Endurancetraining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Endurancetraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 14:42

Jaja, de definitieve plannen zijn er: misschien komt de eerste endurancerit van mij op 14 juli op de Lage Vuursche! En nu maar hopen dat Kaminka heel en compleet blijft..... Haha!

Kaminka heeft een goede basisconditie, maar is nog wel wat aan de zware kant. Het is het type paard: diesel, niet snel aan te branden en eigenlijk niet moe te krijgen! Lage hartslag e.d.

Zou onderstaand trainingsschema (voorzover aan te houden, je weet nooit hoe de omstandigheden zijn: ruiterpaden onder water of zo...) voldoende zijn om een reeds in goede conditie verkerend paard gereed te krijgen voor een klasse 1 wedstrijd op 14 juli? Uiteraard ben ik zuinig op het bruine monster en niet van plan om weet ik wat te gaan presteren dit jaar! Knipoog

Lachen Om de week op zaterdag een half uur zeer intensief privéles (in totaal ca. 1 uur rijden incl. losrijden en uitstappen op de harde weg). De zaterdagen dat ik met haar geen les heb (om de week dus) rij ik een half uur in de bak en nog 3/4 uur buiten.

Lachen Zondag's een flinke buitenrit van een uur of twee/drie, met afwisselende bodem: asfalt, stevig zand en muller zand.

Lachen Maandagmorgen een kwartier longeren zonder bijzet. 's Avonds een stapritje over harde bodem, ongeveer een half uurtje.

Lachen Dinsdagmorgen kwartier longeren zonder bijzet, 's avonds 3/4 uur dressuur in de bak en nog een kwartier uitstappen op het harde.

Lachen Woensdagmorgen kwartier longeren zonder bijzet, 's avonds los spelen of los springen.

Lachen Donderdag rust, alleen weidegang dus.

Lachen Vrijdagmorgen kwartier longeren zonder bijzet, 's avonds 3/4 uur bijgezet longeren en en kwartier stappen op het harde.

Is dit schema een goed uitgangspunt of hebben jullie nog andere/betere suggesties? De reden dat ik haar 's morgens voor mijn werk uit vaak longeer, is het feit dat mevrouw zo dik is en wat af moet vallen. Met 1 x daags werken schoot dat niet op... vandaar dat vele longeren! Knipoog

Heeft iemand de rit op de Lage Vuursche al eens gereden? Hoe beviel deze rit?

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 17:01

Ik zou vrijdag avond een buitenrit maken van ong 1 a 1,5 uur.
en daarbij een beetje tempo maken.
Misschien een stukje snellere galop.

Voor de rest zou ik het zo laten en misschien over een week of 3/4 nog een buitenrit toevoegen.
Leuk dat je de 14 julli een poging gaat wagen. Helaas kan ik het wel vergeten anders was ik ook gegaan. Huilen

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 17:12

Gaaf! Nog een endurance gek erbij! Haha! Je schema klinkt wel redelijk. Maar toch zou ik wel proberen om minimaal 2 x in de week een flinke rit te maken.
En staat ie hele dagen op het land? Ikzelf ben daar groot voorstander van, helemaal bij endurancepaardjes.

Ikzelf doe het zo met m'n arabier:

3 / 4 x in de week vrij intensieve dressuur.
1 x in de week een lange buitenrit (50 tot 70 km, met een gemiddelde van ongeveer 11 - 13 km/h)
1 x in de week een kortere buitenrit op tempo (25 / 30 km, met een gemiddelde van ongeveer 14 - 16 km/h.)
1 x in de week longeren met pessoa of slof.
Om de week heeft ie een dagje vrij.
Iedere dag minimaal 30 min. stappen op de harde weg. Of aan de hand, aan de fiets of onder het zadel.

