eerst schudden met hoofd daarna stijgeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

eerst schudden met hoofd daarna stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 07:58

een paard bij mij op de handelsstal heeft nogal rare kuren. het meisje waarvan de merrie geweest is is al enkele keren met de merrie achterovergeslagen. nu rijd ik hem alweer 4 weken. (tis echt een super merrie van rossini!!) en nu ben ik erachter waarom dat de merrie telkens stijgerd.

als ze geen zin meer heeft of ergens niet langs durft/wil, dan valt ze terug in tempo en gaat met haar hoofd slaan. daarna gaat ze omhoog en meestal voor ene goede. nu heb ik al een paar keer geprobeerd om haar voorwaarts te drijven, schoppen, roepen, slaan maar dat helpt allemaal maar zeer weinig. als ik haar een paak rammel geef word het zelf aleen mar erger en komt ze echt omhoog voor!

en als ze alleen terugvalt in tempo en niet met haar hoofd schud is er niks aan de hand en kan ik haar zo weer voorwaarts rijden.

dus waar het eigenlijk om gaat: hoe kan ik haar dat schudden afleren??

groetjes [naam]


pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 10:34

da's een moeilijk stukje...
je zou een slof kunnen proberen,en die goed kort houden.
je zou ook kunnen proberen{heeft ze respect voor de longeerzweep???}
om iemand met en longeerzweep in de bak te zetten,en zodra ze maar begint terug te vallen,gelijk de zweep erover!!!
mijn paard had/deed ook zoiets,en toen ik de slof eraan had gedaan,was hij zo gigantisch gaan springen enzo,dat ik eraf was gevallen.
met degene in het midden met de longeerzweep gingt het wel goed!
we zijn er een klein weekje mee bezig geweest,en hij loopt weer als een trein!
je moet weol iemand hebben die heel hard kan rennen en het staken al aan ziet komen,voordat jij er erg in hebt...

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 11:12

Ik zou met een slof erg uitkijken want dan kan het nog moeilijker zijn om haar aan het been te houden. Ik denk dat het hoofdschudden namelijk al het gevolg is van het niet aan het been zijn, hierdoor heb je geen verbinding naar voren en kun je dus niet meer wegrijden. Ik heb zelf een paard voor iemand gereden met een probleem wat soortgelijk was. Daar heb ik heel veel tempowisselingen bij gedaan totdat ze onvoorwaardelijk aan het been was en daardoor ook een stuk geconcentreerder. Als ze niet voorwaarts ging en ik dacht dat ze omhoog wilde dan hand opzij en laten draaien zodat ze niet omhoog kon. Met longeerzweep in de bak lijkt me wel een goed hulpmiddel okk voor je eigen veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 11:42

aan het been is deze merrie voldoende. daarom snap ik ook niet waarom dat ze het doet. mischien om mij ff wakker te schudden van hou mij in de gaten ink ga zo stijgeren??

groetjes [naam]

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:17

Typisch zeg. Heeft ze geen last van d'r rug of tanden? Dat het alleen op bepaalde momenten meer pijn doet en dat ze dan reageert door met haar hoofd te schudden, dat zou ook kunnen verklaren waaropm ze daarna zo steigert.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:22

misschien kan ze de zweep er niet bij verwerken. Ik zou mijn handen naar voren, naar de mond toebrengen en dan maar voorwaarts houden met sporen of zo. op het moment dat je geen contact hebt met de mond van een paard, is er normaliter geen aanleiding om te steigeren.

De hond is de betere mens

Anoniem

Re: eerst schudden met hoofd daarna stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:23

Je vraagt hoe kan ik dat schudden afleren, ik denk dat je beter kunt vragen hoe zorg ik ervoor dat ze niet terug komt in tempo, want dat is het belangrijkste, zonder terug te vallen in tempo gaat ze ook niet schudden. Heel veel oefeningen doen om te zorgen dat ze beter voor het been word, en mocht ze het nogmaals doen, ik zou toch zeggen, de zweep erover.!!
vonneke schreef:
een paard bij mij op de handelsstal heeft nogal rare kuren. het meisje waarvan de merrie geweest is is al enkele keren met de merrie achterovergeslagen. nu rijd ik hem alweer 4 weken. (tis echt een super merrie van rossini!!) en nu ben ik erachter waarom dat de merrie telkens stijgerd.

als ze geen zin meer heeft of ergens niet langs durft/wil, dan valt ze terug in tempo en gaat met haar hoofd slaan. daarna gaat ze omhoog en meestal voor ene goede. nu heb ik al een paar keer geprobeerd om haar voorwaarts te drijven, schoppen, roepen, slaan maar dat helpt allemaal maar zeer weinig. als ik haar een paak rammel geef word het zelf aleen mar erger en komt ze echt omhoog voor!

en als ze alleen terugvalt in tempo en niet met haar hoofd schud is er niks aan de hand en kan ik haar zo weer voorwaarts rijden.

dus waar het eigenlijk om gaat: hoe kan ik haar dat schudden afleren??

groetjes yvonne

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:57

naar mijn idee heeft dit paard ontzettend vaak haar zin gehad...
maar zoals yvonne zegt:dit paard is goed genoeg voor het been...
een rare situatie,en toch kan het zo zijn!
maar ik heb het idee dat deze merrie,als ze geen zin meer heeft,zich afsluit en doet wat haar "is aangeleerd"lekker staken!
zo'n paard heb ik ook.
maakt zeer snel misbruik van de situatie,en gaat dan ook lekker steigeren enzo;het enige wat werkt...DE ZWEEP EROVER!
en nu doet hij het echt super!hij moet alleen even weten wat wel en wat niet kan.
het ene paard is sneller en dan is het binnen een weekje ofzo opgelost.
het andere paard is langzamer en heeft weken,zo niet,maanden nodig om weer in het "gareel"te komen...

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 15:12

Tanden na laten kijken! Dat hoofd schudden = steigeren klinkt alsof er een link zit. Iwaldo steigerde heel erg toen ie hele grote haken had. Na laten kijken dus!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 16:20

tanden zijn bij de vorige eigenaresse nagekeken, ik weet wel dat de merrie bij haar vorige eigenaresse vaak haar zinkreeg en het ook bijna altijd wist te winnen. aan een slof of thiedeman hoef ik niet te beginnen want de vorige eigenaresse is er daardoor met de merrie achterover geslagen. inderdaad denk ik zelf ook dat de zweep erover het beste werkt. gisteren heb ik haar een hengst tussen haar oren gegeven en vandaag is het bij alleen schudden gebleven. misschien een vooruitgang dus!!

groetjes [naam]

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 18:53

Ik las in een ander topic ik dacht van XONO een tip :

als het paard omhoog komt meteen een ei stukslaan op het hoofd ...

Klinkt wel grappig , zou best 'ns kunnen werken *LOL* !


pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 18:55

je kunt idd ook een plastic fles met water op d'r hoofd kapot slaan{zo'n fles uit belgie,bie zijn heel dun...als je weet welke ik bedoel:?}

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 21:22

Nou, ik weet niet hoe lang het geleden is dat de tanden nagekeken waren, maar dat kan na een half jaar al weer fiks scherp zijn hoor!
Ik vind het vooral zo vaag dat het altijd is hoofd schudden en dan steigeren. Je zou gewoon denken dat het iets is wat haar irriteert ofzo... als het geen verzet is. Toch kan een nakijken door een veearts geen kwaad denk ik

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 09:00

ik denk gewoon dat dit een "echte"merrie is,die lekker vaak haar zin heeft gekregen.
want waarom doet ze het alleen als ze iets "eng"vind???
of als ze geen zin meer heeft???
echt zo'n paardje waar een beginner snel bang van wordt,en daar heeft ze flink van geprofiteerd.
eigenlijk zou ik haar wel eens willen zien Lachen
ik vind zulke paardjes een echte uitdaging:en als het dan ook nog eens een merrie is,dat vind ik helemaal geweldig!

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 19:26

Het lijkt mij ook dat het gewoon staken is. Zodra ze langzamer gaat zou ik been geven en als ze dan niet vooruit gaat, een flinke pets met de zweep op de kont of achter je kuit geven. Iemand met een longeerzweep kan je daar ook bij helpen.
Maar als ze toch stijgert, moet je haar terwijl ze in de lucht is met de zweep op haar nek tussen de oren slaan. Dus is het handig om met een korte zweep te rijden die je andersom in je hand houd, dus met het uiteinde naar boven/voren. Kijk wel uit dat ze niet wegdraait tijdens het stijgeren op het moment dat jij slaat, want dan kun je er zo naast liggen. Succes!

Met een ei of een fles slaan lijkt me niet zo handig want dan moet je de hele tijd met een ei of fles rondrijden. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 11:38

Een paard tussen de oren slaan met eieren, zakjes water, zwepen, flessen of wat dan ook, is nooit nuttig. Je moet eerste weten wanneer en waarom een paard zo doet, dan kom je er ook achter hoe je dat probleem op een eerlijke manier op kunt lossen. Als je m tussen de oren mept, los je het probleem niet op, zo'n paard gaat wel weer wat anders doen in plaats van dat steigeren.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 15:54

Ik schreef toch ook dat je eerst het probleem van het niet voorwaarts gaan moet oplossen door been te geven en als tie daar niet op reageert een tik met de zweep achter je been (dan natuurlijk niet tegenhouden met je hand!).

En in het geval dat ie toch steigert, ondanks alle goede pogingen om het probleem bij de basis aan te pakken, zal hij dan toch een tik op zijn nek moeten krijgen, want stijgeren moet je gewoon niet goed vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 16:00

Kristi, klopt hoor, zo moet je het ook aanpakken. Het nadeel van slaan tussen de oren met alles behalve een watje, is dat het heel gevaarlijk kan zijn. Dan nog liever iemand op de grond die m voorwaarts houdt.
Wat wij ondertussen niet weten, is wat er van het paard gevraagd wordt vlak voordat hij dit soort dingen gaat doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers