Fokken met zomereczeem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Fokken met zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 22:37

Zoals jullie allemaal al wel weten denk ik, heeft Ivanka zomereczeem. Sommigen verklaren mij echt gewoon voor gek dat ik met haar ga fokken en vinden mij ronduit stom bezig.

Ik vroeg me af wat jullie ervan vinden. Hadden jullie het gedaan in mijn geval? En denken jullie dat zomereczeem erfelijk is? (wat veel mensen dus zeggen van niet. Zomereczeem is niet erfelijk, maar een storing in de stofwisseling oid).

PS. voor de details: het veulen blijft dus gewoon van mij, gaat niet in de verkoop.


pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:52

ik heb het ook gedaan..het veulen blijft ook gewoon van mij,en ik ben heel benieuwd of die later ook zomereczeem gaat ontwikkelen..ik hoop van niet,maar wij kunnen het hier wel heel goed in de hand houden.hij is nu 4.5 maanden oud..

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:51

Bij mij in de buurt staat een pony met zomeczeem waar mee gefokt wordt, ieder jaar krijgt ze een veulen en sommige hebben na verloop van tijd last van zomereczeem, ik denk dus wel dat het erfelijk is.

Of je met haar wil fokken, die keuze moet je zelf afwegen, het veulen HOEFT geen zomereczeem te krijgen, maar de kans is wel vrij groot. Maar aan de andere kant, je weet waar je aan begint dan want je hebt er al ervaring mee met je eigen paard. En als jij graag een veulen van deze merrie wilt, waarom niet?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:56

mijn merrie heeft ook zomerecxeem en ik ga niet met haar fokken.
Er zijn genoeg veulentjes op de wereld, waarom zou ik een veulen zon leven aandoen?
nee liever niet!

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:57

toevallig heb ik hier laatst een hele discussie over gehad met de da..
ik vraag me namelijk erg af in hoeverre het erfelijk is.
een paard kan op elke leeftijd 'ineens' zomereczeem krijgen, en ik heb nergens zien staan dat het 100% zeker is dat het erfelijk is.
ik weet niet hoe erg jouw merrie het heeft, de mijne heeft het namelijk heel erg, en ik wil al zo lang als dat ik haar heb een veulen van haar, het mag niet van mijn moeder maar anders had ik het wel gedaan.

.....

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 20:30

Bij Ivanka kan ik het goed in de hand houden, met een boett-deken althans. Nu heeft ze er eigenlijk geen last meer van, of nja.. weinig, want op een paar plekjes heeft ze het nog (waar de deken niet zit Knipoog).

Maar ja, mijn toekomstdroom is om later in Zeeland te gaan wonen en dan wil ik ergens dichtbij de zee gaan wonen Dromen. En dan heeft Vank er iig ook vrijwel geen last meer van (had ze op Texel ook eigenlijk niet) Lachen
Maarja.. eerst zien, dan geloven Rolleyes

vrijalover

Berichten: 2455
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:27

Als je paard er ECHT goed last van heeft zou ik het niet doen...
Het word makkelijk overgebracht, en om een paard zo te zien leven is echt geen pretje
Bij een van de paarden van ons is het wel heel erg... Het is echt zielig, Ze heeft in de zomer echt geen leven. En je kan er helemaal niets mee ....
Zij is een fjordenmerrie.. Veel fjordenmerries met zomerexeem hebben geen lang leven Het gaat bij fjorden veel om keuringen en prestaties....

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:32

Ik denk zelf dat het niet erfelijk hoeft te zijn, maar dat het wel erfelijk kan zijn. Maar het lijkt me lastig om vast te stellen hoe het bij jou paard zit. Ik weet niet of ik er zelf mee zou fokken. Het lijkt me toch een risico en heel vervelend voor het veulen als dat wel zomerexceem krijgt.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:57

Met m'n verzorgshet met exzeem word gefokt. Ze heeft nog nooit een veulen gehad die ook zomerexceem had. En ze heeft het in erge vorm.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 21:02

Kijk, dat vind ik dan zoiets raars he.
Er zijn zóveel mensen die roepen dat zomereczeem erfelijk is, nergens is het 100% bewezen dat dat idd zo is.

Want als zomereczeem idd erfelijk zou zijn, waarom hebben de veulens het dan niet van de shet van Faniek? Nou ja, ik hoop iig dat Ivanka's baby geen zomereczeem en als dat wel zo is, dan weet ik wat me te wachten staat (aan zee gaan wonen Schijnheilig )

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:48

Mjah alle shets die gefokt zijn hebben geen zomereczeem dat weet ik 100% zeker en de oudste dochter van haar ook niet. Die zie ik nog regelmatig.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 00:54

Tinne schreef:
Kijk, dat vind ik dan zoiets raars he.
Er zijn zóveel mensen die roepen dat zomereczeem erfelijk is, nergens is het 100% bewezen dat dat idd zo is.

