Tips gezocht(trail)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Tips gezocht(trail)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 17:53

Mijn paardje werkt eigelijk altijd erg leuk mee.
Allleen nu komt het .. ik wil wat trail oefeningen erbij gaan doen op zich gaat dat redelijk goed Knipoog .
Maar zijwaards over de balken daar snap ze echt niks van.
Ze gaat voor- en achteruit staken en van alles meer maar zijwaards ho maar.
Heeft er misschien iemand tips?
Les wil ik niet gaan volgen in de trail dus dat is geen optie.
Ik wil het alleen maar doen als afwisseling voor mijn paardje
P.s. zijwaards zonder balken gaat wel redelijk goed.


piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:19

ja ik ben bang als ervaren trail ruiter dat het je niet zal lukken zonder les.
schrijven hebben we ook allemaal moeten leren door naar school te gaan en het zelfde is het geval met paard rijden.
en ik zeg dit niet om je geld uit je zak te praten, maar gewoon omdat ik niet weet waar je met je paard ( want je doet het altijd samen) de fout in gaat, dat kan alleen iemand zien die er naast staat en ziet wat je doet.
maar ik wil wel proberen je wat aanwijzingen te geven, als dat tenminsten de fout is wat ik denk dat er fout gaat.
1. heb je een roundpenn waar je in kan longeren? zoja leg daar wat balken in en ga je paard over die balken longeren. als je paard braaf over die balken stapt en jogd, ga het dan achter en voorwaards drijven dat ze opzij gaat lopen en leg dan een balk in de lengte in de penn en drijf het paard aan de hand zijwaards over die balk, en neem vooral je tijd daarvoor en als je paard ok maar twee stapjes netjes zij waards heeft gezet beloon je paard dan en zet het terug op stal of in de wei, en probeer het de volgende dag nog eens, en volg dan het zelfde ritueel en probeer dan 3 stapjes, net zolang tot je paard het vertrouwd om zijwaards over een balk te lopen, mijn ervaring is dat het vornamelijk angst en onbegrip is dus leer het paard vertrouwen te krijgen in zijn werk.
2.gaat dat goed ga dan eens op je paard zitten en probeer het dan eens met drijven met je been. en volg dan weer het zelfde tainings programma dat je op de grond met hem geoefend hebt.
maar heb geduld en bedenk dat het soms wel eens een half jaar kan duren voor je je paard zover hebt dat hij of zij het vertrouwd, want het is net als met alle onderdelen van het rijden geduld is een schone zaak.
maar voor het zelfde geval ligt het probleem niet daar waar ik je nu aanwijzigingen heb gegeven en moet je verder zoeken, net wat ik al eerder zei om je echt goede tips te geven moet je er naast staan om te zien wat jij of je paard fout doet. maar probeer het maar eens misschien dat het lukt

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 18:27

Ze loopt er wel over als ik er naast sta(ook zijwaards).. idd ik denk ook dat het onbegrip is.
Geduld is een schone zaak, maar ik dacht misschien is daar wel een trucje voor om het duidelijker voor het paard te maken...
Ik wil haar NIET dwingen ze moet het leuk vinden en anders doen we het niet.
Niet dat ik zo flauw ben met mijn paardje maar dit is voor de fun en reining is het dagelijjks werk voor haar.
Vandaar dat ik dacht dat dit wel iets was om af en toe eens met haar te doen.
Ik ga het toch proberen in de round pen is ook weer eens wat ander werk voor haar.!!!!
bedankt voor de tips OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:08

Waarom niet gewoon je paard met zijn hoofd tegen de wand aan zetten en op die manier zijwaarts leren gaan op je beenhulpen, als dat kwartje valt hetzelfde gaan doen in de vrije ruimte en dan pas de balken.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:06

Sugarmiss schreef:
Waarom niet gewoon je paard met zijn hoofd tegen de wand aan zetten en op die manier zijwaarts leren gaan op je beenhulpen, als dat kwartje valt hetzelfde gaan doen in de vrije ruimte en dan pas de balken.



Citaat:
P.s. zijwaards zonder balken gaat wel redelijk goed.


Schijnheilig

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:56

Zijwaarts aan de rand van de bak zonder balk gaat redelijk goed, maar zijwaarts in de vrije ruimte niet? Herkenbaar. Had Mander ook. Ik ben dan ook eerst doorgegaan tot hij zijwaarts aan de rand goed beheerste, toen zijwaarts in de vrije ruimte en daarna zijwaarts met balken. Elk goed stapje uitgebreid belonen en desnoods na 2 goede stapjes stoppen en een dag later oid nog een keer proberen.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 09:31

WAAR op je balk ben je aan het oefenen? Veel paarden vinden het in eerste instantie namelijk eng om aan het begin van een balk te starten. Begin dus op 3/4 van de balk, zodat je maar een heel klein stukje hoeft voordat hij weer 'vrij' is.
Enne.... grootst gemaakte fout met trailtraining is toch nog altijd het te veel en te snel willen van de ruiter. Dus als je boven de balk staat en je krijgt je paard zo ver dat hij EEN been opzij plaatst op jouw commando, zorg dat dat hij weet dat hij het knapste paard van de wereld is!


banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:53

Banish snapte dat ook niet direct.
Gewoon geduldig blijven en het steeds weer vragen.
Bij mij hielp het goed toen er iemand naast mijn paard ging staan en hem toen opzij "duwde"
Moet je paardje dat vanaf de grond wel snappen natuurlijk, maar dat kan je oefenen.
En dan steeds stapje voor stapje bel;onen en steeds een pietsie uitbreiden naar een stapje meer.
Zie ook: www.huizerd.nl/jouke Lachen

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

Caren
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:04

Ik denk dat je paardje eerst moet leren wijken voor druk. Dus van je paard af en ernaast oefenen.
Geef met je vingers lichte druk tegen de schouder. Als er geen reactie komt vergroot je druk. Bij de kleinste stap opzij, laat je onmiddelijk los en aai je de plek waar je druk hebt gegeven. Als je paard tegen de druk in gaat duwen, hou dan vol, maar vergroot de druk niet! Begin altijd met lichte druk en bouw het in stapjes op naar zwaardere druk. Alleen dan zal je paard dit gaan begrijpen en bij de lichtste druk leren wijken.
Probeer hetzelfde ook met de achterhand. Als beide kanten (dus voor- en achterhand) begrepen worden, kun je het gaan combineren. Dus wissel druk op de schouder af met druk op zijn romp of heup. Waarschijnlijk gaat je paard slingerdeslang zijwaarts, maar da's nog niet erg. De basis heb je gelegd. Nu kun je er weer op en de druk gaan uitoefenen met je been voor de achterhand en je teugel voor de voorhand.

Succes!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 17:26

ik kan het me niet meer herrinneren.. klas deed eerst ook heel moeilijk en opeeens deed ze het.... het komt vanzelf.. ik kan niets meer aan die tips toevoegen

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers