[AR] 2 wielige wagens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

[AR] 2 wielige wagens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 14:38

Hoe is het om met een 2 wielige wagen te rijden?

Is dit nou voordeliger voor de pony (heb zelf een welsh a) qua gewicht enzo?

Ik heb nu een hele mooie marathonwagen (firma Kool) maar omdat ik niet zo heel veel rijd vind ik het eigenlijk zonde om zo'n dure wagen in de schuur te laten staan.

Nu zat ik te denken om een (relatief goedkoop) 2 wielig wagentje kopen en mijn huidige wagen te verkopen.

Maar het lijkt me een beetje griezelig 2 wielen, weet niet waarom.

Ps: mijn pony is meestal behoorlijk braaf Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:19

Ik heb eigenlijk zelf liever een wagen erachter, bijv. een stevige recreatiewagen. Puur voor het gevoel en omdat ze dan harder moet werken, als het wagentje namelijk te licht is, gaat ze eerder aan de loop... Bloos Een sulky rijdt lekker, vlot, is makkelijk met sturen, maar je kan niet veel mensen meenemen. Bovendien ook niet al te zwaar. Voordeel is dat hij niet kan scharen en buiten zijn haak schieten en dus kantelen, alswel bij sommige wagens kan gebeuren.

Succes met beslissen!

Lydia2
Berichten: 105
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:29

Ik heb zelf een sulky, en ik ben er wel blij mee. Hij is goed geveerd en je kan het zitje ook verstellen zodat de kar altijd in balans is. Het is voor mijn pony ook niet te zwaar om te trekken (ze is 1.28m) zolang je balans maar goed is. Ik rij er zowel mee in de bak als buiten.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:47

Wij rijden voornamelijk met de 2 wieler, voor ons is het makkelijker omdat er een shet voorloopt.
Maar het is inderdaad zo dat je op een vierwieler wel een wat veiliger gevoel hebt.....
Wij rijden enkel met de marathonwagen als we 2 span rijden.......

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:09

Ik heb sinds kort een 4 wielige wagen en daar ben ik heel blij mee. Hier voor had ik dus een tweewieler, maar het nadeel daarvan vond ik dat je in draf nogal geschud wordt en ook voor de pony vond ik het minder prettig omdat al het gewicht mee schud zegt maar, met een vierwieler alleen het gewicht van het lamoen. Mijn pony vond dat in iedergeval niet prettig en draaft nu een stuk rustiger. Ook kunnen in de tweewieler niet meer dan twee mensen.

Ik hou mijn tweewieler er wel bij (eigenlijk wil ik hem omwissellen voor zo'n hele kleine lichte) om eens lekker door het bos of over het strand te racen, waar mijn vierwieler eigenlijk te mooi en zwaar voor is. En als Roger oud genoeg is ga ik hem eerst beleren voor de tweewieler.

judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 18:58

Hoe zit het met het gewicht dat op de pony rust?
Is het zwaartepunt te "regelen" zodat de pony niet te veel gewicht op zijn rug krijgt?

Ik ben zelf niet een van de lichtste en mijn ma ook niet (ik ben zo'n 85 kg)
en 1,83 m lang is dit te doen?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:10

Dat is het grootste verschil met tweewielers: De druk op de schoft. Dit kan je niet vermijden.
En daarbij zit een goede marathonwagen veel lekkerder als een 2-wieler.

Lydia2
Berichten: 105
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:25

Maar als je een tweewieler heb die verstelbaar is zodat je altijd een goede
balans heb, is de druk op de schoft niet veel meer. Mijn pony ondervindt daar absoluut geen hinder van, en ook heb ik geen last van schudden in draf. Mijn tweewieler zit ook voor een lange rit helemaal niet rot. Maar een marathonwagen zal denk ik altijd beter zitten als een tweewieler, Vooral als je wat groter bent. Bij mijn sulky moet je bijv bij meer gewicht op de bok, het zitje naar voren verplaatsen, en dat gaat ten koste van je beenruimte. Ik ben maar 1.68 m en zit dan wel goed, maar ik kan me voorstellen dat als je 1.83m bent je dan wat beenruimte te kort komt.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 00:51

Wij hebben een marathon wagen en een 2-wieler.
De 2-wieler is verstelbaar, zodat je hem goed in balans kan zetten en dus heeft de pony geen druk op zijn schoft. Dat verstellen is zo gebeurd en kan tijdens het rijden. (foto's staan in mijn profiel)

Met de 2-wieler kan je maar met 2 mensen en de marathon 4.
Alleen hier op de veluwe heb je er een aantal zware paden bij zitten. Als we dan met de marathon wagen gaan dan moet je er rekening mee houden dat er iemand af moet stappen als we een mulle heuvel op moeten, maar dat is te doen.
De 2-wieler is een heel stuk lichter vn gewicht, dus je kan ook de zware paden opzoeken.

