stang rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

stang rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 19:30

vandaag ben ik dus met mijn instructeur wezen buitenrijden... (heel gaaf! Haha! *LOL* ) maar na 2 uur sjorren in die mond,.... Dat beessie is zo stug in de mond! Dus me instructeur er op... en die heeft besloten dat ik voorlopig maar met stang moet rijden! Haha!
Hij had er nog een ligggen, ff schoongemaakt, aan Tos zijn hoofdstel en ik erop (zonder zadel) nou... met mijn pinken rij ik hem... waar ik normaal zit te sjorren en doen!
Nou is hij vroeger ook met stang gereden, en voor de kar ook altijd een stang ingehad.
Maar mijn vragen waren nu:
- mag je met een stang bit ook wedstrijd rijden? (B bedoel ik dan)
- kun je er zijn kaak mee breken? *ik heb inplaats van een kettinkje een sperriempje*


Zelf heb ik altijd met een gebroken bit gereden... en zeker op Tos is dit nu wel ff wennen! Hij luisterd! en ik hoef niet te trekken! *heb alweer heel me handen open liggen Boos! *

Maar iemand zei me ooit dat je zijn kaak kunt breken met een stang, dus ik heb er een beetje afschuw van... maar kan dat wel?

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 19:44

neej, met een stang bit mag je (geloof ik) niet in het b niveau rijden.
Maar in het Z moet je geloof ik wel met een stang en trens rijden...
maar dat is nou niet van belang..
Maar ik zou er een ijzeren riempje onder doen met rubber er omheen..


-XxXxXxX- Angeliek

Balou
Berichten: 18
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:06

Je mag in geen enkele klasse m.u.v. Z met een stang rijden. Je mag wél in álle klassen met een ongebroken trens rijden. Dit is een rechte trens waarvan de ringen (waar je je bakstukken aan bevestigd) kunnen draaien.

Je kunt m.i. niet z'n kaak breken met een stang of je moet een soort bionische vrouw met supertrekkracht zijn Pling.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:07

Persoonlijk vind ik het zonde om met een stang te rijden.. Mijn pony is vroeger ook met een stang gereden omdat ze zogenaamd niet te houden was.. Ik rij haar nu met een dubbel gebroken bitje, en moet eerlijk zeggen dat het behoorlijk goed gaat! Alleen merk je op sommige momenten heel duidelijk dat ze met een stang is gereden.. En dat vind ik gewoon zonde... Dus kijk wel uit dat ze niet ook wordt afgestompt wordt op die stang!!!!!

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:08

Hoi,
Volgens het regelementenboekje van de KNHS.( Het blauwe boekje)
Daar staat op blz D-55 (Toegestane bitten voor alle klassen).Het correctie-bit.
Dit is een stang met een tongsparing in het midden.
Hij staat bij alle klassen,mag dus ook in de B.
Ik heb er zelf ook mee gestart,maar heb wel een paar keer het boekje er bij moeten hebben om een jurylid te over tuigen.
Er staan op deze pagina nog twee gewone stangen,anders moet je maar even in het boekje kijken hoe ze er uitzien.
Succes Jacqueline.

Kijk ook eens bij mijn paardenboeken op marktplaats : https://www.marktplaats.nl/mymp/verkopen/index.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:15

Met een recht bit, of wel een ongebroken trens mag je rijden.
Zitten er scharen (waar de teugel aan vast zit) en een kinketting aan mag het niet.
Dat mag pas in de Z, en terecht naar mijn mening.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-04-02 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:21

jij zult nu wel een liverpool stang gebruiken ofniet?

Ik heb zelf toen voor Mathilde een gewone stang (??) aangeschaft, omdat ik wrsch wedstrijden zou rijden maar kwam er neit van, maargoed die mocht wel met wedstrijden

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:27

ff opgezocht
AfbeeldingToelichting bij afbeelding A

Alle afgebeelde trenzen zijn toegestaan, zowel in bustrens- als in watertrensuitvoering.

Deze trenzen mogen ook worden gebruikt, indien ze geheel of gedeeltelijk uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer zijn omkleed.



1. Gewone trens met dubbel gebroken mondstuk

2. Gewone gebroken trens

3. Rentrens

4. Trens met ovale ringen met scharen (a)

Trens met ovale ringen zonder scharen (bustrens;b)

5. Trens met scharen, (de scharen mogen niet aan het bakstuk vastgemaakt zijn)

6. Trens met naar bovengaande scharen

7. Trens met rubber mondstuk ongebroken

8. Trens met recht mondstuk

9. Africhtingsbit


Afbeelding
Dit is een dressuurstang en mag dus pas vanf de Z

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 21:25

runningkawa"]
9. Africhtingsbit


Afbeelding
Dit is een dressuurstang en mag dus pas vanf de Z
[/quote]

[quote="Bayazo schreef:
Het correctie-bit.
Dit is een stang met een tongsparing in het midden.
Hij staat bij alle klassen,mag dus ook in de B.


Die Runningkawa aangeeft, dat is zo;n stang als dat ik er nu in heb hangen! Een stang met Tong uitsparing! Mag dat nu wel of niet?

Zelf vind ik et ook zonde, en heb het 5 maanden tegen gehouden, maar helaas... als het nu nog niet gaat dan weet ik het ook niet meer...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 09:31

die mag dus niet, dat is een Z- ruiter bit.

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 10:23

Hoi,
Die op het losse plaatje bij Runningkawa mag niet.
Maar de ik bedoelde dus die op het plaatje uit het boekje nummer 9.
De een noemt het een correctie bit de andere een africhtings bit.
Dit geeft soms wat verwarring,ook bij jury leden !
Maar ik heb er gewoon B mee gestart en dat mag dus.
Groetjes Jacqueline.

Kijk ook eens bij mijn paardenboeken op marktplaats : https://www.marktplaats.nl/mymp/verkopen/index.html


Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 13:35

Yep. Verschil zit m in hefboomwerking van scharen: heeft het africhtingsbit niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 16:16

Ethelate schreef:
Die Runningkawa aangeeft, dat is zo;n stang als dat ik er nu in heb hangen! Een stang met Tong uitsparing! Mag dat nu wel of niet?

Afbeelding
Deze (dressuurstang) met die scharen mag dus niet.
In de z rij je ook niet alleen maar op dit bit maar in cominatie met een trens.
Als je het goed doet rij je vooral op de trens en pak je er een enkele keer de stang bij.

Rij je dus alleen maar met dresuurstang vind ik het niet goed, dit werkt veels te hard in, en je krijgt daardoor je paard juist nooit makkelijker in de mond. Maar nog veel stugger, en dan is het einde zoek want iets scherpers bestaat er dan niet meer, en wat dan?

met de nummers 7, 8 en 9 mag je wel rijden.
zal er ff een duidelijker plaatje van zoeken.

Afbeeldingdit is 7
Een ongebroken watrertens van rubber

Afbeelding
dit is 8 een ongebroken water trens (je hebt ze ook in bus als je dat fijner vind) van rvs (ijzer om het makkelijk te zeggen)

Afbeelding
En dit is 9
Het africhtings bit. Dit werkt bv goed bij paarden die de tong over het bit gooien, en dat was niet jou probleem dacht ik zo.

Maar 7 tot 9 mogen dus omdat er geen scharen aan zitten.

Maar verder zou ik je toch adviseren om heel veel zit hulpen bij je paard toe te passen.
In het begin zal hij daar natuurlijk niks van snappen, maar uiteindelijk is dit toch het beste.
je instructeur moet je hierbij kunnen helpen.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 16:30

ik heb 4 weken met een ongebroken trens (stang) gereden omdat mijn paard stug in de mond werd.
alleen ter correctie.
je mag er wel wedstrijden mee starten, heb ik ook gedaan.
ik heb een stang met bustrens.
na die 4 weken heb ik hem weer zijn gewone watertrens in gedaan.
hij loopt momenteel nog steeds super hierop, maar gaat hij weer vervelen doe ik hem gewoon ter correctie weer die stang in.
niet altijd die stang in doen want dan wordt hij alleen maar stug.

groetjes marianne

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-02 22:16

runningkawa schreef:

Maar nog veel stugger, en dan is het einde zoek want iets scherpers bestaat er dan niet meer, en wat dan?



Op dit moment valt er met een gebroken trens niks te bereiken.
Ik rij nu veelop stem met zit en been... ook wandel ik veel met hem op commando's te trainen.
Naar beneden = aan de teugel, kent hij al helemaal...
stap en halt ook, en draf (met tongklik ook, allen van draf of galop zachter wil nog niet zo doordringen...)
En hij snapt hoho nu ook beter als langzamer...
Ik rij nu pas 3 dagen met stang en merk al een groot verschil met eerst.
Ik kan nu relaxed zitten (betere zit) en me handen stil houden en alleen met me vingers werken... inplaats van dat sjorren wat ik met het trens moest doen!

Ik kwam vandaag bij het buitenrijden me andere instructrice tegen en die was super enthousiast dat het zo goed ging en zij dat ik groot gelijk had met die stang.

voorlopig rijdt ik met, en als het goed gaat komt de trens weer uit de kast en gaan we daar mee rijden, maar nu vertrouw ik Tos weer buiten omdat ik weet dat ik hem tot stilstand krijg!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 23:02

Ik denk dat het wel een beetje meevalt, ik heb wel eens gehoord dat men in Duitsland of Engeland (?) paarden aanrijdt met een ongebroken trens omdat zo'n bit stiller in de mond ligt. Het vraagt vanzelf een vriendelijke hand, maar 't is echt geen moordwapen!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 08:13

misschien een domme vraag, maar wat zijn scharen?

