wie helpt mij met spinnen????????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
point

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-02-02

wie helpt mij met spinnen????????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-02 19:38

Hallo ik heb een haflinger van 5 jaar oud. Hij is western ingereden.
In het begin was hij nog niet zo snel maar het gaat steeds beter.
Daarom wil ik nu graag begginnen met spinning. Ik ben er net mee begonnen. Haha!
Een ROLL-BACK doet hij al aardig en het begin van spinning zit er ook al.
Hij doet +/- 2 staappen en laat daarbij zijn achterbenen netjes staan, wel gebruik ik een zweepje op zijn schouder. Haha! Haha!

Nu wil ik graag verder maar ik weet niet of ik in de goede richting bezig ben. Een snelle spinner zal het nooit worden, want daarvoor is hij niet gebouwd.
Toch wil ik het proberen. Tong uitsteken

Wie heeft er tips of instucties? Een aanrader voor een insructrise/tuer is ook welkom. Lachen


Groetjes Sabine

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:14

Om te beginnen: waar woon je.
Ik zou ten zeerste willen aanraden om goede instructie bij jou in de buurt te zoeken.
Het is erg moeilijk om de spin via mail uit te leggen. Misschien zijn er westerninstructeurs bij jou in de buurt die het je uit kunnen leggen.

point

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-02 20:43

bedankt voor je reactie cassidy, maar...............................
ps ik woon in zoetermeer
Nu wil ik graag verder maar ik weet niet of ik in de goede richting bezig ben. Een snelle spinner zal het nooit worden, want daarvoor is hij niet gebouwd.
Toch wil ik het proberen.

Wie heeft er tips of instucties? Een aanrader voor een insructrise/tuer is ook welkom.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:52

Je zou eens op onze manege kunnen komen. Ik zou je eventueel ook wel kunnen helpen. Ik sta trouwens op de Greup Stables in Oud Beijerland (niet het dichtstbijzijnde, maar je moet wat Haha! ).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:52

Ieder paard kan een knappe reiningproef leren lopen, dus ook jou Haflinger. Ik ken een heleboel westerninstructeurs die ik je kan aanbevelen, maar ik kan me voorstellen dat jij niet vanuit Limburg naar het Noorden van het land wilt met je paard om daar te gaan lessen, en ik hoop dat je ook begrijpt dat een instructeur vanuit het noorden van het land niet naar Limburg rijdt om jou te instrueren.
Zoek je instructie aan huis, of ben je bereid te reizen?
De dichtsbijzijnde westernstal is in Den Haag, Trainingsstal Madepolder.

De beginoefening voor de spin is een heel klein cirkeltje lopen. Met hoofd en hals ingebogen, twee meter in doorsnee. Eerst maak je de cirkel groot (doorsnee 5 meter) en later maak je hem steeds kleiner. Eerst in draf en dan in stap. Binnenhand duidelijk naar binnen houden (dus opzij werken, alsof je richting aangeeft bij het fietsen) Daar worden de schouderspieren soepel van en pas met soepele schouderspieren kan je paard een voorbeen opzij zetten en voor overstappen. En om het goed te doen ben je er een paar maanden mee bezig.

Het probleem is als je het nu verkeerd gaat doen met je paard, hij het heel moeilijk weer kan afleren. Iets goed aangeleerd gaat nu eenmaal makkelijker dan iets dat hij verkeerd heeft geleerd weer afleren.
Ik zou daarom ook adviseren om professionele begeleiding te gaan zoeken.

Rijd je altijd western met je Haflinger, of wordt er ook mee gedressuurd?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-04-02 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:55

Cassidy schreef:
maar ik kan me voorstellen dat jij niet vanuit Limburg naar het Noorden van het land wilt met je paard om daar te gaan lessen, en ik hoop dat je ook begrijpt dat een instructeur vanuit het noorden van het land niet naar Limburg rijdt om jou te instrueren.


