eerste wedstrijd, paar vraagjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

eerste wedstrijd, paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 11:13

Ik heb komende zondag mijn eerste wedstrijd, ja nu al zenuwachtig, maar er zijn een aantal zaken mij nog niet helemaal duidelijk. Ik kan ze bellen, maar dat heb ik de laatste tijd al zo vaak gedaan, die mensen zullen wel helemaal gek van me worden Bloos Dus dacht ik, laat ik Bokt om hulp vragen...

-Ik heb 1 starttijd gekregen, dit betekent ook dat ik maar 1 proef rij? Welke dan? Want oktober heeft 2 proeven Verward

-Ik heb de proeven nu van internet gehaald, maar ik weet dat er een proevenboekje bestaat, hoe kom ik daar aan?

-De kleding, volgens mij heb ik alles bij elkaar gesprokkeld... Je hebt een witte blouse (moet dat iets officeels zijn?) een witte broek, rijlaarzen, een rijjasje, plastron, haar speld en cap. Klopt dit? Of vergeet ik nu nog iets? hoe strik je zo'n plastron Verward

-Hoe laat van te voren moet je op het wedstrijd terrein aanwezig zijn?

-Hoe lang moet ik ong inrijden?

ehm, nou volgens mij was het dat zo ong wel, mocht ik nog iets hebben dan komt dat er wel bij! Ik rij bij rv Liempde, en heb dus mijn wedstrijd bij de rekkendonken in Liempde, nog iemand die zondag rijden moet? Mochten jullie verder nog tips hebben, graag! bvd voor de antwoorden!

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:39

Ik heb 1 starttijd gekregen, dit betekent ook dat ik maar 1 proef rij? Welke dan? Want oktober heeft 2 proeven
Bij sommige verenigingen kan je 's winters maar 1 proef rijden, maar het kan ook zijn dat de startlijst onduidelijk is. Dat gebeurt wel vaker Haha! .

-Ik heb de proeven nu van internet gehaald, maar ik weet dat er een proevenboekje bestaat, hoe kom ik daar aan?
Ruitersportzaak

-De kleding, volgens mij heb ik alles bij elkaar gesprokkeld... Je hebt een witte blouse (moet dat iets officeels zijn?) een witte broek, rijlaarzen, een rijjasje, plastron, haar speld en cap. Klopt dit? Of vergeet ik nu nog iets? hoe strik je zo'n plastron
witte handschoenen.

-Hoe laat van te voren moet je op het wedstrijd terrein aanwezig zijn?
Meestal 1 uur, maar ik ben er graag nog wat eerder.

-Hoe lang moet ik ong inrijden?
Hangt van je paard af. Ik rijd 45min. los, maar er zijn ook mensen die maar 20 min. los rijden.

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:41

Opes nu vergeet ik het belangrijkste: Maak je niet zenuwachtig, geniet ervan en succes OK dan! .

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:06

Vergeet je papieren niet.
Paspoort (met inentingen) en startkaart.
Stuurt jullie wedstrijdsecretaris de startcoupons op naar de organiserende
vereninging?
Zo niet, startcoupons meenemen.
Proevenboekjes kun je bij sommige verenigingen ook bij de wedstrijdsecretaris bestellen. En soms ook op het concours zelf kopen.
Veel succes en nog meer plezier.
En vallen je punten tegen ? Soms krijg je te weinig en soms te veel. Dat moet je maar tegenelkaar wegstrepen. Uiteindelijk komt het meestal op het gemiddelde neer.

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:11

Ik neem altijd reserve coupons mee. Soms wil er wel eens wat kwijt raken bij het secretariaat of je kan je na afloop van de wedstrijd gelijk weer inschrijven voor de volgende wedstrijd.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:29

Proef 10 moet je rijden (als het de B klasse is) mocht je het nog niet geoefend hebben, ga vast eens oefenen om recht op de A-C lijn binnen te komen en halt te houden, neem daar in je proef echt de tijd voor, niet afraffelen, er staat nergends dat je in 1 seconde weer weg moet zijn, en denk goed aan je stelling bij het weg rijden na het groeten, dat vergeten 9 van de 10 ruiters, verder thuis de proef even een paar keer oefenen, echt doen!!! en let op het goede been licht rijden, nog meer suffe tips? maar die wel vaak fout gaan? zweep in je goede hand, paard netjes vlechten, en...... niet je paard of je voorlezer de schuld geven als er wat fout gaat, ook niet denken dat je dan alles verprutst hebt want 1 onderdeel fout, betekend nog altijd dat je op de 25 andere onderdelen wel goede punten kan halen!!!! dus gewoon verder rijden en snel vergeten, succes

