Wat zijn paarden duur of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Wat zijn paarden duur of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-02 21:14

Al surfende over het net,op verschillende paarde sites.
kom in veel redelijk interessante paarden voorbij.
Maar ik vindt ze eigenlijk allemaal duur.
Een ruin 3 jaar moet nog worden beleerd vragen ze vanaf E 5500.
Ik vind dat duur En dan is het een kwpn papier.
Zie ik het verkeerd of niet.

leef je droom, droom niet je leven.


AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 21:17

dat vind ik wel heel veel ja, je ziet tegenwoordig wel dat er heel veel geld wordt betaald voor paarden. Maar dit is echt te veel. Voor dat geld kan je er bijna 2 kopen Frusty

groetjes anique

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 22:13

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je zoekt.
Een goede 3-jarige ruin met goede papieren en super gangen, karakter etc. zal zeker wel voor 5500 euro van de hand gaan, ook al is hij onbeleerd.
Toch zijn er genoeg goedkopere paarden te koop hoor, zeker als je een onbeleerde 3-jarige zoekt.
De prijs die je nu betaalt is voor het grootste gedeelte gebaseerd op de toekomstverwachtingen van het paard, daar heb je nu feitelijk nog niets voor.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 23:04

Oscar schreef:
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je zoekt.
Een goede 3-jarige ruin met goede papieren en super gangen, karakter etc. zal zeker wel voor 5500 euro van de hand gaan, ook al is hij onbeleerd.
Toch zijn er genoeg goedkopere paarden te koop hoor, zeker als je een onbeleerde 3-jarige zoekt.
De prijs die je nu betaalt is voor het grootste gedeelte gebaseerd op de toekomstverwachtingen van het paard, daar heb je nu feitelijk nog niets voor.


Ben ik het mee eens....denk ook aan welk ras het ligt...want als je een fries of een shetlander neemt dat zal wel veel verschillen van prijs Haha!

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 10:19

Je hebt niet op de juiste plaatseen gekeken. De prijzen die jij noemt zijn inderdaad duur, maar dat is nergens voor nodig.

De hond is de betere mens

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 10:40

duur?!

Een goed paard, met een knap papier, uitstekende gangen en een mooie uitstraling... die kost wel 5500 E hoor!! maar bij een handelaar ofzo kun je genoeg goedkope paarden vinden... maar met een prijsdaling, daalt waarschijnlijk ook de kwaliteit... (natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen)


Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 10:46

Sommige paarden zijn gewoon goed en dan vind ik het niet vreemd dat daar ook geld voor gevraagd wordt, maar er zijn helaas ook zat simpele paarden die heel veel geld moeten kosten omdat het toevallig een Krack C is. Dan heeft zo'n paard een leuk papier, maar als hij absoluut geen beweging heeft zegt dat papier ook niks meer natuurlijk. Als je gewoon de tijd neemt om te zoeken zijn er best leuke paarden voor redelijke prijzen te vinden, maar de echte goeie kosten een hoop, dat klopt wel.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 10:53

Ze zijn volslagen gek geworden in paardenhandel land....
Ze hebben inderdaad gewoon de Fl vervangen door het €-teken....

Vorig jaar betaalde je voor 3 jarig onbeleerd, kwpn-papier, ruin gewoon paard van ongeveer 1.65m. een prijs van 5.000 tot 7.000 gulden; nu is dat kennelijk in euro"s. Het vergelijk is volledig zoek.
Het kan best zijn dat de 5.000 gulden te licht was kwa prijs, maar in euro's is het belachelijk!

Gewoon een prijsstijging van 220 procent! Gek!

Toch, de mkz van vorig jaar betekent nu minder veulentjes, kan er wat mee te maken hebben. Bedenk ook, in elk voorjaar liggen de prijzen hoger dan in het najaar....
Maar als je nu een paard wilt kopen, ben je er lekker mee...goed zoeken!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 11:14

idd, goed zoeken, maar er zijn zeker wel 3jarigen met een behoorlijk papier te vinden voor bovengenoemde prijsklasse van 5000-7000 gulden te vinden, geloof me Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 11:25

?????? een 3 jarige voor ong 3 tot 7000 gld??, en dan denk je een goede te krijgen???

