wondje op de kroonrand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

wondje op de kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 17:58

Vandaag heb ik met paard en al een schuiver gemaakt op het asfalt.

Ik naar het ziekenhuis...

Maar goed, nu paardlief, hij heeft een wondje op zijn kroonrand... Wat moet ik hier nu meedoen?


LPtjuh
Berichten: 1883
Geregistreerd: 29-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:20

ontsmetten... verder nix aan doen, geen spullen opsuiten of wat alleen betadine druppels.
mocht het nog gehecht moeten worden dan ka dit nog, wanneer je inspuit met acederm of iets dergelijks wordt dit al moeilijker

wat zou ik toch zonder mijn knollebol moeten Haha!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:56

Een gewoon wondje geneest vanzelf als je het goed schoongemaakt hebt. Gewoon even in de gaten houden of het niet gaat ontsteken. Mocht zijn been echt onwijs dik worden en dit na 5 min. stappen niet weg zijn dan zou ik er een dierenarts bij halen. Maar dit komt gelukkig zelden voor.


kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:51

als de kroonrand zelf beschadigd is :
Soepel houden met acederm.
Advies DA : afspuiten ( zand eruit) afdrogen, 3 x daags inspuiten met acederm om het soepel te houden en wildvlees te voorkomen.

De mijne had een flinke beschadiging opzij , het stond gewoon open.
DA heeft het stuk hoef wat open stond weggesneden en daarna heb ik het zoals boven beschreven staat behandeld.

Ben 2 weken aan het buiten stappen geweest ( met springschoen ) op de harde weg, om vervuiling tegen te gaan. Verder boxrust.

resultaat : na 3 weken weer gewoon rijden en de kroonrand heeft zich keurig hersteld. Zit alleen een bobbel in de hoef maar die groeit er wel uit.
Nieuwe aangroei van de hoef is reeds aanwezig.

lisette79
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:03

Een klein wondje is niet erg hoor, ze hebben wel vaker wondjes. Idd schoonhouden en verder niets aan doen. Als de wond groter is, toch even de DA laten komen

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:28

Als het niet gehecht kan worden of hoeft te worden kan je er ook klei (groene leem) opsmeren. Elke dag schoon spuiten en weer opnieuw aanbrengen. Dat zorgt er oook voor dat de wond mooi heelt.

Toch handig zo'n gratis smart!!!

L1+2

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:50

Ik hoop dat je alweer een beetje van de schrik bekomen bent. Ik zou voor advies toch ff de DA bellen.

Ik heb nl. in een boekje staan dat je bij een kroonrandbetrapping altijd een DA moet laten kijken omdat ook als het mee lijkt te vallen, behandeling met antibioticum en/of tetanusantitoxoid (ikke niet weete hoor, komt zo uit het boekje) nodig kan zijn.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, GoogleAdsense, Homerup, judith_irene, Zoe_97 en 25 bezoekers