Dressuur moet meer op het publiek gericht worden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Dressuur moet meer op het publiek gericht worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 02:42

Tijdens de Olympische spelen in Athene deed Ulla Salzgeber meerdere malen beklag over het feit dat de fotografen en journalisten langs de ring met hun ogen knipperden. Wat Aken, Den Bosch etc.. is voor Europa is Devon voor de Amerikanen. Gisteren kreeg ik een videoband opgestuurd van de kür op muziek in Devon. Hiervan heb ik wat kleine stukjes op mijn website gezet. Het valt hierbij op dat het publiek de hele proef zit mee te klappen, stampen en juichen. Dit maakt het wel allemaal veel vriendelijker voor het publiek.

http://www.kurmuziek.nl/2001clientpaginagoffertDevon.htm

Maar oordeel zelf maar.

Theo

Meer dan 3000 dressuur videos on-line

http://www.topdressage.tv


haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 07:29

Het is mij niet echt opgevallen maar ben zelf ook maar eens per jaar op zo'n wedstrijd (den bosch).

Is het trouwens een fries waar meegereden wordt? Mooie stukken!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 08:26

T is idd in nl zoieso taboe dat je bijvoorbeeld al tijdens een proef de tribune afloopt ivm lawaai. Zo was ik een keer in rotterdam tijdens het chio en ik zat een beetje te kletsen en te lachen met een vriendin. Nou we kregen echt flink wat boze blikken toegeworpen hoor! Van mij mag tijdens de dressuur de sfeer wel wat meer zijn zoals tijdens het springen. Dan wennen die dressuurpaarden tenminste ook eens ergens aan.

Ik vind het super hoor, die fries op dat niveau! OK dan!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 08:30

YvonneS schreef:
T is idd in nl zoieso taboe dat je bijvoorbeeld al tijdens een proef de tribune afloopt ivm lawaai.

Of er nu 1 persoon van een klapperend stoeltje afloopt of dat er een heel publiek meeklapt is volgens mij wel een verschil.

Als het doodstil is en je laat een glas vallen schrik je eerder dan dat dit in een drukke omgeving gebeurt.

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 08:39

Waarom moet het bij dressuur altijd "windstil" zijn??? Het juist genieten als het publiek meeleeft en bijvoorbeeld bij een Kür meeklapt op de maat van de muziek, of gewoon hun waardering laat blijken???

De afgezaagde smoezen dat het koste gaat van de concentratie van paard en ruiter verwijs ik gelijk naar het land der fabelen! Hier kan een combinatie zich nl. prima op voorbereiden.

Een beetje pit en aktie zou een verademing voor de sport zijn én voor het publiek vele malen leuker.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 08:44

Ik heb liever een doodse stilte tijdens een proef en daarna een daverend applaus als blijk van waardering dan een onrustige omgeving.....
Idd 1 iemand die bonkend een houten tribune afstampt is zeer hinderlijk. Al heb je nog zo'n braaf paard, t blijft hinderlijk..

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:00

Vippie schreef:
Ik heb liever een doodse stilte tijdens een proef en daarna een daverend applaus als blijk van waardering dan een onrustige omgeving.....
Idd 1 iemand die bonkend een houten tribune afstampt is zeer hinderlijk. Al heb je nog zo'n braaf paard, t blijft hinderlijk..


Daar ben ik het mee eens.

Toch handig zo'n gratis smart!!!

L1+2

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:54

Wat een prachtige stukken! Misschien een domme vraag, maar is dit die Fries die voor 1 of 2 miljoen was verkocht naar Amerika? Knap dat de bverijder van de Fries een Fries dit ZO kan laten doen! Daar droom je toch van!

Ik heb heeel veel spullen te koop door verkoop van mijn paard, oa lamsvellen onderlegger, prestige borsttuig, dekens, dekjes, etc. bieden vanaf 1 euro tot morgen-of dinsdagavond! viewtopic.php?f=63&t=789738&start=25

Stinkmodder

Berichten: 7973
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:01

Vippie schreef:
Ik heb liever een doodse stilte tijdens een proef en daarna een daverend applaus als blijk van waardering dan een onrustige omgeving.....
Idd 1 iemand die bonkend een houten tribune afstampt is zeer hinderlijk. Al heb je nog zo'n braaf paard, t blijft hinderlijk..

Mee eens.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:13

En toch vind ik het wel wat hebben! Ok, het kan hinderlijk zijn (heel erg zelfs Schijnheilig ) maar ik kan me voorstellen dat het een heerlijk gevoel is als je tijdens je proef echt merkt dat het publiek aan het genieten is, en ze meeklappen, je oh's en ah's hoort en ze eigenlijk niet kunnen wachten met applaudiseren tot je klaar bent... Het maakt de interactie veel intenser. Nu moet je 'wachten' tot het afgroeten om de waardering te horen.

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 12:26

Citaat:
Misschien een domme vraag, maar is dit die Fries die voor 1 of 2 miljoen was verkocht naar Amerika?