Een goede 3 jarige met beweging en goed papier kost toch echt snel 5500 euro, bij mij gaan de paarden dus niet onder dat bedrag weg!!!

Hebben jullie wel eens een rekensommetje gemaakt wat een paard tot zijn 3 de jaar kost? dan moet ie dat geld toch echt gaan opbrengen wil je er nog een beetje winst aanmaken. En daarbij een paard wat netjes kan bewegen ( en die zie je niet veel meer op wedstrijden) en een goed model heeft, is dat gewoon waard. ( hij moet natuurlijk wel rontgenologisch en klinisch goed zijn)

Dees schreef:
Ze zijn volslagen gek geworden in paardenhandel land....
Ze hebben inderdaad gewoon de Fl vervangen door het €-teken....

Vorig jaar betaalde je voor 3 jarig onbeleerd, kwpn-papier, ruin gewoon paard van ongeveer 1.65m. een prijs van 5.000 tot 7.000 gulden; nu is dat kennelijk in euro"s. Het vergelijk is volledig zoek.
Het kan best zijn dat de 5.000 gulden te licht was kwa prijs, maar in euro's is het belachelijk!

Gewoon een prijsstijging van 220 procent! Gek!

Toch, de mkz van vorig jaar betekent nu minder veulentjes, kan er wat mee te maken hebben. Bedenk ook, in elk voorjaar liggen de prijzen hoger dan in het najaar....
Maar als je nu een paard wilt kopen, ben je er lekker mee...goed zoeken!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 13:01

Ben het enerzijds met Pipo eens, die paarden moeten ook onderhouden worden en zo'n verkoper moet wel een beetje uit de kosten komen. Helemaal waar.
Wat Dees zegt (het gulden teken vervangen door het euro teken maar het getal is hetzelfde gebleven) is ook waar, maar niet alleen op het gebied van paarden. Met de euroinvoering zijn de prijzen in supermarkten met 60% toegenomen!

De hond is de betere mens

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 15:48

s
Laatst bijgewerkt door janna op 04-05-22 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

-

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:17

5500 euro? Das echt niet veel voor een toekomstig sportpaard met een lekker papier!
Als ie ook nog een beetje kan sjouwen ....
Ik heb voor die van mij als driejarige onbeleerde meer als t dubbele moeten dokken!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:22

Pipo schreef:
?????? een 3 jarige voor ong 3 tot 7000 gld??, en dan denk je een goede te krijgen???

Een goede 3 jarige met beweging en goed papier kost toch echt snel 5500 euro, bij mij gaan de paarden dus niet onder dat bedrag weg!!!

Hebben jullie wel eens een rekensommetje gemaakt wat een paard tot zijn 3 de jaar kost? dan moet ie dat geld toch echt gaan opbrengen wil je er nog een beetje winst aanmaken. En daarbij een paard wat netjes kan bewegen ( en die zie je niet veel meer op wedstrijden) en een goed model heeft, is dat gewoon waard. ( hij moet natuurlijk wel rontgenologisch en klinisch goed zijn)



Daar wordt ik nou zo moe van he...al die fokkers die ze alleen verkopen met commercieel verantwoorde winst, dus na aftrek van alle kosten en verrekening van inkomstenbelasting. Bedrijfsmatig dus...
En dan ook nog zeker weten dat al die paarden stuk voor stuk toppers zijn...

Waarmee ik wil helemaal niet zeggen dat Pipo perse uit is op winst, en dat zij echt geen toppaarden op stal zou kunnen hebben.... Ik vind de reele waarde van een paard heel vaak grof overschat!

Een paard is voor de eindconsument een huisdier, waarmee je op recreatief niveau best wel sport kunt bedrijven...
Maar net zoals slechts een procent of 5 van de eindgebruikers werkelijk capaciteiten hebben voor topniveau, zo is dat ook met paarden. En de prestatie komt uit de opleiding, niet de opfok....
Het is dus voor 95 % van de gebruikers helemaal niet nodig om dat toppaard van 10.000 euro of meer op stal te hebben staan. Wat een kostbaar bezit...ze kunnen echt de volgende dag al sterven....

