western rijden en engels dressuren te combineren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

western rijden en engels dressuren te combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 10:39

Ik ben helemaal happy, de schoondochter van de eigenaar van de stal waar mijn shetje staat, heeft gister gevraagd of ik haar paard (een hele grote fjord) wil verzorgen. Ik heb al een half jaar niet gereden en mis het heel erg, dus ik heb natuurlijk ja gezegd.

Die Fjord wordt door zijn eigenaresse echter western gereden, terwijl ik dat absoluut niet kan! Nu vroeg ik me af iemand ervaring heeft met een paard dat western en engels gereden wordt, is dat te combineren, of botsen de 2 rijstijlen te erg met elkaar?

Ik hoor graag jullie mening hierover is.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:50

hangt ervan af, als het echt western is denk ik dat het een beetje moeilijk wordt. Als jij bv. dat beestje op L niveau wil rijden en hij wordt door een ander op westernwedstrijden gereden. Lijkt me lastig.
Maar ik heb zelf een pony gereden met alleen westernzadel en hoofdstel, en dat was wel te doen. Al kan je niet echt dressuren.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:56

Lijkt me wel! Er zijn zat paarden waar bijvoorbeeld eerst dressuur mee gereden is en waarvan de eigenaar later op western is over gestapt! Geen enkel probleem! De basis verschilt nl. niet zozeer. Dus gewoon doen!

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:30

ik heb altijd engels gereden met amber (noujah niet verder dan L1 startgerechtigt maar toch Bloos ) en sinds kort rijd ik western. ik heb toen 2 weken alleen western gereden met mijn pony en toen had ik nog 1 dressuur wedtsrijd. we pakte het allebei goed op Haha! dus ik denk dat het wel moet lukken hoor *LOL*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:37

Kan ik niet ligt op het kerkhof....

Iets wat je niet kan, kan je leren.
Ik rij mijn haf western, en ze wordt 2x in de week engels gereden door mijn bijrijdster. Geen probleem dus

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:50

Ik rij inmiddels western met mijn paard en voor de grap rij ik ook nog wel eens een dressuurwedstrijdje. We komen thuis met strikjes en winstpunten in de L, terwijl de nadruk echt op western ligt. Kortom het kan best tot een redelijk niveau, daarna wordt het moeilijker ...

Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 21:31

Ik heb vandaag voor het eerst gereden, wel met westernzadel (was heeel erg wennen) maar met een gewoon hoofdstel. Op zich ging het wel aardig, ik heb hem gewoon een beetje voorwaarts neerwaarts gereden, lekker lang gelaten en dat vond ie prima. Ik moest alleen erg wennen aan het overgangen rijden, als ik van galop terug wilde naar de draf en mijn zit iets te veel gebruikte stond ie op de noodrem. En toen ik vanuit stilstand blijkbaar iets te veel mijn buitenbeen achter de singel had toen ik aandreef, sprong ie per ongeluk vanuit stilstand in galop. Hij is echt heel direct op de hulpen door het western rijden, maar dat is denk ik alleen maar positief als ik dressuur wil rijden. Ik geloof idd ook wel dat het te combineren is.

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 12:28

Je hebt ook zoiets als reining. Dressuur maar dan met stops en spins enzo Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 12:32

Annetjuh schreef:
Je hebt ook zoiets als reining. Dressuur maar dan met stops en spins enzo Knipoog


eh.. reining lijkt niet op klassiek dressuur hoor... de discipline die het meest in de buurt komt is horsemanship denk ik zelf.

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:17

Nee, dat snap ik wel...maar het is toch een soort van combinatie ervan.

Nomy_Baby
Berichten: 354
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:41

ik rij nu ook 2 paardjes die western worden gereden... ik zelf bak nix van western maar ik probeer me zoveel mogelijk aan te passen aan de paardjes... gaat wel oke opzich hoor nix mis mee...
KiZz... Pling

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:07

Mijn pony is eigenlijk een westernpaard, maar toen ik haar net had hebben we na een weekje een engels hoofdstel om gedaan, nu rijd ik haar bijna 4jaar engels. Dat gaat wel goed. Alleen dressuur is lastig als je echt verder wilt komen......omdat westernpaarden gewend zijn om met de losseteugel gereden worden. Ik spring er ook wel eens mee, dat gaat super, t blijft wel een westernpaard dus echt vaak spring ik er ook weer niet mee. Ik rijd er heel soms nog wel eens western mee.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:10

het moet opzich wel kunnen maar als je het over een hoger niveau heb wat door beide bereikt wil worden gaat dat toch niet werken hoor. maar als je inprecipe een beetje recreatie rijd en af en toe wat werkt in de bak kan het wel.
Waarom probeer je het niet gewoon een keer.. western rijden bedoel ik dan misschien vind je het wel harstikke leuk.. kijk maar naar mij Bloos

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:18

Nogmaals het kan prima hoor.
zoals gezegd: ik rij zowel western als engels. In beide gevallen wedstrijden. En de basishulpen zijn gewoon hetzelfde. Als je paard een beetje slim is dan kan hij/zij die paar extra hulpen best onthouden.