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:59

Amable schreef:
Ik heb komende zondag mijn eerste wedstrijd, ja nu al zenuwachtig, maar er zijn een aantal zaken mij nog niet helemaal duidelijk. Ik kan ze bellen, maar dat heb ik de laatste tijd al zo vaak gedaan, die mensen zullen wel helemaal gek van me worden Bloos Dus dacht ik, laat ik Bokt om hulp vragen...

-Ik heb 1 starttijd gekregen, dit betekent ook dat ik maar 1 proef rij? Welke dan? Want oktober heeft 2 proeven Verward
Je rijdt dan gewoon de 1e proef.

-Ik heb de proeven nu van internet gehaald, maar ik weet dat er een proevenboekje bestaat, hoe kom ik daar aan?
Proevenboekje kun je gewoon bij een ruitersportwinkel kopen.

-De kleding, volgens mij heb ik alles bij elkaar gesprokkeld... Je hebt een witte blouse (moet dat iets officeels zijn?) een witte broek, rijlaarzen, een rijjasje, plastron, haar speld en cap. Klopt dit? Of vergeet ik nu nog iets? hoe strik je zo'n plastron Verward
Volgens mij heb je alles, op witte handschoentje na dan. Als je op bokt op de zoekfuntie: "plastron strikken" zoekt, vindt je wel iets

-Hoe laat van te voren moet je op het wedstrijd terrein aanwezig zijn?
Dit ligt helemaal aan jezelf. Maar zorg er in ieder geval voor dat je ruim op tijd aanwezig bent. Je moet je nog melden bij het secretariaat, opzadelen, inrijden. Als je ruim op tijd bent is dit voor jezelf ook rustiger.

-Hoe lang moet ik ong inrijden?
Ook dit kun je zelf bepalen. Ligt ook aan het paard, het ene paard is heel heet op concours en die moet je als het ware een beetje moe-rijden. Het andere paard wordt juist wat onzekerder op concours en die zou je korter los kunnen rijden. Is hij was frisser. Maar dat moet je dus zelf even aan de hand van het karakter van jou paard bepalen.

ehm, nou volgens mij was het dat zo ong wel, mocht ik nog iets hebben dan komt dat er wel bij! Ik rij bij rv Liempde, en heb dus mijn wedstrijd bij de rekkendonken in Liempde, nog iemand die zondag rijden moet? Mochten jullie verder nog tips hebben, graag! bvd voor de antwoorden!


Verder zijn er al veel handig tips gegeven.
Heel veel succes!!!!!

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 19:42

Bedankt voor alle tips! De handschoentjes was ik er vergeten bij te zetten, gelukkig heb ik ze wel al Lachen Ik ben vandaag al druk aan het oefenen geweest en ben blij te horen dat ik proef 10 moet rijden, want die ken ik ongeveer uit mijn hoofd nu! Ik merk tijdens het oefenen dat ik normaal tijdens het trainen maar weinig rechte lijnen rijdt, we slingeren soms alle kanten op Verward Kan ook komen omdat ik nog teveel naar beneden kijk... Zal morgen eens langs de ruiterzaak gaan, want zo'n proevenboekje is wel zo handig. Stom dat ik er niet eerder opgekomen ben het daar te proberen... Mag je met zweep rijden? Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat niet zou mogen. Owh man, ik loop toch echt al te zenuwen hoor! Maar dat is vast over als de proef voorbij is Tong uitsteken

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:28

Amable schreef:
Mag je met zweep rijden? Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat niet zou mogen.


Ja hoor, je mag gewoon met zweep rijden, mits je zweep niet langer is dan 1,30 meter.

Niet gaan stressen hoor, nergens voor nodig. Je hebt niets te verliezen toch?? Knipoog Hoe meer ontspannen je bent, hoe beter het zal gaan. Laat je weten hoe het ging?

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 21:39

Uiteraard laat ik weten hoe het ging! Behalve als ik laatste wordt, dan ga ik me in een hoekje zitten schamen Tong uitsteken Zweep in de goede hand, is dat altijd je binnenste hand?

