teatree bij rotstraal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

teatree bij rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 18:11

Mijn paard heeft beginnende rotstraal bij de bal van zijn hoef. Nu las ik in eerdere topics dat veel mensen teatree gebruiken.

Wat voor een teatree is dat? Speciaal voor paarden? Kun je dat gewoon kopen bij de ruitersportzaak onder de noemer: teatree? (je hebt zalf en shampoo) Of is er iets speciaal voor de hoeven.

Hoe vaak moet je dat gebruiken?


soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:03

Ik heb de olie gebruikt. Maar dan wel de etherische olie. Dit kun je kopen bij verschillende zaken. Als je maar oplet dat het de etherische olie is!!!Soms heeft een goede drogist het ook wel.
Je kan het ook bestellen bij homeovet.nl
Succes!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:21

Je kan het bij de reformzaak kopen; daar hebben ze de goede. Volgens mij van Chi ofzoiets, die is wel prijzig. Bij beginnende rotstraal helpt betadine ook goed. Goed uitborstelen dat het vuil eraf is, niet natmaken en dan bijv. betadine of betadineshampoo erin laten lopen. Voet even omhoog houden en klaar.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:47

Betadine poederspray is ook een goede. bij elke boerenbond of ruitersport zaak en voerhandel wel te krijgen

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:02

Ik gebruik altijd Tea tree-spray van De Tuinen. Is 4,95 per flesje.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:36

Ik heb geen ervaring met tea tree, maar ben zelf momenteel fanatiek bezig met witte tandpasta. Het maakt de rotstraal goed hard, waardoor het beter geneest.

...

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:59

Ondanks tea tree die we op een beenwond deden kreeg ons paard toch bloedvergiftiging dus mijn geloof is wat tanende.....

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 14:43

Kyona schreef:
niet natmaken en dan bijv. betadine of betadineshampoo erin laten lopen


Het lastige is dat de hoef in principe droog en brokkelig is, waarop de dierenarts zei dat ik hem het beste in natte modder kon zetten. Toen ik dat een paar dagen later wilde doen, en de hoef aan het uitkrabben was, had hij opeens die beginnende rotstraal. Dat was nog niet zo toen de dierenarts ernaar keek.

Kun je het zelfs niet natmaken als je dat met betadine shampoo doet?

En hoevaak en hoelang zou je dan de betadinezalf/shampoo erop doen? Of kan ik dan beter egyptische zalf kopen? Dan bedenk ik later wel een oplossing voor de droge hoeven. Die probeer ik met een spons dan wel nat te houden.

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:51

Bij rotstraal is het echt belangrijk dat je de straal zo droog(en schoon) mogelijk houdt. Omdat jouw paard zulke droge voeten heeft zou je bijv "hoefvocht" of "rainmaker" kunnen gebruiken. Daar kun je dan de hoef mee insmeren en de straal overslaan. Deze producten zijn verkrijgbaar bij de paardendrogist. Ik heb vaak genoeg egyptische zalf gebruikt, helaas hielp dat niet echt bij mijn paard.
Succes!

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:18

Tegen droge hoeven helpt een dagelijks bad. Maar met rotstraal is dat nu juist weer slecht.

Tegen rotstraal zijn zo veel producten, je meot gewoon proberen wat er helpt. ( bij mijn paard nog niets ! Huilen ) Je hebt egyptische zalf, tea tree, betadine, hoof and sole, formaline, hyposol, borax, dettol, chloor, azijn, biotex etc eigenlijk allles wat desinfecterend is.
Succes !

Groetjes,

Maris

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 17:22

bij mij werkt egyptische zalf het best. Doe altijd eerst de hoeven in een de soda. komt alle vieze "prut" een beetje los.

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:11

Mijn paard heeft ook erg snel last van rotstraal en ik heb al verschillende (vaak dure) middeltjes geprobeerd, maar hoefteer helpt toch het beste!
Als de rotstraal al diep zit, kun je het beste een watje doordrenkt met teer erin proppen. je kunt het beste elke dag de hoeven behandelen. Als de rotstraal over is 2/3 keer in de week bijhouden. Het heeft bij mijn paard in ieder geval erg goed geholpen.

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:11

hoefteer is in principe het slechtse omdat die de boel mooi afsluit

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 22:10

Daar heeft Gerrie gelijk in! Hoefteer is prima ter voorkoming, maar als je een hoef inteert die al rotstraal heeft maak je het alleen maar erger.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:34

Wat je ook gaat gebruiken ( en zelf ben ik absoluut geen voorstander van Teatree, maar meer van betadine oplossingen, egyptische zalf of soda-badjes) maak het eerst goed schoon door met de tuinslang ertussen te spuiten, en daarna (verkrijgbaar bij apotheek, die mengen dat zelf) een waterstof peroxide oplossing, daarmee "bruist"alle vuil eruit, vooral omdat tussen de hoefballen een kl*te plek is en bijna niet schoon te maken.

