links houdt die ontiegelijk vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

links houdt die ontiegelijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 23:20

luuk houdt dus ontiegelijk links vast
hij gaat hangen op het bit wordt ontieglijk zwaar op de hand mijn handen doen er gewoon pijn van
wat ik ook doe niks helpt
ik lingeer hem heel veel met bijzet en dan lijkt het alsof die niet vasthoudt.

wat ik ook doe met het rijden niks helpt
of ik mijn hand nou juist ontspan of een ophouding maakt niks helpt.
hij is sowieso links moeilijk op de volte te krijgen.
zou het er mee te maken kunnen hebben dat die ook heel slecht voorwaarts te krijgen is. meneertje is dus altijd alleen met spoor gereden en ik ben bezig hem beter aan het been te krijgen.
wie heeft er tips voor mij?
ik krijg binnenkort wel mijn eerste prive les maar wil graag tot die tijd er iets aan doen dat het beter gaat worden

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 09:12

Probeer het probleem al aan te pakken als je rechtsom rijdt. Laat hem goed nageven op je buitenteugel. Net zo lang blijven vragen en herhalen totdat hij ook daarwerkelijk loslaat aan de buitenkant. Rijdt eventueel op de 2e hoefslag om ruimte te hebben om zijn hoofd naar buiten te stellen. Druk hem van je buitenbeen af (zoals ze dat noemen). Hij mag dus niet steeds tegen de buitenkant aan blijven lopen. Druk hem eventueel met je buitenbeen wat naar binnen. Hiermee druk je hem al wat rechter in zijn lijf. Het probleem zit waarschijnlijk in het punt dat hij zich rechts niet lang wil maken en daardoor niet naar links wil buigen.
Probeer in de stap veel s-sen en 8-jes te rijden en hem daarbij overdreven door te stellen naar binnen. Houdt hem aan 2 benen voorwaarts en druk extra aan als hij in je hand gaat hangen. Steeds in tempo schakelen wat naar voren en ook heel duidelijk weer terug. Ook in het halthouden proberen wat naar links te buigen en indien nodig met een beetje linker buiging voorwaarts stappen of draven.
Denk er met longeren aan dat hij door die bijzetteugels niet achter de loodlijn kruipt en het bit "los laat". Eventueel je longeerlijn door het bit halen en vast maken aan de binnenkant van de longeersingel waardoor je wat extra stelling en buiging kan vragen (de longeerlijn functioneert als binnen teugel).
Wissel met rijden en met longeren regelmatig af van tempo en van richting (linkerhand en rechterhand). Beter iets korter maar wel goed dan te lang en uiteindelijk niets bereikt !!!!!!!!

Anoniem

Re: links houdt die ontiegelijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 09:18

Wat ik ook met mijn hand doe het maakt niets uit!!!

Dat is het probleem, dat je het met je hand probeert op te lossen, het probleem is dat hij zijn linkerachterbeen ( dus het achterbeen aan de kant waar hij licht is!!!!!) niet onder de massa plaatst, maar juist erbuiten, dus de lichte kant moet je zwaar maken, en steeds dat achterbeen er weer bij rijden, door de achterhand wat naar buiten te plaatsen.,

ingrid schreef:
luuk houdt dus ontiegelijk links vast
hij gaat hangen op het bit wordt ontieglijk zwaar op de hand mijn handen doen er gewoon pijn van
wat ik ook doe niks helpt
ik lingeer hem heel veel met bijzet en dan lijkt het alsof die niet vasthoudt.

wat ik ook doe met het rijden niks helpt
of ik mijn hand nou juist ontspan of een ophouding maakt niks helpt.
hij is sowieso links moeilijk op de volte te krijgen.
zou het er mee te maken kunnen hebben dat die ook heel slecht voorwaarts te krijgen is. meneertje is dus altijd alleen met spoor gereden en ik ben bezig hem beter aan het been te krijgen.
wie heeft er tips voor mij?
ik krijg binnenkort wel mijn eerste prive les maar wil graag tot die tijd er iets aan doen dat het beter gaat worden

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:11

Zit je zelf netjes?ik heb met de meeste paarden linksom problemen omdat ik mezelf dan rechts vastzet.

