kinderen en ruzie, wat moet je doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

kinderen en ruzie, wat moet je doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 21:45

soms sta ik voor een flink dillemma, zoals vanmiddag!
mijn zoontje was lekker met zijn 2 stiefbroertjes buiten aan het spelen en het buurjongetje met ee vriendinnetje die zaten mijn zoontje continue te schoppen en omver te duwen, de oudste kwam het tegen me zeggen!
wat doe je dan?
je stapt naar die kids toe die ondertussen snel naar binnen gevlucht zijn en je wacht ze op, zie je ineens hun oudere zus en je denkt he daar kan ik het wel ff aan vragen! dus ik stap naar die zus en vraag waar der broer is, die zegt die is binnen maar nog geen twee tellen later staat ie buiten!
dus ik op een hele nette manier van, liefje heb jij sven geschopt en geduwd! nee zegt ie, heb ik echt niet gedaan, isabelle, ik moet nu wel zeggen, dat kind is een heel rustig en heel erg lief kind maar als ie in gezelschap is van oudere kinderen kan ie wel eens wat meer ondeugender zijn!
zijn moeder kwam erbij en die zei gelijk, jongen heb je geschopt of niet? nee zegt ie, maar dan breien ze er een verhaal aan waar je als ouder zijnde geen wijs meer uitraakt!
en ineens is iedereen schuldig!
zijn moeder werd een beetje pissed op mijn omdat ik het aan haar zoon had gevraagd maar ik had zoiets van, ja maar mijn zoon word in elkaar geschopt dus halloo!

nu is mijn vraag aan jullie?
wat zouden jullie doen als je in mijn schoenen staat, ik wil zeker geen ruzie met mijn buurtjes maar nu ook niet dat mijn zoon in elkaar geschopt word!

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:48

lekker zelf uit laten vechten!

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:58

Zolang die niet met gaten in zijn hoofd of mega blauwe plekken thuiskomt.....niets doen....en inderdaad zelf lekker laten uitvechten. Zo leren ze het beste. Dat is moeilijk...weet het... ik heb dat ook moeten leren en ik leer nog steeds.... maar toch het beste.
Ruzies tussen volwassenen is heel snel gemaakt als het om de kinderen gaat.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:59

Als ik aan het oppassen ben en de kinderen komen naar binnen dat ze ruzie hebben, loop ik altijd even mee naar buiten om het uit te praten. Over het algemeen zijn de kinderen zelf overigens ook niet zo onschuldig als ze lijken (uitzonderingen daar gelaten).
Ik vraag meestal rustig aan het desbetreffende kind wat er gebeurd is, en zeg dan tegen beide partijen dat ze normaal en rustig verder moeten spelen en wat ze wel/niet mogen doen.
Over het algemeen is het probleem dan opgelost en wordt er rustig verder gespeeld. Loopt het echt uit de hand dan laat ik de kinderen even binnen spelen.....

Het heeft geen zin om echt ruzie te gaan maken met het buurjongetje, een keer rustig uitleggen op zijn niveau heeft vaak veel meer zin. Ook al ontkent ie dat hij wat misdaan heeft, waarschijnlijk maakt het feit dat hij er op aangesproken wordt al genoeg indruk Knipoog
Succes ermee!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:00

Idd, zolang ze niet half dood thuiskomen lekker zelf laten uitvechten...

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:02

het was schoppen en duwen gewoon een kinderpestpartijtje, mag je je niet mee bemoeien als volwassenen denk ik. En als het wel op bloed uit mocht lopen kan je altijd eerst de moeder erbij halen om het conflict op te lossen.

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 22:07

ik heb het gewoon ff netjes gevraagd aan het buurjongetje maar zijn moeder kwam erbij en die begin nogal heftiog te reageren, iets wat ik er nooit achter gezocht had!

alleen ik ben altijd bang dat als ik niets doe dat mijn kleine dan zoiets heeft van, wat een moeder heb ik eigenlijk?
maar als ik wel iedere keer wat doe zullen de kinderen ook gauw zoiets hebben van, met die sven spelen we niet meer want die loopt naar zijn moeder!
ik ben nu wel iemand die niet snel in de bress springt, heb nog maar 2 keer opgetreden en anders moeten ze het zelf uitzoeken want de mijne is ook geen heilig boontje zeg ik altijd!

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:12

Ik weet niet hoe jij het vind als andere je kinderen aanspreken, wat anders is als je niet thuis bent, maar als de moeder in de buurt is zou ik het toch echt eens even eerst met haar overleggen zodat zij haar eigen kind kan aanpakken als dat nodig is. Sorry maar dit lijkt mij de corecte oplossing.

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 22:17

als andere kinderen me aanspreken probeer ik het altijd vredig op te lossen! om nu iedere keer gelijk naar de moeder te stappen, dat zie ik niet gelijk zitten omdat ik het ook niet leuk zou vinden moest ik gek gebeld worden van sven die en sven dat! alleen in noodgevallen zoals schoppen en slaan en mijn kleine durfd zich niet te verweren tegen twee 8 jarigen! en ik stapte eigenlijk in eerste instantie naar de kinderen maar de moeder kwam er toevallig bij!

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:20

Ja maar schoppen en slaan is geen noodgeval, kleuters spugen en kinderen van 8 schoppen en slaan een beetje, meestal word dit vanzelf opgelost. Je kunt het natuurlijk wel aankijken en loopt het echt helemaal uit de hand, vraag dan aan de ouders van die kinderen of ze hun zoon tot de orde willen roepen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 23:24

lekker laten gaan

vroeger hadden mn zus en ik altijd ruzie met 2 meiden waarvan er 1 ouder was dan mij en 1 tussen mij en mn zusje in zat qua leeftijd
die jongste rende steeds naar hun moeder, waardoor wij er een sport van maakten om die 2 te pesten als hun moeder er niet was
tussendoor waren we wel steeds weer beste vriendinnetjes en speelden veel samen, maar eens in de paar weken ontplofte het ff Clown

uiteindelijk heeft die moeder mij zelfs geslagen, maargoed die was vrij labiel

wat echt t beste werkt is ze t zelf laten uitvechten, desnoods samen met zn 2 stiefbroertjes als die wel meer voor zichzelf durven op te komen, kan sven een beetje van hun afkijken hoe je dat doet Knipoog

mn zusje keek ook altijd hoe ik het uivechtte met anderen, en dat ging zij toen ook een beetje doen, werkt echt t beste hoor!
en leer sven dat als iemand iets bij hem doet, hij echt wel iets terug mag/moet doen.
als ik had gevochten en was als 1e begonnen, dan kreeg ik hee erge straf, had ik gevochten terwijl een ander was begonnen dan werd er alleen gezucht waarom ik weer met kapotte kleren thuis kwam maar werd er verder niet moilijk over gedaan.

denk dat dat dus het beste is, maar als ze echt extreem met zn 2en sven gaan pesten terwijl hij een stuk jonger is, dan zou ik er wel wat van zeggen, zolang het bij een beetje slaan en schoppen blijft, laat ze het dan maar lekker zelf uitzoeken!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:37

Lekker laten uitvechten toen wij nu nogsteeds Haha!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:40

NIKS helemaal niks

als het echt te erg word dan vraag ik als eerste altijd aan mijn kleine , "en wat heb jij gedaan , want kindjes trappen niet zomaar , wel mam
het begon allemaal toen hij terug sloeg....

nu is hij dat hij tussen vechtende kindjes in gaat staan , want dat mag niet vechten , meestal loopt dan de gepeste weg en de bullie probeert om mijn druif heen te gaan , mocht die bullie (ook al is tie 3 koppen groter)
dan iets tegen Danny doen dan slaat hij eerst heeeel hard terug en komt dan naar mij toe rennen van hij mag niet slaan he

bij kleinere of "zwakkere "kindjes doet tie niks en komt het melden

soms is het moeilijk niet overbeschermend te zijn
maar laat maar gaan dat komt wel goed

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:41

Niet mee bemoeien ... over een week lopen ze weer hand in hand