headshaking syndroom!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chloebroeckx
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Arendonk Belgie

headshaking syndroom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 12:53

Hoi,
Het paard waar ik sinds 3 weken mee rijd schudt heel erg hard met zijn hoofd. Eerst deed hij dit enkel in draf, maar nu ook al in stap, en zelfs aan een los, doorhangend halstertouw als ik hem uit de wei haal.
Na wat opzoekingswerk, heb ik ontdekt dat dit dus het een paard is dat aan het "headshaking syndroom" leid. Ik weet helemaal niet wat ik eraan kan doen! het is heel lastig om ermee te rijden. Hij schudt echt constant, en slaat ook vaak zijn voorbeen de lucht in.
Het is een paard met een witte neus, en heeft deze afgelopen zomer heel erg verbrand. zou het hier iets mee te maken hebben? Ik heb al wel gelezen over zo'n kapje om over zijn neus te doen, maar ik zou het raar vinden dat dat zou helpen.
weet iemand misschien meer over dit probleem? Ik ben echt al ten einde raad! Alvast bedankt!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:58

een headshaker doet het ook als ze gewoon in de wei staan, het zou kunnen dat door het verbanden je paard heel erg gevoelig is geworden.
met een kap om rijden moet je proberen, bij de een werkt het wel, en bij de ander niet.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:14

Een headshaker die het doet vanwege een allergie is zeker gebaad bij een neusnetje,dat helpt echt en is zeker niet raar.

Maar pas op bij het zelf stellen van een diagnose.Ik dacht dat mijn paard een headshaker was maar na onderzoek in een kliniek bleek hij problemen met z`n rug te hebben.

Dus als je toch al ten einde raad ben,ga naar een kliniek en laat er naar kijken.

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:36

Headshaken komt van spanning vanuit de rug. Ik zie dat je in belgie woont, misschien moet je eens antoine de bodt vragen. Hij helpt paarden met dit soort problemen.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:53

guusje schreef:
Headshaken komt van spanning vanuit de rug. Ik zie dat je in belgie woont, misschien moet je eens antoine de bodt vragen. Hij helpt paarden met dit soort problemen.

Dat is niet helemaal waar,headshaking wordt veroorzaakt door een zenuw in het hoofd die om een of andere reden in de knel komt te zitten en daarbij pijn veroorzaakt.
Toevallig heeft mijn paard een paar weken geleden daar een onderzoek voor gehad en is dit uitgebreid besproken.

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:19

Heb zelf gezien dat hij paardenmet headshaken heeft geholpen tijdens zijn lesdagen. Maar ze kunnen natuurlijk ook schudden door wat anders, dat is altijd mogelijk. Maar het probleem kan spanning in de rug zijn en daar kan adb mee helpen.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:03

guusje schreef:
Heb zelf gezien dat hij paardenmet headshaken heeft geholpen tijdens zijn lesdagen. Maar ze kunnen natuurlijk ook schudden door wat anders, dat is altijd mogelijk. Maar het probleem kan spanning in de rug zijn en daar kan adb mee helpen.


bij de 1 helpt het wel bij de ander niet!!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:47

de mijne doet het vanwege de zon...
er gebeurt dan iets met hem waardoor hij proest..en hij heeft een overgevoeligheid voor bepaalde pollen van bomen.
maar kunnen meerdere oorzaken voor zijn. tanden, oren en idd de rug

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:33

Ik ken een paardje die het enkel doet wanneer hij met bit gereden wordt. Nu rijden ze hem altijd met enkel een halster en daar de teugels aan vast en dat gaat prima.
Voor de medische mogelijkheden kan je best een onderzoek door je DA laten uitvoeren. Laat je iets horen als je de oorzaak gevonden hebt?