Nee, dat waren andere Friesche Dekhengsten (Heitse, Teade, Erik), maar Goffert is wel van dezelfde eigenaresse.

De berijdster is Belinda Neirn-Wertman die tweemaal voor het Amerikaanse team heeft deelgenomen aan de Olympische spelen.

In november komen een aantal Friesche dekhengsten (waaronder Goffert) naar de show in Leeuwarden van het KNPS.

Theo

Meer dan 3000 dressuur videos on-line

http://www.topdressage.tv

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:29

Ik vind het echt vreselijk Lips are sealed
Het hele kippenvel gevoel bij een echt goede, mooie proef gaat hierbij volledig weg. Ik heb het juist andersom, als ik met bewondering toekijk, ben ik juist stil als ik geniet. Ik vind dit echt te 'sensationeel'

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 13:00

Zoveel zielen zoveel meningen, ik denk dat het volledig afhangt van de muziek en wat wil je bereiken. Helaas is het nog steeds zo dat dit soort Baroque paarden zich naar de top moeten vechten, zoals Invasor en nu Goffert. In ieder geval heeft deze combinatie met hun optreden in Devon wel bereikt dat iedereen (pers, media en publiek) tijdens de persconferentie na afloop van Devon de meeste aandacht kreeg en de Olympia gangers onbesproken bleven. Verder heeft het ook te maken met de cultuur van een land. In Spanje, Amerika, Italie, maar ook de UK en Australië is het publiek veel extroverter dan hier in Nederland en Duitsland. Wendy van der Helm die met haar paarden toch al heel wat küren heeft gereden, heeft het nog steeds en altijd over die ene kür in Milaan waar het publiek vanaf de eerste passen ging meezingen. Maar misschien moet je het eerst zelf meegemaakt hebben om het juiste gevoel te kunnen begrijpen. En Song Song Blue is natuurlijk andere muziek dan Amor de mis Amor.

Om met één van de vele honderden reacties te besluiten :

Citaat:
Wow! I'm sorry but if I was in the audience I'd have to be physically restrained with tape across mouth and hands tied behind back NOT to have clapped along, "Hurrah"ed and applauded. What a fantastic combination!

**vertaling**
Wow sorry maar als ik in het publiek had gezetten hadden ze mijn mond af moeten plakken en mijn handen op de rug moeten binden, om niet te kunnen gaan meeklapen, hoera schreeuwen, en applaudiseren. Wat een fantastische combinatie.

Theo

Meer dan 3000 dressuur videos on-line

http://www.topdressage.tv

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:01

ik heb dit jaar voor het eerst mee mogen maken dat het publiek voor een kur begon te klappen en toejuichen

voor Lingh en Edward
Haha!
deze combinatie is er tegen bestand gelukkig..

maar zoals in de hoefslag al te lezen valt in de column van de manvan lukt dat niet bij elke combinatie Knipoog

dus wat mij betreft; bouw de gezonde spanning op en laat hem na afloop van een kur lekker afvloeien OK dan!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:07

Het probleem bij de dressuur is, dat iedereen zo stil moet zijn, dat je een speld hoord vallen. Op die manier is iemand die van de tribune af loppt hinderlijk ja!
Bij het springen is er altijd rumoer langs de ring, mensen praten, eten, drinken en bellen en zeggen ook oeh en aah. Een springpaard en vooral ruiter raakt hierdoor niet uit de concentratie, omdat het niet opvalt.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

wendela
Berichten: 38
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 22:48

ik heb vorig jaar november een wedstrijd gereden in milaan met mijn paard michigan.Theo had voor mij een fantastisch mooie kur gemaakt op Italiaanse muziek .De Italianen vonden het prachtig en begonnen na mijn binnenkomen mee te zingen en te klappen.Ik kan jullie vertellen dat je dan met veel trots en nog meer kippenvel op je paard zit dan normaal.Ik heb mij nog nooit zo gewaardeerd gevonden als toen.In november ga ik weer naar milaan maar nu met Inspekteur en Inpuls en met een van de twee rijd ik weer mijn Italiaanse kur en hoop weer te bereiken als wat ik vorig jaar bereikt heb. Want dat was geweldig.En je concentratie wordt er echt niet minder van.Als je je bezig houd met wat jezelf moet doen gebeurt en niets.

groetjes wendy

dihjo

Berichten: 155
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 09:52

Theo, dank voor het starten van deze discussie.
Ik ben het met allemaal eens, behalve met Ulla. Dat gezeur altijd over fotografen.

De resr: de één valt stil vanwege de prestatie, de ander laat zich juist opzwepen door de (pittige) muziek van een Kür.
Ik vraag me af waarom we allemaal muisstil zijn hier in den lande. Is dat een ongeschreven regel of juist een gevolg van het sportieve onderdeel. Bij biljarten doen we dat ook.

Ik zelf ben het met Theo eens. Een goed stuk muziek onder een kür mag best uitnodigen tot aanmoediging en betrokkenheid van het publiek.

