Haflinger die nogal dramt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Haflinger die nogal dramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 13:54

Ik heb een haflinger, en hij is nogal een tank (super sterk, en als hij wil lopen dan loopt hij ook gewoon door)
en we zijn nou aan t gaan buitenrijden, alleen hij heeft af en toe ineens van die drambuien.. We gaan dan wel meestal met zen 4en naar buiten, en dan kan iemand wel z'n paard voor m zetten, maar al zijn we met zen 2e of ik ga een keer alleen (dat gebeurd niet snel, maar t kan natuurlijk een keer voorkomen) dan lukt dat niet zo goed.. Kan een martingaal werken, of heeft iemand tips ofzo?
Nouja, ik hoop dat je reageert.. Alvast bedankt Lachen

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 13:56

Misschien een slofteugel, als noodrem.
Lijkt mij beter werken als een martingaal.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 14:19

Slofteugel lijkt mij geen goed advies, als hij niet te houden is kun je dan niet beter nog even wachten met alleen buiten rijden en eerst eens goed gaan oefenen in de bak? Zodat hij gewoon stopt als jij wilt dat ie gaat stoppen? suc6 Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 14:23

Slofteugel in ieder geval niet, moet je alleen gebruiken als je weet hoe het moet. Nu zal je namelijk in reactie gaan trekken, waardoor zijn neus op de borst gaat, en hij dus geen bal meer ziet, wat juist gevaarlijker wordt.

Martingaal zou een optie kunnen zijn voor als hij zijn neus in de lucht gooit, en je er daarom niets meer over te zeggen kan hebben.

Maar om eerlijk te zijn, heb je weinig buiten te zoeken als je hem niet in de hand kan houden bij drambuien. Een gevecht kan best, maar het moet wel zo zijn, dat jij kan "winnen" ook als je alleen bent. Ga gewoon lekker in de bak rijden, zorg ervoor dat je steeds meer overhand krijgt, en dat jij gewoon de baas bent. Daarna is het pas veilig om buiten te gaan rijden. Een paard ziet namelijk geen gevaar in ander verkeer. Jij wel, en het kan dus ook gebeuren dat je wordt aangereden, omdat hij zijn zin doordramt en niet oplet op het andere verkeer, en jij kan hem niet de baas...

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:23

Ik sluit mij aan bij Kristie en Maya.
Het is verstandiger om eerst in de bak je paard onder controle te krijgen en pas wanneer dit goed gaat naar buiten te gaan.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:39

Idd, als jij hem moeilijk kan houden buiten, wacht daar dan nog even mee, en ga nog een tijd in de bak rijden, veel overgangen rijden enz. Succes!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 17:18

gewoon een keer een flinke ruk aan de teugels geven, of hem op een volte zetten, helpt dat niet?

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:01

Hehe ik ken het Haflingers....eigenwijze dingen.

Maar gebruik nooit een hulpteugel.
Leer je paardje eerst goed kennen en train in de bak. Ik heb met mijn eene haf ook wel eens dat ze zich opeens sterk maakt. Wat ik dan doe is een hele tijd blijven stappen en telkens als ze harder gaat volte draaien, langzaam gaan draven gaat ze harder terug nemen naar stop volte. En zo door. Na een tijdje gaat ze weer goed luisteren en is ze weer braaf de rest van de rit.
Andere haf heeft dat ook wel eens bijv. heb even haar voluit laten galloperen daarna gaat ze steeds zelfde effect. Ga nooit slaan, keihard trekken in de mond, rukken in de mond of wat dan ook. Dit helpt echt niets..je paard verliest alleen maar vertrouwen in je.

Plz gebruik geen hulpteugels en doe het gewoon allemaal rustig aan.

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 16:41

Ja, Bedankt allemaal hoor. Maar ik kan hem opzich wel houden, maar ik vind het vervelend voor de andere waarmee ik al buitenrijd.. Maar toch bedankt hoor.

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 18:43

en het is natuurlijk vervelend als het bijv. midden op straat gebeurd.. maar ik ga gewoon oefenen op rustige straatjes en zandpaden:)

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:47

kijk uit met kleine voltes om je paard te stoppen. Vandaag was dat voor mij ook de enige optie, maar ik trok Flo om. Hij viel bovenop mijn voet en ik kon mooi naar het ziekenhuis! Kijk daar dus mee uit!

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:53

Ja, ik doe t ook niet graag Hij heeft al niet zo'n best evenwicht, en ik ben er ook al 2 x mee omgevallen.. En je kan m dr ook kreupel mee krijgen, Maar soms zit er nou eenmaal niks anders op

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:04

hiero ook bekend. Mijn haflinger kan ik buiten alleen mee stappen soms draven maar het gevolg hiervan was dat hij ervandoor schoot door de straat heen!! oops.

Mensen zeggen onder controle hebben in de bak, maar meestal is wouter super in de bak en met springen ook. Maar buiten is hij gewoon niet te houden. Wouter doet zijn nek dan naar beneden en je hebt dus nix meer in je handen, loslaten helpt ook niet.

Ik rij wouter nu met Tuigbit buiten... En het helpt wel hij moet in 1x stilstaan en ik vertrouw op het bit dus zit rustiger. Misschien is een ander bitje te proberen?

suc- 6 (wat doet jouw haffie met z'n hoofd)

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:55

Ik zag in je profiel dat je 14 ben.. misschien is het een goeie om er eens iemand op te zetten die meer ervaring heeft met dergelijke paardjes en net ff een tikje meer overwicht zal hebben..

Jou paardje gaat met je aan de loop omdat jij niet goed de grensen aangeeft. Zoland jij dit niet kan en zal doen zal die er altijd overheen blijven denderen. Hij daagt je gewoon uit om op zn plaats gezet te worden en daartoe ben jij dan net ff niet in staat.

