Amando gisteravond ingestort..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Amando gisteravond ingestort..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 10:43

Op mijn pensionstal staat naast onze eigen paarden (4) één vast pensionpaard. Dit is Amando, hij is 24 en van een vrouw op leeftijd die zelf vrij ernstig ziek is en daarom 3 van de 4 weken in Zwitserland verblijft.

Amando is altijd dikke vriendjes met Nicky geweest en sinds een paar maanden ook met tjitske, dat zijn mijn fjorden. Drie weken geleden zijn er 2 quarters in pension gekomen. een hengst en een merrie, deze komen uit Canada en mogen bij mij op stal 5 weekjes tot rust komen alvorens ze naar het noorden (merrie) en westen (hengst) verhuizen. De hengst heeft een eigen weiland gekregen en de merrie staat bij Amando, Nicky en Tjitske. Dit is ong. 1,5 week goed gegaan. Daarna begon Amando zich een beetje te irriteren aan Digger (quarter merrie) en haar steeds uit zijn persoonlijke ruimte te verjagen. 2 weken geleden zijn er nog 2 haflingers van mijn vriend overgekomen naar mijn stal omdat we zijn gaan samenwonen. Deze 2 staan in een aangrenzende wei.
Sinds een week begon Amando ook Remi (haf) constant weg te jagen als hij in de buurt van zíjn weide kwam.

De laatste week maakt hij zich dus ontzettend druk, dit doet hij de hele dag door, maar zodra er mensen in de buurt komen of er gaat gevoerd worden wordt dit nog veel erger.

Gisteren is tjitske een dagje met mij mee naar een clinic-dag geweest. Tjits is normaal de rustfactor in de groep.
Waarschijnlijk heeft Amando zich dus de hele dag zo op lopen fokken dat ie gisteravond tijdens het voeren in elkaar zakte. We hebben hem weer overeind geholpen en hij bleef staan. digger gaat 's avonds op stal, dus we dachten dat ie met alleen Nicky en tjits wel tot rust zou komen.

Vanmorgen was het alleen zó erg dat ie zelfs achter Nicky en Tjitske aan ging.
Ik heb hem toen uit de groep gehaald en apart gezet aan de andere kant van het erf. Hij kan de rest hier niet zien. Hij wilde zelfs niet dat ík bij hem in de buurt kwam Huilen echt helemaal gestresst..
Normaal gaat ie ontzettend lopen roepen naar Nicky en staan weven. Ook dat deed ie niet toen ik hem apart zette.

Ik geef hem nu onbeperkt hooi en er staat wat gras, ik ga elk uur controleren hoe het is en hem even rustig poetsen.

De eerste keer dat ik ging kijken legde hij zijn oren in z'n nek, de tweede keer kijk hij op met de oortjes naar voren en net begon hij zelfs te hinniken toen ik kwam kijken.

Ik weet nog niet hoe lang ik hem apart laat staan, maar iig tot ie weer de oude is...

Ik ben echt heel erg geschrokken gisteravond, maar even lekker alleen in de zon lijkt hem ook al heel goed te doen.. gelukkig

Groetjes Ilse

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:01

nou dat een heertje op leeftijd nog zo kan veranderen in gedrag he?

misschien is het hem idd even te veel geworden en hopelijk komt hij nu weer een beetje tot rust.

Is zijn baasje ingelicht?

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 11:04

nope, ze zit in zwitserland en is afgelopen maandag vertrokken. Ik wil haar nog niet onnodig ongerust maken, dus wacht nog even af.
haar moeder komt gelukkig eens in de 2 á 3 dagen nog even kijken en broodjes geven, dus als ze er is vertel ik het haar wel even.

Hij is behoorlijk dominant en pittig voor zijn leeftijd, maar Digger en Remi zijn dat ook, en dat werd hem idd een beetje te veel denk ik.. eenzaam aan de top gaat wel goed, maar concurrentie op zijn leeftijd...

sparky5

Berichten: 406
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:15

e jeetje,
dat is niet leuk nee maar goed hopen dat hij met jou goede zorg, zich weer een beetje tot rust kan manen!
jeetje joh wat een gedoe en wat zal je geschrokken zijn!
succes ermee!!
groetjes joyce&sparky

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 11:26

heej joyce,

ja, ik ben blij dat het zondag is en dat het zo'n lekker weer is. Het is hier nu heerlijk rustig, ik heb alle tijd en die zon doet hem vast ook enorm goed.
Ik hoop echt dat ie vanavond al weer bij nicky en tjitske kan en ze niet meer als bedreiging ziet. Hij is iig al weer blij om mij te zien..

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:48

Je zou zeggen dat ze zich op zon leeftijd nog druk maken!!

Je hebt er goed aan gedaan om hem apart te zetten! veel succes met het verdere verloop, en ik hoop dat hij weer snel bij zijn maatjes in de wei kan!

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 12:30

tja, blijkbaar dus wel..

Ik heb net even tjitske erbij gezet, die is zeer onderdanig en stond altijd hele dagen te kroelen met Amando, dus hopelijk vind ie haar straks weer lief..