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 16:59

Soms praten mensen nog steeds over die super kür van Anky en Salinero, soms ook nog over de kür van Ulla, Debbie etc... Maar de meeste gespreken gaan toch over de kür van Raphael Soto en Invasor.
Hoewel tijdens de kür in Athene het gouden draadje even weg was, wist deze combinatie toch weer het publiek op te zwepen.

Als we ons wat meer zouden uiten, dan zouden naar mijn mening de psychiaters en psychologen ook heel wat minder werk hebben.

We kunnen het publiek vragen om tijdens de proef muisstil te zijn, we kunnen de journalisten vragen om niet met hun ogen te knipperen. We kunnen onze kinderen volstoppen met chocolade en ijsjes. Maar de hagelstenen op het dak van de manege, de storm die plotseling de plantenbakken doet omwaaien, het klapperende zeil van een juryhokje, het applaus voor de springruiter in de naastliggende baan, daar zullen we toch aan moeten wennen. En misschien zou dit wel de betekenis moeten zijn van het cijfer voor harmonie tussen paard en rijder.

Theo

Meer dan 3000 dressuur videos on-line

http://www.topdressage.tv


Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:04

Theo je vergeet nog een omstandigheid..wat te denken als de hemelsluizen opengaan tijdens je proef...

Op mijn netvlies staat nog de kur van Sven op het NK wat jaartjes geleden.
De muziek was zowat niet meer te horen en toch 'gewoon' doorrijden OK dan!

Coby was zich in die bui aan het voorbereiden..


Laten we in Maastricht eens de proef op de som nemen om mee te gaan in de kur.
Hopenlijk is het publiek zo muzikaal dat het ook past

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:26

Als een paard van 16 (Rusty) niet tegen "een geluidje" van de fotografen kan, maar zich blijkbaar niet stoort aan de Carmina Burana, dan klopt dat verhaal toch niet echt.
Ik vind het juist een goed teken dat in het geval van de fries iedereen mee juicht, toch een teken dat het publiek mee gesleept wordt door de muziek, en er volledig in op gaat, maar een kanttekening hierbij is wel dat we hier met Amerikanen te maken hebben, die zijn veel makkelijker in het uiten van dit soort zaken, en zijn hier veel vrijer hierin.
De kur zelf vind ik niet zo, Ja Friezen zijn momenteel helemaal "mode" in de Verenigde Staten, maar ik persoonlijk vind het er zeer rommelig uitzien, niet vloeiend en de wissels zijn gewoon niet mooi doorgesprongen...... fries of geen fries.

-

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:54

Ik vind het geklap en gejuich juist wat hebben tijdens wedstrijden. Zelf rij ik nu een aantal jaren western, en vooral bij de reiningproeven is dat een verschrikkelijke hoeveelheid herrie, maar wel heel gaaf, iedereen die zo meeleeft. En ook als ik bij een dressuurproef iets zie wat super gaat heb ik neiging te roepen of klappen, maar gelukkig hou ik altijd nog net op tijd mn mond dicht Knipoog

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:10

ik vind het allebei wel goed, er zijn twee manieren van 'opgaan in'.
het stille kan bv heel mooi zijn, maar nu voel ik me soms ook wel gedwongen om stil te zijn.
en luidruchtig meeleven vind ik ook oke, maar het kan ook teveel van het goede zijn.
ik vind het iig tof om de verschillen te zien Lachen

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 20:43

Citaat:
De kur zelf vind ik niet zo, Ja Friezen zijn momenteel helemaal "mode" in de Verenigde Staten, maar ik persoonlijk vind het er zeer rommelig uitzien, niet vloeiend en de wissels zijn gewoon niet mooi doorgesprongen...... fries of geen fries.


En daarom geven Olympische juryleden als Maurel, Steiner, Gribbons etc.. zo'n hoge score (74+% en 79+%) aan dat rommelige geheel van die Fries ?! Haha!

Ik heb ik Athene geen enkel paard zulke pirouette's zien springen.

Theo

Meer dan 3000 dressuur videos on-line

http://www.topdressage.tv

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:50

Horsedances schreef:
Soms praten mensen nog steeds over die super kür van Anky en Salinero, soms ook nog over de kür van Ulla, Debbie etc... Maar de meeste gespreken gaan toch over de kür van Raphael Soto en Invasor


Ja maar toch niet over hoe geweldig zijn Kur was!!!!!
Kippenvel heb ik van ZIJN kur in ieder geval niet gekregen.........

Persoonlijk vind ik het heeel erg verschrikkelijk irritant als mensen lawaai maken op de tribune, of heen en weer lopen, omdat ik dáár zít om naar dressuur te kijken!!!
Als ik drukte om me heen wil ga ik wel naar een kleuterschool!!!!!

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:55

Horsedances schreef:
Ik heb ik Athene geen enkel paard zulke pirouette's zien springen.
Theo


Inderdaad Scheve mond


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers