Problemen met opzadelen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Problemen met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 12:53

Once heeft dus een ontzettende hekel aan opzadelen en aansingelen. Ik doe het heel rustig en zacht, maar ze wordt echt ontzettend kwaad. Oren plat in de nek, proberen te bijten en te trappen, wegdraaien of lopen. Ze probeert alles om er onder vandaan te komen. Het lukt alleen als ik d'r heel erg kort vastzet. Dan kan ze haast geen kant op. Dan probeert ze wel vanalles, maar lukt het gewoon niet. Als ik d'r los in de stal heb staan en kom met het zadel binnen, begint ze gewoon gericht te trappen! Ik denk niet dat de reden pijn zou kunnen zijn, want onder het zadel merk ik er verder niks van dat ze er last van heeft. Is altijd vrolijk met rijden. Misschien vindt ze het gewoon niet leuk om aan het werk te gaan, maar dan zou ze tijdens het rijden wel veel meer lopen te te kloten. Ik denk dus dat het gewoon aanstellerij is. Ik had eerst ook problemen met het hoofdstel, maar dat gaat nu altijd goed. Heeft iemand een tip voor me om het opzadelen makkelijker te maken? Of heeft iemand een idee hoe ze zo vervelend kan zijn?

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..


germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:03

trappen met zadelen?? klinkt echt alsof ze pijn heeft, maar als ze braaf is met rijden, danzal het dat wel niet zijn. Ben je zelf wel consequent genoeg??? streng zijn, maar rechtvaardig.
Ze kan natuurlijk ook verprutst zijn, ik rij nu een 3-jarige in, en dat zadelen ging redelijk, totdat de eigenaar het geprobeerd heeft, en sindsdien staat ze neit meer stil.
Ik zou haar echt straffen als ze wat doet. Je loopt eerst de stal in met zadel (paard staat vast) dan laat je hem ruiken, legt een pepermuntje op het zadel, laat het maar opeten. Dan aai je het paard met het zadel, blijf vriendelijk, maar als ze bijt, dan straf je haar, daarna zadelen, en weer geen bijten accepteren, en ook echt niet, straffen, maar belonen als ze alleen maar met de oren plat blijft staan en niet bijt.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 13:06

Germie, wat jij nu zegt doe ik precies zo. Alleen ligt er dan geen pepermuntje op het zadel, maar laat ik d'r gewoon ruiken. Dat vindt ze verder helemaal niet eng. Ik ben denk ik wel consequent genoeg. Toen ze laatst gericht begon te trappen, ben ik ontzettend boos geworden. Ik kwam alleen nog maar de stal in en ze begon al. Toen heb ik d'r echt een flinke ram gegeven. Alleen wanneer ik boos wordt, wordt zij bang en schieten we nog niet veel verder op.
Toen we bij d'r gingen kijken ging het opzadelen wel beter. Ze liep wel wat heen en weer, maar was wel minder boos dan nu. Verprutst kan het haast niet zijn denk ik.
Bedankt voor je reactie!

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:09

en in de stal borstelen, en aan de bakrand pas zadelen, gewoon totaal ergens anders??? is ze dan nog zo???
en hoe is ze met een longeersingel????
en als je haar overal aait, voelt met je handen???

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Problemen met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:12

Joleen schreef:
Heeft iemand een tip voor me om het opzadelen makkelijker te maken? Of heeft iemand een idee hoe ze zo vervelend kan zijn?


Bij ons op stal stond Kaatje, die deed hetzelfde als jouw paard, heel narrig, proberen te bijten, trappen etc. Die mensen hebben het twee jaar aangekeken totdat iemand zei dat het ook weleens iets te maken kon hebben met haar gestel! Ze hebben haar laten testen op Emmeloord en daar kwam niet veel goeds uit. Hun paard liet duidelijk tijdens het opzadelen merken dat ze onder het rijden pijn had, terwijl je dit niet zag, ze liep nooit kreupel!!! Nou hoeft het niet gelijk iets ernstigs te zijn bij jouw paard dus zou ik eerst proberen eens heel lief voor haar te zijn en elke keer als ze braaf is flink belonen, helpt dit niet dan zou ik haar toch eens na laten kijken.......

Vaak gaan wij er van uit dat een paard kreupel moet lopen om een duidelijke conclusie te kunnen trekken, ik heb nu al bij 2 paarden bij ons op stal het tegendeel gezien! Beide heel lastig bij het zadelen maar voor de rest heerlijke paarden, niet kreupel of onregelmatig, maar wel alletwee last van de benen Huilen !

