kwart keertwending

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

kwart keertwending

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-02 23:04

Maddox wil linksom niet via buitenteugel/binnenbeen de wending door. Om dit te oefenen moest ik van mijn instructeur in stap een kwart keertwending maken.

Ik voelde me een beetje motorisch gestoord: het lukte me niet! Ik kreeg hem niet alleen met buitenteugel en binnenbeen een kwart gedraaid. Als ik mijn buitenbeen aanleg, dan duw ik zijn kont niet opzij maar zijn voorhand en dat schiet dus niet op. Aan de binnenteugel zitten is al helemaal taboe.

Moeilijk hoor. Rechtsom gaat alles best wel goed, maar linksom is het echt moeilijk. Hij is gewoon niet aan het been en duwt zich door mijn hand heen.

Ik moet nu van mijn instructeur als ik linksom rijd van de binnenteugel afblijven. Vooral veel binnenhoefslag rijden omdat hij zich anders tegen de wand aandrukt waardoor ik mijn buitenteugel er niet meer aanhoud (dan ga je automatisch ruimte geven want je wilt van die wand af).

Wat is paardrijden toch moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 00:17

Blijf denken aan het samenspel van je hulpen, niet alleen je binnenbeen en buitenteugel, maar ook je zitbeenknobbels, je rug, enzovoort. Maak jezelf eerst goed recht en rij rechtuit. Dan denk je aan linksaf, sluit je buitenhand, kijkt naar links (desnoods naar de grond links naast je) en als ie dan naar links neigt, hou je hem met je binnenbeen daar waar je hem hebben wilt. Tipje: begin groot! Koppie naar binnen vragen mag, maar geef wel ruimte om die kant op te stappen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 08:57

Citaat:
Als ik mijn buitenbeen aanleg, dan duw ik zijn kont niet opzij maar zijn voorhand en dat schiet dus niet op.


wil je een wending om de voorhand of om de achterhand maken? Dat haal ik nl niet echt uit je berichtje terwijl het een essentieel verschil is. In het eerste geval drijf je met je binnenbeen de achterhand opzij, om de voorhand heen. Daar ken ik de precieze hulpen niet van, omdat ik die nooit oefen.

De wending om de achterhand beschrijft Lovely al.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 09:07

Wending om de achterhand.

Volgens mijn instructeur maak ik er meer een wending om de middenhand van.

Ik vergat inderdaad helemaal mijn zithulpen enzo. Nu Lovely dat zo opschrijft denk ik: tuurlijk dom, maar op dat moment vergat ik alle basisdingen die nodig zijn om de wending door te komen. Zoals de kant opkijken waar je heen wilt, rechtop zitten zodat je goed de achterhand kunt beinvloeden en je zitbeenknobbels gebruiken (gebeurt natuurlijk al vanzelf als je naar links kijkt).

Vandaag weer proberen.

katjatencate

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 09:47

keertwendingen zijn ook geen makkelijke oefeningen hoor! Ik rijd nu al 3 jaar Z en heb er nog steeds moeite mee. Zeker als je paard het ook moeilijk vind is het extra lastig!! Veel oefenen *LOL* *LOL*

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 12:28

Ga eerst eens aan je stelling werken. En wel in het hele lijf.
Op de lange zijdes in stap stelling naar buiten op beide handen (issie mooi begrensd en kannie niet naar binnen vallen), hand aan de stelling kant iets liften om de schouder vrij te geven.
tzt stelling naar binnen vragen in de hoeken evt gevolgd door kleine volte met buiging in het hele lijf.

Als ik het zo lees gaat je keertwending goed, neem aan dat je een keertwending om de achterhand bedoeld. Dan moet hij idd voor je been met de voorhand wijken, binnenhand iets liften.

Althans zo doen we dat met western, en werkt ongetwijfeld ook in de dressuur.

Succes!
Viv