In mijn stal geen duur paard...ik ben dan ook geen Anky, maar gewoon iemand die van paarden houdt, net zoals ik van mijn katten houdt. En die kostten mij slechts een Tom Pouce per stuk!

Een paard is geen produktie-artikel waarvoor geldt : materiaal + arbeid is kostprijs + winstopslag = verkoopprijs....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:26

gek he, ik kan nog steeds niet in euro's denken.
Obsession, als ik het goed heb heb je dus voor
hem fl 24240,- betaald. Zeg maar zo'n fl 25000,-
Volgens je profiel is zijn afstamming indoctro x ahorn x erdball
Is dat het wat de prijs bepaald ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:31

Tja helaas voor de recreatieve ruiters onder ons, maar paarden zijn steeds meer een bedrijf, en als opfokker/fokker, en natuurlijk kun je niet altijd winst maken op je paard ( als je het goed berekent maakt je nooit winst want de manuren die je maakt rekenen wij nooit mee) Maar het is ook niet de bedoeling dat je het doet om er arm van te worden. En aangezien wij ook met goede dekhengsten dekken, en er veel energie in stoppen, wil je er ook wat voor terug. En daarbij als ik zie wat wij voor de paarden vragen en wat andere stallen er voor vragen, zijn ze nog goedkoop, kwalitatief gezien.

Gelukkig ben ik wel zo realistisch om te weten dat het niet allemaal toppers zijn, een topper fok je een soms 2 maal in je leven, maar toch weet ik wel dat we al regelmatig complimenten krijgen van mensen uit paardenland die er verstand van hebben, dat ze niet vaak zoveel goede lopers bij elkaar hebben gezien. En ook bij ons komen er soms paarden uit dat je denkt, go jammer, maar dat moet je zelf ook kunnen toegeven.

Maar het moet natuurlijk niet zo zijn, dat de fokkers actief zijn om een goed paard te fokken, met het financiele kaartje eraan, en dat de ruiters er uiteindelijk mee weg rijden, en er niets voor uit geven. Want veel mensen denken dat ze een topper vinden voor weinig, nou die tijd is voorbij!!!
Daarbij wil de gemiddelde ruiter ook een mooi paard, die goed kan bewegen, tja daar zullen ze dan toch voor moeten betalen. Een beetje paard kost nou eenmaal tussen de 10 en 20 duizend gulden.
Dees"]
[quote="Pipo schreef:
?????? een 3 jarige voor ong 3 tot 7000 gld??, en dan denk je een goede te krijgen???

Een goede 3 jarige met beweging en goed papier kost toch echt snel 5500 euro, bij mij gaan de paarden dus niet onder dat bedrag weg!!!

Hebben jullie wel eens een rekensommetje gemaakt wat een paard tot zijn 3 de jaar kost? dan moet ie dat geld toch echt gaan opbrengen wil je er nog een beetje winst aanmaken. En daarbij een paard wat netjes kan bewegen ( en die zie je niet veel meer op wedstrijden) en een goed model heeft, is dat gewoon waard. ( hij moet natuurlijk wel rontgenologisch en klinisch goed zijn)



Daar wordt ik nou zo moe van he...al die fokkers die ze alleen verkopen met commercieel verantwoorde winst, dus na aftrek van alle kosten en verrekening van inkomstenbelasting. Bedrijfsmatig dus...
En dan ook nog zeker weten dat al die paarden stuk voor stuk toppers zijn...

Waarmee ik wil helemaal niet zeggen dat Pipo perse uit is op winst, en dat zij echt geen toppaarden op stal zou kunnen hebben.... Ik vind de reele waarde van een paard heel vaak grof overschat!

Een paard is voor de eindconsument een huisdier, waarmee je op recreatief niveau best wel sport kunt bedrijven...
Maar net zoals slechts een procent of 5 van de eindgebruikers werkelijk capaciteiten hebben voor topniveau, zo is dat ook met paarden. En de prestatie komt uit de opleiding, niet de opfok....
Het is dus voor 95 % van de gebruikers helemaal niet nodig om dat toppaard van 10.000 euro of meer op stal te hebben staan. Wat een kostbaar bezit...ze kunnen echt de volgende dag al sterven....