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:22

inderdaad, niet teren als de bacterie nog in de hoef zit!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:59

Maris schreef:
Tegen rotstraal zijn zo veel producten, je meot gewoon proberen wat er helpt. ( bij mijn paard nog niets ! Huilen ) Je hebt egyptische zalf, tea tree, betadine, hoof and sole, formaline, hyposol, borax, dettol, chloor, azijn, biotex etc eigenlijk allles wat desinfecterend is.
Succes !

Groetjes,

Maris


Dan heb ik een middel wat je zeker eens moet proberen. Mijn paard heeft nl ook maanden rotstraal gehad en niks hielp, niets van de dierenarts en ook niets wat gewoon te koop is tot ik dit "Hooflex Thrush Remedy" van Absorbine ging gebruiken. (Thrush is het engelse woord voor rotstraal)
http://www.absorbine.com/animal/products/thrushrem.htm

Dit is super spul en werkt echt. Het droogt in tegenstelling tot al die andere dingen niet uit maar dood de bacterien en schimmels die rotstraal veroorzaken. Je krijgt dus niet te maken met die harde laag over het nog rottende gedeelte van de straal. Dit veroorzaakt nl dat je telkens als je denkt nu gaat het goed weer een teleurstelling te verwerken krijgt als de smid komt! Hij haalt de harde laag weg en...............het rotte deel komt weer tevoorschijn.


Mijn paard had echt al maanden hardnekkige rotstraal en binnen 14 dagen was het weg met dit spul. Het sluit niet af zodat je makkelijk bij de aangetaste stukken kunt komen.
Je kunt het bijv kopen bij http://www.westernstore.nl
Het staat onder verzorgings producten en dan paarden verzorgings producten op de tweede pagina.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-04 19:34

Adrienne schreef:
tot ik dit "Hooflex Thrush Remedy" van Absorbine ging gebruiken.


Nu was ik het met betadineshampoo en smeer het daarna in met betadinezalf. En het lijkt erop dat het al beter is. Mocht het toch weer erger worden, dan ga ik dat spul kopen. Ik heb nog niet gekeken hoe duur het is, maar als het echt helpt....


Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:50

Kosten zijn ongeveer 15,00 euro Schijnheilig

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:53

Ik gebruik om het schoon te maken geen water, maar het ontsmettingsmiddel (geen idee, noem je dat zo? Verward ) van Equisolid. Daar zit zo'n lange tuut aan die je een heel end in de rotte plek kunt brengen. Zo spuit je het dus helemaal schoon. Als het dan iets opgedroogd is smeer ik er tandpasta op en in zodat het mooi uithard.

...

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:31

Cavalor Dryfeet vind ik nog steeds het beste tegen rotstraal. Snel en effectief.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-04 16:25

Adrienne schreef:
Kosten zijn ongeveer 15,00 euro Schijnheilig


Owwwwwwww, ik verwachte al iets van 65 euro voor 150 ml ofzo.
15 euro is echt niets als het helpt!!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:41

Heeee zie nu dat ik me vergis, het kost 19,99 bij http://www.westernstore.nl
ik dacht toch echt dat ik er 15 euro voor had betaald. Maar goed het zijn er nog steeds geen 65 Haha!

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:39

Adrienne schreef:
Dan heb ik een middel wat je zeker eens moet proberen. Mijn paard heeft nl ook maanden rotstraal gehad en niks hielp, niets van de dierenarts en ook niets wat gewoon te koop is tot ik dit "Hooflex Thrush Remedy" van Absorbine ging gebruiken. (Thrush is het engelse woord voor rotstraal)
http://www.absorbine.com/animal/products/thrushrem.htm

Dit is super spul en werkt echt. Het droogt in tegenstelling tot al die andere dingen niet uit maar dood de bacterien en schimmels die rotstraal veroorzaken. Je krijgt dus niet te maken met die harde laag over het nog rottende gedeelte van de straal. Dit veroorzaakt nl dat je telkens als je denkt nu gaat het goed weer een teleurstelling te verwerken krijgt als de smid komt! Hij haalt de harde laag weg en...............het rotte deel komt weer tevoorschijn.


Mijn paard had echt al maanden hardnekkige rotstraal en binnen 14 dagen was het weg met dit spul. Het sluit niet af zodat je makkelijk bij de aangetaste stukken kunt komen.
Je kunt het bijv kopen bij http://www.westernstore.nl
Het staat onder verzorgings producten en dan paarden verzorgings producten op de tweede pagina.



Hoi Adrienne,

Dank je wel voor de tip !
Maar ik ben inmiddels een beetje huiverig voor alle anti-rotstraalproducten. Ik heb er al zo veeeeeeeel geprobeerd, en niets werkt. maar mijn paard heeft dan ook al jaren chronische rotstraal. Zelfs de da wist niet of mijn paard er nog wel van af kon komen .......

Maar ik houd het in gedachte.

Groetjes,

Maris

eeflib

Berichten: 15
Geregistreerd: 29-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:20

Zou sterilon tussen de hoeven ook helpen??

Kissy en Liberty =)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RenateHidden en 142 bezoekers