En nog een tip: probeer echt afstanden en gemiddelde tijden te gaan leren inschatten. Dat is echt heel belangrijk, want daar ging ik m'n eerste rit behoorlijk mee de mist in.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 18:55

Ik zal even mijn schema geven. Ik ben ook van plan om dit jaar klasse 1 te gaan starten. Ben benieuwd of iemand nog goede tips heeft.

1x per week springles van 1 uur + ong een half uur heen en terug stappen
1x per week longeren met elastiek ong 1 uur (met in- en uitstappen)
1x per week een buitenrit van ong. 2 a 3 uur
3x per week dressuur in de bak ( soms anderhalf uur soms een half uurtje met daarvoor een korte buitenrit soms gewoon drie kwartier.)

Voor de rest staat ze van ong 10 uur tot 5 uur buiten waar ze zich vermaakt door de andre paarden te terroriseren }>

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 19:48

Leuk dat je endurance gaat rijden! Ik rij (nog maar) Klasse I, en dit jaar geen wedstrijden ivm drachtige merrie.

Mijn trainingsschema bevat heel veel stapwerk, wel doorstappen natuurlijk. Ik stap zeker 2 a 3 keer per week een paar uur. Tevens fiets ik ook 1 keer per week een uurtje met haar aan de hand.

Verder is het volgens mij voor klasse I belangrijk om rustig (haast geen galop) maar regelmatig, lang te kunnen rijden.


Sprinten enz. train je later pas.

Hou er wel rekening mee dat elk paard anders is, dus wat voor een ander werkt hoeft nog niet voor jou te werken en andersom.

Lage Vuursche is in de Zomer, 2 jaar geleden heb ik er gegroomed en het was heel warm.

Train dus ook regelmatig tijdens de wat warmere tijden van de dag zodat jij, en je paard daar aan wennen...

Heel veel succes!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 19:52


carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 21:33

Het ligt er vooral aan hóe je een buitenrit maakt. Die tijden (2 of 3 uur) zeggen niet zoveel. De afstand die je aflegt en de snelheid waarmee je dat doet geven veel meer aan, én de bodem natuurlijk....
Een buitenrit van 60 km met een snelheid van 6 km/h op een vlak terein zonder mul zand (daar doe je dus 6 uur over!), is lang niet zo zwaar als 30 km met een snelheid van 15 km/h door zwaar terein met veel heuvels en dergelijke (terwijl je daar 'maar' 2 uur over doet).

Maar let op: niet ieder paard kan die buitenrit van 30 km op een hoog tempo aan. Dat moet je heel kalm opbouwen (in jaren) en daar gaat veel dressuurtraining en stapwerk op de harde bodem aan vooraf.

Ik heb 1,5 jaar voor de endurance getraind voordat ik ook daadwerkelijk ging (en kon) starten. M'n eerste wedstrijd viel me dan ook heel erg mee. Voordat ik het wist was ik al weer bij de finisch.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-02 09:13

Hey bedankt allemaal voor de tips!

Het ligt in de bedoeling om Lage Vuursche, Holten en Katwijk dit jaar te rijden, maar alleen als ik zelf denk dat Kaminka dat aankan. Zo niet, dan wachten we nog een jaar! Ik ben tenslotte al 5 jaar lid van de DER, zonder ooit een keer gestart te zijn, dus dat ene jaartje maakt dan ook niet meer uit! Haha!

Stal- en ooit boktgenootje Christa gaat ook mee met haar Isard. Isard en Kaminka vormen een geweldig team bij buitenritten, vullen elkaar echt aan en helpen elkaar voorbij enge dingen.

Ik ben alleen heel benieuwd hoe Kaminka gaat reageren op inhalen door andere ruiters.... Isard wordt knettergek, die heeft al eens een klasse 1 wedstrijd in Schoorl gereden en raakte daar helemaal over zijn toeren door al dat inhalen! Nou ja, we zien wel...

Kaminka loopt inderdaad de hele dag buiten op een klein stukje heel kaal weiland, anders gaan die kilo's er nooit af!

