[AR] gewicht rijtuig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Notteke
Berichten: 268
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Heerlen

[AR] gewicht rijtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 14:04

Wat is het max. gewicht wat mijn rijtuig mag hebben voor een erg smalle Fjord?

Mij is verteld 220 kg is dit waar?


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:42

Ik enk dat het gewicht van de kar niet zo belangrijk is, het gaat om het totale gewicht inc mensen plus spullen.
Als je een kar hebt van 100 kilo en je zet er 4 volwassenen op is dat veel zwaarder dan jou kar + een iel mensje Lachen

220 is best behoorlijk, maar ik denk voor een fjord niet te zwaar.

Het 'standaard regeltje' is
3 keer gewicht van het paard over verharde wegen
2 keer gewicht van het paard over harde zandwegen
1 keer gewicht van het paard over mulle zandwegen

dus reken maar uit Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:22

Als je over de harde weg rijdt en je hebt een goed lopende wagen kan hij nog veel meer trekken. Want als de kar dan eenmaal rolt hoeven ze er nog maar weinig aan te trekken.
Maar als je in de bossen gaat rijden met een wagen van 250 kg, zal je pony het eerder zat zijn.

Mijn eigen wagen weegt maar hooguit 100 kg, waarschijnlijk nog wat eronder. Maar hiermee durf ik ook niet voluit te draven met een grote pony. Met David gaat het super en hoeft hij er weinig aan te doen. Maar 1x een goede klap tegen een paal en je kan een nieuwe kopen.


mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:13

Je moet ong. 1/3 van het lichaamgewicht van je pony hebben.. Dat is het perfecte gewicht.. Maar het is geen ramp als je daar wat onder, of boven zit.. Zeker niet voor een fjord want die zijn beresterk..

heemskind
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:09

Volgens mij wegen de meeste enkelspanwagens rond de 200 kilo. Je hebt echte lichte marathonwagens die wegen dan 150kg

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 15:20

Manuutje1990 schreef:
Je moet ong. 1/3 van het lichaamgewicht van je pony hebben.. Dat is het perfecte gewicht.. Maar het is geen ramp als je daar wat onder, of boven zit.. Zeker niet voor een fjord want die zijn beresterk..


Volgens mij vat je hem niet helemaal.... Als ik deze regel zou moeten aanhouden dan zou ik maximaal met een wagentje van 23 kg mogen rijden.

250 : 3 = ong. 85
Totaal 85 - mijn gewicht 62 = 23 kg.

Kan niet echt kloppen dus.

Mijn marathonwagen weegt rond de 200 kg en ik rijd met welsh A op smalle massieve banden.

Wat ons concourswagentje weegt weet ik op dit moment eigenlijk niet maar ik schat rond de 100 kg.

Volgens mij moet zo'n Fjord met zijn hoeven op zijn rug een wagen van rond de 200 kg kunnen trekken. Het soort banden en hoe licht de wagen loopt zijn ook van veel belang. Trek de wagen zelf maar eens een eindje dan merk je het verschil wel.

Als je marathon rijdt moet je wagen trouwens een bepaald minimaal gewicht hebben.

groetjes,

Aline

Timing is alles!!

ik ga proberen terug te keren naar Zen :-)

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 15:25

Van het rijtuigje.. Dat wil zeggen zonder het gewicht van pasagiers er nog is bij.. En shetlander en fjorden en trekpaarden en dat soort rassen kunnen vaak wel veeeel meer hebben.. Maar dat is het beste gewicht voor in marathon..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:22

Aline4 schreef:

Als je marathon rijdt moet je wagen trouwens een bepaald minimaal gewicht hebben.

groetjes,

Aline

Alleen klasse 4...

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:11

Ik heb een marasthonwagen voor een redelijk stevige Haflinger, en die is 240/260 kg. En ze trekt het makkelijk, ook door bossen enz. Maar ik denk dat je die regeltjes hierboven het beste aan kunt houden Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:27

Weegt jouw wagen echt zo zwaar Haffielover? Als je die zo ziet zou ik hem toch wel rond de 200 schatten. Onze 2 spanwagen (maathon) is 240 en die ziet er toch wel wat zwaarder uit

Notteke
Berichten: 268
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-04 11:45

Haffielover schreef:
Ik heb een marasthonwagen voor een redelijk stevige Haflinger, en die is 240/260 kg. En ze trekt het makkelijk, ook door bossen enz. Maar ik denk dat je die regeltjes hierboven het beste aan kunt houden Lachen


Dit is nou precies het wagentje wat ik zoek Haha!
Maar dan zit je dus weer met het gewicht te kijken Huilen
Ik wil toch echt 200 of er net iets over hebben....

