Weidegang..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-02 19:42

Zou ik mijn paard op een weide kunnen zetten? Hoe zit dat met kans op hoefbevangenheid, en wat voor andere risicos zitten er aan een weidegang? En hoe hebben jullie dat gedaan voor de gene die een weide hebben?
Ik wil als ik een wei heb, of in ieder geval een plek waar ik kan staan een stal erop laten bouwen. Hoe zit dat?

ik spreek nu over een periode van een jaar, dingen zijn nog niet zeker.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 20:35

Een paard op de wei houden brengt altijd wel enige risico's met zich mee. Maar dan denk ik eerder aan het oplopen van verwondingen door slechte omheining, of blessures door uitglijden in een natte wei, zulke dingen.
Bevangenheid kan wel voorkomen, maar over het algemeen alleen als je je paard onvoorbereid op een erg 'vette' of voedzame weide zet. Bijvoorbeeld in de lente als er veel jong gras staat.
Dan kun je hem beter op een kaler stuk grond zetten. Of je geeft je paard een klein stukje waar hij kan grazen. Als dat stuk kaal is, geef je hem weer een meter bij. Dan moet je steeds de omheining een stukje omzetten.

Ik zelf heb mijn paard altijd op de wei gehouden. Hij is opgegroeid in een kudde in Ierland, dus hij weet niet anders als dat hij buiten kan. Hij heeft altijd een schuilstal tot zijn beschikking waar hij droog kan staan.
Het is wel belangrijk dat een paard op de wei altijd gelegenheid heeft om uit de regen en de wind te staan. dat hoeft niet perse een stalletje te zijn, maar kan ook een heg of groepje bomen oid zijn. Als hij maar ergens beschut kan staan.

Ook is het belangrijk te weten wat voor ondergrond je wei heeft. Wordt het erg snel nat en modderig, dan is het beter als je de mogelijkheid hebt om je paard met slecht weer binnen te zetten.
Heb je een goed afgewaterde wei, dan kan je paard best buiten blijven staan (natuurlijk ook afhankelijk van type en ras).
In een erg natte wei loop je weer het risico dat je paard mok krijgt of rotstraal.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Groetjes,
Linda