zijn jullie paarden ook zo kieskeurig????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

zijn jullie paarden ook zo kieskeurig????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-02 09:30

Het paard waar ik op rij is een apart beestje. ZE knoeit altijd water in de voerbak. Het probleem is dan dat ze dus haar biks niet meer wil eten. Ze neemt een hap biks, dan een slok water, dan weer een hap biks, en zo wordt de biks nat. Als ze dan de boel te nat vindt, dan eet ze niet meer. Gooi je er de volgende keer vers biks bij, dan eet ze dat ook niet meer. ZE eet gewoon liever hooi. Apart toch????

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 09:34

Mijn paarden zijn ook kieskeurig. Ze eten wel natte biks (sterker nog, Razinda moet zelfs geweekte brokken eten Knipoog), en slobber natuurlijk. Maar paardensnoepjes lusten ze bijvoorbeeld niet, en ook geen pepermuntjes of suikerklontjes. Rare paarden he! Haha!
Cres lust nu sinds kort appels, want dat kende hij niet eens. Hij liet het gewoon staan. Nu eet hij het wel op, maar meer omdat de andere paarden het graag eten. Volgens mij vindt hij het niet eens echt lekker! *LOL*

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 11:10

Mijn paard eet werkelijkwaar alles, zelfs hooi waar al 3 keer overheen is gezeken. Dom, dom paard van mij Frusty Haha!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 11:32

Chester moet nog echt 'leren'snoepen! Haha!
Pompidou lust echt werkelijk alles! Mandarijntjes, snoepjes, koekjes enz.
Dat is ook nog eens een bedelaar eerste klas! *LOL*

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-02 11:36

Maar dat beest waar ik op rij, eet liever niets, dan natte brokken, echt heel apart. En het ligt niet aan de tanden ofzo, maak ik de voerbak schoon, dan eet ze weer. Terwijl ik ook wel paarden ken die zelfs van hun eigen stront eten.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 12:44

Nou dat valt bij jullie dan nog mee, ik heb de verwendste knol van Nederland volgens mij. Alles maar dan ook alles moet perfect ruiken anders eet meneer het niet. Kuil bijvoorbeeld, super baaltjes maar meneer hoeft het niet, pas als die uitgehongerd is gaat hij eten. Water drinkt hij alleen maar als het lauw/warm is. Hooi eet hij bij voorbaat al niet. Pavo slobber? Nee hoor niet lekker. Muesli eet die nu wel. Hartog lucerne? Voor 1 keer eet die het wel, daarna moet die het niet meer. Het enige wat die echt lekker vindt is gras. Soms verbaas ik mij erover dat er nog vet aan z'n lijf zit. Ik krijg hem ook niet minder verwend. Mij opa zei, paarden zijn niet kieskeurig, die maak je. Nu heb ik echt al allerlei acties ondernomen om hem minder kieskeurig te maken, maar nog niet met veel resultaat. Het zal altijd wel een rare blijven.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 12:48

Omar is er ook zo een hoor. Slobber Vork , mueslie Misselijk (daar haalt hij de biksjes tussenuit), biks Vork , hooi Vork , paardensnoepjes sindskort ook Vork En mijn rijbroek likken, dat is het allerlekkerste wat er is (ja hij heeft een liksteen) Verward Zeikpaard noem ík 'm weleens. Slobber met medicijnen of foenegriek krijg je dus echt neit naar binnen, dan verhongert hij liever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:04

Nescio lust geen suiker. Hij lust eigenlijk helemaal geen snoep, behalve wortels. Waar ik les heb staat een grote bak met suikerklontjes op de bakrand tegenover de spoelplaats. Toen mijn moeder nog veel meeging naar les wilde ze hem altijd wat geven als ik hem stond te wassen na het rijden, maar hij bleef het steeds uitspugen.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:30

Mijn zusjes pony eet werkelijk alles, probeert zelfs stuiterballen te eten *LOL* cheeka lust geen mandarijnen, maar eet wel voer met medicijnen en al erdoorheen(en dat rook heel erg...ik ben eerst de hele tijd met zemelen bezig geweest, maar gewoon droog eet ze het ook Lovers ).
Ontario lust ook geen mandarijnen, maar die houdt ook niet van appels Verward En chocola spuugt hij ook weer uit...Haha!
Maar verder zijn het echt vreetwolven...als er ook maar iets is dat op eten lijkt zijn ze er alledrie bij Party!!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-02 13:52

chocola??? Dat eet die war ik op rij ook vast niet. Die is zo kieskeurig. VAn die vanillesnoepjes lust ze niet, brood eet ze niet, suikerklontjes niet, alleen pepermuntjes heb ik haar wel leren eten. En dat biks is echt apart, liever niets dan iets dat nat is.
Haver eet ze ook graag, van die dure mengsels met haver althans. Maar ok nu mag er absoluut niets in de voerbak liggen wat haar niet aanstaat.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: zijn jullie paarden ook zo kieskeurig????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:01

germie schreef:
Het paard waar ik op rij is een apart beestje. ZE knoeit altijd water in de voerbak. Het probleem is dan dat ze dus haar biks niet meer wil eten. Ze neemt een hap biks, dan een slok water, dan weer een hap biks, en zo wordt de biks nat. Als ze dan de boel te nat vindt, dan eet ze niet meer. Gooi je er de volgende keer vers biks bij, dan eet ze dat ook niet meer. ZE eet gewoon liever hooi. Apart toch????


Je vraagt eigenlijk niet om advies maar als ik je toch een raad mag geven........ laat eens een tandarts naar dat paardje kijken.
Vaak is het zo dat paarden die hun eten gaan "soppen" last hebben van hun tanden of kiezen. Als ze liever hooi eet kan het er op duiden dat ze misschien haken heeft aan haar kiezen, d.m.v. hooi eten voelt ze die haken minder want ze kan dan kleine stukjes hooi tussen haar wang en de haken in "proppen" zodat de haken niet langs de binnenkant van haar wang schuren. Dat ze water bij haar bix doet kan er op duiden dat het dan makkelijker te eten is. Echt laat het een keer voor de zekerheid nakijken......

Voor de rest.....nee, Nappie is totaal niet kieskeurig Haha! die eet hele tenen knoflook, drop, slagroom, noem het maar op Bloos Het enige wat ie echt walchelijk vindt zijn sinaasappels

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-02 14:07

Nee, het ligt niet aan de kiezen hoor, ze eet wel gewoon biks als de voerbak schoon is. En het is een knoeier. Dat drinken en dan weer eten deed ze altijd al. Hooi is gewoon schoon, dus dat wil ze wel. En waarom zou ze wel biks eten als de voerbak schoon is?? dan heeft ze er volgens mij geen last van.
Ik heb het er met de eigenaar ook al over gehad, maar telkens als ik de voerbak een sopje geef (uitspoelen en schrobben met warm water, daarna afdrogen) dan eet ze wel weer alles op, totdat ze na een dag of 5 de boel weer vies vindt, echt heel raar, dan laat ze het weer liggen.

Met dat drinken, na het rijden zuipts ze gewoon echt heel veeel, kan ik nook niet voorkomen, automatische drinkbak. MEt hooi eten drinkt ze ook, en met haver ook, je vindt elke dag resten in de waterbak, die haal ik altijd leeg.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:10

nou ik heb ook zo een kiekeurig en bedorven beest...

Slobber lust ie niet daar moet je een kilo suiker of een pot honing doordraaien..gelukkig betert het en nou is een halve pot ook al genoeg Haha! (bij wijze van spreken hé)
Korrels is ook een hel, m'neer lust enkel die van lannoo-mertens en daar haalt ie eerst de maisvlokken en korrels uit en de graantjes houdt ie tot laatste of laat ie grotendeels liggen.
Kruidenmelange van pavo (wat nou niet echt heel goedkoop is) daar haalt ie z'n neus voor op, net zoals bij gewone brokken van eender welk merk..Strucomix van cavalor gaat er vrij goed in, maar dan hebben we het ook gehad..

hooi is nog zo een probleem, hij wil enkel Duits eten (ander hooi daar haalt ie lettterlijk enkel de zachte en lekkere sprietjes uit, als ze toch niet zo lekker blijken te zijn tuft ie ze uit) het hooi moet zo groen mogelijk zijn (eiwitrijk dus) en heel fijn (beetje stekelig maar ook niet te want dat prikt in z'n mondje Cool ), "plat" hooi is niets voor hem...
nat hooi is ie gek van maar mag ie niet hebben ivm allergie en koliekaanvallen (zijn hem zo bijna een keer kwijtgeweest), kuil of wat dan ook mag hij dus ook niet.

verder slaapt hij niet in z'n eigen mest want daar is ie vies van, mest van een ander is al helemaal uit den boze.denk ook maar niet dat je hem in de bak door een verse hoop kunt sturen hij wringt zich in alle mogelijke bochten om toch maar niet door die mest te hoeven lopen...door modder krijg je hem ook niet (want oeoeh dan worden z'n voetjes vies) maar als hij kan rollen dan ligt ie als eerste in de vettigste plas (en het is een schimmel kun je nagaan Lips are sealed )

Hij heeft geen last van z'n gebit dusdas niet de reden van z'n kieskeurigheid..ik heb hem gewoon van het begin afaan veel te hard verwend...
Verder is ie gek van brood met perensiroop of appeltje en wortels, de meeste paardenkoekjes vindt ie maar nix en knoflook is z'n "dood"...

Moeilijk hoor paardjes , ik zeg hem altijd dat er aan de andere kant van de wereld paardjes sterven van de honger maar het help niets...Ik ga voortaan z'n eten naar dara opsturen hij lust toch niets..vuile snob-pony

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-02 14:13

Nou, volgens mij heeft het niets met verwennen te maken, deze heeft nooit anders gehad, mocht de eerste paar jaar van d'r leven in de weilanden in het Lauwersmeergebied genieten van de opfok, toen zijn er 3 veulens meegefokt, en nu rij ik er op, ze is 7, en een jaar onder het zadel, en begint nu kieskeurig te worden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:26

Om een paard zo min mogelijk kieskeurig te maken, hoe doe je dat? Ik geef mijn paard gewoon vanalles qua snoepjes e.d. Als hij dalijk op stal staat zal ik ook af en toe slobber voor hem maken Vork

Ik geef hem nu gewoon af en toe andere snoepjes e.d.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 19:32

Dennis is net een vuilnisvat. Hij heeft als veulen op een kinderboerderij gestaan dus daar heb je het al. Geen krakend zakje is veilig, net als het klitterband van mijn jaszak(zit altijd wel bix achter).

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 20:50

mijn pony eet ook bijna alles, alleen toen ik hem net had ging hij was sommige dingen flemen. hij ging toen gewoon flemen van gras, haha, maar daarna had hij uitgevonden dat het toch wel erg lekker was.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 21:00

Nou die van mij eet echt werkelijk ALLES!! Tis ook een shet he? Knipoog

Ze lust geeen warm/lauw water, het water moet koud zijn, en als je een ton met schoon water in de wei zet, mevrouw drinkt gewoon uit de sloot hoor... Raar beest Verward