Mieke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-01 16:02

Thanx voor je stuk over de groningers als je een vergoeding voor al die postzegels wilt hoor ik het wel toch?expiriment staat hier mooi op vind je niet?
Die hengst Loek das nou de pappie van Lottie!
En die steigerende (Orbaldo) is zijn opa en daar had ik nog nooit een foto van gezien dus ik vind dit echt super! thanx!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 08:43

Graag gedaan hoor Kim! En die postzegels geloof ik wel!

Die foto van Loek had ik al eens op jouw site gezien en Orbaldo is geloof ik de vader van Floor hè? Wat een grapjas is dat! Effe een leuk sprongetje maken voor de fotograaf! De lol straalt ervan af!

Het valt me wel op dat de types erg verschillend zijn hoor, als je Experiment of Loek naast elkaar ziet, zou je denken dat het totaal verschillende rassen zijn (Loek is geloof ik niet 100% groninger toch?

Ik heb trouwens bij alle hengstenhouders die ik in het verenigingsblad kon vinden info aangevraagt voor een eventuele dekking voor Kaminka. Ben er nog steeds niet uit wat ik wil en vind het verdomd moeilijk...

Met Kaminka kun je in principe alle kanten uit: sportpaard fokken of fijn recreatiepaard of iets er tussenin. Het enige waar ik geen consessies aan wil doen is het karakter. En dan vallen er een heleboel KWPN-ers af Verward ! Voor een fijn en kalm karakter kom ik toch waarschijnlijk uit bij een Gelder (Parcival, Bazuin of Koss) of Groninger.

Nou ja, nog even nadenken en anders doen we het volgend jaar.

Groetjes Mieke

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-01 12:33

Je hebt onze hengst toch gezien? Is die niets of had je Frans al gebeld?
Die is op dit moment de lichtste hengst die er is binnen ons stamboek.
Nu zitten alle hengten wel op 1 lijn hoor destijds hadden ze bijna geen 100% groningers meer en zijn ze oa terug gaan fokken met hengsten die dit bloed wel in zich hadden (ff kort gezegd)
zo was de 1 een stuk zwaarder dan de ander.
Loek zit holstein achter en is ook de vader van onze hengst.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 12:56

Ja, Alderik is misschien ook wel geschikt. Ik heb overal info aangevraagd en hoop volgende week een keuze te kunnen maken, maar o wat is het moeilijk!

Kaminka is dinsdag hengstig geworden, dus ik moet voor de volgende keer de boel goed in de gaten houden.

Kaminka's pluspunten zijn: koele karakter, zeer mensvriendelijk (zelfs nu nog na wat ze meegemaakt heeft, snap je dat nou?)en haar drie zeer ruime gangen.

Kaminka's minpunten zijn: wat grof en groot hoofd, voorhand is wat armzalig, aansluiting nek-hoofd kan mooier (ivm afbuigen wel handig), ze staat volgens KWPN-normen wat teveel in het vierkantsmodel (=korte rug), is nogal lomp in de omgang en kan wat meer kracht in de beweging gebruiken.

Ik zoek dus een hengst die front geeft, kracht in vooral het achterbeen brengt, wat langer in zijn rug is en een super karakter doorgeeft.

Dus als je een tip hebt voor groninger hengsten die verbeteren op deze punten, dan hoor ik dat graag!

Mijn gedachten gaan nu uit naar onder andere: Parcival (alleen zijn daar nog geen veulenrapporten van aanwezig), Bazuin, Koss (allemaal Gelders), Gerlinus (voert wel o.a. hetzelfde bloed als Kaminka dus dat weet ik nog niet zo zeker), Onno, Alderik (groningers zoals ik jou niet hoef te vertellen *LOL* )
Respect NH zag ik gisteren in een folder staan (goedgekeurd voor NRA, wat mij dus niks zegt??), is een bloederiger type, heel chique en beweegt echt bergopwaarts.

Ik zat ook te denken aan Samber, die geeft zijn fijne karakter goed door.

Ik heb het KWPn ook maar even om fokadvies gevraagd en die kwamen met Now or Never M, Jackson, Niagara, Elmshorn en Matterhorn aanzetten. Oké, Niagara is bloedmooi (zie de site van Lauw van Vliet), kan super springen maar beweegt niet echt goed. Now or Never M idem dito, Elmshorn vind ik zelf niet leuk en Matterhorn voert hetzelfde bloed als Kaminka. Jackson vind ik wel erg leuk, en ik ken iemand die op hem gereden heeft en die was zeer over hem te spreken, ook qua karakter.

Het KWPN heeft informatie over Kaminka zelf gegeven. Ze blijkt een springindex van 119 en een dressuurindex van 76 te hebben. Het gewenste gemidddelde is 100. Beetje theoretisch gezeur, want Kaminka beweegt goed en springt net hoe het haar die dag uitkomt! Vandaar dat het KWPN met al die springhengsten bij mij aankwam zetten.

Nou ja, ik sta open voor al jullie tips!