Ik moet wel een beetje schipperen met mijn tijd, aangezien ik Toon ook nog heb en fulltime werk. Dus als het enigszins mogelijk is wil ik door de week ook nog een rit maken.

Heike bedankt voor de tip over die site, ik ga zo meteen even kijken!

Wie doen er nog meer mee op 14 juli?

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 18:02

Ikke!!
En ben trouwens elke klasse 1 wedstrijd van de partij..
Ik weet niet of jullie er wat aan hebben.. maar hier mijn trainingsschema (wat ook nog wel 'es verwisseld..)
*Maandag- Of een halfuurtje intensief rijden en een half uur stapwerk om de pezen te train op het verharde, OF een uur op het verharde stappen.
Plinginsdag- Naar buiten, veel tempo maken, of als Navy een "ik ga absoluut niet alleen naar buiten, al moet ik alle 4 mijn benen breken, sla je me tot mijn bot aan toe (al zou ik dat nooit doen en heb 9 van de 10 keer geen eens een zweep bij me..)-dag" heeft, of ik helaas in tijdnood zit, anderhalf uur op tempo trainen in de bak.
*Woensdag- intervaltraining in de bak.
Plingonderdag- veel stapwerk op het verharde en drie kwartier intensief in de bak.
*Vrijdag- naar buiten, duurtraining.
*Zaterdag- meestal intensief in de bak, lang en veel op tempo rijden, af en toe (als ik op vrijdag niet ben gegaan, of dinsdag niet), een duurtraining buiten.
*Zondag- lange, zware rit, vooral op tempo. Rijden we meestal een uur over het verharde in stap, dan ruim 2 uur echt tempo en kilometers maken in het bos, o.i.d, en dan weer een uur terug stappen.

Helaas vallen er de laatste tijd wel eens wat buitenritten bij in, vooral door de rotomgeving.. Ben hard op zoek naar een neiuwe stal, maar heb nog een paar dingen die me tegenhouden..

In elk geval: hartstikke leuk dat je ook gaat starten! In de 5 jaar dat je lid bent, zul je al veel hebben geleerd (ik heb altijd erg veel aan de Her&Der), maar je leert natuurlijk van niets zoveel als van het echte DOEN!

Groetjes, en waarschijnlijk tot in Lage Vuursche (lekker dichtbij voor mij, scheeld een hoop heen en weer gesjees..)

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 19:27

Mieke schreef:
Ik ben alleen heel benieuwd hoe Kaminka gaat reageren op inhalen door andere ruiters.... Isard wordt knettergek, die heeft al eens een klasse 1 wedstrijd in Schoorl gereden en raakte daar helemaal over zijn toeren door al dat inhalen! Nou ja, we zien wel...


Als je niet weet hoe ze reageert, en Isard wordt onrustig, start dan als ee van de laatste, hopelijk heb je dan in elk geval de aantal 'inhalers' flink geminderd!

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Hé, allemaal leuk die schema's, maar......!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 21:58

Hoi!
Ik start dit seisoen, nadat de pony er een paar jaar uit geweest is, m'n moeder deed het vroeger ook. De pony is inmiddels 20 jaar en van het echte fjordenras (absoluut niet altijd m'n favoriet).
Tussendoor heeft ze geen speciale training gehad, heeft wel twee trektochten gelooen, enz.
Ik vroeg me alleen af, kijken jullie nog wel hoe je pony deze dag gemutst is? Jullie hebben zulke strakke schema's? Ik rij heel erg veel op gevoel en kijk om me heen, naar de pony, het weer, enz. Als ik die dag wat minder doe, dan vindt ik dat niet erg. Ik doe een volgende keer wel weer wat meer. Ook komt het andersom regelmatig voor. Het is maar net hoe ze aanvoelt..........

