schouder slaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

schouder slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 23:04

Ik heb de zweep altijd bij de schouder en geef dan alleen kleine tikjes (en rij nu met sporen,... dus gebruik hem bijna niet!) en als hij verveeld een goede tik op zijn kont

Nou gaf iemand me laatst commentaar dat ik niet op zijn schouder mag slaan omdat dat zielig zou zijn!

is dit ergens op gebaseerd?
*En ze vind een klap op zijn kont (die altijd VEEEEEEEEEEL harder zijn) niet zielig!*

jullie mening graag over een tikkie op de schouder!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 23:07

Zielig vind ik het niet, maar ik vraag me af of het zin heeft om op de schouder te slaan. De motor zit aan de achterkant, niet aan de voorkant. Slaan aan de voorkant heeft imo dus alleen maar averechts, afremmend effect.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 23:10

weet niet echt. als een paard (bijv. een manege paard) niet wil wenden, kan het wel een helpen door hem op de buitenschouder een tikje te geven. ik heb een instructrice bij onze manege eens horen zeggen dat je nooit (behalve met advies van de instructeur/ice) een tik op de schouder mag geven, omdat ze dan sjagerijning zouden worden Verward

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 23:12

ik vind het niet zielig maar zie het nut er ook niet zo van in...
ik heb het wel eens gedaan bij een bepaald paard die in het begin van de les even moest weten wie de baas is(ik dus)en dan ging ik veel voltes rijden en dan wilde hij vaak dus niet afwenden omdat hij dacht de baas te zijn. in zo'n geval gebruik ik de zweep wel eens op de schouder, maar verder nooit. ik rijd nu trouwens helemaal zonder, vind het maar ondingen en heb het gelukkig bij mijn pony ook niet nodig.

kortom: als je pony niet op je been reageerd heeft het volgens mij echt totaal geen zin en dus alleen als je pony niet wil afwenden ofzo...ik weet niet waar jij het voor gebruikt?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 23:22

Maar voor problemen met afwenden zou ik eerder geneigd zijn om die zweep tegen de schouder aan te duwen en 'm dan daar te laten dan om tikjes te geven. Lijkt me ook lastig om je buitenteugel er aan te houden als je met je hand tikjes zit te geven, volgens mij smeert een beetje slim paard 'm dan zo over de buitenschouder en dan ben je nog verder van huis...
Die zeldzame keer dat ik met zweep rijdt heb ik 'm trouwens altijd in m'n binnenhand, anders krijg ik ruzie met het schot Bloos dus dan heb je er nog niets aan wb afwenden.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 23:23

om hem bij volters op de baan te houden...

hij wil nogal eens bij een volter E-B-E vor B de hoefslag oprace en dan naar M toe... *snap je?*

Eerst reed ik zonder sporen en reageerde hij weinig op mijn buitenbeen...
nu met sporen is het bijna niet neer nodig!
*heb hem vandaag in de les allen gebruikt om hem op zijn kont te slaan...*

En soms wil hij een hoek niet in... dan wil een tikkie op de schouder wel eens goed helpen!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 23:31

ja margreet, dat komt me bekend voor, ruzie met het beschot...ik rijd nu maar gewoon zonder zweep, veel handiger.
ik heb zelfs een keer gehad dat mijn zweep in de bakrand vast zat..was in de caroussel, dan moet je als je aan de buitenkant rijdt je zweep wel in je buitenhand.

ik bedoelde ook niet echt slaan hoor, maar gewoon een beetje tegen de hals houden en tikjes geven als het nodig is.

ik denk dat zoals jij het gebruikt(Ethelate) het wel degelijk nut kan hebben, het is in ieder geval niet zielig.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 23:31

Ethelate schreef:
om hem bij volters op de baan te houden...
hij wil nogal eens bij een volter E-B-E vor B de hoefslag oprace en dan naar M toe... *snap je?*


Buitenteugel, binnenbeen! Met je binnenbeen naar de buitenteugel toe drijven en 'm zo gebogen houden om je been, niet buigen door aan de binnenteugel te sjorren. Niet de voor en achterkant naar binnen, maar juist het middenstuk naar buiten duwen. Volgens mij loopt hij gigantisch over de buitenschouder weg als ik je omschrijving goed begrijp, kwestie van te weinig buitenteugel, als je 'm zo goed opsluit tussen hand en been wordt het verrekte lastig voor 'm om over de buitenschouder weg te lopen!

Citaat:
En soms wil hij een hoek niet in... dan wil een tikkie op de schouder wel eens goed helpen!


Weer die buitenteugel en dat binnenbeen, desnoods zet je 'm een beetje schoudervoor en druk je 'm zo de hoek in.

Maar ja, als ik het zo hier neertype klinkt het allemaal nogal simpel, maar in de praktijk valt het vies tegen! Frusty

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:50

Margreet dat valt zeker vies tegen. Het is mij ook absoluut verboden om de binnenteugel aan te raken omdat hij anders over de buitenschouder wegloop. Maar het is verschrikkelijk moeilijk om hem de wending door te krijgen omdat hij gewoon niet reageert op het binnenbeen. En dat kan ik mijn buitenteugel er nog zo goed bijhouden: hij loopt gewoon rechtdoor! Frusty Frusty

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:56

ik heb wel op een manege gereden waar je niet op de schouder mocht tikken, omdat dat de plaats was waar ze beloont wrerden. GFaat ook makkelijk als je dan een kort springzweepje krijgt Frusty

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 11:07

Ik weet niet of het zo is maar het viel mij een tijdje geleden op.
Toen ik op Jumpin Amsterdam was waren we aa het kijken bij het inrijden (dressuur).
Wanneer een paard daar niet oplette gaven ze het paard een tik op de schouder met hun hand.
Hier door lette de paarden dan weer op.
Met een springzweepje geef je dus een tik(je) op het schouder.
Tussen deze 2 dingen zie ik dus een verband en denk ik dus dat het springzweepje er is om hem weer op te laten letten en niet op hem voorwaartser te laten lopen.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 11:45

Mag niet want daar worden ze sjaggerijnig van? Hallo he, hij krijgt toch niet voor niks een tik?
Ik geef wel eens tik op schouder (en als ik geen zweep heb een mep op schouder of manenkam), puur om hem even bij de les te houden, of als dreiging dat hij nu echt even moet gaan luisteren anders wordt vrouwtje boos. En als hij stout is en dus echt een tik nodig heeft, dan kan hij een beste op de kont verwachten.
Tik op schouder is dus helemaal niet remmend: ik kan het juist doen zonde dat ik teugeldruk hoef te veranderen of teugels in 1 hand moet nemen.
Ik zou werkelijk niet weten wat er mis mee is.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-02 16:04

paardje schreef:
een tik op de schouder mag geven, omdat ze dan sjagerijning zouden worden Verward


chagerijnig?
haha... hij krijgt een tik omdat hij iets fout doet, niet als beloning!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 17:00

Ik tik nooit op de schouder wel 1 keer gedaan bij lodewijk maar toen ging hij volop op de rem.
De zweep is bedoeld om je aanwijzingen te versterken. Ik weet niet waar jij je hulpen geeft maar ik drijf niet aan op de schouder.
zoals margreet al zegt zit de moter aan de achterkant mocht je 'm voorwaarts willen hebben tik je daaraan en eigenlijk achter je kuit omdat hij voorwaarts moet op een kuithulp die genegeerd wordt.

Wanneer je slaat met de zweep om te straffen (al vind ik een zweep daar niet voor bedoeld) vind ik het wel zo eerlijk dit op z'n kont te doen. een paard is een vluchtdier en zal dus willen vluchten. een beetje bangig paard zal bij een tik op de schouder wegvluchten en dan niet naar voren maar in de achteruit of door om te draaien.
Zorg dan teminste dat hij naar voren weg kan

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 18:45

Ik ga met Nimber mee, ik gebruik een zweep nooit, bij de schouder, ik vind het geen oplossing voor een paard, mateloos irritant en het ziet er niet uit. Ik gebruik een zweep om ze net een stukje bij te tikken, ik rij bijna altijd met zweep. Ook zo iets; sporen gebruik je om je hulpen te verfijnen in de zwaardere oefeningen.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 19:33

Ik tik Gamble alleen op de schouder om hem attent te maken, hij wil nog wel eens met zijn gedachten afdwalen en de snelste manier om hem dan bij de les te krijgen is even een tik op de schouder. Het hangt denk ik van je paard af wat het beste werkt. We werken er hard aan om hem gevoeliger voor de hulpen te krijgen en dat gaat steeds beter dus die tik is steeds minder nodig. Ik hoop zelfs een keer zonder zweep te hoeven rijden.
Groetjes en een hoefje van Gamble

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:58

Ik hou mn zweep altijd bij zijn achterstuk Haha!
Anders wil ie nog wel is niet doorlopen Schijnheilig

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:04

Ik ga ook met nimber mee.

Dat ie in jouw geval over de buitenschouder weg wil lopen moet je niet oplossen met de zweep maar eerst je moeten je hulpen bevestigd zijn dan zal ie nooit meer over denken om weg te lopen omdat je hem begrenst met je buiten teugel.

Als je dus over de buitenschouder weg wil,heb je dan niet te veel druk op je binnenhand?? Paarden willen nog al graag voor druk weg lopen dus....
Zorg in dat geval dat je meer ontspanning krijgt en dat je buitenteugel er meer aan is om te begrenzen. Dus van je binnenbeen naar je buitenteugel toe rijden.

thehorsefan

Berichten: 32
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Liedekerke(de plaats dat niemand weet liggen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 19:36

Normaal word er niet op de schouder getikt omdat sommige paarden dan op hun voorhand gaan lopen en de bedoeling is dus dat ze meer op hun achterhand lopen.
Maar niet alle paarden gaan door een schoudertik op de voorhand lopen !