Zoetermeer ligt niet in Limburg Cassi Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:57

XoNo"]
[quote="Cassidy schreef:
maar ik kan me voorstellen dat jij niet vanuit Limburg naar het Noorden van het land wilt met je paard om daar te gaan lessen, en ik hoop dat je ook begrijpt dat een instructeur vanuit het noorden van het land niet naar Limburg rijdt om jou te instrueren.


Zoetermeer ligt niet in Limburg Cassi Haha!
[/quote]

Het was ook maar bij wijze van spreken, my dear... Lovers

point

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-02 21:00

inderdaad xono zoetermeer ligt vlakbij den haag.
hij is western ingerden en er word niet mee gedressuurd.
ik wil hem zeker NIETS fouts aanleren vandaar het topic + vraagstelling
ik zou heel graag les willen hebben. we hebben een bak.

point

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-02 21:02

ps ik ben geen voorstander ivm het rijden met een trailer
als het niet nodig is liever niet.
er is ooit een keer een ongeluk voor mijn neus gebeurd , vandaar

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 21:29

Goede instructie aan huis te krijgen is een probleem. Je kunt proberen middels advertenties een instructeur te zoeken die aan huis wil komen.

Als je verder wilt in de westernsport zul je op een gegeven moment toch over die angst heen moeten stappen om met de trailer op stap te gaan. Je wilt toch wel eens meedoen aan een wedstrijd?

point

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-02 21:48

ik wil niet aan wedstrijden meedoen.
desalniettemin wil ik toch voor mij zelf uidagingen voor elkaar krijgen.
zo blijft rijden leuk, toch???????????????

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 21:52

Absoluut mee eens. Er moet een doel zijn om naartoe te werken, met of zonder wedstrijd.

Ideetje: Als je niet met pony over straat wilt, kun je ook een paar lessen gaan nemen op een westernstal waar je de basisbeginselen van de spin zelf onder de knie kunt proberen te krijgen, alvorens je paard te willen leren spinnen.

Zo hoef je niet met de trailer weg.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 19:04

Hoi, er is eigenlijk een eenvoudige methode om een basis spin uit te voeren. Ga op de AC lijn rijden, vlak voordat je bij de bakrand bent leg je iets gewicht in je linkerbeugel (ik neem even spin naar links als vb), over je linkerschouder kijken, bovenlichaam naar links draaien, linkerhand iets opzij en rechterbeen er iets aan, rechterteugel tegen de hals. Je probeert een halve draai te maken zodat je weer op de AC lijn komt. De eerste keer zal dit zeker (nog) niet lukken maar dat maakt niet uit. Als je niet goed uitkomt rijd je in een rechte lijn weer terug naar de AC lijn. Deze rijd je weer tot bijna het eind en draai je weer naar links. (in het begin telkens dezelfde kant opdraaien totdat je paard de beweging begrijpt) Telkens dus heel consequent weer terug keren op de AC lijn. Op deze manier leert je paard om telkens weer terug te komen op deze lijn en draait hij steeds beter. Als dit feilloos gaat en je paard netjes een halve draai maakt verkort je de afstand voordat je gaat draaien. (dus niet bv 35 m tussen de 2 halve draaien maar bv 20 m) Hoe beter het gaat hoe korter je de afstand maakt, totdat je bv een keer een hele draai maakt. Zo breidt je het steeds meer uit. Als je paard de beweging eenmaal doorheeft kan je uitvoering verfijnen. Dit is ook al een hele leuke oefening tijdens het losstappen met een lekker lang teugeltje, of juist tijdens het uitstappen. Gewoon lekker ontspannen en niet te moeilijk doen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:17

Vippie woont ook in zoetermeer en rijdt volgens mij western, weet niet of zei instructie heeft..

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:38

Hoi,

Ik weet nog wel een goede instructrice voor je die ook les aan huis geeft: Sarie Schuurman, 06-29013310. Zij geeft o.a. les bij Stal Lansbergen in Bergschenhoek en geeft bij diverse mensen aan huis les. Dit is ook dezelfde instructrice die Vippie heeft. Ik weet zeker dat ze je kan helpen. *LOL* Succes!
Francisca