In mijn stal geen duur paard...ik ben dan ook geen Anky, maar gewoon iemand die van paarden houdt, net zoals ik van mijn katten houdt. En die kostten mij slechts een Tom Pouce per stuk!

Een paard is geen produktie-artikel waarvoor geldt : materiaal + arbeid is kostprijs + winstopslag = verkoopprijs....
[/quote]

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:32

Nou, Obsession, als je nog eens een paard wilt kopen, ik help je wel zoeken! Bij mij de helft goedkoper en toch net zo goed (3 jarig onbeleerd, volledig goedgekeurd met beweging), en het verschil tussen de werkelijke prijs en wat jij betaalt hou ik dan zelf oke?

Jeetje, jij bent wel erg bereid geweest in de buidel te tasten....die verkoper is vast daarna uit eten gegaan met zijn vrouw.....

Ik geloof eigenlijk niet dat je bijna 25 duizend gulden hebt betaalt voor een 3 jarige onbeleerd, zelfs niet met zo'n papier, zelfs niet al heb je hem direct bij Wiepke van de Lageweg gekocht....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:33

Pipo schreef:
Hebben jullie wel eens een rekensommetje gemaakt wat een paard tot zijn 3 de jaar kost? dan moet ie dat geld toch echt gaan opbrengen wil je er nog een beetje winst aanmaken. En daarbij een paard wat netjes kan bewegen ( en die zie je niet veel meer op wedstrijden) en een goed model heeft, is dat gewoon waard. ( hij moet natuurlijk wel rontgenologisch en klinisch goed zijn)

Ik zou dat rekensommetje wel eens willen zien.
Wat reken je b.v. voor een veulen/paard dat in het weiland staat ?
Hoe sla je de kosten voor onroerend goed (land) over ?
En is dat dus afhankelijk van de vierkante meter prijs enz. ?

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:35

Mijn paard kan ongelofelijk goed lopen. Heeft een voorbeengebruik waar je u tegen zegt en een heel goed papier. Daarnaast is t een mooi paard en was als driejarige hengst aangewezen in den bosch voor t verrichtingsonderzoek in ermelo.( bah ik heb t idee dat ik opschep maar ja ik moet t wel een beetje uitleggen natuurlijk)
Tja en ik heb m bij een goede stal vandaan. Ik werkte daar toen en heb hem zelf ingereden, ik werd op slag verliefd op hem en ik wilde hem koste wat kost kopen!Ik heb nog flinke korting gehad ook, kun je nagaan wat ie anders had opgebracht.Ik heb daar paarden voor een paar ton naar amerika zien gaan hoor.
Er zijn meerdere dingen die de prijs bepalen.
En t is maar net wat de gek ervoor geeft he....

Echt goede paarden zijn zeldzaam en mensen zijn bereid omdaar veel geld voor neer te leggen...
Laatst bijgewerkt door obsession op 01-05-02 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:37

Dees schreef:
Nou, Obsession, als je nog eens een paard wilt kopen, ik help je wel zoeken! Bij mij de helft goedkoper en toch net zo goed (3 jarig onbeleerd, volledig goedgekeurd met beweging), en het verschil tussen de werkelijke prijs en wat jij betaalt hou ik dan zelf oke?

Jeetje, jij bent wel erg bereid geweest in de buidel te tasten....die verkoper is vast daarna uit eten gegaan met zijn vrouw.....

Ik geloof eigenlijk niet dat je bijna 25 duizend gulden hebt betaalt voor een 3 jarige onbeleerd, zelfs niet met zo'n papier, zelfs niet al heb je hem direct bij Wiepke van de Lageweg gekocht....


Toevallig heb ik m wel van wiepke van de lageweg gekocht.
Obsession was van twee eigenaren oa wiepke dus en aris van maanen, en daar werkte ik.

Ik was inderdaad bereid om goed in de buidel te tasten ik zocht immers een paard waarmee ik de top wilde bereiken. Hij moest aan alle eisen voldoen en dat doet hij!

