Dichte stallen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Dichte stallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 08:53

Ik heb sinds 2 weken een paard..
Hij staat nu nog in Duitsland en over 2/3 weken komt hij naar Nl. Haha!

Hij heeft daar altijd in een open stal gestaan en hij heeft altijd naar buiten kunnen kijken.
Als hij hierheen komt, komt hij in een stal te staan die dicht is en hij kan niet naar buiten kijken.
In de Winter is het ook erg donker op de stallen... Frusty

Nu was mij vraag of dat hij daar "depressief" van kan worden??

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee ofzo??

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 09:07

Wat bedoel je precies met een "dichte stal"? Een stal zonder ramen of een stal in een gebouw, waar hij wel contact heeft met andere paarden/dieren?
In de winter moet je sowieso voor minimaal 12 uren licht op stal zorgen, dus met TL-balken of een hele sterke gewone lamp.
Om depressie, of verveling hoe je het ook wil noemen, tegen te gaan, moet je dan voor voldoende afwisseling zorgen. Zo veel mogelijk buiten, hooinet of nog beter, hooiruif in de stal (is het paard extra lang met zijn hooi bezig. Verder een speelbal in de stal en genoeg stro om op te knabbelen.
Op stal heb ik ALTIJD de radio aanstaan als het paard binnen is, behalve ' nachts dan, als hij slaapt...
Een stalkat kan ook een uitkomst zijn.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.

katjatencate

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 09:07

als hij niet naar buiten mag en de hele dag op stal moet staan zijn open stallen natuurlijk veel gezelliger. De hele dag in een hokje van 3 bij 3 zonder naar buiten te kunnen kijken of andere paarden te kunnen zien ( ik weet niet of dat bij jou ook zo is) is natuurlijk niks voor zo'n beest. Maar als hij alleen maar 's nachts op stal staat is het niet erg, dan slapen ze toch meestal......
veel plezier met je nieuwe paard!! Knipoog

user_2293
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-12-01

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 09:41

het verschild natuurlijk wel van paard.
Mijn vorige paard was nog al een neurootje en zodra hij niet met zn koppie uit het raam kon kijken at hij niet en werd heel lusteloos.
trapte ook zn hele box stuk.
het paard dat ik nu heb is daar minder gevoelig voor maar het liefst heb ik ze toch met de koppies naar buiten.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 11:25

een stal waar hij wel met andere paarden staat maar niet naar buiten kan kijken..

geen ramen zeg maar...

maar dit onderwerp gaat ergens anders ook al verder omdat een vriend van mij precies de zelfde vraag steld over mijn paard.. Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 11:27

Waar staat dat bericht dan?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 13:00

Ik heb er wel ervaring mee. Isolda kan nog door de deur kijken, Berber niet, zij kijkt tegen tralies aan met daarachter de geit en dan een muur.
Moet ook zeggen dat Isolda weinig te koekeloeren heeft, ze kijkt uit op onze tuin, daar gebeurd verder ook niets.

In de winter zijn ze, vooral met gladheid ed., nogal chagerijnig. Niet extreem ofzo, maar ik kan het verschil wel merken.
Sja, leuk is anders gewoon. Maar een andere mogelijkheid is er op dit moment niet. Wij zorgen gewoon voor zo veel mogelijk afleiding, naar buiten, rijden ed. En komt het voor dat ze er echt een a twee dagen niet uitkomen, dan krijgen ze vaker een portie hooi.