Proppengaten schoonhouden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Proppengaten schoonhouden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-02 12:58

Ja ja, het buitenseizoen begint weer en er kan dus weer volop proppen gedraaid worden op concours.
De avond voor de wedstrijd maak ik altijd (samen met voetjes wassen) de proppengaatjes helemaal schoon en doe ik stukjes spons die in zonnebloemolie hebben gelegen in de gaatjes. Zodat ik die op de dag van concours er zo uit kan wippen en mn proppen er in kan draaien.
Die watjes blijven dus hoogstens 1-2 dagen eri in zitten. Geen optie dus om dat er in de week/ weken tussen de concoursen er ook in te doen.
Ik heb al eens van die zwarte nopjes geprobeerd, die blijven opzich wel lang zitten maar dan zitten ze altijd scheef of te diep in het proppengat. En kan ik ze er dus niet meer uitkrijgen.
Kijk, een beetje mest en zand kun je zo wel schoon krijgen maar ik heb er nog wel eens een miniscuul steentje in zitten. Boos!
En da's errug lastig. Dan moet dat er gewoon 'uitgebikt' worden.

Hoe doen jullie dat?? Wat stoppen jullie er in? Of juist niets?
Hoe kan ik voorkomen dat er steentjes inkomen?


carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-02 14:39

Heey, jullie gaan me toch niet vertellen dat ik de enige ben met proppengaten? en het 'probleempje' om ze schoon te houden?
Wie heeft er tips&trucs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 14:43

Ze blijvend opvullen is eigenlijk niet te doen, daar was je zelf ook al achter. Gewoon steeds even schoonmaken de dag ervoor dus. Ik vind het een hele kleine moeite.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 14:43

Nee maar ikke ook geen oplossing weten! Watjes met vaseline maar dat houdt ook hooguit 1 dag...

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-02 14:53

Zep schreef:
Gewoon steeds even schoonmaken de dag ervoor dus. Ik vind het een hele kleine moeite.


Klopt, da's niet zo veel moeite en ook niet erg om te doen.
Waar het mij het meeste om gaat is dat er wel een steentjes in komen.
Die zijn er errug lastig uit te krijgen.
Voornamelijk die steentjes zijn dus mijn probleem


grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 14:57

een vrouw bij mij op stal doet er meteen als ze bij de hoefsmid is geweest watjes met hoefvet in, en dat schijnt goed te blijven zitten.
Ik zelf doe het alleen de dag voor concours, en dan watten met zadelvet, of wat ik heb liggen Knipoog

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 15:59

ik keek altijd elke dag ff na het rijden haar hoeven na of er steentjes in zaten... en de dag voor de wedstrijd deed ik er altijd watjes (watjes met hoefvet) erin.

Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 17:10

Er zijn van die speciale plugjes te koop die je er in kan doen maar ik heb ze zelf nooit uitgeprobeerd. Het lijkt mij dat die dingen er niet zo gemakkelijk uit te krijgen zijn en dat is ook lastig als je de kalkoenen er in moet draaien.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 17:59

Ik heb vandaag een ding gekocht wat je erin moet draaien, en dan weer eruit (dat een paar keer) en dan zijn de gaten schoon. Dat doe ik vanavond, en dan stop ik er watjes met hoevenvet in. Die hoef je er de volgende dag op wedstrijd alleen maar uit te halen.. Lachen

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 18:37


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131946
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 18:52

De avond voor de wedstrijd maak ik de schroefgaten schoon zodat ik voor de wedstrijd alleen nog maar uit hoef te tappen en schroeven indraaien.
Ik check de schroefgaten dagelijks, als er alleen modder in zit dan laat ik dat zitten, en als er een steentje in zit dan peuter ik er dat voorzichtig uit.
Als ik er een steentje uitgehaald heb dan probeer ik wel altijd even of de schroefdraad nog goed is, die kan nl. beschadigd zijn.
Sta je vlak voor je proef met een lamme schroefdraad Boos!

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 22:06

Ik doe er een dag van te voren watjes met hoefvet in.

Er zijn ook zwarte nopjes die je erin kan doen...maar die krijg je er volgens mij lastig uit... Verward Wie heeft er ervaring mee?

June_oud
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-01-02
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 22:53

Die zwarte nopjes vind ik helemaal niets. Ben ooit eens hééééél lang bezig geweest om zo'n onding er weer uit te peuteren. Erg fijn als je een paard hebt dat niet stil wil staan........... NOT!!!!! Ik had ze gekocht omdat ik dacht dat het lekker snel zou gaan met die dingen, maar mijn ervaring is dat ze er OF uit zichzelf uitvallen OF dat je ze er met de beste wil van de wereld nooit meer uit krijgt!

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 07:59

Hoi.
Tien ik met Joleen en Brando op concours ging hadden we ook wel eens van die zwarte nopjes. Dat was heel irri!! Eerst vielen ze eruit Boos! Dus drukten wij diew dingen erin kregen we ze der niet meer uit Boos!
En das best lastig als je op concours bent Clown
Dus als ik jou was zou ik gewoon watjes met vet ofzo doen.

Groetjes monica

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-02 16:22

Ik doe er dus ook altijd watjes in met olie.
En dat doen zo te horen de meesten, die zwarte nopjes vind ik ook geen pretje, ze zitten er dan altijd te diep in en krijg je er dus met alle mogelijkheden niet uit!!

Maar de eigenlijke vraag was dus wat doen jullie er tussen de wedstrijden door in? Om met name de steentjes te voorkomen.

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:50

Anoniem schreef:
Die zwarte nopjes vind ik helemaal niets. Ben ooit eens hééééél lang bezig geweest om zo'n onding er weer uit te peuteren. Erg fijn als je een paard hebt dat niet stil wil staan........... NOT!!!!! Ik had ze gekocht omdat ik dacht dat het lekker snel zou gaan met die dingen, maar mijn ervaring is dat ze er OF uit zichzelf uitvallen OF dat je ze er met de beste wil van de wereld nooit meer uit krijgt!


zo iets dacht ik al... ik blijf der gewoon lekker watjes met hoefvet (of ander vet) in doen. Een tijdje geleden had mijn vader de watjes erin gedaan want ik was bezig met mijn hoofdstel schoonmaken en in vetten.
Maar hij had geen hoefvet op de watjes gedaan... de volgende dag op wedstrijd waren die watje helemaal gaan pluizen en ze zaten helemaal vastgezogen. We kregen ze er echt niet uit...op het laatst hebben we ze der met water uitgekregen...

Dus ik raad je aan laat zo iets niet aan je vader over Knipoog Haha!

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:55

Hoe je die steentjes zou kunnen voorkomen...hmmm bij mij zitten der nooit steentjes in...ik maak de propgaten tussen de wedstrijden door niet schoon...want dan kunnen er juist steentjes in gaan zitten, ik laat dus gewoon de mest en het zand van de bak erin zitten Knipoog

ben benieuwd of anderen er wel wat in stoppen, en vooral wat ze erin stoppen...

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 15:46

ik heb zelf altijd die zwarte propjes gebruikt, bij mij bleven ze er prima in zitten.
het eruit halen deed ik altijd met een hoefnagel, dan prik je hem er zo uit, dit geld trouwens ook voor steentjes.
wel uitkijken met jonge of ongedurige paarden dat je niet net met je hoefnagel zit te prutsen en de hoef uit je handen word getrokken!

ooit zal ik daar komen waar ik wil zijn, ik moet alleen nog weten waar dat is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers