Consequenties voor jng paard dat altijd id wei gestaan heeft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Consequenties voor jng paard dat altijd id wei gestaan heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-02 17:26

Beste iedereen,
Een kennisje komt binnenkort met een nieuw paard bij ons op stal.
Dit paard heeft 4 a 5 jaar lang op het land gestaan, is wel zadelmak gemaakt, en een maand in training geweest.

Nu moet het opeens op stal bij ons staan. Laten we zeggen 20-22 uur per dag. Watvoor consequenties/gevaren/ed. kunnen hierbij verwacht worden? Dan denk ik in de richting van gewenning aan de stal t.o.v. de wei. Er is wel de mogelijkheid het paard (bij goed weer) 2 uur op het land te zetten.

MVG Manuel.

Amor Vincit Omnia



Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 17:38

Hij kan natuurlijk stalondeugden krijgen.. Als ie eerst dag en nacht buiten liep en nu opeens 22 uur op stal is de kans op verveling natuurlijk erg groot.
Ook kan hij een stuk stijver gaan lopen, doordat hij/zij eerst de hele dag de ruimte en mogelijkheid tot lopen had, en nu nog maar 2 uurtjes.
Probeer het paard de hele dag door hooi/kuil te voeren, zodat de weisituatie het best nagebootst wordt, en het vervelen verminderd wordt.
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 17:55

op stal zetten, kuil en/of hooi erbij en vooral de eerste tijd veel naar buiten, langzaam afbouwen. Het kan weinig kwaad, maar kan wel wat stijf of verveeld worden...
hoe voel jij je, nadat je de hele zomervakantie buiten heeft gewerkt en leuke dingen hebt gedaan, en dan opeens weer in de schoolbanken zit... dat komt de irritatie en de stijve spieren vaak ook wel naar boven!!

Dus vooral voor afwisseling en afleiding zorgen lijkt me slim!

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 17:55

tja ligt ook aan het karakter van het paard
bij ons op stal stond eerst ook dag en nacht buiten en moest toen in 1x op stal de eerste paar dagen heeft ze met het luik dicht gestaan om dat ze er over heen wou ,maar ze heeft zich zelf niet verwond en na die 2 dagen was ze ook al veel rustiger
en wat dat hooi of kuil geven dat ligt er aan dat paard gooide alles door haar stal heen dus dat moet je gewoon per paard bekijken
en oja is er veder geen mogelijk heid om het paard los te zetten?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 18:39

Macilda heeft voordat ze bij ons kwam 5 jaar alleen maar buiten gestaan. Die had echt nog nooit een stal van binnen gezien Haha! Ze is nu twee jaar bij ons en vanaf de eerste dag vond ze het prima. Nooit geen problemen gehad en s'avonds staat ze als eerste bij het hek om naar binnen gebracht te worden. En stalbenen heeft ze nog nooit gehad.
Laatst bijgewerkt door greetje op 01-05-02 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 18:46

Waarschijnlijk zal ze in het begin stalbenen krijgen, maar dat is niet zo heel erg. Bouw het als het kan, langzaam af en laat haar steeds langer in de stal staan. Eventueel zou je een radio ofzo aan kunnen zetten voor afleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 20:11

De enige tip die ik kan bedenken is om m naast een braaf rustig paard te zetten. Mocht het nieuwe dier wat zenuwachtig aangelegd zijn, dan is een kalm paard allicht een rustgevende factor. Verder zou ik niet al te bang zijn voor stalbenen oid, dat heeft vaak ook te maken met het werk wat ze moeten doen. Het werk rustig opbouwen en daar achteraan voeren. In het begin niet te heftig met het krachtvoer, dat is het dier niet gewend. Liever eerst meer hooi en naar gelang het werk meer wordt, krachtvoer opbouwen. Voor stijf worden geldt hetzelfde, heeft allemaal te maken met warming up, cooling down en het werk.
Uiteraard moet dat dier zoveel mogelijk naar buiten, maar dat moeten ze eigenlijk allemaal.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 20:52

vanda's schreef:
hoe voel jij je, nadat je de hele zomervakantie buiten heeft gewerkt en leuke dingen hebt gedaan, en dan opeens weer in de schoolbanken zit... dat komt de irritatie en de stijve spieren vaak ook wel naar boven!!


Ik vind dat niet te vergelijken!! Wanneer een paard 22 uur per dag op stal staat, kun je dat beter vergelijken met 22 uur per dag in je eigen wc doorbrengen. Ik snap nog steeds niet dat mensen hun paarden zo kunnen houden! Wanneer er mogelijkheid is om hem 2 uur per dag in de wei te zetten, moet je dat ook altijd proberen! Verder kun je hem dan nog rijden, zodat hij er toch 3 uur uitkomt.....je paard zal je dankbaar zijn!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 23:31

marieketencate"]
[quote="vanda's schreef:
hoe voel jij je, nadat je de hele zomervakantie buiten heeft gewerkt en leuke dingen hebt gedaan, en dan opeens weer in de schoolbanken zit... dat komt de irritatie en de stijve spieren vaak ook wel naar boven!!


Ik vind dat niet te vergelijken!! Wanneer een paard 22 uur per dag op stal staat, kun je dat beter vergelijken met 22 uur per dag in je eigen wc doorbrengen. Ik snap nog steeds niet dat mensen hun paarden zo kunnen houden! Wanneer er mogelijkheid is om hem 2 uur per dag in de wei te zetten, moet je dat ook altijd proberen! Verder kun je hem dan nog rijden, zodat hij er toch 3 uur uitkomt.....je paard zal je dankbaar zijn!!
[/quote]

Vind ik ook geen vergelijking. Paarden weten nu eenmaal niet beter, wij wel. Paarden moet je niet met mensen vergelijken.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 23:38

Dit paard weet dus wel degelijk beter, aangezien hij eerst wel atijd in de wei gestaan heeft!!!!!!
Bovendien kun je dat altijd wel als argument gebruiken: ze weten niet beter....vreemde reden vind ik dat!! Hij wordt er echt wel beter van in zijn hoofd als hij lekker naar buiten kan om "paard" te zijn!!

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 23:47

Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid helaas.
Ik woon op een boerderij en ik zet mijn paarden zoveel mogelijk buiten maar toen ik in Den Haag woonde ging dat ook niet. Dan kan je kiezen tussen geen paard of niet ideale omstandigheden.

Mijn Tinker heeft tot hij 2,5 was ergens in een wei in Engeland gelopen zonder een stal van binnen gezien te hebben waarschijnlijk. De eerste keer dat hij in een box kwam sprong hij zo over de onderdeur weer naar buiten. Maar hij was al snel gewend en bij mij is hij blij als hij 's-avonds lekker zijn stal in mag.
Mijn Appaloosaruin stond hier in de zomer dag en nacht, en in de winter de hele dag buiten en heeft vreselijk moeten wennen aan het de hele dag in een box staan bij de nieuwe eigenaresse. Hij werd wat somber maar als snel was hij er toch aan gewend geraakt. Gelukkig staat hij de hele zomer wel op de wei.

katjatencate

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 09:25

ik vind dat als mensen geen ruimte hebben om een paard een beetje een paardwaardig bestaan te geven en dwz minimaal een paar uur per dag naar buiten, ze ook geen paarden moeten houden!!!!!
Als je een paard koopt is de eerste vereiste een wei, daarna pas komen stal, trailer etc. !!!! Je junt de stal nog zo mooi maken, maar voor een paard is het net een gevangenis. En al helemaal voor een paard dat 5 jaar lang lekker buiten heeft kunnen lopen!!!!!!!!!!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 10:03

Toen Razinda 2,5 jaar was, kwam ze op stal samen met de 5 andere merries uit het koppel. Ze kwamen allemaal naast elkaar in boxen te staan, dus dat was super. Maar 1 merrie had zich binnen een uur al zo erg verwond, dat ze meteen door moest naar de kliniek, het was afschuwelijk...overal bloed, we dachten dat ze dood ging. Gelukkig kon ze na een ruime maand weer naar huis. Maar zulke dingen kunnen dus gebeuren.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 10:12

Maantje maantej maantje...

je zegt het helmaal verkeerd...

Hij is voor dat hij BIJNA EEN JAAR op het land heeft gestaan 4 maanden in training geweest.
Nu staat hij daar nog een maand in training en dan komt hij hierheen...

hij is dus wel degelijk gewend om in een stal te staan alleen die donkere dichte stallen bij ons baren mij zorgen...
Hij heeft altijd naar buiten kunnen kijken en dat kan hij straks niet meer..
Dat was mijn probleem en hij heeft dus NIET 3/4 jaar op het land gestaan.

Maar even voor de duidelijkheid hier..

*\o/* Va Bene's Roy L2 + 2 *\o/*



SF STABLES: MIJN ERVARING!! LEES DIT!!![/size]

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-02 10:44

Raja schreef:
hij is dus wel degelijk gewend om in een stal te staan alleen die donkere dichte stallen bij ons baren mij zorgen...
Hij heeft altijd naar buiten kunnen kijken en dat kan hij straks niet meer..
Dat was mijn probleem en hij heeft dus NIET 3/4 jaar op het land gestaan.


Ik was in de veronderstelling dat hij zijn hele leven op het land gestaan had, pardon. Hoe dan ook is het een verandering tov zijn leefomgeving die hij eerst had en ik wilde even de ervaringen van andere mensen horen.

Amor Vincit Omnia

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 11:22

Geef niet hoor maan...

Ik had trouwens zelf ook al eenvraag gesteld...
Great minds think alike!! Haha!

haha
nou ja..

*\o/* Va Bene's Roy L2 + 2 *\o/*



SF STABLES: MIJN ERVARING!! LEES DIT!!![/size]

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 11:48

Het maakt wel degelijk uit in wat voor box het paardje komt te staan. Ze kunnen er flink sjagarijnig van worden. Dus zorg voor voldoende afleiding, toch zoveel mogelijk buiten en rustig laten wennen aan de stal.
Gewoon even afwachten hoe het gaat.
Succes met wachten en sterkte!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-02 12:33

Raja schreef:
Great minds think alike!! Haha!


was dat niet "dirty minds" ?

Amor Vincit Omnia

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 13:10

SuperPepeijn"]
[quote="Raja schreef:
Great minds think alike!! Haha!


was dat niet "dirty minds" ?
[/quote]

Hahaha...
Gezien jouw gedachtengangen lijkt me dat niet erg vreemd... Haha!

Maar dit is weer erg off-topic, en Maan, ik zou maar oppassen, strax wordt je account geblokkeerd!! Haha!

*\o/* Va Bene's Roy L2 + 2 *\o/*



SF STABLES: MIJN ERVARING!! LEES DIT!!![/size]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Josien_, laetitia98, Marjelle1992, OmgiliBot, Piekosjj en 127 bezoekers