welke maat hoofdstel..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

welke maat hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-02 10:40

en halster heeft cor nou? want zijn halstermaat is full, kopstuk (hoe heet dat bij een halster? stuk achter zijn oren) is verstelbaar, maar dat zit goed, niet te strak ofzo. maar zijn neusriem (?) is te groot en onverstelbaar. heeft hij nou maat cob of full? en per hoofdstel?


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 10:43

hoe groot is je paard, en heeft hij in verhouding een normaal, een klein of juist een groot hoofd. Voor een paard van ong. 1.65 meter kun je al een Full hoofdstel kopen.

Toos paardloos

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 10:46

de meeste paarden boven de 1.55 passen eene full wel. Als zijn er ook cob maten die een paard van 1.65 wel aankunne.
De maten zijn helaas niet altijd standaard, ik heb eens een full gekocht voor een pony van 1.40. Dus gewoon kopen,m passen en eventueel weer ruilen.


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 11:57

Mijn ervaring is dat die maten vaak niet kloppen. Ik heb een paard van zo.n 1.63, zwaar type. Isolda heeft een gewoon paardehoofd, Berber heeft een groot paardenhoofd.
En toch, de ene keer passen ze niet in een full, de andere keer wel in een cob.
Een nieuw marathon tuig, ik dacht toch echt dat ik een maat full moest hebben. Ze kon erin zwemmen! Maatje cob paste wel, terwijl ze toch echt maatje "tanker" hebben.

Dus goed kijken! Ik neem vaak even een oud halster/hoofdstel of wat dan ook mee. Kan ik vergelijken.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 12:19

als je twijfelt kan je t best een Full nemen. (zeker bij halsters) gaatjes bij prikken is makkelijker dan stukje er bij zetten.
Ailin heeft ook een moeilijk hoofd hat bakstuk zit op zn kortst (zelfs gaatje bij ingeprikt) terwijl de neusriem maar net dicht kan en t sperriempje is dna weer veels te groot. achja t past allemaal wel en das t belangrijkste (de verhoudingen van der hoofd kloppen gewoon niet)

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 13:17

ik heb een haflinger van 146 en die heeft full
bij zijn hoofdstel zijn er gaatjes bijgeprikt, maar cob was de neusriem te kort en de bakstukken te kort...

en een paardje van 165 wat ik heb verzorgde had cob...

passen dus!
*spreek wat af met de ruiterzaak, dat je bv wilt ruilen als het niet past...*

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 18:53

Hoofdstellen zelf kloppen vaak ook niet , de neusriem is in verhouding meestal veels te lang (of te weinig gaatjes...) .

Da's ook wel een beetje raar , het hoofdstel past dan netjes alleen de neusriem veels te lang Verward .

Nooit gemerkt ?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 31 bezoekers