Ow ja uit eten denk ik niet hoor want hij heeft geen vrouw.(aris dan he)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:42

12000 gulden voor een 3 jarige is niet veel, mits hij redelijk kan lopen en redlijk papier heeft.
Heb je er een die goed kan lopen heb je ze niet eens onder de 25000 gulden.
Heb je er 1 die super kan lopen, ga dan maar aan tonnen denken.

Tussen de 3 en 8000 gulden had je eerst een recreatie paard, en ik geloof niet dat dat veel veranderd is.

Het is dus net waar je naar gaat kijken.
Zoek je leuk papier dan betaal je dat
zoek je nivo betaal je dat ook.
En terecht.

Persoonlijk willen mensen een paard dat en braaf is, en goed kan lopen, en leuk papier heetf, en dan nog eens onder de 10.000 gulden zit.
Zeg dan maar dag met het handje hoor.
ga maar eens bij een handelaar werken, dan weet he snel genoeg voor wat voor prijzen paarden weg gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-05-02 16:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:42

voor mensen die grootschaliger kunnen opfokken, is het rendabeler en voordeliger dan voor mensen die een paard bij iemand anders in de opfok moeten doen, of die een enkele jaarling moeten opfokken. Dat zal uiteindelijk ook verschil maken in de prijs als het paard verkocht moet worden. Wiepke v.d. Lageweg zal zijn paarden wel in laten rijden door profs, en die moeten ook uitbetaald worden.

De hond is de betere mens

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:44

Ach, nou ja, leuk voor je....
ik had het er niet voor neergelegd, ik ben dan ook niet van plan de top te bereiken met een paard....
Ik hoop dat je verwachtingen ervan zullen uitkomen en dat jij werkelijk bij die eerder genoemde 5 % zit, en je paard ook...

in het algemeen; ik geloof echt dat je met een paard wat VEEL minder kost net zo gelukkig kunt zijn.
Mijn paarden hebben beide meer talent dan ikzelf, laat mij dus maar schuiven met mijn goedkope paardjes.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:49

Dees schreef:
Ach, nou ja, leuk voor je....
ik had het er niet voor neergelegd, ik ben dan ook niet van plan de top te bereiken met een paard....
Ik hoop dat je verwachtingen ervan zullen uitkomen en dat jij werkelijk bij die eerder genoemde 5 % zit, en je paard ook...

in het algemeen; ik geloof echt dat je met een paard wat VEEL minder kost net zo gelukkig kunt zijn.
Mijn paarden hebben beide meer talent dan ikzelf, laat mij dus maar schuiven met mijn goedkope paardjes.....


Tja gelukkig is iedereen verschillend he anders wilden we allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten!
Ik ben gelukkig met mijn paard( wat hij ook gekost mag hebben) en jij met de jouwe!! Priam geregeld toch!
Wij hebben ook hele andere doelen toch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:55

Ik kom ze zo vaak tegen, en apart moeten lopen, en donkerbruin zijn, en ong. 1.68m en ruin, en superbraaf, en bloedje mooi, en vervolgens neit meer dan 10.000 willen uitgeven. TE idioot voor woorden, kwaliteit kost.

Anders zouden wij net zo goed met simpele hengsten kunnen gaan fokken als iedereen maar iets gewoons wil. Maar dat willen ze juist niet. De tegenwoordige gewone ruiter wil ook leuk mee kunnen doen, prima, maar dan moet er wel betaald worden.

runningkawa schreef:
12000 gulden voor een 3 jarige is niet veel, mits hij redelijk kan lopen en redlijk papier heeft.
Heb je er een die goed kan lopen heb je ze niet eens onder de 25000 gulden.
Heb je er 1 die super kan lopen, ga dan maar aan tonnen denken.

Tussen de 3 en 8000 gulden had je eerst een recreatie paard, en ik geloof niet dat dat veel veranderd is.

Het is dus net waar je naar gaat kijken.
Zoek je leuk papier dan betaal je dat
zoek je nivo betaal je dat ook.
En terecht.

Persoonlijk willen mensen een paard dat en braaf is, en goed kan lopen, en leuk papier heetf, en dan nog eens onder de 10.000 gulden zit.
Zeg dan maar dag met het handje hoor.
ga maar eens bij een handelaar werken, dan weet he snel genoeg voor wat voor prijzen paarden weg gaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers