens goed kunnen doen.
(al heeft ze een rotmentaliteit, waardoor ze het zichzelf moeilijk/onmogelijk maakt, maar haar paard kan het zeker wel aan!)

Pas bij klasse 2 en 3 begint de training echt zwaar mee te tellen..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 20:38

waar maak je je druk om???
oke,als ze echt serieus zijn;tjah,zonde voor de endurance,maar het is wel
haar keuze!!!
tuurlijk heb je flinke training nodig,maar dat is bij elke sport.
en voor elke tak van de paardensport wordt er zwaar getraind,of minder zwaar,maar dat gaat meestal ten koste van het paard...
zolang het er niet letterlijk dood bij neerstort kun je alleen maar waarschuwen...verder;het is en blijft hun keuze!
verder nog veel plezier met je wedstrijd

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 20:41

Navy laat haar lekker gaan die mensenvallen toch vanzelf op hun bek en hard ook en dan kan jij lachen ??

Er zijn mensen zat die denken dat een B parcours springen ook wel makkelijk is maar ik heb de nodige halvewege het parcours zien stoppen omdat het rtoch best lastig was Frusty . Lekker laten gaan die mensen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 21:28

ZO is het!!

Helaas denk ik ook dat ze er misschien nog best een klassering uit zou kunnen halen, en dat is juist het punt!
Wordt ze dus beloont voor zo'n manier van rijden! En dan gaat ze maar door waarschijnlijk.. *zucht*
Zal in elk geval een A4tje typen met daarin inderdaad wat informatie, en die op het prikbord hangen (bij gebrek aan kantine)!
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wiifke en 34 bezoekers