Met de zweep op het hoofd slaan!!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
matty
Berichten: 181
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Elburg

Met de zweep op het hoofd slaan!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 10:46

Boos! Ik kon me daar echt boos om maken Boos!
Ik was zondag op een wedstrijd in Ommen en daar was een kerel aan het rijden die de zweep andersom vast had en constant het paard op zijn hoofd sloeg! Frusty
Hij reed nota bene ook nog Z. Frusty

Hij liep veel te diep en het paardje was heel bang.
Ik had z'on zin om er wat van te zeggen maarja wie ben ik?! Boos!
Echt die kerel dacht dat hij alles was.

Ik ben echt niet tegen de zweep maar je moet hem wel op de goeie manier gebruiken, en niet om je paard naar beneden te krijgen!!!


germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:53

als het goed is, hoort een ringmeester erop te letten dat je geen onrechtmatige dingen doet met losrijden. Dan mag je uitgesloten worden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:54

Weet je wat de reden was waarom hij dat deed ???

Je kan het wel zielig vinden maar voor hetzelfde geld was dat paard gevaarlijk bezig en moet hij straf hebben. Ik ga ervanuit dat mensen die Z rijden heus wel weten waarmee ze bezig zijn anders waren ze daar niet gekomen. Als een paard namelijk heel gevaarlijk steigerd en bij achter overklapt moet hij gewoon op zijn donder krijgen klaar. Jij kan niet op een afstand zien wat er gebeurt en hoe het paard normaal is.

Ik kan niet vanaf de kant oordelen of dit mishandeling is ja of nee. We kennen het paard niet en de omstandigheden niet. Dus laat het lekker gaan. Helaas zie ik ook dat een hoop mensen hun paard NIET op zijn donder geven wanneer het nodig is. Die ruiters wachten af met alle gevolgen van dien. Dus wat is goed en wat is fout ???? Ik denk dat je pas mag oordelen als je de gehele combinatie kent en weet hoe ze dagelijk trainen en doen. Het is namelijk zo gemakkelijk om vanaf de zijkant te oordelen. Ga jij eens in dat zadel zitten en een proef of parcours afleggen op een lastig paard kijken hoe jij het doet enz...

En reken maar als hij te ver ging krijgt hij heus wel op zijn donder van de ringmeester op het terrein. Er hoort namelijk een jurylid bij de ring te staan om alles te controleren.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:58

Ik denk dat zij bedoeld dat het met het inrijden gebeurde. Ik zie ook vaak genoeg dat paarden afgerost worden vlak voordat ze de ring inmoeten. Geen ringmeester die bij het inrijden staat te controleren hoor.

Je hebt gelijk dat je de situatie en combinatie niet kent.
Maar ik vind dat iemand wel een behoorlijk goede reden moet hebben om een paard met een zweep op het hoofd te slaan Verward Dat een ruiter Z is wil niet zeggen dat hij altijd op een eerlijke manier met zijn paard omgaat.
Z wil zeggen dat hij zijn paard zo aan het lopen heeft zoals het hoort, maar niet op welke manier hij dat voor elkaar heeft gekregen. Toch? Lachen

matty
Berichten: 181
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 10:59

Misschien was er wel een reden, maar dat is dan nog niet normaal als je je paard om de tien passen een tik tussen ze oren geeft! Weet je hoe gevaarlijk dat kan zijn!
En misschien steigerd het paard wel veel maar dat heb ik daar niet gezien en in de ring ook niet!
Er waren een aantal mensen die er over hadden.
En ik vindt het ook vreemd dat de ringmeester er niets over zei, maar die was volgens mij allang blij dat hij droog kon staan! Knipoog

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 11:06

Nou ja misschien niet normaal voor jou maar voor die ruiter misschien wel ????

Ken je het gezegde : Beste stuurlui staan aan wal ??

Je moet je er gewoon nietmee bemoeien en lekker laten gaan iedereen zorgt op zijn eigen manier voor zijn paard en niemand zal een paard hebben om hem kapot te slaan ??

