hoe zit een tuig in elkaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, België

hoe zit een tuig in elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 01:34

Hallo,

ik heb onlangs een oud tuig cadeau gekregen, als je het wel een tuig kan noemen want op dit moment bestaat het uit een hoop verward leer. Ik wil het graag oppoetsen en kijken of het nog wel te gebruiken valt, maar ik weet niet welke onderdelen ik nodig heb.

Ik heb al twee schofttuigen, een borsttuig en een broek kunnen onderscheiden maar ik zou graag willen weten hoe het allemaal in elkaar zit want elk van die drie onderdelen bestaat uit een boel riempjes en gespen...en die zitten er allemaal los bij Frusty .
Heeft er iemand een duidelijke foto of tekening van hoe het in elkaar zit?bv. een tekening uit een lesboek voor het koetsiersbewijs of zo...

En nog een lekenvraagje:
Er zitten ook twee paar oogkleppen op bakstukken bij. Kan ik die gewoon aan een rijhoofdstel vastmaken of heb ik een echt menhoofdstel nodig?
En maakt het uit hoe groot de oogkleppen zijn of is dat enkel esthetisch detail?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 22:06

HOi
Je 1e vraag, kijk eens in een paardenencyclopedie of een ander paarden
info boek, vaak staat dat er in. Anders leen je het eens van iemand.
Ten tweede, ik denk niet dat je dit tuig kunt gebruiken, omdat je het op voorhand al oud noemt. Als je aangespannen rijdt MOET je gewoon goed spul hebben, dus geen stiksels los enz. Want als je op pad bent en de singel of streng ofzo scheurt tja daar sta je dan (in het gelukkige geval), of paard slaat in paniek en dan zijn de poppen aan het dansen. Kijk hier echt goed naar, je moet echt 100 % zeker zijn dat het goed is.
Maar dat had je zelf ook wel door (hopelijk)

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 20:50

Hoii
ik zal wel ff zo snel mogelijk wat scannen, dan zet ik het er wel hier neer, ok??

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 22:55

heb je hier iets aan ?
Afbeelding
van divoza

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

mennen met oud tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 14:54

Hoi !
Ik sluit me bij MAYA aan, mennen met oud tuig lijkt me geen strak plan.

Voor wat betreft de lekeknvraag: ik denk dat je een menhoofdstel nodig hebt, en ZEKER een STANG-bit ,in geen geval een trens. Hierover heb ik je niet gehoord,maar ik ben bang dat je de oogkleppen op een rijhoofdstel gaat zetten en dan de weg op.........dat kan niet hoor!
Met het stang-bit heb je dmv de kinketting hefboomwerking op de lagen, met de trens dus niet.
De oogkleppen zijn niet voor de sier,die hebben een funktie (paard wordt minder afgeleid) en moeten dus passen en niet hinderen.

al met al lijkt het me raadzaam dat je eerst het boek voor het koetsiersbewijs eens leest, ter info.En vervolgens denk ik echt dat het handig is er iemand bij te halen met ERVARING en KENNIS VAN ZAKEN ,
of een korte CURSUS MENNEN volgen. Het is echt niet allemaal zo makkelijk als het lijkt, (wel heel leuk trouwens) en net als met rijden kun je niet onvoorbereid en zonder kennis de weg op!!!!!!!!!
Succes!