Amor!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Amor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 10:08

Tja super bekende hengst maar wie heeft hier info over, foto's bekende nakomelingen etc!! ik wil graag alles weten bv. waarom er een standbeeld van deze hengst is gemaakt!
alvast bedankt
groetjes jeannette

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 10:24

dit is wat ik heb kunnen vinden!
hopelijk kunnen jullie dit aanvullen!
ps: ik dacht overigens dat het een tra. was maar het is dus een gelderse??

Amor (definitief certificaat landbouwrijpaard) is preferent verklaard op grond van zijn resultaten in de fokkerij van het Gelderse veelzijdigheidspaard.
Amor in de afstamming staat garant voor dressuuraanleg, terwijl ook springaanleg is doorgegeven en zijn nakomelingen zich tevens in de internationale mensport hebben bewezen.
De invloed van Amor (1959-1991) is nog steeds duidelijk merkbaar in de Nederlandse prestatiefokkerij. Bij het eerste wereldkampioenschap voor zesjarige paarden in 1995 werd de eerste plaats ingenomen door het F1-produkt Harley (Julio Mariner x Gondelier).
De Gelderse keurhengst Gondelier was zelf succesvol als internationaal springpaard en vererfde dit ook sterk; hij is de bekendste zoon van Amor.
Het internationale dressuurpaard Aktion voert tweemaal het bloed van Amor via diens zonen Epigoon (pref. Gelderse hengst) en Akteur (Groninger hengst en internationaal springpaard).
Afbeelding

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 10:29

Amor heette in het begin Heros vanwege de H van zijn vader Herrscher.
Hij is gefokt door J.Karp in Hetlingen. Hij dekte van 1962 tot 1988 en uit 2968 kwamen 1653 veulens. In 1990 is hij ingeslapen wegens ouderdomszwakte.

Afbeelding

Foto: www.gelderlanderhorse.nl

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 10:31

Hij was geen Gelderse hengst. Het was een holsteiner die voor de gelderse fokkerij is gebruikt. Zijn ouders, Barba en Herrscher zijn holsteiner. Herrscher stamde af van een Trakener vader die van mv. weer uit een volbloed komt.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 22:35

hij heeft altijd bij de Familie venderbos op de Radstake gestaan (tenminste wel lang) en daar is hij ook dood gegaan /inlaten slapen. Op zich wou de familie venderbos niet perze een standbeeld maar omdat de mensen daar zo opaan drongen omdat Amor zoveel betekend heeft voorde nederlandse fokkerij het standbeeld er toch gekomen en hte is mooi ik sta er mee op de foto Haha! .

Maar als je echt alles wilt weten moet je gewoon een keer bellen het zijn echt hele aardige mensen.

Er zit ook een heel groot uitgaans centrum bij het bedrijf misschieneen tip voor een bokt meeting??? Schijnheilig