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 14:29

Goed, tjitske heb ik er maar weer uitgehaald, want haar dulde hij nog niet bij hem in de buurt.
Toen ie weer alleen stond begon ie meteen te weven, dus heb ik Nicky er nu maar bij gehaald. Hij leek blij en hinnikte toen ik met Nicky in beeld kwam. Hopen dat ie aan hem meer steun heeft dan aan Tjitske..

Hij heeft net ook even gelegen trouwens en sukkelde af en toe weg. Na een minuut of 5 issie zelf weer opgestaan.

Hij drinkt verder goed, maar eten doet ie niet, in plaats daarvan staat hij constant met z'n ogen half dicht in het zonnetje te doezelen, echt doodmoe dus, want dat doet ie nu al ruim 5 uur..

Surion

Berichten: 3067
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: La douce Belgique!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:32

hopelijk krijgt hij er geen aanval ofzo!
dat hij eet enzo is wel goed,deed hij vroeger ook al zo naar andere paarden?

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 14:37

hij is erg dominant en is niet zo lief voor andere paarden nee. Wel als ze hem respecteren en onder hem blijven.
Maar hij is alles en iedereen nu even helemaal zat lijkt het...

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:44

tjee Scheve mond
nou veel sterkte gewenst hoor met hem! Ach gut

sparky5

Berichten: 406
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:59

ha ilse!

nou nou hij is wel lekker bezig daar joh!!
houd hem goed inde gaten en tja ik zou toch de eigenaar informeren ik verplaats me dan even in haar......

Serval

Berichten: 667
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: NRW-Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:09

Ik zou me ook kapot schrikken. Scarry zeg !! Kijk het maar ff rustig aan met hoe het met hem gaat....hij laat het je vanzelf merken of hij weer terug kan bij de anderen. Sterke in iedergeval !

SaraJoyce

Berichten: 863
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:15

Jeetje wat een verhaal zeg! Nu maar hopen dat ie weer een beetje normaal gaat doen...

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 10:43

de eigenaresse zit zelf ook niet lekker in haar vel en stress enz. kan ze al helemaal niet hebben. Ze zit nu lekker in Zwitserland, een dezer dagen zal haar moeder wel langskomen en dan zal ik het haar vertellen, zij kent haar dochter het beste en kan dan besluiten het haar wel of niet te vertellen.

Inmiddels gaat het beter, hij maakt weer wat contact met Nicky en tjitske en draafde vanmorgen naar z'n eigen weitje.
Gistermiddag hadden we het nog wel even benauwd toen hij in 1 uur 4x in elkaar zakte.
Zometeen gaan we bij de welkoop even zo'n vitaminestoot voor paarden halen. Normaal ben ik daar geen voorstander van, maar hij is gewoon zo doodmoe dat ik het toch maar ga proberen.

Gelukkig wordt het vandaag weer een zonovergoten dag en kan hij nog lekker een dagje opladen in het zonnetje.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:54

Jeetje dat is wel schrikken!!
Gelukkig gaat het wat beter. De zon schijnt nu dus kan hij lekker genieten en doezelen Lachen

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:54

he dat is schrikken zeg!
best eng!
ik hoop dat ze snel weer helemaal de oude is!

en een vitamine stoot doet soms wonderen Lachen

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:50

Zou je niet de DA halen.misschien zit er iets goed fout bij hem dat hij ineens zo veranderd in gedrag...

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:52

ah..das echt balen zeg!!! jammer hoor!!! ik hoop dat het nog goed komt Scheve mond succes iig!!! Clown

Serval

Berichten: 667
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: NRW-Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:56

Als ik jou was zou ik toch maar de DA erbij halen want het klinkt niet echt normaal. 1 keer kan gebeuren maar daarna nog eens 4 keer in een uur tijd......nee das niet meer verantwoordelijk. Laat hem maar eens goed nakijken voordat het helemaal misgaat.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:18

Hoe is het er nu mee?

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:48

randie schreef:
Zou je niet de DA halen.misschien zit er iets goed fout bij hem dat hij ineens zo veranderd in gedrag...


Ja, zou ik ook doen. Misschien eens grondig laten onderzoeken; kan zijn dat hij ergens pijn heeft of last heeft van iets, dat hij daarom zo aggressief reageert. Je weet maar nooit... En dat instorten lijkt mij toch ook niet helemaal gezond Scheve mond .
Veel succes met hem in ieder geval!

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 18:02

het gaat inmiddels weer lekker met hem.
Ik heb de krachtvoer opgevoerd tot 1 kg per dag en een flinke scheut olie voor de nodige energie en vetten.
Hij is weer aardig vrolijk en loopt weer lekker in de grote wei (weliswaar nog steeds alleen met Nicky hoor), hij eet en drinkt nog steeds goed en ik heb hem sinds maandag niet meer zien liggen.
De quarter hengst is vandaag opgehaald, dus vannacht kan Amando ook weer lekker op stal (stond in zijn stal) met flink wat hooi en een dik pak zaagsel.
Hopelijk issie eind van de week weer helemaal de oude!