Verder maakt het mij niet zoveel uit met welke kar ik moet rijden. Ja, de marathon wagen heeft zo'n supergeveerde bokkussen, dus dan merk je niks van stronken en dat heb je bij de 2-wieler iets meer. (is ook goed geveerd)

Nieuw profiel! Eindelijk


Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:26

Thuis trainen we alleen met een 4-wieler, op wedstrijden hebben we ook een 2-wieler (Gig) voor het damesnummer en tandem. Ikzelf vind de 2-wieler lekkerder rijden dan de concourswagen of spider. Ligt wel aan de pony, de ene pony rijdt er lekkerder in dan de andere. De pony's waar ik de laatste jaren damesnummer mee heb gereden reden ook echt lekkerder in de 2-wieler dan in de 4-wieler. Zij lieten dan hun rug dan ook echt los, in de 4-wieler hadden ze toch de neiging om hem vast te houden.
Onze gig is te verstellen voor de druk op de rug, onder andere door de doorlopende bomen korter/langer te maken. Gelukkig is dat bij ons niet echt nodig, onze pony's hebben allemaal dezelfde stokmaat, en ik ben de enige die met de gig rijd.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:16

Ik heb nu op stal een Marathon Cob Solo (Clever) staan. En eerlijk is eerlijk,. heb ding heeft wat centen gekost, maar hij rijd heerlijk. Ik heb een paar keer met een 2wieler in een binnenbak hier in het dorp gereden, was echt lachen met dat ding, omdat het zo waggelde en hobbelde, maar eerlijk gezegd reed het voor geen meter, ik had de volgende dag ook last van mijn rug enzo. Ik heb veel liever ook een 4wielige wagen, niet het gezeur met balans enzo. Maar ik kan me best voorstellen dat je het zonde vind van je marathonwagen. Maar ik vind een 4wieler 10x beter rijden dan een 2wieler. Succes met het maken van je keuze Lachen

judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-04 17:50

MMM moeilijk vooral omdat je zoveel verschillende meningen krijgt hahaha. Ik zou gewoon eens een 2 wieler moeten proberen.

Ik neem nooit meer dan 1 persoon mee dus dat is het probleem niet.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 00:55

Wat is je probleem nu eigenlijk ? Wat nou dure wagen in de schuur ? daar kun je toch ook gewoon mee op pad gaan ?
En dan onderweg je ogen goed de kost geven, net zolang tot je hier of daar een tweewielertje ziet staan bij iemand en dan even vragen om te proberen, om vervolgens tot de conclusie te komen dat je gewoon weer gezellig met je dure vierwieler naar huis gaat karren.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 06:28

ik vind 2 wielers echt vreselijk. tenminste wel achter een pony'tje met van die dribbelgangen, je hele rug trilt zowat aan gort in draf Boos!

ik geef de voorkeur saan mijn super geveerde 4 wieler Lachen

Trotse mama van Tara Olivia *9-7-2011* en Tygo Joshua *23-9-2013*
FLASH 15-5-1989 / 18-11-2013 Rust zacht kanjer, ik zal je missen nadat je 24,5 jaar in mijn leven was.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 08:04

Yuri schreef:
ik vind 2 wielers echt vreselijk. tenminste wel achter een pony'tje met van die dribbelgangen, je hele rug trilt zowat aan gort in draf Ach gut



Wij hebben een shet voor de 2 wieler maar echt niet zoveel last van schudden in de draf, de wagen is erg goed geveerd.....misschien dat daar het verschil zit.
In de galop word je wel een beetje door elkaar geschud Haha!