En ik rij niet een beetje recreatie. Ik start Amateurs Western en L dressuur. Dressuur oefen ik eigenlijk nauwelijks. 2x per jaar rij ik een wedstrijd en dan loopt ze met twee hoeven in haar neus haar winstpunten bij elkaar.

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:41

op een lager nivo kan het prima,
maar als je hoger in de dressuur komt, en dus meer oprichting van je paard vraagd, is het erg verwarrend voor een paard, als hij eerst laag en diep, zonder contact met z'n mond gereden word, en de volgende dag moet hij opgericht lopen, dat is natuurlijk een groot verschil!

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:44

Annetjuh schreef:
Nee, dat snap ik wel...maar het is toch een soort van combinatie ervan.


Reining is de dressuur van het westernrijden,
gehoorzaamheid en controle over je paard,
verzamelen op de lichtste hulpen,
het verschil is de hoofd/hals houding van het paard, en de teugelvoering.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:45

joepje schreef:
op een lager nivo kan het prima,
maar als je hoger in de dressuur komt, en dus meer oprichting van je paard vraagd, is het erg verwarrend voor een paard, als hij eerst laag en diep, zonder contact met z'n mond gereden word, en de volgende dag moet hij opgericht lopen, dat is natuurlijk een groot verschil!


Ben ik het niet mee eens. Aangezien Dressuur nog altijd gaat om het elastisch maken en gymnastiseren van je paard vind ik dat je elk moment de hoofd-hals houding aan moet kunnen passen. Ik wissel het rijden van elk paard (of dat nu een jong paard of een Z paard) af met voorwaarts neerwaarts en oprichting. Daarbij is het bij oprichting de bedoeling dat je ook zo min mogelijk in de hand hebt, ook al hou je bij dressuur contact met de teugels.

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:54

met westernrijden heb je de teugels echt helemaal los, dus met een boogje erin, en de hoofd/hals houding is toch echt wel verschillend hoor..
ik heb nog nooit een westernpaard gezien met de hoofd/hals houding als van een Z dressuurpaard.
En natuurlijk loopt een dressuurpaard niet altijd opgericht,
maar een westernpaard loopt nooit opgericht.
Ik zeg niet dat oprichting verkeerd is, helemaal niet,het kan juist heel goed zijn! Maar ik noemde alleen het verschil.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:28

Bij Western gaat het ook om het gymnastiseren van je paard. Alleen loopt een westernpaard in een natuurlijke houding aan een losse teugel. En dat is dus wel een groot verschil met een dressuurpaard dat opgericht en met constant teugelcontact loopt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:40

Klopt Spettic.. dus als je dressuurmatig wilt rijden en meer oprichting vraagt en meer ondertreden van de achterhand... dan is dat een zaak van iets meer been en iets meer druk opnemen dan die losse teugel. Overigens kan een westernruiter prima druk opnemen en toch met een losse teugel rijden. Ogenschijnlijk geen druk, maar zodra je opneemt, kantelt het bit heel iets (rijden met shanks).
Laatst bijgewerkt door Anya op 12-10-04 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:46

OK dan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:48

Whoops schreef:
Die Fjord wordt door zijn eigenaresse echter western gereden, terwijl ik dat absoluut niet kan!

Waarom denk je dat je dat niet kan Verward
Als je een beetje kunt rijden, kun je western ook zo leren hoor Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:11

Het enige moeilijke vind ik de sprong in de galop. Nu voor de dresuur moest dat toch ff weer flink getraind worden terwijl dat bv voor de pleasure weer wat minder gewenst is. Maar ook mijn instructrice vind gewoon dat je je paard in elke gewenste houding in moet kunnen stellen. Dus laag met rechte hals, rond, opgericht etc etc . ( uiteraard hoort ook de achterkant erbij )

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:44

Klopt Cornelie. Ik kies ervoor om de sprong er bij mijn paard niet uit te rijden voor de pleasure. Dit is sowieso alleen bij pleasure een gewenst gezicht en ik vind dat er toch al niet uit zien (het bekende dralopje). Dus dan maar een puntje minder bij de pleasure en de galopssprong behouden. Bij reining, horsemanship en trail wordt de mate van sprong in de galop immers niet beoordeeld.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:28

Anya schreef:
Klopt Cornelie. Ik kies ervoor om de sprong er bij mijn paard niet uit te rijden voor de pleasure.

Hoef ik het er dan ook niet in te rijden voor de dressuur Schijnheilig Clown
Maar inderdaad, er zijn nog genoeg andere onderdelen.