eigen pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordiegirl
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: nootdorp

eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 21:01

hey mensen
ik wil een eigen fjord:D.
maar ik heb een probleem....
ik wil graag een jaarling zodat ik hem zelf alles kan leren.
maar veel mensen zeggen dat ik een oudere pony moet zoeken van ongeveer 10 jaar omdat het mijn eerste pony zou worden.
ik weet het ondertusse niet meer Verward .
wat vinden jullie?

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:04

als je echt heel veel ervaring hebt met paarden, inclusief jonge paarden dan kan je een poging doen tot een jaarling te leren binnen twee jaar dan, maar echt als je nog niet veel ervaring hebt en zo wilt gaan wandelen of direkt wilt gaan rijden, zou ik echt wel een wat oudere pony kopen, komt je idd goedkoper uit, want je kan er al direkt met rijden, en die jaarling moet je zelf nog leren en wie weet lukt het wel niet, dan heb je een verbrodde pony waar je niks mee kan...

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:04

ik vind dat je idd een volwassen pony beter kunt nemen,
een jaarling kun je idd van alles leren... maar kun jij dat???
als eerste pony zou ik toch een volwassen nemen, dat bespaart een hoop problemen, zo wel voor jou als je paardje.
bedenk ook dat fjorden erg sterk zijn... hoe oud benje?
wat voor ervaring heb je ?
heb je genoeg geld/ tijd....
denk dr goed overna

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:04

Hetligt er meer aan hoeveel ervaring je hebt. Als je al veel ervaring met verzorgponies en inrijden enzo hebt, zou een jaarlinng wel lukken denkik. Maar als je net van een manege afkomt, dan zou ik een oudere pakken die al veel ervaring heeft, zodat je veel kan leren van je pony. Als je dan genoeg ervaring hebt, kan je daarna nog es een jaarling proberen...


{edit: ik typ te langzaam Tong uitsteken}
Laatst bijgewerkt door secricible op 10-10-04 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:05

tjah,
een veulen heb je nog 3 jaar staan voordat je er echt wat mee kan,
een beleerd paardje kan je meteen mee beginnen,
een oudere zoals ze zeggen is vaak braver,
en wel lekkerder als eerste paardje !

Corrado
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:08

Als het je eerste pony word zou ik ook kiezen voor een oudere. Hem zelf alles leren lijkt heel cool, maar is heel erg moeilijk. Het inrijden word ook moeilijk. En dat zou je hem het beste naar de opfok kunnen doen, maar dat wil je dan niet, en staat een jaarling vaak alleen

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:14

Als je een onervaren eerste pony neemt is onverstandig.. Want het kan nog flink tegenvallen... En ik kan het weten.. Ik kreeg mijn pony toen ze 3 en een half was.. Ze kon nog niks.. En ik was eigenlijk te onervaren... Gelukkig heeft mn vader er wel veel verstand van... Maar wat is het al vaak goed afgelopen met die pony.. Uiteindelijk is alles goed gekomen.. En is het een goede, vriendelijk, brave, maar wel felle pony.. Lachen Het is echt het verstandigst om een iets oudere pony te nemen.. Tussen de 6 en de 10 jaar oud ofzo.. Want het lijkt.. en is ook wel heel leuk om een pony zelf alles te leren.. Maar het is ongelofelijk moeilijk.. En je aanleren is makkelijker dan afleren...

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:15

hoe oud ben je?
krijg je hulp, of moet je alles alleen doen?
wat vinden je ouders ervan?
bedenk ook dat je dan minstends 1,5 jaar niet kan rijden...
is dat het je waard?

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:21

dan zal ik maar even anders doen... ik zou kiezen voor een jaarling...
hebben wij dat ook gedaan en zo weet je zeker dat je paard nog niks vervelends heeft meegemaakt en je kunt hem alles leren. je kunt het paard helemaal naar je hand zetten. dat zelf alles leren is niet zo moeilijk, alleen zou ik er een beetje proffesionele begeleiding in het begin bij hebben en dan komt het allemaal vanzelf goed
mijn paardjes waren allebei een jaar toen we ze kochten en zijn nu 6 en zijn twee geweldige paarden waar je alles mee kan doen.
succes ermee! Lachen

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:49

Ik zou het niet doen.
Een vriendin van mij heeft vorig jaar een jaarling gekregen en dat is 10 keer niks geworden
Helemaal niet goed opgevoegd, omdat ze nooit de verantwoordelijkheid heeft gehad over een eigen paardje.
Daarbij moet je dus nog 2 jaar wachten voordat je kunt rijden en wat ik dan veel zie is dat ze met 2 jaar worden ingereden (dit zie ik uit eigen ervaring vaak gebeuren wil niet zeggen dat iedereen zo is)

Maar het is je eigen keus, maar je weet niet in wat voor karakter je paardje komt. En de puberfase is niet leuk
Hoe oud ben je?

