Hoofd kantelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Hoofd kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 20:42

Mijn paardje doet nu telkens (vooral als ik voor de eerste keer aandraaf) haar hoofd kantelen. Ze komt dan erg terug in tempo en heeft volgens mij het idee om te gaan steigeren (dit idee heb ik omdat ze dat eerst ook deed). Waar kan dit aan liggen?

Ik probeer haar nu zo voorwaarts mogelijk te houden met mijn been en als dat niet meer lukt, dan mep ik 'r vooruit met de zweep. Dan is het weer ff over tot 2 meter later. Als ze eenmaal loopt gaat het wel goed. Maar dit duurt wel heeeeel lang.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:25

Kantelen en neiging tot steigeren staat niet zo vaak samen.
Dat je haar dan goed voorwaarts rijd is zeker goed!
Kantelen doen ze vaak om onder een bepaalde druk uit te komen.
Heb je haar wel in het rijden aan 2 teugels?? Goed recht dus van achteren naar voren gereden?
Als ze incidenteel kantelt wil het wel eens helpen om je binnenhand EVEN wat hoger te dragen en je buitenhand wat lager.
Voor de rest goed aan werken dat je paard recht aan 2 teugels gaat.

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:35

heb je ook gekeken of haar gebit in orde is? misschien haken of (leefdtijds bepalend) nog een nieuwe kies ofzo?
wat wel wil helpen om het hoofd wat rechter te houden is als ze haar hoofd naar binnen kanteld de buiten teugel wat lager te houden
voor uit meppen ben ik geen voorstander van weet niet wat je daar mee oplost probeer eerst uit te vinden waarom ze dat doet.
maar als je denkt dat ze gaat steigeren wel voorwaarts rijden dat doe je goed en iets ruimte op de teugel geven als ze dan te strak staan komen ze eerder omhoog.
sucses(als je je binnen hand hoger houd zul je alleen de neus meer naar binnen kantelen (sorry)

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 08:31

Het gebit is pas in Deurne nagekeken bij het Horse Event. Was ik orde.
Ik zal vanavond gaan proberen om haar zoveel mogelijk voorwaarts te houden, zodat ze geen tijd heeft om gekke dingen te bedenken. Maar mocht het echt nodig zijn, heb ik toch de zweep nodig om haar te overtuigen dat ze toch echt naar voren moet ipv omhoog. (ze is nogal moeilijk te overtuigen dat ze niet haar zin kan krijgen)

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:52

klinkt mij alsof je teveel spanning op de teugels hebt waardoor het paard terug wil i.p.v naar voren..

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 11:01

zelfs al laat ik de teugels helemaal los, doet ze het nog altijd.
Ik vermoed dat het een uitprobeerseltje is om me bang te maken.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:28

Niet je teugels helemaal los laten, dat weet ze en dan gaat ze steeds een stapje verder totdat jij er niets meer mee kunt. Je moet ze zeker niet heel strak houden, maar gewoon zoals je ze altijd hebt. Als ze haar hoofd kantelt, flink aandrijven, luistert ze niet, geef je haar maar gewoon een ontzettende schop. En desnoods een ontzettende tik met je zweep en dan meteen je been er aan. Klinkt echt heel zielig, maar je moet haar er gewoon doorheen rijden, zoals je nu volgens mij al doet. Gewoon zo doorgaan, maar gewoon misschien iets sneller aanpakken. Als je al merkt dat ze wil gaan kantelen, meteen ingrijpen. veel succes

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:13

probeer ook eens een tikje met de zweep te geven ipv meppen.
als je mij zou meppen zou ik ook "steigeren "en vervelend doen
en probeer elke keer met een schone lei op je paard te stappen miss omdat jij onbewust bezig ben met wat ze gedaan heeft toch spanning op haar over brengt.
vraag er iemand bij die erop kan letten of jij spant ofzo (of een les nemen?)

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 07:59

Ik heb al les, en in de les kom ik er heel gemakkelijk doorheen, maar als ik alleen rij, duurt het wat langer. Een tikje met de zweep reageert ze op dat moment niet op. Ze is dan zo erg terug dat ik haar echt heeeel duidelijk moet maken dat ze toch echt vooruit moet. Ze wil dan gewoon niet lopen en bij been denkt ze: jaja, zal wel en een klein tikje net zo.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:20

Paard kan scheef zijn en word niet rechtgericht waardoor paard aan 1 kant meer aanleuning neemt, als je zelf er ook aan gaat zittten net aan die kant waar paard ook vastpakt, dan kan deze als gevolg gaan kantelen.
Probeer je paard recht te richten daardoor zal je paard op gelijkmatige aanleuning komen met juiste drang naar voren en dan zal je paard kunnen ontspannen. Zie meer over rechtrichten www.hoefkatrol.com Succes

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:19

je moet er wel op letten dat je evenveel druk op beide teugels hebt..Dan zou je paard recht moeten zijn... Zo niet dan vraag je aan de niet kantel kant net ietjes meer...
Je moet toch echt proberen om dat beest voorwaarts te houden.. Als ie in het begin niet zo wil dan moet je het eens proberen met veel overgangen rijden..Daar wordt mijn paard zeker veel heter/alerter van.. Nooit meppen 1 tik is genoeg.. En er ook voor zorgen dat je, je paard (onbewust misschien) niet gaat opsluiten van voren want dan kan ie nog maar 1 kant op en dat is omhoog..

Succes ermee OK dan! don't give up Haha!

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 07:55

Met meppen bedoel ik niet de zweep kapot slaan of zo hoor. Gewoon een heel flinke tik die ze niet kan negeren.

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:54

dat hoop ik toch want anders maak je het erger dan het is
Van wie heb je les als ik vragen mag Verward

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:04

ik heb ook geleerd hoor als je paard zo terug blijft en niet reageert dat je hem een knal moet verkope..probleem is makkelijker voorwaarst op de lossen.. en heb toch les van een ZZlicht ruiter

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 07:58

Knightloekie, ik heb les van Claudia, daar heb jij geloof ik ook les van gehad. Het is echt niet zo dat ik haar onnodig keihard sla hoor. Claudia vind nog dat ik te lief ben voor d'r. Dus zo erg mep ik nou ook weer niet.

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:22

Wat doet iedereen toch moeilijk over een mep? Een paard moet gewoon luisteren en een harde mep is beter dan steeds een zacht tikje. Als dit meisje gewoon les heeft en de instructrice heeft haar gezegd dat ze nog te lief is, wie ben jij/zijn jullie dan om hier commentaar op te gaan leveren.
Ik ben het volledig met Randie en intructrice Claudia eens. Marijke, succes ermee. Komt wel goed

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 09:33

thanx. Dit vind ik nou ook!

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:26

@ KEL2004 als je goed terug leest..heb ik alleen maar een tip gegeven uit eigen ervaring.. Ik was ook te lief Haha! tot op een gegeven moment het me te erg werd en ik ook een mep heb verkocht.. Maar ik heb hem er ook wel eens 1 teveel gegeven en dan begrijpt hij het niet meer en gaat juist klieren... Dat is wat ik ermee bedoelde...
Dus mensen maak je niet zo sappig OK dan!

Enne Marijke ik weet zeker dat je hier doorheen komt, als mij het is gelukt, lukt jou dat ook Haha! Haha!

Succes er verder mee


marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 14:33

ik heb denk ik de oplossing gevonden!
Proberen om druk te krijgen op de buitenteugel (ze kantelt om onder die druk uit komen) en met mijn binnenbeen richting buitenteugel te drijven. Tot nu toe werkt het.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:41

kantelen is een aanleuningsprobleem.. de enigste oplossing is om je hand waarnaar de neus wijst heeel ver omhoog te doen zonder dat je je druk op de teugels veranderd.

(ofwel.. als die zn neus naar links wijst en oren dus naar rechts doe je je linkerhand omhoog)

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:54

marijkedam schreef:
ik heb denk ik de oplossing gevonden!
Proberen om druk te krijgen op de buitenteugel (ze kantelt om onder die druk uit komen) en met mijn binnenbeen richting buitenteugel te drijven. Tot nu toe werkt het.

OK dan!