p.s. Ik start a.s. zondag in Balkbrug, wens me Good Luck!!!!!!!!!
P.s. p.s. ALs iemand een leuke pony weet/heeft, die er geschikt voor is,
en diegene wil er eigenlijk wel een jaartje tussenuit, maar wil wel
de pony/paard in conditie houden? Hier is een zeer ambitieuze
ruiter (15 jaar ) die in het progamma van de jeugd wil komen
om mee te doen in de top, maar die de mogelijkheden niet
heeft. Mail snel indien intressse, voor meer inlichtingen-->
merel19@hotmail.com



Everybody Good Luck!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *LOL* Haha! Pling Kwijl Kwijl Kwijl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 10:29

Ik hou zeker rekening met de "mood" van Kaminka en ook met mijn eigen "mood"! Knipoog Als het een dag zeer onstuimig weer is ga ik liever longeren dan een buitenrit maken, dus ik ben zo flexibel als wat. Het schema is een uitgangspunt, maar geen must.

Als een van de laatsten gaan starten had ik ook al bedacht, leek me wel veilig... Knipoog

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 11:38

Nou ik vind dat je schema er prima uitziet hoor! Mag ik Flame anders even naar alkmaar brengen, doet die ouw tenminste weer es wat! Tong uitsteken Zo'n schema ga ik toch ook maar een opzetten, moet die gek wel even gezond blijven uiteraard. Nou Mieke ik ga je dan wel zien op wedstrijden! Leuk!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 12:15

Hey das leuk Mirte!! Kijken of we de twee boktklunzen Flame en Kaminka heel en gezond kunnen houden.... Dat is op zich al een hele opgave! Knipoog

Ik vind het trouwens wel heel vervelend dat de meeste endurancewedstrijden zo godvergeten ver weg zijn van mijn woonplaats... Wedstrijd Schoorl bestaat helaas niet meer, dat was om de hoek notabene... Boos!

Maar ja, het noordhollandse landschap nodigt ook niet echt uit om lange ritten te maken, alhoewel... en complete endurancewedstrijd over het strand??? Zou niet gek zijn natuurlijk.... Nu nog een gek vinden die dat gaat organiseren... ik niet hoor, anders kan ik zelf niet meedoen! Haha!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 13:06

hoi hoi,

nou ik ben nu 2 keer gestart en de 2e keer ging het nog beter dan de eerste keer.

ik ben ook van de partij in lage vuursche hoor!

ik heb nog een vraagje; wat is interval training en wat is duur training???
ben natuurlijk pas net begonnen en weet er nog niet zo veel vanaf.

ik train een beetje naar het weer, het humeur van mijn paardje en naar mijn wedstrijden toe...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 13:12

Hoi! Intervaltraining is even kort samengevat: snelle sprintjes trekken. Duurtraining is een bepaald tempo vrij lang volhouden. Even grof gezegd!

De intervaltraining schijnt voor klasse 1 wedstrijden niet echt nodig te zijn, de duurtraining natuurlijk wel, endurance is nl. een duursport! (ook een dure sport? }> )

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 22:06

Inderdaad, zo kun je het zeggen..
Even een toelichting..
Interval is een grote inspanning-rust-grote inspanning-rust.. enz.. Naarmate deze intervaltraining vordert, worden de rustperiodes korter en de inspanningen evnetueel groter.
Duurtraining is het trainen op afstand, dus bijvoorbeeld het rijden van 50 km.
Groetjes

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 08:34

Thanks
Ben ik weer wat meer bij.

Ik doe dit tijdens mijn trainingen natuurlijk wel (vooral duur) maar had er geen benaming voor.

grtz. Afke

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 19:19

Ik train ook het meeste duurtrainingen. Op de een of andere manier gaat dat lekkerder, bij interval moet je zo gefocust op hartslag of tijd blijven, bij duurtrainingen natuurlijk ook, maar op een heel andere manier, en niet bijvoorbeeld om de drie munten..
Groetjes