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 00:05

Het is inderdaad lang wachten, en lijkt het me ook wel verstandig als je eerst ervaring hebt met een eigen paard/pony die al wat ouder is of misschien als je een jongere verzorgpony hebt gehad. Ik heb nu ook een jaarling erbij en ga hem met begeleiding beleren etc. Hij is nu 1,5 en een hengstje en ja soms kan hij nog wel is vervelend zijn. Maar als je genoeg ervaring hebt met beleren en jonge paarden dan zou het misschien niet zo'n probleem zijn. Toch zou ik dan met beleren wel een goede instructrice nemen. Succes ermee!! OK dan!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 00:20

Een jaarling.....tsja..omdat ik voor opfok ben zou ik zeggen: wat heb je eraan Haha!

Na een paar keer oefenen kent zo'n dier het meelopen en stilstaan wel, longeren kan nog niet, rijden niet, ze hebben geen lang concentratie vermogen.
Dus het grootste gedeelte van de dag zal die niks doen....heb je een stal tot beschikking met veel soortgenoten, veel weidegang en genoeg te doen als die niet naar buiten kan?
Het zou zonde zijn als die nu al verveel gewoontes zal krijgen, en na een kwartier borstelen is die wel schoon, wandelen is heel leuk maar 7 dagen per week wandelen en oefenen met meelopen en stilstaan...tsja...het nut wederom Haha!

Opvoeden etc. zal moeten lukken, kijk eerlijk naar je eigen karakter, ben je consequint genoeg, ervaren genoeg etc.
Als je dat allemaal bent zou het theoretisch kunnen....maar dan krijg je bovenstaand verhaal, wat moet je met een jaarling?

Ik heb zelf een 2 en een half jarige gekocht, niets mee gedaan, niet verpest, helemaal groen, zo uit het land.
Heb haar ook zelf opgevoe, naar mijn hand gezet en ze is nog steeds geweldig, inrijden heb ik met mijn instructrice gedaan, vanaf het begin, en als je ene goede hebt moet dat ook te doen zijn naar mijn mening.

Waarom ga je niet eens bij wat opfokjes kijken voor een fjordje van 2 a 2 en een half, een lekkere groene *als je dat aan kan* die ook naar jouw hand gezet kan worden *jaja dat is het leuke aan zo'n jong dier he* maar waar je geen anderhalf jaar nog op moet wachten voordat je verder kan gaan.
Met een groene 2 en een half jarige kan je ook het wandelen, meelopen, stilstaan etc. oefenen en leren, en als dat geleert is kan je gelijk overstappen op afentoe longeren, stapjes verder gaan, en eer die dat allemaal kan kan je er al practisch op weg rijden Knipoog

Denk je dat je het toch niet kan zou ik lekker voor een oudere gaan, leuk ingereden paardje waar je zo op kan gaan zitten en weg kan rijden, heeft zeker ook zo zijn voordelen.
Mijn voorkeur gaat uit naar 2 en een half of iets ouder, lekker onbekend met de mensheid en dan samen doorgaan.....maar ja, heb er dan ook een hele positieve ervaring mee Knipoog

Suces *en sorry voor het lange verhaal*

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:07

ik ken ook iemand die met haar eerste pony een veulen kreeg Lachen
ging helemaal goed en was toevallig ook een fjord. nu moet ik wel zeggen dat zij de ervaring er voor had en alles goed verliep, op kleine dingetjes na zoals dat het paardje haar vaak de mesthoop in trok.

ik zou als ik jou was een al in ieder geval in gereden pony kopen, misschien 1 van 5 a 6 jaar oid? of je moet goede instructie hebben die jou erbij wilt gaan helpen, want dat is wel heel erg belangrijk vind ik Lachen

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:25

Joyckuh schreef:
dan zal ik maar even anders doen... ik zou kiezen voor een jaarling...
hebben wij dat ook gedaan en zo weet je zeker dat je paard nog niks vervelends heeft meegemaakt en je kunt hem alles leren. je kunt het paard helemaal naar je hand zetten. dat zelf alles leren is niet zo moeilijk, alleen zou ik er een beetje proffesionele begeleiding in het begin bij hebben en dan komt het allemaal vanzelf goed
mijn paardjes waren allebei een jaar toen we ze kochten en zijn nu 6 en zijn twee geweldige paarden waar je alles mee kan doen.
succes ermee! Lachen

Dat is zo.. Maar je moet wel zeker weten dat je genoeg ervaring hebt.. En of je dr wel aan kan als ze 3 is.. Want vroeg of laat gaan ze je toch uit proberen... Dan gaan ze toch kijken waar de grens ligt..

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:09

Mijn eerste eigen pony was*goh goeie ouwe tijd Knipoog * een *en nog steeds*welshveulentje.. hij was 9 dagen oud dat ik hem kocht..
Daarvoor*en nog steeds*verzorg(de) ik een welshXshet merrie van 14 jaar.. Super mak, vriendelijk maar eigenwijs Lachen Dus ik heb wel wat ervaring opgedaan...