Ik kom mensen tegen die het al zielig vinden als ik met sporen en zweep rij. Leys loopt vaak te zeiken en dan moet ik hem afstraffen anders neemt hij een loopje met me endat accepteer ik ECHT NIET. Dus vanaf de zijkant misschien zielig maar wel HEEL hard nodig op dat moment. Ik ga hem hues niet afranselen voor niets.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 11:39

Prisca, ik ben het wel met je eens dat als een paard loopt te klieren je hem moet straffen, desnoods flink als die echt aan het etteren is. Maar tegen het hoofd aanmeppen vind ik toch redelijk absurd, of ik de situatie nou ken of niet. Hier op de manege hebben ze daar ook een handje van, tussen de oren meppen met een zweep. Ik zet zo mijn vraagtekens in hoeverre een paard beter wordt van het slaan tegen het hoofd. Ik heb er tot nu geen positieve ervaringen mee.
Maar zou het echt zo zijn dat als je een Z ruiter bent je echt altijd weet waar je mee bezig bent? Ik vraag het me af. Geen enkele ruiter doet alles op de juiste manier. Maar dat is het leuke van rijden, je bent nooit uitgeleerd en menig ruiter heeft nog heel veel te leren.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 11:49

Mirte waar ik me altijd mateloos aan irrititeer zijn van die paardenmiepjes die nog nooit op pad zijn geweest met hun paard en nog nooit iets gedaan hebben op wedstrijd gebied. Je even vertellen dat ze vinden dat je zielig bezig bent Misselijk .

Ik heb op dat gebied dus een hekel aan mensen aan de zijkant die lopen te piepen. Hou je mond en ga verder met je leven en laat die ruiter zijn werk doen. Als het echt te ver gaat is er heus wel iemand die ingrijpt. En BTW het is verplicht dat er een ringmeester staat die controleerd of er regelmentair wordt ingereden. Helaas doen een hoop verenigingen het niet uit oogpunt van de kosten. Maar helaas maak ik vaak mee dat andere ruiters paarden inrijden. Dat er een volwassen man op een pony stapt ?? Wat doe ik dan ik loop naar een ringmeester en maak een opmerking en laat hem het uitzoeken.

Hoe goed je het ook doet in een oogpunt van een ander doe je het toch nooit goed. Laat lekker gaan die handel en leef verder. Lips are sealed .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 12:02

Prisca schreef:
Mirte waar ik me altijd mateloos aan irrititeer zijn van die paardenmiepjes die nog nooit op pad zijn geweest met hun paard en nog nooit iets gedaan hebben op wedstrijd gebied.

Niet kwaad bedoeld maar de schrijfster van dit topic rijdt wel degelijk wedstrijden, lees haar topics of reacties maar eens.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 12:04

Ik zeg het ook in het algemeen Cody.

Ik schrij fen roep om bij ons thuis op de wedstrijden en ik zie veel. Voor de meeste jury´s zijn het bekende ruiter en laten het vaak ook omdat ze weten waarom ze het doen.

En dat te bedenken dat paarden het vroeger veel slechter en zwaarder hadden als nu en nu vinden we alles zielig. Waar zijn we eigenlijk mee bezig ?????

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 12:11

Prisca schreef:
Als het echt te ver gaat is er heus wel iemand die ingrijpt.

En waarom zou zíj diegene dan niet kunnen zijn? Vind het een beetje makkelijk om te zeggen dat ´iemand anders´ in kan grijpen. Ik maak me sterk voor mensen en dieren waarvan ik denk dat ze onrecht wordt aangedaan, dus ik zou er zeker (subtiel) iets van zeggen hoor!

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 12:36

Ik heb ook wel eens met mijn zweep bovenhands gereden in het parcours.
Dus dan ziet iedereen het, ook de jury.
En toen hij de 2e keer uit protest recht, maar dan ook recht overeind stond heb ik hem tussen de oren geslagen.
En toen hij op de grond stond en na flink drijven nog een keer neiging had om omhoog te komem heb ik hem zo hard als ik kon enkele malen op zijn kont geslagen, met nog steeds mijn zweep bovenhands.
Niemand zei er wat van, ook de jury niet.
Want als je zag wat dat paard me daar ff wou flikken in het parcours was mijn reaktie zelfs nog heel aardig. Extreme duivel

Als jij me dus gezien had zonder van te voren te hebben gezien wat er allemaal gaande was, vond je nu ook dat het een mishandeld paard was.
Dus ik denk dat die ruiter ook wel wist waar hij mee bezig was.
Beter een klap op de kop dan allebei achterover knallen, wat voor beide dodelijk kan zijn!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-02 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 12:36

Wat vaak het probleem is dat je op dat soort moment iemand aanvalt met alle gevolgen van dien. Vaak onstaat er ruzie en dat is niet de bedoeling. Als iemand aan het inrijden is en het lukt allemaal niet dan reageren we altijd heet en overdreven van kalmte is absoluut geen sprake.

Om dit soort dingen te voorkomen lopen er op wedstrijden mensen rond die dit soort dingen moeten opvangen. EN ik vind ook dat het zo moet. Het is namelijk niet de bedoeling dat we allemaal politieagentje gaan spelen. Wat de ene terecht vind zal de andere afkeuren de meningen verschillen daarin. Een ringmeester loopt op zo´n terrein rond voor het belang van beide partijen. Zo ook de politie op straat ??

Sommige dingen worden namelijk altijd overtrokken omdat je uit woede iets ziet en een paar uur later wordt er van een mug een olifant gemaakt.

Als je rare dingen ziet meldt dit bij een jury lid of sectrariaat die zullen het heus wel oppakken. Doen ze dat niet dan moet je maar eens bedenken wat voor een club het is. Ik heb hier al een aantal keren goede ervaringen mee gehad. Bemoei je verder gewoon met je eigen zaken vaak is dat al lastig genoeg voor de meeste mensen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 12:53

Slaan op het hoofd zou ik zelf niet snel doen, maar misschien was het nodig. Dat kan ik hiervandaan niet zien...*LOL* Ik rijd zelf nooit met zweep(behalve in het springparcours), zit me alleen maar dwars, maar op het moment dat mijn paard zo begint te miepen dat ik die neiging krijg dan stap ik af en ren ik er eerst een rondje naast...Haha!
Ik wil gewoon niet het risico lopen dat ik mijn paard te veel op zijn donder geef...als hij loopt te miepen moet ik dat in principe ook zonder slaan en trekken op kunnen lossen(komt ook bij dat mijn paardje nogal een driftkikker is en dan toch alleen maar heter en gekker zou worden...Party!! )

Een vriendin van me was trouwens een keer aan het losspringen en toen kreeg ze op haar donder omdat ze haar pony een paar meppen gaf omdat hij weigerde(was op dat moment echt uit proberen, want alles klopte)...gaat de dochter van die man de baan in en die slaat haar pony toch in elkaar...Verward

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:23

Er zijn helaas nogsteeds ruiters die hun frustraties niet kunnen controleren. Dat heeft niets te maken met de klasse waar ze in rijden. Ik heb vroeger zelf internationaal gereden en zelfs daar zag je dit soort praktijken. Ik vind het echt geen probleem om een paard een keer af te straffen maar als je dat elke 10 meter moet doen terwijl hij stapt dan ben je volgens mij toch verkeerd bezig. Ik vind dat je als toeschouwer dan best een klacht kan indienen tegen deze ruiter en als de ringmeester daar niets mee doet dan kun je ook naar de jury toe gaan. Overmatig afstraffen komt bijna altijd voort uit onmacht. Cool

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:55

Zolang je weet wat je doet en het is terecht, heb ik geen problemen met een pedagogische tik.
Ik rijd ook wel eens met mijn zweep andersom. Maar dat heeft een reden.
Als Laiser heel veel probeert te steigeren en ik weet dat het geen lichamelijke belemmering als oorzaak heeft, krijgt hij een tik op zijn nek. Zo heeft hij het gevoel dat hij boven wordt begrensd.
Daardoor gaat hij niet zo hoog dat hij zich achterover kan laten vallen en zullen er dus minder snel ernstige ongelukken gebeuren.
Vaak zien anderen dan nog niet wat Laiser van plan is, maar ik voel het al lang aan komen.
Kortom oordeel pas echt als je zowel de ruiter als het paard kent en weet wat de oorzaak is van een handeling.
Prisca maakte een hele goede opmerking door te zeggen dat er een spreekwoord bestaat als "de beste stuurlui, staan aan wal".

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:59

Dan ben ik toch paardvriendelijker, ik rij zonder zweep en sporen, maar ik heb ook wel eens dat ik m;n geduld verlies, en dan scheld ik gewoon, doet geen pijn, helpt ook nog.


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:05

germie schreef:
Dan ben ik toch paardvriendelijker, ik rij zonder zweep en sporen, maar ik heb ook wel eens dat ik m;n geduld verlies, en dan scheld ik gewoon, doet geen pijn, helpt ook nog.


ja en dan rij je met sporen en zweep ?? Als je ermee om kan gaan moet het geen probleem zijn. Sporen horen niet continue tegen hetpaard te komen maar alleen als hij niet reageerd. Een zweep moet ook de hele tijd niet tegen het paard aan tikken alleen als het nodig is ter correctie.

Dus het heeft niets met paardvriendelijker te maken. Het ene paard heeft het nodig en de andere niet je kan paarden niet vergelijken met elkaar.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:08

Weet ik ook wel prisca, maar de zweep wordt hier nu als lapmiddel gebruikt, en dat hoort niet vind ik.
Sporen worden ook te vaak als priktuig gebruikt.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:13

Sporen en een zweep zijn ook een lapmiddel ?? Het paard doet niet wat de ruiter wil dus krijgt hij een tik ?? Er is een verschil tussen zeiken en angst ik ga nu vanuit dathet zeiken is wat veel paarden doen en de ruiters niet door hebben.