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:25

Als je echt op zoek bent raad ik je aan naar Paard en Koets te gaan. Hier staan de meeste rijtuigenhandels uit Nederland en ook een paar uit Duitsland. Dan kan je goed vergelijken en de mensen hebben hier zeker de tijd om je te helpen. Vaak kan je dan ook nog goed profiteren van aanbiedingen en het belangrijkste; je hoeft niet stad en land af te reizen om wat leuks op te zoeken.

Notteke
Berichten: 268
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-04 15:30

Ja daar ga ik ook heen Haha!
Maar... heb gehoord dat je super goedkoop daar kunt kopen alleen.... Je moet ze dan meteen meenemen en ik heb geen trekhaak (+aanhanger)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:33

Een goed gesprek kan wonderen Knipoog Wij hebben ons wagentje toen binnen een week kunnen ophalen voor de aanbieding.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:38

Notteke schreef:
Ja daar ga ik ook heen Haha!
Maar... heb gehoord dat je super goedkoop daar kunt kopen alleen.... Je moet ze dan meteen meenemen en ik heb geen trekhaak (+aanhanger)



Oei, hier is misschien een waarschuwing op zijn plaats Scheve mond .
Mijn meninstructeur vertelde me dat er speciaal voor de beurs goedkope wagens uit het oostblok worden ingekocht die op de beurs als aanbieding over de " toonbank" gaan.
Als je hier later iets aan krijgt heb je vaak geen garantie en ook repareren loopt soms uit op een frustratie omdat er allemaal andere maten bouten en dergelijke worden gebruikt.
Ook zou het laswerk te wensen overlaten.

Ik wil hiermee niet zeggen dat alle wagens die in bv Polen worden gebouwd slecht zouden zijn, er zijn zat goeie bij waarop je ook goede garantie krijgt.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:51

Dat heb je idd met Poolse wagens, de kwaliteit is de laatste jaren steeds beter geworden en er worden nog maar een handjevol Nederlandse wagens verkocht. De kwaliteit komt zo dicht bij de Nederlandse wagens dat het kostenplaatje voor een Poolse wagen veel interessanter is. Sterker nog Kelders en nog een grote tijtuigerbouwer (ben zijn naam vergeten) bouwen ook grotendeels van hun wagens in Polen.
Maar de meeste importeurs van Poolse wagens zijn nog te stom om een schroevendraaier te gebruiken.

Ik heb het geluk dat mijn pa erg handig is, want wij hadden gevraagt of er een gaatje bijkon zodat de bok nog een stukje naar voren kon, maar dat kon al niet. Je moet dus eigenlijk wel iemand hebben die een klein beetje handig is en simpele dingetjes kan oplossen.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:01

Ik heb toevallig pas een marathonwagen uit Polen aangeboden gekregen.. Waar we waarschijnlijk een bod op gaan doen.. Ziet er op de foto goed uit... Maar kan ik dat dan beter niet doen..? Verward Want de marathonwagens bij bedrijven hier zijn stervensduur.. =S

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:03

Ik weet niet wat voor wagen het is. Ik zou geen wagen van meer dan 5 jaar oud kopen, toen was de kwaliteit in Polen nog een stuk minder als hier en die wagentjes gaan dus minder lang mee. Je hebt er meer aan om even door te sparen en langer plezier ervan te hebben.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:09

Het is pas splinternieuw geimproteerd uit polen.. We weten het ook nog niet zeker.. We krijgen er wel een lamoen, 2spanboom en enkelspantuig bij.. Maar misschien kijken we idd nog even verder... We weten het nog niet...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:06

Ik zou eerst gewoon eens kijken op Paard en Koets. Dan weet je wat er op het moment op de markt is en wat de prijzen zijn.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:00

Sjonniej schreef:
Ik zou eerst gewoon eens kijken op Paard en Koets. Dan weet je wat er op het moment op de markt is en wat de prijzen zijn.

Is daar ook een website van..?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:03


Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:01

Van Kelders uit Boxtel en 't Woud uit Schijndel weet ik dat ze wagens laten bouwen in Polen maar wèl helemaal volgens nederlandse maatstaven.
Het prijsverschil met nederlandse wagenbouwers zit 'm dus vln in de loonkosten en niet in slechtere materialen of een mindere kwaliteit.
Ik heb eens een ongeluk gehad met een wagen van Kelders en deze was behoorlijk beschadigd en gezien de omstandigheden ter plekke had het nog veel erger gekund, mijn kennisen waar de wagen van was kregen een uitstekende service en zelfs een koetsoprijwagen te leen om de wagen naar de werkplaats te vervoeren.
Nogmaals, niet alle poolse producten of bedrijven die deze verkopen zijn slecht, het is wel opletten geblazen.
Neem iemand mee met verstand van zaken die op belangrijke details let, zoals bv de lassen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 5 bezoekers