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:13


Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 13:24

Prisca, ik heb bij Once dus geen goede reden kunnen vinden en wanneer ze echt gemeen wordt geef ik haar gewoon een knal. Klinkt misschien lomp, maar ik wil niet dat ze gevaarlijk wordt waar ik bij sta. Andere dingen kan ik eigelijk wel op haar rug leggen. Ze loopt heel ietsje weg, maar als ik het opleg is ze heel braaf. bijvoorbeeld alleen een gelpad of een dekje.
Napoleon, Once is 2 maanden geleden helemaal gekeurd voor de aankoop. Ze is helemaal goedgekeurd. Dat was klinisch. Een jaar geleden is ze helemaal gekeurd met foto's en daarop helemaal goedgekeurd. Geen bemerkingen op de foto's. Ik denk dus ook niet dat het probleem zou kunnen zijn.
Germie, ik kan Once overal aanraken zonder dat ze boos wordt. Dat gaat allemaal goed. Een longeersingel heb ik niet, dus dat heb ik nooit kunnen uitproberen. Bij de bakrand opzadelen zou ik wel kunnen probere, maar dan moet wel iemand haar vasthouden, omdat ik haar aan de balrand niet vast kan zetten. Wanneer iemand haar vast heeft, gewoon op stal, tijdens het opzadelen, gaat het wel wat beter. Ze wordt wel boos, maar wel iets minder.

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:28

Weet je zeker dat je zadel past??????

Hoe zit je singel????

Ik zou ook eens kijken hoe ze reageert met een longeer singel.
Misschien helpt een dikker shabrak(schapenvacht).

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:30

Ik zou er toch eens een (goede!) zadelmaker naar laten kijken. Paarden zijn hard, en soms laten ze het niet merken wanneer ze pijn hebben. Dus dat ze onder het zadel fijn loopt hoeft in principe niets te zeggen.

Heb je al eens een bontje om de singel geprobeerd? Misschien is ze gewoon heel gevoelig op die plaatsen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 13:31

Ja, het zadel past. Ze heeft een ontzettend moeilijke rug. Zadelmaker is er vaak bij geweest. Het zadel is nu helemaal aangepast en opgevuld. ik heb er ook een geldpad onder. Hij ligt nu echt goed. Maar wat zou dan de reden zijn van een schapenvacht dekje? Maar als het zadel niet zou passen, zou ze met rijden ook heel erg vervelend moeten zijn lijkt mij.
Een longeersingel kan ik wel een keer proberen. Kijken of ik dat vaniemand kan lenen. De singel zit verder gewoon goed. Er kunnen geen velletjes in klem te komen zitten enzo.

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:35

Paard heeft gewoon singeldwang denk ik.

De hond is de betere mens

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:36

Joleen schreef:
Napoleon, Once is 2 maanden geleden helemaal gekeurd voor de aankoop. Ze is helemaal goedgekeurd. Dat was klinisch. Een jaar geleden is ze helemaal gekeurd met foto's en daarop helemaal goedgekeurd. Geen bemerkingen op de foto's. Ik denk dus ook niet dat het probleem zou kunnen zijn.


Ik wil niet al te pessimistisch zijn hoor, maar Nappie is 2 jaar geleden helemaal rontgenologisch gekeurd, had alleen maar uitmuntend, uitstekend en super foto's en 2 jaar later heeft ie artrose wat goed zichtbaar op de foto's is! Daar heb ik dus niet veel vetrouwen meer in!

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 13:36

Dat weet ik dus niet Desiree, want met het zadel opleggen wordt ze ook boos. Dan zou het dus eerder zadeldwang kunnen zijn.

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:38

en zadeldwang accepteer ik niet, wordt ik echt kwaad om, maar om de juiste manier te vinden om je paard aan te pakken, dat is het moeilijkste

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:38

Joleen, ik denk dat Desiree gelijk heeft. Mijn paard heeft het ook een beetje, ik singel dus echt met beleid aan: gaatje voor gaatje. Ik gebruik ook een schapevacht schabrak, omdat dat gewoon heel goed is voor de rug. De schapevacht beschikt over bepaalde eigenschappen waardoor je paard zijn rug makkelijker ontspant. Het voelt voor het paard gewoon een stuk fijner.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 13:39

Napoleon, aan dit soort dingen denk ik liever nog niet meteen. Heb afgelopen november al een paard verloren en dat hoeft nou niet nog een keer!