katjatencate

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 08:42

als je paard eerst niet te houden was buiten en nu zo mak als een lammetje is, geeft dit toch wel aan hoe sterk zo'n stang inwerkt!!! Persoonlijk heb ik het niet zo op een stang. Je ziet vaak dat ruiters als ze in de Z komen er gelijk een stang in hangen. Terwijl dat helemaal niet verplicht is ( stang is pas verplicht in de Grand-Prix geloof ik) Paard komt vaak veel te diep en te kort in de hals, zodat ook zijn hele lengtebuiging verloren gaat. Eenvoudige wissels worden wel heel eenvoudig: je hoeft maar even aan de stang te zitten en hij stapt al...... Frusty .Alleen proffessionele ruiters kunnen met een stang rijden. Je hebt er namelijk een hele stille hand voor nodig, omdat een stang zo erg sterk inwerkt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 09:23

Maar welke bebruik je nu Ethelate?
1 van de nummers 7 tot 9 (ongebroken trens) of
de dressuurstang.

Die van 7 tot 9 kun je idd best eens gebruiken.

Maar als je de dressuurstang zo hard nodig hebt, zou ik persoonlijk ook de trens erbij hangen.
Dan maar meteen leren met stang en trens rijden.
Dan kun je hem op de trens rijden en in noodgevallen de stang erbij nemen.

Maar ik ben er persoonlijk nog steeds geen voorstander van om een beginner (sorry, niet rottig bedoeld) Met een dressuurstang te laten rijden.
Niet voor niets mag dit pas vanaf de Z
Als een dressuurstang niet scherp was mocht het wel vanaf de B.


Citaat:
misschien een domme vraag, maar wat zijn scharen?

Domme vragen bestaan niet!

Als je bij het plaatje van de dressuur stang kijkt zie je aan de zijkanten van dat bit 2 lange ijzeren dingen zitten.
Dit worden ook wel scharen genoemd.
Hier maak je de teugel aanvast, en doordat je een hefboomwerking krijgt word een dressuurstang best scherp in de mond van je paard.
Vandaar dat er een regel is gemaakt dat deze pas vanaf de Z gebruikt mag worden. In de hoop dat de ruiters zo ver gevorderd zijn dat ze ermee om kunnen gaan. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 10:17

Jij hebt dan de onderleg trens.
Deze hoort samen met de dressuurstang.

Deze trensjes hebben kleine bit ringen en zijn vrij dun.
Vandaar dat ze ook scherp in werken.
In de regelementen staat hoe groot minimaal de bitingen moeten zijn, en hoe dik minimaal de dikte van een trens moeten zijn in de klasse B tot M2. (weet de maten zo helaas niet uit mijn hoofd)
Jouw onderlegtrens zal in dikte en wat betreft groote van de bitringen onder het min. nivo zitten.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 16:24

runningkawa schreef:
In de regelementen staat hoe groot minimaal de bitingen moeten zijn, en hoe dik minimaal de dikte van een trens moeten zijn in de klasse B tot M2. (weet de maten zo helaas niet uit mijn hoofd)


Paarden 1,5 cm, pony's 1 cm dikte minimaal. De bitringen weet ik niet.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 23:06

ik noem me zelf geen goede ruiter, dat absoluut niet (sluit me liever bij de licht (zeeeeeeer licht) gevorderde!)
maar mijn instructeur melde al eerder dat ik met stang moest gaan rijden!
*ik heb dit langer tegen gewerkt...*

Maar, ik heb toen meerdere lessen gehad waar alleen op mijn zit werd gelet, en ook zonder zadel... vanalles hebben we gedaan, maar ik heb er wel geleerd me handen stil te houden!
*hij vind dat ik nu netjes mee rijdt*

Ook op de ponyclub zeiden ze dat ik me handen goed stil houdt... maar om meteen met trens en stang te gaan rijden...
Ik moet toch in de B beginnen (lijkt me logisch, nog nooit officieel gestart!)
Ik ben hem nu heel erg op stem en been aan het rijden, en dat gaat al redelijk! Dus wie weet over een tijdje terug naar een trens (bv ongebroken (nr 8)) Daar mag ik wel mee starten,...

Maar voorlopig heb ik geen haast met starten... Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 10:58

Citaat:
... maar om meteen met trens en stang te gaan rijden...


Met stang en trens rijden is zachter dan alleen de dresuurstang.
Omdat je dan op de trens rijd en alleen de stang pakt als het nodig is.
Alleen op een dressuurstang is heeeeel erg scherp.
Dressuurstangen zijn er ook niet gemaakt om die alleen te gebruiken, ze zijn er voor gemaakt om in combinatie met een onderleg trens te rijden.

Een ongebroken trens, of recht bitje, net hoe je het wilt noemen, is daar wel geschit voor.

succes

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 11:14


Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, GoogleAdsense en 22 bezoekers