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:12

Jury waardeert het niet als je, je zweep wisselt. Ik heb hem altijd rechts. 1 keer kreeg ik commentaar van de jury. Je moet met rechts groeten, wanneer je, je zweep dan in je rechterhand hebt moet je dus je teugels en zweep even met links vasthouden. Deze jury was in de overtuiging dat je zweep aan de linkerkant moest, maar dat is dus NIET zo.
Enne niet gaan stressen hoor; je doet het voor je lol toch?

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:22

Niet schamen als je laatst wordt, je moet ergens beginnen toch?
En zoals WWWiske al zei :"Een onderdeel in de fout, niets verloren."
Bovendien het is "maar" B, dan zijn de meeste juryleden niet zo streng.
Dan hoeft hij echt niet super afgebogen te lopen, gewoon in een lekkere aanleuning is voldoende.
Over het slingeren op de A-C lijn, kijk naar een punt ver achter A en blijf
daar naar kijken tot vlak voor je je wending in moet zetten.
Kijk dan naar de kant waar je heen moet. Helpt echt .
En probeer ook recht op je paard te zitten, niet met een ingeknikte heup of zo, vooral bij het halthouden.
Nogmaals veel succes, ben benieuwd.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:28

De meeste antwoorden zijn al gegeven. Op die locatie waar jij gaat starten rijd ik ook wel eens. Is best een fijne manege om te rijden. Volgens mij moet je daar altijd contant betalen voor je proef, dus vergeet ook dat niet!

Veel succes alvast!

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:33

Ja, en op je kont gaan zitten, neus in de lucht! niet in elkaar duiken waardoor je op je dijen gaat hangen en niet met je hoofd naar beneden gaan rijden, dat staat zo suf. En waar ik persoonlijk nogal een enorme hekel aan heb..... mensen die hun zweep gebruiken als middel om hun paard eens een paar flinke meppen te geven, als iets niet lukt, subtiel zweep gebruik ( indien nodig) siert de mens Knipoog

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 18:54

Ik rij meestal zelfs zonder zweep, en wil dat in de proef ook proberen. Ze is alleen de laatste tijd wat slomer aan het worden Verdrietig Staan in een wel heel erg verse wei, en volgens mij begint de dracht ook meer van haar te vragen... Kost me nu iig meer moeite om d'r actief te houden, zul je altijd zien, zo vlak voor je eerste wedstrijd Verdrietig Maar ach, zo'n hete is ook niet alles! En misschien wordt ze iets wakkerder op het wedstrijd terrein met al die andere paarden.

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:53

En???? Hoe ging het?

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 11:42

Op zich ging het voor mijn gevoel prima, ze vond de binnenbak wel een beetje vreemd maar ging netjes rond. Ze deed braaf wat ik vroeg, liep meestal redelijk nagevelijk, iig niet tegen de hand. Echter, mijn punten vielen tegen voor mijn gevoel, ik heb het gevoel dat er heel streng gejureerd is. Ik had 138 punten, waarbij er 5 keer op de coupon voorkwam dat ze niet laag genoeg ingesteld was. Terwijl je volgens mij in de B niet nagevelijk hoeft te rijden, als ze maar niet tegen de hand zijn, daarbij is het verdomd moeilijk om een fries laag in te stellen. Vooral als je B rijdt... Verder stond er heel vaak op de coupon "van de hand" ik heb alleen geen idee wat daarmee bedoeld wordt... Is dat dat ze van de hoefslag kwam? ach ja, hopen dat de jury volgende keer milder is!

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:02

Ja, van de hand..... weet je vaak zijn friezen tekort in de hals, dat is eigenlijk het geen ze zien en dan zetten ze neer dat hij dus meer van de hand af moet, althans zo zou ik dat doen, maar 138 punten? dat zijn punten in de B die je naar mijn idee alleen krijgt als je paard de hele proef zo'n beetje staakt of flink wat verzet heeft, ik vind dat echt niet kunnen in de B 138, althans als zoals jij dat zegt het paard braaf rond ging en er geen schokkende dingen zijn gebeurd.
Friezen hebben dat bijna allemaal dat kort in de hals, dat er dus meer lengte in de hals zou moeten zijn , en dan willen ze hem toch wat lager zien in de hals, zeker voor de b, maar friezen zijn i.d.d. qua bouw zo dat ze met de hoofd hals houding vrij bovenin lopen, ik heb geen ervaring met friezen, maar meer lengte in de hals, krijg je meestal toch door de hand meer naar voren te brengen en misschien je teugel wat langer?
Maar 138 in de B?