Het is belangrijk dat je je paard voorwaarts houdt als hij niet op de been reageert tik achter je kuit niet steeds drijven hij moet meteen reageren. Als hij lekker voorwaarts loopt heeft hij ook geen tijd op truucjes te bedenken om onder het werk uit te komen.
Rij hem maar lekker voorwaarts neerwaarts en vraag stelling en buiging rij hem maar op de volte en laat hem naar binnen kijken je moet een oog en een neusgat kunnen zien. Slangevoltes van handveranderen binne hoefslag enz enz lekker werken met hem.Succes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:22

jij moet links in ieder geval leren los te laten, de pony zal dat nooit doen als jij daar niet eerst mee begint. GEeft niets dat hij dan naar rechts kijkt. Je kunt dit toch alleen maar met je been oplossen, linkerbeen wel te verstaan.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 11:10

oke iig bedankt voor jullie reacties

heb veel aan jullie tips.

de longeerlijn haalde ik al door het bit heen en maakte hem al aan de longeersingel vast en met rijden maak ik ontiegelijk veel voltes en slangevoltes voltes 10 meter en met overdreven veel stelling naar links en rechts.

mijn houding is/ was idd ook een probleem. heb altijd alleen op pony's gereden en in een keer op zo'n paard was een hele grote stap voor mij. mijn houding verbeterd nou al wel gelukkig. let er zelf heel veel op en kan ook aan luuk merken dat als ik mijn handen vast zet meneer niet zo fijn te rijden dan als ik mijn handen iets hoger draag maar dan wordt die dus juist sterk op links.

ook heeft hij ontiegelijk veel moeite om links van de hoefslag af te gaan hij is dus echt de bakrand gewend. ik rij nou heel veel tweede hoefslag met hem om hem beter te krijgen en rechte lijnen vind die ook zo moeilijk...
het is jammer van het dier dat er altijd zo weinig mee gedaan is

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:16

Je bent goed bezig. Geef het de tijd en blijf kritisch ook voor jezelf....... Succes en keep up the good work !!!!!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 11:23

maar ondertussen heb ik geen hand meer over links
doet zo pijn als ik klaar ben met rijden blijft mijn hand gewoon in de vorm staan haha

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:26

Ik denk dat menig ruiter dit probleem kent. Gewoon domweg volhouden en met lessen proberen het probleem aan te pakken en op te lossen. Je moet maar zo denken scheelt je weer een sport schooltje (hihihihi)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:46

Van die longeerlijn door het bit naar de singel zou ik niet doen, aangezien hij dan korter word, en het probleem zit toch echt aan de andere kant!!!!!!!!!
ingrid schreef:
oke iig bedankt voor jullie reacties

heb veel aan jullie tips.

de longeerlijn haalde ik al door het bit heen en maakte hem al aan de longeersingel vast en met rijden maak ik ontiegelijk veel voltes en slangevoltes voltes 10 meter en met overdreven veel stelling naar links en rechts.

mijn houding is/ was idd ook een probleem. heb altijd alleen op pony's gereden en in een keer op zo'n paard was een hele grote stap voor mij. mijn houding verbeterd nou al wel gelukkig. let er zelf heel veel op en kan ook aan luuk merken dat als ik mijn handen vast zet meneer niet zo fijn te rijden dan als ik mijn handen iets hoger draag maar dan wordt die dus juist sterk op links.

ook heeft hij ontiegelijk veel moeite om links van de hoefslag af te gaan hij is dus echt de bakrand gewend. ik rij nou heel veel tweede hoefslag met hem om hem beter te krijgen en rechte lijnen vind die ook zo moeilijk...
het is jammer van het dier dat er altijd zo weinig mee gedaan is