Want als zomereczeem idd erfelijk zou zijn, waarom hebben de veulens het dan niet van de shet van Faniek? Nou ja, ik hoop iig dat Ivanka's baby geen zomereczeem en als dat wel zo is, dan weet ik wat me te wachten staat (aan zee gaan wonen Schijnheilig )


Dat klopt, ben het volledig met je eens! Het gaat erom of je het risico wil nemen.

Wat ik kan zeggen is dat als je ze naar de kust brengt dat vervelende vliegje dat zomereczeemveroorzaakt niet aanwezig is.

Veel succes Knipoog

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 01:51

Wij hebben ook een fok merrie met manen exzeem bij ons tegenover staan.. die heeft al verschillede nakomelingen tot 8 jaar nu die geen manen exzeem hebben. dus vind het onzin.. zo gaat een roddel de wereld in Lachen is dus niks van waar. komt gewoon door dat ene irriante vliegje.

www.dressuurstalseren.com

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:37

De moeder van mijn merrie heeft ook manen exceem. Mijn merrie is nu 4 en heeft nergens last van. IK vraag me dus af in hoeverre het erfelijk zou zijn.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 13:27

Dat vraag ik me dus ook heel erg af...

Er zou eigenlijk eens een goed onderzoek naar gedaan moeten worden Knipoog.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 13:49

Ik heb net even teveel dieren met zomereczeem uit bepaalde bloedlijnen gezien om te geloven dat het toeval is dat de ene pony wél zomereczeem ontwikkelt en een andere pony niet terwijl die in dezelfde omgeving opgroeien en hetzelfde voer krijgen.
Ik geloof dus wel dat het in zekere mate erfelijk kan zijn en ben er dus echt op tegen om met een merrie of hengst met zomereczeem te fokken.

Waarom? Als fokker probeer je (lijkt mij...) toch een zo gezond mogelijk veulen op de wereld te zetten.
En een paard met zomereczeem noem ik niet gezond.
Je hebt het niet alleen over een dier wat extra verzorging nodig heeft en daardoor duurder in onderhoud kan zijn. Het gaat om een dier wat een groot deel van het jaar gek wordt van de jeuk.
Daarom snap ik ook de redenatie "ik fok niet voor de verkoop, ik houd het veulen zelf" niet.
Heeft het dier daardoor minder jeuk als blijkt dat hij zomereczeem heeft?
Misschien dat de fokker het geen probleem vindt om extra geld en tijd in een dier te steken. Maar dat verandert voor het dier niets, hij blijft gek worden van de jeuk als blijkt dat al die smeerseltjes niet werken...

Dat is mijn mening Lachen
En dan nog heb je kans op een veulen wat zomereczeem krijgt.
Zo heb ik hier ook een jonge merrie lopen die ik verdenk van (lichte) zomereczeem. Beide ouders hadden dat absoluut niet.
Die gaat dan ook NIET de fokkerij in. Hoeveel andere pluspunten ze dan ook heeft...

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 15:32

Met 'ik fok niet voor de verkoop, maar houdt het veulen zelf' bedoel ik ook helemaal niet dat de jeuk vast minder zal zijn als het zomereczeem zou krijgen. Ik wil er alleen mee zeggen dat een paard met zomereczeem niet makkelijk verkocht wordt en dat ik dáár ook niet voor fok.
Tuurlijk wordt de jeuk voor het paard daar niet minder door. En tuurlijk wil ik een gezond veulen fokken, maar misschien krijg ik dat ook wel gewoon. Niemand kan zeggen dat zijn/haar veulen vrij zal zijn van zomereczeem (in dit geval). Want net als jij zegt Marije, heb jij waarschijnlijk ook een nakomeling met zomereczeem, terwijl de ouders het niet hebben. En er zijn ook voorbeelden waarvan de ouder(s) het wel hebben en het veulen niet...

Ik blijf zomereczeem maar een apart iets vinden.. Erfelijk/niet erfelijk, stofwisselingsprobleem/allergische reactie op mugjes... Iedereen blijft maar wat anders roepen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:14

Dat is bij veel gebreken. Er zijn ook beengebreken waarbij erfelijkheid zeer waarschijnlijk ook een factor is, naast bijvoorbeeld de voeding en opfok.
En ook wat dat betreft ben ik voor mijn eigen fokkerij heel streng.
Ik wil gewoon alleen met gezonde dieren fokken.
Dan loop je al genoeg risico op problemen.
Ik zou bijvoorbeeld ook niet fokken met een merrie met, noem eens wat, OCD of HKO.
En zomereczeem valt voor mij ook onder een medisch gebrek waarbij erfelijkheid waarschijnlijk mee doet.
Maar er zijn zat mensen die met dat soort gebreken wel wil fokken in de hoop op een gezond veulen.
Dan hoop ik maar met ze mee dat het dier gezond is... Lachen

Maar nogmaals, dit is mijn mening.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:35

MarijeR schreef:
En een paard met zomereczeem noem ik niet gezond.
Je hebt het niet alleen over een dier wat extra verzorging nodig heeft en daardoor duurder in onderhoud kan zijn. Het gaat om een dier wat een groot deel van het jaar gek wordt van de jeuk...


Hier wil ik even op reageren.
Novia heeft ook zomereczeem, in hevige mate.
Maar door de boett-deken en het naar buiten (en ook naar binnen) gaan op vaste tijden vergaat ze echt niet van de jeuk!
On topic: ik zie het probleem er niet van in. Ik wist dat Novia eczeem had en heb toch de keuze gemaakt haar te kopen.
Als ik van Novia een veulen wil, laat ik me door de eczeem ook niet tegenhouden.
Je kunt er nl ook van uit gaan dat het evt. veulen GEEN last krijgt van eczeem.


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:48

Kiara schreef:
Hier wil ik even op reageren.
Novia heeft ook zomereczeem, in hevige mate.
Maar door de boett-deken en het naar buiten (en ook naar binnen) gaan op vaste tijden vergaat ze echt niet van de jeuk!
On topic: ik zie het probleem er niet van in. Ik wist dat Novia eczeem had en heb toch de keuze gemaakt haar te kopen.
Als ik van Novia een veulen wil, laat ik me door de eczeem ook niet tegenhouden.
Je kunt er nl ook van uit gaan dat het evt. veulen GEEN last krijgt van eczeem.

Ik ken ook dieren die voor zomereczeem afgemaakt zijn.
En dan niet omdat de eigenaren er geen moeite voor wilden doen maar om het dier uit zijn lijden te verlossen. Want dat was het geworden, lijden.
Kan best zijn dat jouw paard of pony een prima leven heeft met wat aanpassingen. Er zijn ook dieren waar dat niet voor werkt.
En als ik de kans op zo'n veulen kan verkleinen door dieren met zomereczeem uit te sluiten van mijn fokkerij, doe ik dat.

Met gezonde dieren loop je genoeg al risico dat het veulen wat mankeert. Ik ga dat risico niet vergroten door te fokken met dieren die wat mankeren.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 17:33

Ik heb ook wel eens gehoord van dieren die door zomereczeem afgemaakt moeten worden. Maar zou het zover komen dat Ivanka (en eventueel de junior) het zo erg zouden krijgen, dan zouden ze naar een vriendin van mij gaan, die op Texel woont. Toen ik daar vorige keer was, toen had Vank er helemaal geen last van. Zelfs zonder boett.
En als het hier niet meer gaat, dan probeer ik het eerst daar. Ze heeft het nu eenmaal, so be it.

Maar ik snap jou ook heel goed hoor Marije. Waarschijnlijk had ik er hetzelfde over gedacht als Ivanka geen eczeem had Knipoog. Maar nu.. nja.. ik weet niet...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:33

In jou geval zou ik er wel mee fokken als de merrie verder goed is.
Het is niet bewezen dat zomerexceem erfelijk is, maar het is ook niet bewezen dat het niet erfelijk is.
Zelf heb ik de neiging om wel te geloven dat erfelijkheid ermee te maken heeft.
Maar aangezien jij de mogelijkheden voor het veulen goed hebt uitgedacht en er natuurlijk maar een beperkte kans is dat het veulen zomerexceem krijgt zou ik het doen, want een veulen uit je eigen merrie is natuurlijk het mooiste.
Maar als je merrie echt heel erg extreem last van heeft, zou ik er toch niet voor kiezen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:04

Zolang het niet bewezen is dat het erfelijk is zou ik me daar niet zo druk om maken. Als meer dan 50% van de nakomelingen er wel last van krijgen dan zou ik niet verder fokken, maar voordat je dat weet ben ej wel even bezig Knipoog.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:07

Onze merrie heeft ook zomerexzeem... Ze staat in Zeeland.. Ong. 100 m. van de duinen.. Dus het is niet echt een probleem.. We hebben inm iddels 2 veulentjes uit dr gefokt.. 1tje is inmiddels 2, en de ander is 4 en een halve maand... We hebben bij alle2 nog geen zomerexzeem opgemerkt...


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 07:42

Pinky_girl schreef:
Zolang het niet bewezen is dat het erfelijk is zou ik me daar niet zo druk om maken.

Lijkt mij juist een reden om je er wèl druk om te maken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dido2316, Knolselder, meniekske, SemrushBot, Trendiction, Tyke en 53 bezoekers