klappertanden bij het nageven...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZwarteKa

Berichten: 244
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Amsterdam

klappertanden bij het nageven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 20:04

Mijn nieuwe bijrijdpaardje (sinds ongeveer een maand) is echt een scheetje (en een deugniet) maar áls we allebei geconcentreerd én aan het werk zijn en ik ga bijv. draven of galopperen met hem (maar 't gebeurt voornemalijk in draf) dan gaat 'ie klappertanden Haha! zodra ik hem nageeflijk rijdt. Echt op de maat van hoe hij loopt!
Nou rij ik al echt wel een tijdje paard en heb op heel veel verschilende paarden gereden, maar dít kende ik nog niet! Wie heeft een idee wat dit is? Heeft het met ontspanning (van zijn kaken?) te maken of is het iets anders? Hij loopt verder dan wel heel ontspannen.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:57

Misschien is er iets mis met zijn tanden? ofwel met het bit dat te scherp induwt zodra je hem nageeflijk rijdt?

lisette79
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:08

Zit het bit op de goede hoogte, dus echt op de lagen? Draag je een neusriem en zo ja, wat voor 1?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:11

Ja, was ik ook benieuwd naar of de neusriem goed zit (niet te laag/hoog of te los).

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:19

......mmmmm, da's ook nieuw voor mij!

Neusriem te los, kan het probleem niet zijn, al rijd je zonder, daar gaat ie echt niet van klappertanden. Een bit dat niet lekker past Verward wie weet, maar dat zou in stap dan toch ook merkbaar moeten zijn, zou ik denken dan.

Doet ie het ook als je 'm met een bijzetje of andere hulpteugel longeert?

ZwarteKa

Berichten: 244
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 13:35

Bedankt voor de reacties; ben een paar dagen afwezig geweest vandaar dat 't zo lang geduurd heeft.
Het paardje wordt met een dubbel gebroken trens gereden en met een hoge neusriem (Engelse waarvan het onderste stuk ontbreekt).
Of hij 't tijdens het longeren ook doet weet ik niet, ik heb hem zelf nog nooit gelongeerd, maar ik zal het eens aan zijn baasje vragen.
Groetjes!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 13:43

Als het een dubbel gebroken trens betreft, kan het ook zijn dat het paard gewoon met het bit loopt te "klooien". Probeer eens een simpel enkelvoudig gebroken bit, kijken wat ie dan doet. Let ook op dat een bit niet te dik is, dat kan ook storend zijn voor een paard.

ZwarteKa

Berichten: 244
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 14:17

Dat 'ie loopt te klooien, hmm interessant, ligt wel in zijn aard!
Maar wie weet helpt een ander bitje inderdaad. Dank je!