Inruilwaarde auto, wat is verstandig?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Inruilwaarde auto, wat is verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-10 21:11

Mijn auto heb ik nu bijna een jaar en helaas is hij niet geschikt voor mij |( Ik zit erover te denken om een andere auto aan te schaffen, en dan een 4-deurs met een hogere zit (ben rugpatiënt en heb ik mijn huidige auto veel problemen met in- en uitstappen).
Maar wat is nu verstandig? Huidige auto is van bouwjaar 2003 met een kilometerstand van 85000, ik heb er destijds 7000 euro voor betaald. Ik heb weinig spaargeld en kan zo'n 1000 euro bijbetalen voor een andere auto.
Is het beter om nog een tijdje door te sparen? Of wordt mijn auto elk jaar drastisch minder waard? Iemand enig idee hoe dat werkt met inruilwaarde? :7


yakima

Berichten: 469
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Inruilwaarde auto, wat is verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:12


Vaarwel Minske
Utske Moeder van Inke geboren 1e pinksterdag!

Suusw

Berichten: 469
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:13

Wat voor auto heb je nu?

Dorus

Berichten: 13181
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:14

De ANWB geeft slechts een indicatie, maar zo heb je wel een beeld. Per regio kunnen de prijzen ook erg verschillen.
Je zou ook eens rond kunnen kijken op sites als autotrack e.d. om een idee te krijgen van de huidige marktwaarde van jou auto. Houd er wel rekening mee dat niet zoveel terug krijgt van je auto, de handelaar wil er ook nog op verdienen ;)

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-10 21:44

Volgens de diverse websites waar je de inruilwaarde kunt berekenen heeft mijn auto een inruilwaarde tussen de 4000 en 5000 euro. Het is een Mitsubishi Colt en als ik die nu zou moeten kopen ben ik (volgens autotrack en Marktplaats) ongeveer 6000 euro kwijt...
Kan ik hem dan beter particulier proberen te verkopen? Of nog even door sparen? Ben zo bang dat over een jaar de inruilwaarde nog maar 3000 euro of minder is ;(

Suusw

Berichten: 469
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Inruilwaarde auto, wat is verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:46

Inruilwaarde zal wel verminderen maar weet niet met hoeveel. Als ik jou was zou ik proberen hem particulier te verkopen.

Dorus

Berichten: 13181
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:48

Particulier zal je er ook geen 6000 voor krijgen, ik denk dat je blij mag zijn als je die 5000 euro krijgt. Uiteraard zijn staat van de auto en de kilometerstand belangrijke factoren op de hoogte van de inruil-/verkoopwaarde.

Wanneer je een jaar wacht zal de waarde van je auto inderdaad nog verder dalen, maar wat de economie daar nog mee gaat doen kan ik niet voorspellen.

De automark ligt momenteel op zijn gat. Er word niks verkocht en een handelaar zal dus ook minder bieden voor je auto. Over een jaar kan het alle kanten op. Het lijkt erop dat de economie weer aan het aantrekken is, maar je hebt nergens een garantie op.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-10 21:54

Falona schreef:
Particulier zal je er ook geen 6000 voor krijgen, ik denk dat je blij mag zijn als je die 5000 euro krijgt. Uiteraard zijn staat van de auto en de kilometerstand belangrijke factoren op de hoogte van de inruil-/verkoopwaarde.

Wanneer je een jaar wacht zal de waarde van je auto inderdaad nog verder dalen, maar wat de economie daar nog mee gaat doen kan ik niet voorspellen.

De automark ligt momenteel op zijn gat. Er word niks verkocht en een handelaar zal dus ook minder bieden voor je auto. Over een jaar kan het alle kanten op. Het lijkt erop dat de economie weer aan het aantrekken is, maar je hebt nergens een garantie op.


Moeilijke keuze... Het komt er nu dus op neer dat stel dat ik er 4500 euro voor krijg als inruilwaarde, dat ik er (met 1000 spaargeld) een auto van 5500 voor terug kan kopen. En dat terwijl de huidige vorig jaar 7000 gekost heeft ;( Ik zal er dan niet op voor uit gaan!

Dorus

Berichten: 13181
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:06

Auto rijden kost alleen maar geld, je zal er nooit op verdienen :n

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:12

sanne222 schreef:
Falona schreef:
Particulier zal je er ook geen 6000 voor krijgen, ik denk dat je blij mag zijn als je die 5000 euro krijgt. Uiteraard zijn staat van de auto en de kilometerstand belangrijke factoren op de hoogte van de inruil-/verkoopwaarde.

Wanneer je een jaar wacht zal de waarde van je auto inderdaad nog verder dalen, maar wat de economie daar nog mee gaat doen kan ik niet voorspellen.

De automark ligt momenteel op zijn gat. Er word niks verkocht en een handelaar zal dus ook minder bieden voor je auto. Over een jaar kan het alle kanten op. Het lijkt erop dat de economie weer aan het aantrekken is, maar je hebt nergens een garantie op.


Moeilijke keuze... Het komt er nu dus op neer dat stel dat ik er 4500 euro voor krijg als inruilwaarde, dat ik er (met 1000 spaargeld) een auto van 5500 voor terug kan kopen. En dat terwijl de huidige vorig jaar 7000 gekost heeft ;( Ik zal er dan niet op voor uit gaan!


Klopt maar omdat de markt op zijn gat ligt zullen andere auto's dus ook goedkoper de deur uit gaan.
En tsja het gaat om je gezondheid toch?
Een hogere auto is best te vinden voor dat bedrag :)

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 07:46

Auto´s worden NOOOOOOOOIT meer waard of gelijkwaardig zoals waar je toen des tijds voor gekocht hebt !! Behalve als je misschien een hele speciale auto hebt die en al een oldtimer is en ook maar erg weinig van zijn gemaakt...Maar over het algemeen wat dus ook al genoemd is hier auto´s kosten alleen maar geld je kan er niet op verdienen !!

Zou zeggen zet je auto te koop op marktplaats want je hebt er nu nog wel beetje voordeel mee dat je auto nog maar weinig km heeft, en dan zou ik je zeggen kijk eerst op marktplaats naar een bijna precies dezelfde als de jouwe en ook met de nog zo weinig km ... En ga dan daar bijv heel klein beetje onder zitten met de prijs, dan heb je grote kans op slagen dat er een particulier erop af komt !!

Zo hebben wij dat ook met onze Corsa C gedaan die was van bj 2002 en ondanks dat er teveel particulieren belachelijke bedragen liepen te bieden van wel 1000euro of 1500euro hadden wij de bied optie uitgeschakeld ... Want onze corsa had ook wellicht maar erg weinig km nog maar en had toen wij hem te koop gingen zetten en net zijn apk gehad en ook meteen een uitgebreide grote onderhoudsbeurt. Uiteindelijk alsnog de corsa erg goed weten te verkopen, niet met winst maar wel voor het bedrag dat we echt exact ervoor wilden hebben.

Mama van al 2 prachtige zonen en 1 prachtig mooie dochter <3 <3 <3
En een prachtig 4e wondertje op komst, UD 17/09/´22 <3


Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Re: Inruilwaarde auto, wat is verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 07:49

Kun je deze auto niet inruilen voor de auto die je wilt?

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:10

XFiemoX schreef:
Auto´s worden NOOOOOOOOIT meer waard of gelijkwaardig zoals waar je toen des tijds voor gekocht hebt !! Behalve als je misschien een hele speciale auto hebt die en al een oldtimer is en ook maar erg weinig van zijn gemaakt...Maar over het algemeen wat dus ook al genoemd is hier auto´s kosten alleen maar geld je kan er niet op verdienen !!

Nou, dat is toch niet helemaal waar... Ik heb mijn auto destijds zó goedkoop gekocht, dat ik er nu, bijna twee jaar later, nog hetzelfde en misschien wel meer voor terug kan krijgen.

Zet je Colt gewoon eens te koop en kijk hoeveel reactie je er op krijgt. Bij inruil krijg je vaak 'extra' korting op de auto die je koopt, maar die korting had je zonder inruil ook wel gekregen (dan heb ik het over de paar 100 euro extra korting die je krijgt, niet op het geld wat ze geven voor jouw inruiler).
Mocht je weinig reacties krijgen op je advertentie kun je altijd kijken of je hem in kunt ruilen en wat het opbrengt.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:13

Kieffer schreef:
XFiemoX schreef:
Auto´s worden NOOOOOOOOIT meer waard of gelijkwaardig zoals waar je toen des tijds voor gekocht hebt !! Behalve als je misschien een hele speciale auto hebt die en al een oldtimer is en ook maar erg weinig van zijn gemaakt...Maar over het algemeen wat dus ook al genoemd is hier auto´s kosten alleen maar geld je kan er niet op verdienen !!

Nou, dat is toch niet helemaal waar... Ik heb mijn auto destijds zó goedkoop gekocht, dat ik er nu, bijna twee jaar later, nog hetzelfde en misschien wel meer voor terug kan krijgen.


Dat gaat vaak alleen op voor oudere auto's, die verliezen na jaren minder snel hun waarde. Een corsa uit bv 93 die je koopt voor 1000,- kan je een jaar later met 5000km meer gerust weer voor 1000,- verkopen en dat krijg je er dan ook voor (even een voorbeeldje he).
Hoe nieuwer je auto hoe sneller en meer je afschrijft per jaar.

Maar TS, voor 5500 moet je toch een hele leuke hoge auto kunnen vinden!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Inruilwaarde auto, wat is verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:15

Ga eens orienteren bij garages.
Ga gewoon eens langs en kijk wat je er voor weer kunt krijgen.
Kijk dan ook direct of er wat leuks bij hun in de showroom staat.

Ik weet niet wat voor auto je precies zoekt, maar een Kia Sorento bv zijn niet eens zulke hele dure auto's in aanschaf.
En ze zijn wel lekker hoog.

Mabeth na 346 dagen bevallen van een merrieveulen

Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:17

#Ymke# schreef:
Dat gaat vaak alleen op voor oudere auto's, die verliezen na jaren minder snel hun waarde. Een corsa uit bv 93 die je koopt voor 1000,- kan je een jaar later met 5000km meer gerust weer voor 1000,- verkopen en dat krijg je er dan ook voor (even een voorbeeldje he).
Hoe nieuwer je auto hoe sneller en meer je afschrijft per jaar.

De mijne is uit 2002... En ik kocht hem toen hij 5 was. Geen oude auto dus :) Gewoon heel goed zoeken :D

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:37

Kieffer schreef:
#Ymke# schreef:
Dat gaat vaak alleen op voor oudere auto's, die verliezen na jaren minder snel hun waarde. Een corsa uit bv 93 die je koopt voor 1000,- kan je een jaar later met 5000km meer gerust weer voor 1000,- verkopen en dat krijg je er dan ook voor (even een voorbeeldje he).
Hoe nieuwer je auto hoe sneller en meer je afschrijft per jaar.

De mijne is uit 2002... En ik kocht hem toen hij 5 was. Geen oude auto dus :) Gewoon heel goed zoeken :D


En verstand hebben van wat je koopt, dat ontbreekt er vaak bij mensen :D

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Inruilwaarde auto, wat is verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:41

Dat is helemaal waar Ymke! Even goed verdiepen in wat je zoekt kan al zo veel opleveren!

Dus TS, kijk goed om je heen en zet een goede advertentie neer :D

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:45

wij hebben een auto bedrijf.

je kunt je auto beter nu inruilen. De km stand is gunstig en volgend jaar is ie natuurlijk weer een jaartje ouder.

Het ligt eraan welke auto je er voor terug wil hebben.
laat je ook NIET leiden door een hoog bod van een garagehouder op je auto (inruil) want dit is allang terug berekent in de prijs, (hoog bod, gaat er gewoon minder van de prijs af van de nieuwe auto, laag bod, gaat er meer van de prijs af)

ik denk dat je auto zo rond de 5000 euro gaat opleveren, aangezien de km stand aantrekkelijk is en ik neem aan dat het een nette goed onderhouden auto is.

en tegenwoordig is het makkelijker om wat van de prijs af te krijgen ook al denken mensen van niet..
gewoon een rieel bod doen, word dit afgeketst dan gewoon vol houden. (dus gewoon weg gaan met de mededeling dat als ie zich nog bedenkt dat ie maar moet bellen ;) )
wedden dat ie je 2 dagen later belt, ze verkopen liever dan dat ze de auto laten staan.

idd wat ymke zegt, oudere auto's blijven vaak hun waarde behouden, in 2005 voor 1000 euro gekocht, gaat gerust in 2010 voor het zelfde bedrag weg mits goed onderhouden..
Laatst bijgewerkt door gebruiker002 op 02-04-10 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:47

annastasia schreef:
Ga eens orienteren bij garages.
Ga gewoon eens langs en kijk wat je er voor weer kunt krijgen
.
Kijk dan ook direct of er wat leuks bij hun in de showroom staat.