Wat heel belangrijk is, is dat je conseqent en eerlijk bent en blijft!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 02:46

Slofteugel als noodrem kan een oplossing zijn voor je veiligheid maar je bestrijdt dan alleen maar het symptoom. Er is waarschijnlijk een reden voor al moet ik zeggen dat het wel gedeeltelijk past in het beeld wat ik bij een Haflinger heb. Wij hebben er namelijk 2 in pension staan en wij hebben er zelf een. Misschien moet je eens naar je zadel laten kijken. En wat hier ook al gezegd wordt, moet je eens iemand anders die misschien nog wat meer ervaring heeft er eens op laten rijden. Consequent zijn is zeker erg belangrijk maar respect houden voor je paard ook. En Haflingers hebben vaak toch een willetje. Probeer echt duidelijk te zijn en laat geen loopje met je nemen. Probeer overwicht te krijgen op hem want op kracht verlies je het altijd. Maak veel voltes als je merkt dat hij weer wil gaan, iedere keer maar weer. Ik heb de ervaring dat ze het dan na een aantal keer wel opgeven en weten dat je het gaat doen. Voor een paard is dat best inspannend dus vaak geven ze het dan wel op. Niet direct hoor maar na een aantal keer. Succes

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:08

Dank je wel.. Maar ik ga er denk ik niet iemand anders oplaten...
Laatst bijgewerkt door karton op 12-10-04 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:09

Sorry, hier stond een reactie.. Maar die was eigenlijk niet zo goed Bloos
Laatst bijgewerkt door karton op 12-10-04 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:22

waarom start je een topic als je niet eens tegen het commentaar kunt?
Deze mensen bedoelen het goed hoor!
Jij vraagt om advies en die krijg je of je het nu ermee eens bent of niet.
Wij krijgen van jou wat beperkte info en hebben jou nog nooit zien rijden dus is het voor ons moeilijk om een beeld van jou en je paard te krijgen...dus een klein beetje begrip is hier wel op zijn plaats!
Maar goed ik zeg niet dat je zelf niet kunt rijden, maar je kunt het probleem ook overleggen met je instructrice of iemand anders die er kijk op heeft en die jou en je paardje kent. Misschien werkt een ander bitje of een tiedemannteugel of ga naar buiten met iemand anders die goede controle heeft over haar paard met halthouden. Ga naast elkaar rijden en oefen steeds het halthouden ( dus steeds proberen gelijktijdig halthouden). Steeds als je paardje goed reageert zeer goed belonen met eventueel een klein snoepje. Als dit goed gaat probeer je het alleen buiten.
Succes!!!!!!!

chantal13
Berichten: 300
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:14

heb soms hetzelfde met binke, ook een haflinger. heb er een paar keer iemand voor laten lopen met een zweepje elke keer dat ze weer door liep een tikje geven en later een dressuurzweepje betje voor de borst houden en daarmee een tikje geven, hij gaat naar voren zijn borst gaat voor. ook liep er weleens iemand bij ze ging lopen, diegene hielt hem vast en ik laat hem de passen weer achteruit lopen die hij heeft gezet!
is het wat?

gr chantal

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:06

les nemen !
je leert je paard onder handen nemen,
stil staan is stil staan,
wees consequent,
en blijf streng,
goed oefenen ! succes

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 16:16

Dank je Lachen Ik heb al les hoor, en het is al veeel beter gegaan. Als ik in de bak bent doet hij het gelukkig al niet meer. En inderdaad, stilstaan is stilstaan, al duurt het 3 rondjes hij moet stilstaan. Maar soms buiten, hij word dan gewoon zo sterk ineens... Maar dank je hoor *LOL*

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 17:09

Ik ben vandaag buiten geweest... Samen met 1 ander paard.. Dit keer had ik de Mexicaanse neusriem erop.. En het ging prima. Nouja, prima.. Hij stopte voor alles wat hij eng vond, maar door teugels te geven en gewoon benen eraan en tegen hem praten ging hij wel verder.. En drammen? Bijna geen last van gehad, hij was alleen heel kijkerig, maar dat maakt nie zoveel uit Tong uitsteken

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:25

Dit is puur een trekje waar meer haflingers last van hebben. Die van mij had hier ook ook last van toen ik haar kocht en nu een jaar later probeert ze het nog wel eens even Oorzaak : niet consequent zijn. Bij haflingers ( en eigenlijk bij alle paarden) is het zeer belangrijk dat jij de grenzen stelt en niet de pony. Laat je ze 1 keer over de grens gaan, dan zullen ze het de volgende keer nog een keer doen. Hulpteugels is hier niet de oplossing voor. De oplossing moet komen vanuit jouw gedrag naar je pony toe. Zolang jij niet consequent genoeg bent, ben je een gevaar op de weg of in het bos voor anderen. Oefen in de bak is eerst een optie, daarna zul je toch een keer de weg op moeten, omdat dat gewoon heel anders is. Zowel voor je paard maar ook voor jou. Ook jij hebt een stukje spanning, omdat je weet wat er kan gaan gebeuren. Wat je ook kunt doen is niet direct je pony van stal plukken en de weg op gaan, maar eerst 45 minuten rijden in de bak en dan nog even buiten uitstappen. Het in de bak rijden bouw je na verloop van tijd af, en op een gegeven moment zal het buiten goed gaan.

Je moet gewoon heeel duidelijk je grenzen stellen.

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:34

sluit me bij marinanna aan

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 16:12

Ja, ik ben laatst naar buiten geweest.. Gewoon hier in de buurt. En ik heb er vooral op gelet dat ik niet de ene keer wel straf, en de andere keer niet.. En het ging gewoon goed *LOL*.... Dankje voor deze reacties