Dat doen ouders ook bij hun kinderen als ze niet luisteren krijgen ze billenkoek en anders een draai om de oren ?? Werkt op dezelfde manier.

Ik zie er geen kwaad in als het niet tot bloedens toe is enz...

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:15

Maar te veel mensen rijden met zweep en sporen om de must, het hoort zo, het staat stoer, enz. Dat moet niet, ik laat ook wel eens een handje wapperen hoor als zo'n rotknol weer eens wat fout doet.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:17

Klopt helaas Germie maar ja daarom ga ik niet zonder rijden ?? Probeer het alleen goed aan te leren.

Helaas lopen die mensen vanzelf tegen een MUUR hihihi. Scherp aan het been is niet scherp aan de spoor hahaha.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:24

germie schreef:
Dan ben ik toch paardvriendelijker, ik rij zonder zweep en sporen, maar ik heb ook wel eens dat ik m;n geduld verlies, en dan scheld ik gewoon, doet geen pijn, helpt ook nog.


ff uitleg over dat paard waar ik ht net over had.
Ik heb hem zadelmak gemaakt, nooit geen zweep of sporen gebruikt.
Ik heb hem tot en met de L springen gereden, bijna elke keer foutloos, maar ook altijd zonder zweep. Nog nooit geweigerd, zelfs niet zijn eerste parcours.

Nu gaat iemand anders hem rijden, 3 x een onderlinge B wedtrijd gestart.
De 1e keer was ze 2e.
de 2e keer uitgebeld
de 3e keer ook.
Paard is heel groot en lang, maar had bij mij niet geleerd hoe hij zich sterk kon maken, gewoon weg omdat ik hem daarin voor was.
Dat ander meisje had hem dat in een paar weken tijd (ja, ik heb ook nooit geweten dat het zo snel kon) ff geleed hoe hij zijn kop en eventueel zijn hele lijf omhoog kon gooien om dwars te zijn.

Aangezien het niet om mijn paard ging en ik nog op wedstrijden in geschreven stond moest ik hem dus zondags gewoon starten, na er 2x zelf weer op gereden te hebben.

10 meter voor de hindernis ging het paard de rem op en wilde absoluut niet meer naar voren.
Voor het eerst sporen aan op concours maar dat mocht zoveel baten dat ik hem door flink te drijven tot bijna tegen de hindernis kon krijgen, maar springen deed hij niet.
Hij ging op dat moment wel recht omhoog, echt helemaal stijl, hij wankelde zelfs.
Toen hij weer richting beneden ging flink naar voren getrapt en opnieuw aangereden en toen hij neiging kreeg om terug te vallen in tempo heb ik hem flink op zijn kont gemept.
Dit hielp want hij ging door en sprong.
Hij sprong zelfs enkele hindernissen.
Flink beloond met mijn stem.

Helaas op de volgende hindernis herhaalde het hier boven genoemde.
Toen hij dus weer omhoog kwam heb ik heb een knal tussen de oren gegeven.
Dat heeft wel zeker geholpen want de rest van het parcours is hij niet meer omhoog gekomen, ik heb nog wel moeten stampen met de sporen, maar uiteindelijk was ik rond.

En ik zal je nog sterker vertellen, van enkele mensen kreeg ik zelfs comlimenten dat ik het paard rond had gekregen, omdat duidelijk was dat het paard daar heel anders over dacht.

De week erop weer op concours en hij heeft niet 1 x neiging tot staken gehad.
We hadden 4 strafpunten, en dat was omdat ik hem in de dubbel te veel op de 2e hindernis toereed en hij met het voorbeen een balkje meenam.

Dus was dit nu zo gemeen?

Daarna heeft hij nooit meer gestaakt.
Loopt nu overigens nationaal

Je moet dus wel weten dat ik iemand ben die ook heel veel beloon, en met dit paard uitgelachen ben door parcours bouwers toen ik voor het eerst met hem op concours kwam en bij elke afzet zei: goed zo braaf!!!!
En boven de laaste hindernis al uitmuntend in zijn hals aan het kloppen was.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-02 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:30

Nee, dan mag je van mij slaan hoor, als je ook maar beloond, doe ik ook, mopperen en belonen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 15:02

Ik doe het ook weleens in bepaalde gevallen en vooral bij Harald. Die is het gewend en als ie echt niet meer luistert krijgt ie zonder pardon een klap voor zijn hasses. (met zweep idd)
Hij reageert daar tenminste op, maar wordt niet bang of gemeen. ik heb het bij Jurga ook weleens moeten doen en of dat het hielp. Cool Echt wel!
Maar ik gebruik het ook alleen in noodgevallen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 32 bezoekers