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 13:41

Misschien moet ik dan maar denken aan een singelbondje en/of een schapenvacht schabrakje. Maar die zijn toch ontzettend duur, of niet?

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:42

Ik denk idd dat je die longeer singel moet proberen misschien heeft ze zoals in dat door mij genoemde topic angst door een verkeerd zadel gekregen.
Dan kan het zadel nu wel goed liggen maar die angst en boosheid moet je zien op te lossen.

Lastig hoor.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:45

Als het zadel niet goed is en pijn doet, kan het paard zich tijdens het rijden psychisch afsluiten voor de pijn en het ongemak. Hij zou dan best meewerkend op je kunnen overkomen. Ik zeg niet dat je zadel het probleem is, maar jouw beredenering (hij loopt niet kreupel en doet leuk mee) sluit het ook niet per definitie uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:45

Kijk niet alleen naar het zadel maar ook naar de singel.
Bij een leren zou die bv wel eens hard kunnen zijn.
Bij nepopreen misschien wat zand.
Misschien kun je eens een paar keer rijden met een singel bontje.

Of kun je misschien van iemand een singel met elastiek lenen.
Hierdoor heeft je paard ook nog wat ruimte, bv met springen en zo.

Allemaaal dingen om eens uit te proberen, maar dit moet je wel langer gebruiken dan even, anders weet je nog niks

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:47

Een paard is slim genoeg om een zadel met de singel te asocieren. Hij ziet dat als 1 geheel.
Ik heb zelf zo'n paard, en ik gebruik daarom een singel met elastiek en die maak ik in verschillende etappes steeds vaster. Een elastiek geeft minder weerstand als een paard zich opblaast. Het is juist de weerstand van de singel waar het paard vaak op reageert.

De hond is de betere mens

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:52

Heb je ook al een elastische dekensingel geprobeerd??? dat is gewoon elastiek om z'n buik
Ik zou eerste een longeersingel lenen.
Of leen eens een barebackpad. Dat kan gewoon geen pijn doen, je kunt er gewoon mee lichtrijden, maar het is verder soepel, gewoon een kussen.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 14:03

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties. Ik ga wel wat dingen uitproberen!

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 15:25

Joleen schreef:
Napoleon, aan dit soort dingen denk ik liever nog niet meteen. Heb afgelopen november al een paard verloren en dat hoeft nou niet nog een keer!


Sorry hoor, wil niemand beledigen, in een hoek drukken of what so ever! Vertel gewoon wat wij op stal hebben meegemaakt, btw: 1 paard loopt gewoon nog wedstrijden hoor! dus je kan het zo negatief mogelijk interpreteren als jezelf wil!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 20:06

Als het geen lichamelijke problemen of een zadel-probleem is dan is het
dus gewoon etteren tijdens het zadelen ofwel zadel-/singeldwang ....

Marena heeft die neiging ook een heel klein beetje af en toe ,
maar ik doe het als volgt :

Poets haar altijd aan de ring buiten dus niet op stal .
Stal is haar plekje en de ring is neutraal , dat kan ook al schelen bij sommige paarden.
Ik poets even modderplekken weg en met de zachte borstel haar ruggetje.
Dan het zadel erop en singel losjes vastmaken.

Ga ik even verder met beentjes poetsen - gaatje singelen.
2 hoeven uitkrabben-andere kant gaatje singelen.
Nog 2 hoeven - weer een gaatje.
Chaps aan - gaatje
hoofdstel in - gaatje

Afijn zo steeds heel nonchelant een gaatje meepakken.
Geen drama ervan maken , voordat het paard in de gaten heeft dat je aan het singelen bent ben je al weer met wat anders bezig.

En tegen de tijd dat je helemaal rij-klaar bent is het zadel aangesingeld.
Kun je evntueel nog een brokje ofzo geven :

gezadeld = lekkers !

Maar dat hoeft natuurlijk niet hoor.

Doe je het al zo ongeveer als ik hierboven omschrijf ,
of ga je er echt zo voor staan van :
* en nu ga ik aansingelen ! * ?

Onopvallend steeds een gaatje meepakken , vervelende gedrag negeren.
(tenzij het te gek is natuurlijk Extreme duivel )
Gewoon lekker soepeltjes doorgaan alsof er niks aan de hand is ....
je bent toch gewoon aan het poetsen ? Schijnheilig Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KaasSouffle_, pillow, Slmt9, Yavanna en 42 bezoekers