vrijheids dressuur!!??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
yorin

Berichten: 2279
Geregistreerd: 06-02-02
Woonplaats: Almelo :D

vrijheids dressuur!!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 15:46

hallo ik heb een vraagje hoe leer je een paard vrijheids dressuur aan? zoals buigen en stijgeren enzo. willen jullie zo snel mogelijk antwoord geven thks Verward Verward Verward Verward Verward

- en - is + uit iets negatiefs kun je altijd iets positiefs halen! :)
Nieuwe aanwinst! :D


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 15:57

Dat is niet iets wat voor iedere pony is weg gelegd...
Je moet kijken wat je pony uit zichzelf doet, het is de kunst om hem dan te leren dat ie die dingen op commando doet.
Zo steigerde mijn pony in de bak altijd. ben toen een zak koekjes gaan halen en nu weet ie dus dat als ik "up" zeg (en eventueel m'n arm omhoog doet als ie het ff niet door heeft) dat ie dan op z'n achterste benen moet gaan staan.(en krijgt ie een beloning)
Zo klauwde hij ook altijd als het etenstijd is, ben toen m'n dressuurzweep gaan halen en een zak koekjes en nou weet ie dus dat als ik met de zweep aan z'n oksel kom dat ie dan met dat been moet klauwen (en nou zijn we al zo ver dat ie een paar passen Spaanse pas kan doen)
Hij kan verder ook met z'n voorbenen ergens op gaan staan, een voetje geven en knielen.
Ik zou bij het makkelijkste beginnen en das een voetje geven.
gewoon z'n been oppakken, bv. voetje zeggen en belonen..als je paard ietwat inteligent is zal hij snel doorhebben dat als ie z'n voetje omhoog steekt der wat lekkers in z'n mond word gepropt.
Knielen is ook niet moeilijk, je houd wat lekkers tussen z'n voorbenen en geeft een commando (moet wel altijd hetzelfde zijn anders snapt ie het niet) je kunt eventueel (das wat ik ook doe) voor het knielen met je zweepje onder z'n buik tikken (heel zachtjes hé, eigenlijk meer iets van aaien ofzo) hij zal snel doorhebben dat ook daar een beloning aan vast zit.

succes ermee

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 15:57

nou das niet zo simpel hoor, en steigeren kan bovendien soms ook gevaarlijk zijn (paard maakt misbruik van)

Het beste is (wat ik ook gedaan heb) is de basis eerst erin te krijgen Haha!
(goed he stef Knipoog )
Dus achter je aan lopen, halthouden op commando en achteruit lopen..

Daarna heb ik bonanza dr buiging geleerd, en wil dr binnenkort de spaanse pas en liggen leren..

Je moet daar anders even op Stef dr site kijken, weet hem zo niet

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Re: vrijheids dressuur!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 16:01

hoi,

buigen is leuk als je pony dat kan, ma rik zou hem niet leren stijgeren het kan heel gevaarlijk zijn en vervelend, je krijgt er spijt van en het is bijna niet meer af teleren

anique

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 16:14

elke pony kan vrijheidsdressuur leren.
het is maar net hoe de eigenaar/verzorgster zich tegenover het beestje opsteld.

Maar je begint gelijk over buigen e.d.
Als je een paard in gaat rijden, leer je hem dan ook gelijk passage?
Lijkt me niet. Net als met rijden/mennen heb je een basis nodig

http://communities.msn.nl/vrijheidsdressuur

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Re: vrijheids dressuur!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 21:34

yorin schreef:
hallo ik heb een vraagje hoe leer je een paard vrijheids dressuur aan? zoals buigen en stijgeren enzo. willen jullie zo snel mogelijk antwoord geven thks Verward Verward Verward Verward Verward


Het lijkt soms moeilijk en soms makkelijk...
Maar tussen buigen en buigen zit een heel verschil!
Als het paard zijn benen krom heeft buigt hij fout! De benen horen helemaal gesterkt te zijn! Een paard zijn hoofd naar beneden tussen zijn voor benen lokken is niet zo moeilijk.
Niet ieder paard heeft er aan leg voor of vind het leuk om te doen.
Soms kunnen aan geleerde kunstjes erg uit de hand lopen als je er niet goed mee omgaat.
Maar vaak is het ook erg leuk en het is een leuke afwisseling om je zelf bezig te houden met je paardje.

Groet Nikky

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 21:54

ik ben denk nu al (pas) 2 maanden bezig met basis
voetje geven als ik een tikje tegen haar been geef
buigen ( ze is hoogdrachtig) dus tot nu toe als ze haar hoofd tussen haar benen doet krijgt ze een beloning ( als ik om die beweging vraag anders niet!)
voetje geven gaat steeds beter, ze houd ze langer omhoog en tilt ze hoger op ( als ze geen zin heeft is het til en boem op de grond, dus geen beloning waard.maar dat is omdat zij weet wat ik van haar verwacht en ze weet ook (ondertussen) hoe het moet dus halfbakken is geen kunst.)
in het begin beloonde ik alles wat in de richting van mijn doel ging
dus de aller eerste x was het ( ze verzet haar voet want baasje is irri) beloning ze "tilt"em op
zo kwam ze erachter wat ik wilde

volgen is bij mij het commando volg
en ze volgt
dan lopen we voltes, wenden af halthouden en zelfs draven.
gaat allemaal al goed Lovers
een ding is zeker
veel geduld is belangrijk!
met boos worden van GEEF DIE VOET NU heeft geen zin ( tenzij ze je een x voor de gek houden maar dat doen ze in het begin waarschijnlijk niet.)

en met stijgeren een beetje uitkijken
begin eerst maar met de "makkelijkere"dingen
iig die "minder gevaarlijk"zijn
veel suc6


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 4 bezoekers