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 15:16

Ik denk toch dat je het linksom moet zoeken. Vraag daarbij goed de buitenteugel en verdeel zijn druk over links en rechts. Leid het paard af van de linkerteugel. Ga vooral niet trekken of spelen of links, maar laat het zoveel mogelijk met rust. Ik denk dat door teveel speling in zijn mond, hij het bit links vast gaat houden. Veel succes.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 20:33

Maddox is linksom ook zwaarder op de binnenteugel. Ik moet van mijn instructeur er voor zorgen dat hij beter gaat reageren op het binnen (linker) been. Daar zit namelijk het probleem. Ik rijd veel tempowisselingen en overgangen om hem aan mijn been te krijgen. Als hij goed aan mijn been is, laat hij voor ook los, welke kant ik ook op rijd.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-02 22:46

dat is dus ook nog een probleem: hij reageerd totaal niet op mijn linkerbeen

tja dat krijg je als iemand ene paard met sporen inrijdt Frusty
nou moet ik iets gaan doen wat ik liever ook nie doe maar dat is dus toch een klein spoortje omdoen Boos!

deborariemens
Berichten: 4
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: domburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 14:12

wat je kunt proberen is met je linkerbeen naar ke rechterhand rijden. Je zet je rechtrhand wat hoger en geeft goed been links. Mocht hij niet op je been reageren moet je hem er af en toe eens bijtikken laat hem weten dat hij niet met je moet spelen. Als hij ook maar even loslaat (je hebt dn op bijde teugels gelijke druk) beloon hem dan!

Je moet er niet constant mee bezig zijn. wissel het af vraag ook eens extra stelling naar links/rechts. rijd eens een rondje alleen met je rechterteugel en veel been.
succes

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-02 15:43

stelling krijg ik wel van hem
oke links nie zo makkelijk als rechts...
pfff het is echt moeilijk
ook al gefe ik een tikje bij op links hij reageert niet
ook nie als ik iets harder tik
het is ook wel sneu voor luuk nooit hard hoeven te werken onder zadel en nou moet die ineens

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 16:19

ingrid schreef:
dat is dus ook nog een probleem: hij reageerd totaal niet op mijn linkerbeen:(


Dat is niet "ook nog een probleem' , dat is de reden waarom hij links vasthoudt, omdat hij niet reageert op je linkerbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 16:29

Exactly! Manon 2 zegt het goed. Je paard negeert je linkerbeen en zet zich 'vast' op de linkerteugel. Laat zitten die voorkant en begin met respect voor je linkerbeen. Je paard zal moeten begrijpen dat hij voor dat been toch naar voren of opzij zal moeten. Zelfs terwijl hij naar links kijkt. Probeer eerst maar de paard meer voor je linkerbeen te krijgen, hij zal dan ook makkelijker worden in zijn mond, omdat je die verbinding weer tot stand kan brengen.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-02 20:29

hey lovely tnxxx
ga het morgen gelijk proberen
hoewel het al wel iets beter gaat
maar sterk is die nog steeds

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 12:06

Helemaal met lovely eens.
Dat is niet 'een' probleem maar dat is 'het' probleem
Maak hem scherp aan je linkerbeen (dan maar af en toe met een klein spoortje) Rij veel oefeningen van je linkerbeen naar je rechterteugel.
Rij bijv. je overgangen naar voren (stap->draf->galop) op een volte of in een hoek vanuit je binnenbeen. (=links)
Of wat ook een fijne oefening daar voor is om lekker voltes te gaan sluiten en duidelijk openen aan je linker(=binnen)been.
Of snij de hoek een beetje af en druk hem weer van je linker(=binnen)been naar de hoefslag of de binnenhoefslag. (het idee van wijken)
En probeer zelf ook je linkerhand eens te ontspannen, als je er druk op blijft houden zal hij weer tegendruk geven om onder jouw druk uit te komen.
Suc-6 ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 12:27