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 09:40

wat voor medische testen heb je gedaan om er achter te komen of het paard echt daar aan lijdt?

paarden schudden met hun hoofd om meerdere redenen.

tanden
overmatig oorsmeer
zonallergie
pollenallergie
rugpijn
halspijn

Rainta

Berichten: 61
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 12:42

bij iedereen zit er ene kern van waarheid in, maar zoals gezegd, het kan vaak vele oorzaken hebben. De meest voorkomende is een beklemde zenuw tussen het gebied achter de oren tot aan de staartwortel. Het kan dus in feite alles zijn. Laat er even een paardenfysiotherapeut naar kijken, die zijn helemaal niet zo duur, maar dan kun je wel vast een heleboel uitsluiten.. succes

tara2
Berichten: 131
Geregistreerd: 07-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:13

Toevallig stond er een heel artikel over in de Bit van deze maand. Mijn paard doet dit ook sinds een paar maanden. Ik hoop dat een allergie is van het hooi wat we nu tijdelijk hebben gehad of het vlas wat we in de stallen hebben liggen.
Lees maar snel de laatste Bit. Wordt je wel wat wijzer van.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:18

en het klopt helemaal wat erin staat... de mijne heeft dus idd zonlicht overgevoeligheid, vandaar dat ie t ook midden in de winter doet.
pollen of stuifmeel is het ook wel wat,maar meest toch zonlicht..
ik laat er verder niks aan doen, ik kan er mee overweg en mijn pony ook wel

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:47

Ga met Ellepel mee!
Andor heeft een pollenallergie. Dus gras is de boosdoener. Echter, hij begon al in januari.

We redden ons wel, ik doe er momenteel ook niets aan.

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 07:46

Mijn paard doet het alleen van april t/m september. Het is een combniatie van pollenallergie en zonstralen. Na september is hij er helemaal vanaf . Hij heeft het sinds 2 jaar en ik geef hem van de paardendrogist NAF detox bij en dat helpt, sinds hij dit krijgt in de zomermaanden heeft hij er al een heel stuk minder last van . Maar trek zelf geen conclusie, laat de DA ernaar kijken, dan weet je het zeker.

Galupy

Berichten: 857
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:19

Ik heb ook een paard gehad dat heel erg met z´n hoofd schudde, deze deed het enkel met rijden en longeren en niet in de wei of op stal. En ze schudde ook heel erg met haar hoofd als haar hoofd nat was van regen of zweet en ze sloeg dan ook met haar voorbenen naar haar hoofd. Dit was duidelijk geen allergie, we hebben wel gedacht aan rug/hals problemen, maar behandeling leverde nooit goed resultaat wat betreft het hoofdschudden.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:02

Mijn merrie heeft vermoedelijk ook "headshaking" syndroom, alleen is dit door de VA nooit als zodanig gediagnoseerd. Door de vele verschillende oorzaken van hoofdschudden is het ook niet altijd makkelijk om te bepalen waar het vandaan komt en hoe het te behandelen is.

Ik rijd mijn merrie met een net-relief netje van de paardendrogist, en dat werkt super !!

Mijn paard is al eens gekraakt, ingespoten met chinese kruiden, heeft al medicijnen gehad, maar geen val allen werkte afdoende.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:40

Mijn merrie deed het ook vaak, totdat ze voor d'r rug een paar keer werd gemasseerd. Nu schudt ze met haar hoofd een heel stuk minder! OK dan!

Angelo

Berichten: 766
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:31

wie weet een goede fysio in het noorden ?
Is het inderdaad zo dat een paard met het headshaking sydroom ook in de wei met z'n hoofd schut en niet alleen tijdens het rijden ?

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:44

Zullen we een clubje oprichten Scheve mond , ik heb er nl ook een...
Mijn paard scudt nu zo'n 2 maanden.
Heb al vanalles geprobeerd:
corticosteroiden, cyproheptadine, alergol, bronchoscopie, tanden, ogen en oren zijn nagekeken, foto's van kaken en aanhechting hoofd, bloedonderzoek...noem maar op.
Hij staat nu op pijnstillers/ontstekingsremmers, maar daar zie ik ook geen resultaat van.
Kan nu nog de trigemenale zenuw(kopzenuw) laten uitblokken, kijken of dat verschil maakt.
Bijkomend probleem is dat mijn paard blind is aan een oog.
Daardoor is eventueel platleggen van die zenuw toch wel riskant ivm hoofd stoten ed.
Heeft er toevallig iemand ervaring met het platleggen van deze zenuw??