Groetjes Mieke


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-01 13:13

Nou dan ken je van de groningerhengsten al wat afstammingen die grote Graaf is van Gerlinus. en Gradus die jij zo Lovers vind is ook een zoon van Gerlinus.
En Oscar is een zoon van Onno.
Zelf ben ik wat minder fan van Onno ik vind 'm in de bewegingen niet zo super en op stal was ie niet echt lief.
Zijn type is wel super en hij had vorig jaar ook het kampioensveulen.
Alderick heeft IMO redelijke bewegingen het zou wat meer uit de schouder mogen en pas als je 'm flink hard aanpakt gaat ie z'n achterhand gebruiken.Tenzij ie opgefokt is dan loopt ie super hij is een tikkie eenkenning maar heel lief op wedstrijd kijkt ie alleen maar scheeuwd nooit en hij gaat ook rustig in een groep ruinen/merrie's mee naar buiten.
Gerinus wisselt bij een erg goede merrie zoals onze charlotte krijg je dus een echt mooi paard zoals Gradus die alles mee heeft wbt bewegingen ik vind het hoofd een tikkie groot(wat hij doorgeeft) en een nadeel dat hij veel aftekeningen doorgeeft.
(maar das alleen bij ons ras een nadeeltje in de zin dat ze het liefst zo mijn mogelijk wit zien) hij heeft al 2 goedgekeurde zonen.
En staat bekend als een super karakter.
Misschien is Balero ook wat voor jou al kan ie wel een beetje onbenullig zijn dus dat zou niet goed bij Kaminka passen denk ik die heeft behoorlijk wat front van de andere rassen kan ik je weinig vertellen ik zou zeggen kom nog eens langs als je wil en ga dan zelf ff met Alderick om kun je zien hoe ie in de omgang etc. is

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 13:31

Haha, nee een onbenul op Kaminka lijkt me niet handig! Enne: Hanno was ook een beetje lomp volgen jou hè?

Nou, als die mkz over is (ooit... Boos! ), kom ik toch echt weer eens bij je langs hoor.

Groetjes en een prettig weekend!

Mieke

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-01 13:49

Hanno is erg lomp maar ik vind er verder niet veel aan is niet mijn keuze in juni krijgen we een veulen van hem het enige wat top aan hem is is zijn type en front maar zijn bewegingen zijn heel gewoon en hij is echt erg lomp wel heeft ie een superkarakter het is echt een knuffel maar alleen met een tuigstang te rijden omdat zodra ie een ander paard ziet hij maar aan 1 ding denkt daar moet ik op.. zo had lottie dus ook bijna een eulentje gehad hihi

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 07:58

Hoi Mieke,
Wat voor fokdoel heb je voor ogen?? Dat is eigenlijk wat je moet weten. Wil je gewoon een braaf recreatiepaard of wil je een paard waarmee je de sport in kunt gaan??
Montecristo bv. is erg langbenig en langgelijnd dus dat zou misschien weer goed bij Kaminka passen.
Ik denk dat als je met een Groninger gaat fokken je dan toch een zwaarder paard gaat krijgen, of is dat juist je bedoeling??
Wat zat er ook al weer achter Kaminka, ben het ff kwijt.
Ook Negro is een mooi type, maar ja, keus genoeg.. NRPS is trouwens ook een goede optie, de dekgelden zijn niet zo hoog als bij het KWPN en er zitten bloedmooie paarden tussen. Wat dacht je bv. van Rubels, die is echt gaaf!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 11:03

Fitzroy: Kaminka is een Topas x Bredero, daar zit de volgende afstamming achter; Marco Polo, Farn, Notaris, Courville, Zeno, Goudsmid, Makelaar en meer weet ik er zo gauw even niet... Voornamelijk springhengsten dus!
Montecristo is best een goede keuze, ik vind hem alleen erg duur, maar misschien volgend jaar? Kan ik nog even sparen!

Het fokdoel, tja, daar heb je gelijk in, daar twijfel ik dus nog een beetje over. Ik wil in ieder geval een hengst kiezen die een betrouwbaar, vriendelijk en kalm karakter vererft, dit is echt het enige waar ik geen consessies aan wil doen. Dat wil niet zeggen dat ik dan niet voor een bloedpaard kan kiezen, want daar zijn er ook genoeg van met een goed karakter, maar over het algemeen gesproken kom je met een Gelder of Groninger meer uit bij een kalm type, wat ik ook errug prettig vind!

Waarschijnlijk zal Christa het veulen nemen (als ze hem of haar tenminste leuk vindt, da's afwachten, als het niet klikt houdt het op natuurlijk!), en zij wil graag een paard met front en een ongecompliceerd karakter. Haar huidige paard is lief maar heeft een gebruiksaanwijzing van een pagina of zeshonderd, door o.a. slechte behandeling in zijn jeugd, maar ook zijn afstamming staat bekend als zeer stressvol.

Dus waarschijnlijk gaan we kiezen voor een hengst die front geeft en goede bewegingen gekoppeld aan een fijn karakter. Hengsten die ook nog kunnen springen zijn vaak in het algemeen wat voorzichtiger en dat kan bij Kaminka geen kwaad!

Negro is mooi en heeft een zeer goed achterbeengebruik, maar is een Ferro nakomeling die terugvoert op Farn. Farn is de overgrootopa van Kaminka en geeft nogal eens een kort voorbeen terug, wat Kaminka ook al een beetje heeft. Geen optie dus...

Rubels is inderdaad prachtig, ik zal eens navragen bij het NRPS hoe het met registratie van het veulen zit als ik mijn KWPN merrie door een NRPS-er laat dekken.

Het is best moeilijk, ook al omdat ik met Kaminka eigenlijk wel alle kanten op zou kunnen.... Dan moet ik dus kiezen en ik ben een weegschaal... Valt niet mee!

Alle tips zijn welkom!

Groetjes Mieke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-05-07 12:04 ]</font>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, FCSA, Vagabondo en 7 bezoekers