Griffelbeen verwijderd, iemand ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Griffelbeen verwijderd, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 23:44

Afgelopen donderdag is bij Dees een stuk van 10 cm uit haar griffelbeentje verwijderd uit haar achterbeen. (buitenkant)
[VvdD] Daisies griffelbeentje op twee plaatsen gebroken!
Ik heb daarom een aantal vragen:

Nu wil ik graag weten of er mensen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt, en zo ja, hoe is alles verlopen?

Ook heb ik hier gelezen dat er kans is op spat als het griffelbeentje gebroken is. Geldt dit ook als alles is verwijderd? (ik heb meteen de VA gebeld toen ze zo kreupel liep, we waren er snel bij dus)

Hoe lang moet ik echt uittrekken voor rust? Ik sprak namelijk een man bij de VA die er na 6 weken weer opzat, is dit niet te snel?

Er is nog een stukje griffelbeen achtergebleven; kan dit problemen veroorzaken voor de pees?

Verdere tips en adviezen zijn ook zeer welkom!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 06:04

he die van mij heeft ook alles verwijderd. ze heeft 3 wk op de knliniek gestaan, omdat het een vieze wond was. en daarna nog 8 weken stalrust.Op een gegevn momnet moest ik idere dag 10 min stappen. dat was een ramp haha. het precieze programma heb ik nog als je interesse hebt. Dit had ik samen met de arts opgesteld. Ik kan me herinneren dat 9 juli was het gebeurd en in oktober liep ze weer super. als je interesse hebt in het trainingsschema.. pb me dan eff. Het komt in ieder geval weer. goed. Die van mij had achterbeen griffelbeen verbrijzeld en is geheel verwijderd. tenminste de grbroken gedeeltes. Het klinkt precies zo als die van jou. Ik heb me toen ook suf gezocht op internet en er was niet zo veel over te vinden, dus heb ik de arts sufgebeld en die heeft mij erg geholpen. Lachen

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:29

Mijn paardje staat nog steeds op stal ivm griffelbeenbreuk. Is er ook uitgehaald. 6 weken boxrust, dan 4 weken stappen dan 4 weken rustig erop, veel stappen en opbouwen naar draf. Moet nu dus eerst 4 weken stappen(paard knettergek!!) Ik heb hem van het krachtvoer afgedaan en ben hem pulp met zemelen gaan voeren plus bach rescue remedy druppels om hem rustig te houden. Het been van mijn paard is dunner geworden maar heeft nog steeds dik littekenweefsel rondom het operatielitteken. dit smeer ik nu in met een op heparine basis zalfje. Rust is erg belangrijk, want dan heb je minder kans op complicaties. Ik moet voor mezelf nog even afwachten hoe het allemaal verloopt en of er niks is met de pees. Hij is nl 2 keer uitgebroken en rondjes gaan racen/bokken in de wei!! Probeer dit in elk geval te voorkomen!!! Nu heb ik tranquigel om hem rustig te houden met stappen!!(hij gaat er nl steeds vandoor!!!) Als je nog vragen hebt, pb me maar dan kan ik iets rustiger antwoorden!! Mjet, zou je mij jouw schema ook willen pben?? Ik denk dat ik daar ook wel wat aan heb!!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:27

ga ik straks opzoeken. anders geef mij jullie email, want het is een word bestand en dat kan ik makkelijker opsturen en is dan beter leesbaar voor jullie

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:24


Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:24

die komma hoort niet bij het adres!!

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:29

mijn schimmeltje brak haar griffelbeentje op 18jarige leeftijd door een trap van mijn andere paard. 4 maanden weidegang en alles was weer goed. Er is inderdaad spat ontstaan, 1 gewrichtsschijf is netjes (zonder haken o.i.d.) dichtgegroeid. Ik kan er alles weer mee inclusief dressuur/springen, ze is nu 22 (en ik kon ze vandaag echt wurgen tijdens de "rustige"buitenrit die IK in gedachten had)

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:16

montecito ik heb je het schema gemaild. succes

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 19:33

Bedankt voor de replies, en het schema!

Voorlopig staat ze op rust, maar ze mag wel 2x per dag 5 minuten stappen. Dat gaat eigenlijk ontzettend goed. Ze is, zelfs na 2 weken onafgebroken op stal, heel erg rustig aan de hand. Ze krijgt 2 handjes biks per dag, plus 3x per dag kuil. Verder voer ik haar een half schepje zemelen, rustgevende kruiden en een paar handjes Fiber P. Ook heb ik zwavel besteld bij de Paardendrogist omdat ik heb gehoord dat dat goed inwerkt op de pezen. Bij de operatie is namelijk naar voren gekomen dat er zich bindweefsel op de pees had gevormd. Nu was er bij de eerste echo geen beschadiging van de pees te zien, dus de chirurg verwachtte niet dat dat echt een probleem was. Ik moet wel voor de zekerheid over twee weken terugkomen voor nog een echo. Toen de VA de dag na de operatie het verband verwisselde was hij blij om te zien dat het been niet zo erg gezwollen was als hij had verwacht, het zag er allemaal keurig uit.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:58

Mijn paard heeft ook zijn griffelbeentje gebroken, is weer helemaal goedgekomen. Alles bij elkaar ben ik 4 maanden bezig geweest voordat ik weer normaal kon rijden. Het been ziet er goed uit, maar is wel dikker gebleven dan het andere been, maar dat is normaal.
Succes ermee!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:18

Mijn verhaal is wel wat extreem, ik ken heeel veel verhalen vna mensen die 2 maanden daarna gewoon weer volop in de wedstrijden zaten. De elende bij ons waren die ontstekingen en de grote van wond omdat ze het been ook aan de voorkant hadden open gesneden. Daarnaast gaat onze spieropbouw heel moeizaam omdat ze totaal geen spieren meer had voordat we weer begonnen met werken!

1) mijn merrie is vorige jaar op 22 okt geopereerd eraan.. Ze heeft ruim 3 weken op utrecht gestaan voordat de hechtingen eruit konden. Daarna heeft ze 3x heel snel achter elkaar er een flinke ontsteking in gehad (hebben ze ook zn drein ofzow aangelegd en we moesten elke dag 3x schoonspuiten van binnen).. 6 maanden na de operatie kwam die ontsteking weer boven en liep ze weer net niet rad..

We zijn toen terug gegaan naar utrecht, na een heftige woordenwisseling heb ik hun verteld dat het aan de bespiering zou liggen volgens mij, de arts heeft dit bevestigd. We zijn toen gelijk begonnen met trainen en nu loopt ze (eindelijk na een jaar wandelen) weer goed.

2) Ze hebben ons ook heel erg bang gemakat over spat enzow.. Ik heb het bij mn eigen DA, mn DA in utrecht en nog 2 andere klinieken (bodegraven en een bekende in braband) erover gebeld die konde deze geruchten niet bevestigen.

3) Ik zou uitkijken met te snel weer actief te worden in de sport. Ik heb zelf ondanks dat ze kreupel was elke dag minimaal 1,5 uur gewandeld aan de hand met der (door weer, wind en regen in de winter Boos!)

Mij valt op dat ze anders stalbenen kreeg.. wat ik wel zou doen is proberen je bespiering een beetje te behouden.. dus ga met der over het strand lopen, door het mulle zand en bergjes. Doe dit wel heel gelijdelijk opbouwen!

Ik zat er na een maand of 4 weer voor het eerst op en dat was enkel stappen.. na 5,5 reed ik weer in de bak een half uurtje.. Ik ben nu (een jaar later) nog steeds aan het opbouwen, maar dat is vooral omdat ze echt geen enkele spier meer overhad omdat ze voor dit ruim een half jaar stil gestaan heeft ivm der dracht.

4) voor die pees was ik ook heel erg bang, vooral toen we op de fotos zagen dat ze een reactie op het bot had zitten (dat zijn kleine puntjes op het bot die zijn ontstaan door beschadeging) Maar de artsen vertelde mij dat dit geen probleem zou zijn. Ze hebben het als het goed is zo afgezaagd dat het met de pees mee loopt (schuin dus) en als het dus ingekapseld is zal je paardje er geen last meer van hebben

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:26

de VA (Gert Jan vd Heijde) is net geweest en ik ben ontzettends blij. Het zag er ontzettend goed uit!!! De VA zelf was er ook heel blij mee, je kon de operatiewond bijna niet meer zien, er was geen vuil of pus, het beentje was helemaal niet zo dik; gelukkig maar! Ik heb aan hem gevraagd hoe het zat met Spat; volgens hem kon dat niet meer gebeuren omdat ze er zo mooi op tijd bij waren, ze hebben alles verwijderd en bijgeschaafd! Stalbenen heeft ze ook totaal niet, maar ik hou t uiteraard goed in de gaten. Over 10 dagen terug voor de pees-echo's, en verder 2x daags 5 minuten stappen.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:05

super joh. komt echt wel goed

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 23:56

Thanks! En nog bedankt voor je schema. Hij is al uitgeprint Lachen

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 09:41

wel overleggen met jouw arts he, want wie weet is het voor jou iets anders.

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:26

n paard wat ik kende had at ook.. dat is vrij lang goed gegsan tot de z daarna minder geworden... heeft nu rust (buitenritten)

groetjes,,,