Conditie training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Conditie training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 19:58

Mijn fjord mag na deze zomer vol eten wel weer wat meer conditie krijgen en het buikje mag er ook goed af worden getraint.
Heeft iemand een goede manier.
Ze staat nu nog 7/24 buiten in de wei, met voldoende gras, krijgen nog geen hooi of brokken. In de winter elke dag plakken hooi en na het werken halve kilo brok.
Ik heb haar nu al 4x per week aan de longerlijn en rij er 1x per week in de les op van 1 uur.
Iemand nog goede tips?

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:33

ga vaker met haar rijden. eerst even aan de longeerlijn en daarna nog rijden kan ook helpen, je paard heeft dan al wat energie eruit door het longeren en daarna nog rijden kan echt goed helpen. heb ik ook gedaan. werkt prima! veel lange stukken draven, even stappen, weer draven. en dat iedere keer uitbreiden. vaker een keer longeren overnemen om te gaan rijden. snap je?

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:40

land afzetten en meer werken...

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 21:04

rachel15 schreef:
ga vaker met haar rijden. eerst even aan de longeerlijn en daarna nog rijden kan ook helpen, je paard heeft dan al wat energie eruit door het longeren en daarna nog rijden kan echt goed helpen. heb ik ook gedaan. werkt prima! veel lange stukken draven, even stappen, weer draven. en dat iedere keer uitbreiden. vaker een keer longeren overnemen om te gaan rijden. snap je?


Bedankt, dus jij zegt meer longeren dan rijden? Snap de zin niet echt Bloos

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 21:05

casanova schreef:
land afzetten en meer werken...

Land afzetten hoeft niet, want het is gewoon van dat kale hap gras. Ze kan de hele dag grazen maar het is kort, moeilijk uit te legen.

En meer werken gaat gewoon niet vanwege mijn school en geen verlichte bak. ze wordt 5x per week mee gewerkt

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:50

veel rijden,los laten RENNEN in de bak,veel longeren....

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:46

en dan volgende zomer ook gewoon wat door werken ipv haar op de wei lekker rond laten eten en weer uit conditie komen
als je dat doet hoef je volgend jaar niet zoveel moeite te doen.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 12:46

Ik ben deze zomer namelijk 4 weken niet thuis geweest Knipoog en heeft ze lekker op het land gestaan.
Maar die buik heeft ze altijd wel gehad, moet er nu wel eens een x af namelijk Knipoog
Bedankt voor de tips.
Heeft iemand nog een tip met eten ofzoiets?

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:34

Veel rijden, en tijdens het rijden de conditie opbouwen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:50

ik geloof dat Rachel bedoelt vaker rijden ipv longeren...Of eerst longeren en dan rijden. Hoe dan ook veel rijden en elke keer wat meer vragen. Verder in de gaten houden hoeveel eten ze binnen krijgt.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:54

Ik zou 2 keer rijden per week(en per week 1 keer erbij) opbouwend met draf etc.
Ook wandelen voor de afwisseling houd het werk leuk.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 16:19

Oke, met longeren heb ik er altijd een halsverlenger bij heeft er iemand nog iets waarmee mijn pony meer spieren krijgt?
Bedankt voor de berichten Haha!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:12

Vetverbranden, conditie opbouwen en spieren trainen zijn drie verschillende trainingsdoelen die ieder een andere training vergen.

- Vetverbranden (en dus het buikje wegtrainen) gaat door kilometers maken, bij mensen bijvoorbeeld door te joggen. Dat hoeft niet in hoog tempo als het maar zo lang mogelijk duurt.
- Bij conditie opbouwen is het juist belangrijk om niet continu hetzelfde tempo aan te houden, sprintje trekken en dan weer langzamer, sprintje trekken en weer terug in tempo enz. enz. enz. Dat hoeft juist niet lang te duren, als er maar veelvuldig wordt geschakeld gedurende korte tijd.
- Wanneer het gaat om gericht spieren trainen (spiervolume vergroten) gaat het om krachttraining. Voor mensen bijvoorbeeld al die rare oefeningen op van die gewichtapparaten of trainen met gewichten. Voor paarden is de beste krachttraining verzameling.

Eigenlijk worden spieren ook getraind bij het opbouwen van conditie en vetverbranden door te bewegen, ik denk dat gericht spiervolume opbouwen door krachttraining bij jou en je fjord (niet denigrerend bedoeld) niet aan de orde is, in ieder geval niet op dit moment.

verder: gooi de elastische halsverlenger weg en longeer met slof, bijzet, pessoa of gogue maar NIET met halsverlenger. Grootste troep dat er op de markt verkrijgbaar is.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:27

Aimee schreef:
verder: gooi de elastische halsverlenger weg en longeer met slof, bijzet, pessoa of gogue maar NIET met halsverlenger. Grootste troep dat er op de markt verkrijgbaar is.

Heb er zelf geen een , maar wil graag je mening onderbouwd zien

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:56

vaker rijden maar ik zou als ik jou was bij gaan voeren want vanaf de maand september/oktober zit er geen voeding meer in het gras duzz bij voeren !!!

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 00:34

Lachen Interval trainig buiten. Datg wil zeggen heel veel stappen, en het drafwerk iedere keer uitwerken. Bijvoorbeel 5 minuten stappen,. 1 minuutje draf, weer vijf minuten stappen, minuutje draf, zo werk je het uit totdaat je de conditiet op niveau hebt. Van gewoon lekker buiten stappen krijgen ze ook enorme conditie hoor. Niet terugnemen in voer want dan houd ze niet genoeg eniergie over om voor jou te werken. En langzaamaan kun je dressuurwerk in de bak op gaan pakken. Voor intervaltrainig is het leuk als je met een maatje bent trekken ze zich mooi aan elkaar op. Sucses ermee. Cool
En wel goed voeren met hooi en dergelijke en brok bijvoorbeeld draversbrok of sportbrok. Tegen de winter aan wordt de voeding in het gras buiten wel aanzienlijk minder

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:19

Olevalover schreef:
Heb er zelf geen een , maar wil graag je mening onderbouwd zien


Hmm ja, ik heb zelf totaal geen ervaring met de halsverlenger maar ik wil ook graag weten waarom jij dat vind..

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:17

Olevalover schreef:
Heb er zelf geen een , maar wil graag je mening onderbouwd zien


Een halsverlenger is van elastiek, dat houdt in dat er continu druk in de mond blijft, ook als het paard nageeft. Bovendien kan een paard er in gaan "hangen", omdat het ding meerekt.
Belangrijkste gevolgen: aanleuningsproblemen bij het rijden (en ook aan de longe, te merken wanneer het paard weer met bijv. een driehoeksteugel wordt gelongeerd) en balansproblemen, paard loopt niet op eigen benen.

Kortom; troep, zou niet op de markt verkrijgbaar mogen zijn.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 20:22

Aimee schreef:
Vetverbranden, conditie opbouwen en spieren trainen zijn drie verschillende trainingsdoelen die ieder een andere training vergen.

- Vetverbranden (en dus het buikje wegtrainen) gaat door kilometers maken, bij mensen bijvoorbeeld door te joggen. Dat hoeft niet in hoog tempo als het maar zo lang mogelijk duurt.
- Bij conditie opbouwen is het juist belangrijk om niet continu hetzelfde tempo aan te houden, sprintje trekken en dan weer langzamer, sprintje trekken en weer terug in tempo enz. enz. enz. Dat hoeft juist niet lang te duren, als er maar veelvuldig wordt geschakeld gedurende korte tijd.
- Wanneer het gaat om gericht spieren trainen (spiervolume vergroten) gaat het om krachttraining. Voor mensen bijvoorbeeld al die rare oefeningen op van die gewichtapparaten of trainen met gewichten. Voor paarden is de beste krachttraining verzameling.

Eigenlijk worden spieren ook getraind bij het opbouwen van conditie en vetverbranden door te bewegen, ik denk dat gericht spiervolume opbouwen door krachttraining bij jou en je fjord (niet denigrerend bedoeld) niet aan de orde is, in ieder geval niet op dit moment.

verder: gooi de elastische halsverlenger weg en longeer met slof, bijzet, pessoa of gogue maar NIET met halsverlenger. Grootste troep dat er op de markt verkrijgbaar is.


Bedankt voor deze informatie!
Alleen met de reactie over de halsverlenger ben ik het niet mee eens, maar dat is natuurlijk mijn mening.
Mijn instructeur heeft het mij geadviseert om het hiermee te doen. Ik zie echt vooruitgang dus ga ik graag mee door Knipoog
Maar toch bedankt voor de reactie

Voor de rest geld het zelfde, bedankt voor de tips.
En ik ga nou bijvoeren met hooi OK dan!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:26

Aimee schreef:
Een halsverlenger is van elastiek, dat houdt in dat er continu druk in de mond blijft, ook als het paard nageeft. Bovendien kan een paard er in gaan "hangen", omdat het ding meerekt.
Belangrijkste gevolgen: aanleuningsproblemen bij het rijden (en ook aan de longe, te merken wanneer het paard weer met bijv. een driehoeksteugel wordt gelongeerd) en balansproblemen, paard loopt niet op eigen benen.

Kortom; troep, zou niet op de markt verkrijgbaar mogen zijn.


Mee eens!!!!!
Rotdingen zijn het!!!! Maar de slof vind ik ook geen optie maar de gogue wel!!!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 19:36

Steffie89 schreef:
Bedankt voor deze informatie!
Alleen met de reactie over de halsverlenger ben ik het niet mee eens, maar dat is natuurlijk mijn mening.
Mijn instructeur heeft het mij geadviseert om het hiermee te doen. Ik zie echt vooruitgang dus ga ik graag mee door Knipoog
Maar toch bedankt voor de reactie

Voor de rest geld het zelfde, bedankt voor de tips.
En ik ga nou bijvoeren met hooi OK dan!


Nog erger; een instructeur die het onding aanraadt.
Tja, het lijkt altijd heel wat... die halsverlenger. Totdat je je gaat bezighouden met rijtechnische punten en/of problemen die verder rijken dat loopt ie wel of niet "aan de teugel".
Ik wil niet eens weten wie jou instructeur is, hmmm... of juist wel, dan weet ik bij wie ik uit de buurt moet blijven.

Verder snap ik niet waarom je zou bijvoeren met hooi. Met hooi voer je een paard dik, met krachtvoer lever je het paard de nodige voedingsstoffen - die hij bijv. nodig heeft om een sportprestatie te leveren. In welke mate dat dan ook is. Ik dacht dat je paard af moest vallen en conditie op moest bouwen... Verward

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 12:04

Aimee, goede uitleg OK dan! OK dan!

lupa

Berichten: 361
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 12:20

aimee ik ben het met je eens maar meschien moet je het iets vriendelijker vertellen!
niet iedereen heeft verstand van trainen en voeren! daarom worden er vragen gesteld op bokt.
maargoed ik ben jou naam ook nog niet tegen gekomen op de lijst voor de volgende olympysche spelen! toch?

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 12:27

lupa schreef:
maargoed ik ben jou naam ook nog niet tegen gekomen op de lijst voor de volgende olympysche spelen! toch?


Er is nog geen startlijst voor Beijing.

Bovendien hoef je daar niet op te staan om enig basiskennis te hebben. Als iedereen met gezond verstand toch eens aan de Olympiade mee mocht doen zeg....

Katie1989

Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:15

Ik moest ook conditie opbouwen maar bij mij moest ie ook ze spieren terug krijgen, hij had 1,5 jaar stilgestaan dus in het begin heel veel stappen door het duin heen, voor ze spieren, maar dan ook echt alleen maar stappen, wat je ook kan doen, als je tijd heb, s'ochtends longeren en dan s'middags rustig wat rijden.