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:44

jacqueline schreef:
Wij hebben een shet voor de 2 wieler maar echt niet zoveel last van schudden in de draf, de wagen is erg goed geveerd.....misschien dat daar het verschil zit.
In de galop word je wel een beetje door elkaar geschud Haha!



zou goed kunnen hoor, mijn 2 wieler is niet goed geveerd en heeft houten rugleuning.

mijn marathon heeft supervering en een lederen rugleuning met opvulling. dat scheelt natuurlijk wel Bloos Schijnheilig Tong uitsteken

Trotse mama van Tara Olivia *9-7-2011* en Tygo Joshua *23-9-2013*
FLASH 15-5-1989 / 18-11-2013 Rust zacht kanjer, ik zal je missen nadat je 24,5 jaar in mijn leven was.

judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-04 18:06

lageveld schreef:
Wat is je probleem nu eigenlijk ? Wat nou dure wagen in de schuur ? daar kun je toch ook gewoon mee op pad gaan ?
En dan onderweg je ogen goed de kost geven, net zolang tot je hier of daar een tweewielertje ziet staan bij iemand en dan even vragen om te proberen, om vervolgens tot de conclusie te komen dat je gewoon weer gezellig met je dure vierwieler naar huis gaat karren.


Zo, ook hallo

Ik kom er gewoon niet vaak genoeg aan toe om te rijden en dan vind ik het zonde om zo'n (dure) wagen vaak te laten staan!
Toen ik de wagen kocht reed ik veeel meer maar zat toen nog op school.

Maar ik hoef hier geen verantwoording over af te leggen denk ik!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:27

Nee hoor !!! Haha! Haha! maar waarom doe je dat dan ?? haha Haha!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:57

Persoonlijk vind ik een marathonwagen 85.000 keer fijner rijden dan een 2wieler... Je moet je gew2icht zo goed mogelijk verdelen... Anders dan leunt er teveel op de schoft.. En menwedstrijden ermee rijden kan niet... Het enige voordeel wat ik vind dat het heeft is dat het zeker niet snel omvalt.. En het maakt niet uit of je pony ineens bedenkt dat tie achteruit wil lopen.. En een 2wieler hobbelt veel meer dan een 4wieler.. Want een 2wieler hobbelt mee op de passen van je paard/pony zeg maar...

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:42

Als je je 2 wieler goed in balans hebt, dan heb je GEEN last van dat gehobbel etc.
Vind je het teveel moeite om een 2 wieler goed af te stellen, begin er dan niet aan! Er zijn 2 wielers waarbij het in een paar tellen geregeld is, heel makkelijk, onder het rijden door iedereen te doen, zoals die van ons!

Nieuw profiel! Eindelijk

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:51

wyko schreef:
Als je je 2 wieler goed in balans hebt, dan heb je GEEN last van dat gehobbel etc.
Vind je het teveel moeite om een 2 wieler goed af te stellen, begin er dan niet aan! Er zijn 2 wielers waarbij het in een paar tellen geregeld is, heel makkelijk, onder het rijden door iedereen te doen, zoals die van ons!

Dat komt ook omdat mijn pony een beetje te dik is voor het lamoen.. Schijnheilig Dit wagentje is ook maar tijdelijk.. Omdat ze eerst nogal veel achteruitneigingen had.. Maar toch vind ik dat een 2wieler wat meehobbeld en een 4wieler niet..

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 16:42

Dan moet je hem ook goed in balans zetten *LOL* Schijnheilig

Nieuw profiel! Eindelijk

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 17:32

Hm.. Misschien is dat zo.. Want voor de gein ging een vriendin is achterop staan eventjes.. En dat zat eigenlijk wel een stuk beter.. Maar hoe moet ik dat doen..? Zandzakken achterop binden ofzo..? Verward

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 19:16

Bij onze 2 wieler is het heel makkelijk te doen door het bankje naar voren of naar achteren te draaien.

Dit kan niet met elke 2 wieler, dus dan moet je met gewichten gaan werken denk ik, zoals je zelf ook al zegt.

Nieuw profiel! Eindelijk

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 19:41

De stoel staat al zo ver alst kan naar achteren.. Ik ga ook vaak wat meer naar achteren zitten naast de stoel.. Doen we ook als we met zn tweeen weggaan.. Want het is eigenlijk een 1-persoons 2wieler


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 1 bezoeker