Ik weet niet wat voor auto je precies zoekt, maar een Kia Sorento bv zijn niet eens zulke hele dure auto's in aanschaf.
En ze zijn wel lekker hoog.



dit is wat heel veel mensen doen, maar dit is nutteloos.
of ze nou 2000 of 3500 bieden, maakt niks uit want uiteindelijk komt het terug in de prijs
van de nieuwe auto.

Dorus

Berichten: 13181
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:51

XFiemoX schreef:
Auto´s worden NOOOOOOOOIT meer waard of gelijkwaardig zoals waar je toen des tijds voor gekocht hebt !! Behalve als je misschien een hele speciale auto hebt die en al een oldtimer is [i]en ook maar erg weinig van zijn gemaakt[\i]...

Niet persee. Kevers zijn er 20 in een dozijn te krijgen, maar, mits goed onderhouden, aardig prijsvast. En als je ze opknapt kunnen ze zelfs meer waard worden (kosten van het opknappen even niet meegerekend) ;)



Een Kia Sorento is toch zo'n jeep/mpv achtig geval? Enig idee wat die kosten in wegenbelasting? Is toch echt wel een klasse of wat groter dan een Colt. Ik kan me niet voorstellen dat TS op zoek is naar zoiets. Maar er zijn genoeg kleinere auto's met een wat hogere instap. Denk eens aan een Fiat Panda bijvoorbeeld.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Inruilwaarde auto, wat is verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:03

Ok, een Ford Focus C Max heeft bv ook een lekkere hoge instap.
Dat viel me vorige week op toen ik die auto van m'n ouders leende.

Onze auto van 1998 zou volgens de site van de ANWB nog zo'n € 4.200 moeten opleveren.
Dieseltje en heeft 2 ton gelopen.
Mocht je 'm bij de dealer weg willen halen zou die € 5.200 moeten opleveren.

Is dus echt afhankelijk van wat voor auto je hebt en welke uitvoering het is.

Goed kijken, en je niet te veel op laten jagen.

Mabeth na 346 dagen bevallen van een merrieveulen

Niicole__
Berichten: 3242
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:26

Ze worden altijd minder waard. Zowiezo omdat je door rijd, en de KM-stand hoger wordt, en de auto natuurlijk ouder wordt.

Via internet indicaties doen vind ik zelf niet echt handig.
Elk bedrijf (neem aan dat je hem daar dan inruilt?) heeft er een ander bedrag voor over, al verschild het meestal niet veel.
Maar bedrijven willen natuurlijk winst draaien op een auto, en geven jou er dan minder voor.

Het is inderdaad ook afhankelijk van het merk, model en kleur van de auto. :)

@XFiemoX: Het enige wanneer auto's meer waard worden is als ze belastingvrij worden (t/m 31-12-1986).
Tevens hebben wij ook een aantal auto's gehad waar wij wél winst op gedraaid hebben. :j

Onderschriftloos..

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Inruilwaarde auto, wat is verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:32

Daarom hebben garages ook van die boekjes met inruilwaardes.
Daar kijken ze altijd even in en gaan dar zeker een paar 100 onder zitten.

Mabeth na 346 dagen bevallen van een merrieveulen

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:32

Je kan de inruilwaarde van je auto bekijken, bekijk ook voor hoeveel een vergelijkbare auto te koop staat op verschillende sites. dat geeft je een beeld. bedenk wel: het is wat de gek ervoor geeft.

Zo heb ik net een nieuwe auto gekocht en mijn oude (4,5 jaar oud) ingeruild. ik ben bij verschillende bedrijven geweest. het verschil in inruil waarde bij verschillende bedrijven lag op ongeveer 20%!
een stevige onderhandeling kan de waarde van je auto zo opdrijven. het is slim om te weten wat je wil, wat je voor je auto wilt en wat je wil uitgeven.

Probeer gewoon te kijken naar auto's, bekijk er verschillende en probeer gewoon te onderhandelen. dan zie je vanzelf wat je kwijt bent, dan kan je altijd kijken of je het uiteindelijk doet of niet. je kan namelijk altijd zeggen dat je erover nadenkt en je hoeft helemaal niets te kopen bij een handelaar...

succes!

Jasper 06-05-1999 - 04-08-2010 Caro 04-05-2012 - 08-10-2020
Een nieuw avontuur begint met Ruben!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Diddykong, GoogleAdsense, YandexBot en 40 bezoekers