Het probleem is dat hij sowieso aan geen een been is!!!, want jullie beschrijven allemaal dat de linkerkant het probleem is, maar de rechterkant is het probleem, hij laat rechts los namelijk, en plaats zijn rechterachterbeen naast zijn rechtervoorbeen ipv, richting zijn linkervoorbeen. Dus je moet zorgen dat hij zijn rechtersachterbeen actief gaat worden en hem onder de massa gaat plaatsen, door veel of op de linkerhand te rijden, en veel stelling naar buiten te nemen en actief voorwaarts te houden, en de achterhand wat naar binnen te plaatsen, of op de rechterhand te rijden en steeds de achterhand wat naar buiten te plaatsen, en vooral met zo min mogelijk hand rijden.
Lovely schreef:
Exactly! Manon 2 zegt het goed. Je paard negeert je linkerbeen en zet zich 'vast' op de linkerteugel. Laat zitten die voorkant en begin met respect voor je linkerbeen. Je paard zal moeten begrijpen dat hij voor dat been toch naar voren of opzij zal moeten. Zelfs terwijl hij naar links kijkt. Probeer eerst maar de paard meer voor je linkerbeen te krijgen, hij zal dan ook makkelijker worden in zijn mond, omdat je die verbinding weer tot stand kan brengen.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 12:37

ik kan ook heel moeilijk binnenhoefslag met hem rijden of voltes.
hij kleeft gigantisch aan de bakrand en weet dus niet wat een volte is.
ik ben nou heel veel bezig om voltes te rijden dat wordt al iets beter maar tweede hoefslag dus echt niet en laat staan dat die een rechte lijn kan lopen niet dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 13:20

Ik zou toch eens op zoek gaan naar een goede instructeur, want dit forum is heel leuk, maar je hebt er natuurlijk niet zoveel aan, omdat er misschien nog wel meer factoren meespelen, die van belang zijn. ( scheef zitten, niet mee in de beweging, zelf vast zittten)
ingrid schreef:
ik kan ook heel moeilijk binnenhoefslag met hem rijden of voltes.
hij kleeft gigantisch aan de bakrand en weet dus niet wat een volte is.
ik ben nou heel veel bezig om voltes te rijden dat wordt al iets beter maar tweede hoefslag dus echt niet en laat staan dat die een rechte lijn kan lopen niet dus...

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 20:57

Pipo sorry maar ik kan niet volgen wat je bedoelt met je uitleg. Kun je het misschien nog op een andere manier uitleggen? Ik ben namelijk erg geinteresseerd.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 22:39

[quote="Pipo"]Ik zou toch eens op zoek gaan naar een goede instructeur, want dit forum is heel leuk, maar je hebt er natuurlijk niet zoveel aan, omdat er misschien nog wel meer factoren meespelen, die van belang zijn. ( scheef zitten, niet mee in de beweging, zelf vast zittten)[quote="pipo"]


als je mijn tekst bovenaan goed leest staat er dat ik binnenkort prive els krijg maar nu alvast wat tips wou om vast te gaan oefenen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 23:39

Wat pipo bedoelt kan ik wel enigszins volgen, maar het lijkt mij dat je dit probleem beter in kleine begrijpbare stukjes aan kunt pakken. Niet te moeilijk maken dus en aanpakken in stukjes die je zelf begrijpt. Het heeft totaal geen zin om dingen te gaan zitten doen die je niet begrijpt.
Ingrid vertelt dat haar paard tegen haar linkerbeen aandrukt en de linkerteugel vasthoudt. Haar paardje moet dus begrijpen dat ie niet tegen dat been aan hoeft te leunen en te duwen en dat ie er respect voor moet krijgt. Vandaar eerst aandacht daarvoor, tegelijktijd de voorkant laten voor wat het is. Daar kan ik nog bij zeggen dat je tijdens het rijden gewoon de teugels op normale gelijke maat moet hebben en niet trekken.