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:39

Jammer zeg, maar ik ben blij dat je je toch niet bent gaan schamen.
Wat WWWiske zegt ben ik het helemaal mee eens. Sommige juryleden zijn gewoon te streng voor de B, voor al als ze ook b.v.b. Z mogen jureren. Dat is wel begrijpenlijk van hun standpunt af gezien omdat ze onbewust toch een betere aanleuning en b.v.b. meer impuls verwachten. Dat zien ze immers steeds in die andere rubrieken. Maar lees nog eens wat ik eerder over punten schreef. De volgende keer gewoon beter en een jury die wat soepeler is.
Volhouden!!

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:11

138? Raar joh.. ik had 143 deze zondag maar kreeg haar de bak niet eens rond, heel erg onrustige aanleuning, verkeerde galop van alles.. Dus wel laag idd.. Jammer voor de eerste keer!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:18

Jammer dat je punten een beetje tegenvielen.

Maar het komt wel vaker voor van zo'n punten in de B. Een ex-clubgenootje (10 jaar) van mij had een keer een proefje gereden, ook geen gekke dingen gebeurd, ook niet een super proef, maar zij had ook 136 punten, en dat nog bij de pony's!

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:03

idje schreef:
Sommige juryleden zijn gewoon te streng voor de B, voor al als ze ook b.v.b. Z mogen jureren. Dat is wel begrijpenlijk van hun standpunt af gezien omdat ze onbewust toch een betere aanleuning en b.v.b. meer impuls verwachten. Dat zien ze immers steeds in die andere rubrieken.


Mijn ervaring is juist andersom, de meeste L jury leden die L voor het leven zijn omdat ze niet verder kunnen komen tot Z jury ( dus n beetje gefrustreerd Knipoog ) straffen de boel enorm af, daar in tegen is mijn ervaring dat de Z juryleden in het algemeen mensen zijn met iets meer kennis en kunde in huis hebben en een brave B proef dus echt niet gaan afzeiken met een resultaat van 138 pnt, echt belachelijk, goed is een 8 en geen 5 of 6.

NadjaHuJarig

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:26

2 weken geleden hadden wij ook zo een jury, was een meisje bij die in de B 126 punten had of zo met 2 keer een 2 erin. Vond ik echt niet kunnen, vooral omdat haar paard niet echt veel verkeerd deed maar ja je kunt er niks aan doen en gewoon vrolijk verder blijven rijden toch Haha!

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:45

Tja, het is en blijft een jurysport. Ik heb wel eens redelijk hoge punten gehad terwijl er van alles gebeurde behalve het goede en ook wel eens heel lage terwijl het best netjes ging. Maar dat houdt het toch weer in evenwicht. Het is alleen jammer dat het de eerste keer zo laag is.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 19:00

Dus mijn gevoel dat ik erg streng gejureerd ben is terrecht, ben wel blij dat te horen en niet dat dat altijd zo is Knipoog De eigenaar van het paard is achteraf nog bij de jury wezen vragen of het aan het type paard lag, omdat het een fries was en ze daarom zulke punten gegeven had. Maar ze zei "ze rijdt netjes, alleen laat overal wat steken vallen. Door haar wat lager te jureren hoop ik dat ze er nog wat harder tegenaan gaat en zich toch wil bewijzen. Ze moet wel een goede instructrice hebben, die haar duidelijk aangeeft op welke punten ze moet verbeteren." Dit is natuurlijk niet letterlijk, maar als ik het goed begreep wel de reden van de punten. Nu heb ik het idd een tijdje zonder instructie gedaan, omdat ik niemand gevonden kreeg, gelukkig heb ik komende vrijdag een afspraak met iemand die zelf ook een fries heeft, dus mij daar hopelijk in kan ondersteunen.

Om meer lengte in de hals te krijgen moet ze lekker ontspannen en goed voorwaarts zijn. En ja, op zo'n eerste wedstrijd was ik al niet echt ontspannen en mijn paard ook niet. Ze maakte zich niet sterk en kwam wel wat nagevelijk, maarja, ze is nu eenmaal een fries idd die graag d'r hals erop zet. Jammer want ik heb toch een beetje het gevoel afgerekend te zijn op het ras wat ik reed, ondanks dat de jury dus zei dat ze daar niet naar gekeken had.