Lastiger te rijden na een vrije dag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Lastiger te rijden na een vrije dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 19:28

Wij gaan eigenlijk elke dag aan de gang met Flan. 6 dagen rijden en 1 dag longeren. Uiteraard is het goed om ze eens een dag 'bij te laten komen'. Dan staat ze wel de hele dag in de wei en s'avonds tutten we extra lang met haar. Alleen Flan wordt daar een stuk dwarser van. Het kost ons ong. een dag of 4 om haar weer net zo lekker te laten lopen als voor die vrije dag.. Van veel mensen hoor ik altijd dat hun paard na 'n vrije dag beter gaat lopen maar Flan denkt er anders over.
Ze begint nu langzaam aan aan de teugel te lopen maar na die vrije dag zijn we ook daarin weer een stapje terug. Ook heeft ze minder zin om in te buigen bijvoorbeeld.
Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die dit met hun paard hebben...

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:37

Als je dat merkt zou ik gewoon doorrijden die ene dag! Voor veel paarden is een rustdag echt niet nodig, ik merk zelf ook dat ik d'r beter geen dag stil kan zetten. Doe dan bijvoorbeeld die dag alleen losrijwerk en dan even naar buiten of een sprongetje maken....

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 19:44

Wij doen het idd zelden omdat we dit al vaker hebben gemerkt aan haar.
De laatste x was 2 maanden geleden. Bloos! Omdat ze 3x in de week met ons lest (waaronder 1x springen) leek het ons ook wel zo lekker voor haar als ze af en toe eens alleen een weidedagje zou hebben... maar ik denk toch niet dat ze het daar zo mee eens is Haha!
Ik denk dat het dan ook wel zo lekker is om dan bijv. een stapritje te maken of wat jij zegt losrijwerk OK dan!

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:37

In plaats van alleen op de wei zetten idd wel iets ondernemen, lekker naar buiten, of aan een halster aan de longeerlijn..
Mijn merrie knapt juist helemaal op van een dagje alleen maar de wei op, helaas heb ik die mogelijkheid niet 's winters en dan loopt ze op een rustdag even aan de longeerlijn met halster, of we gaan aan de hand naar buiten, of onder het zadel naar buiten..
Als je maar genoeg afwisseling houdt Knipoog Verder verschilt dat echt per paard. Toen die van mij van de zomer 2 weken alleen maar op de wei had gestaan en af en toe even aan de longeerlijn gehobbeld met alleen een halster, stapte ik zo weer op en liep ze gewoon verder zoals ze voor die 2 weken deed. Een ander paard zal daarna compleet vastzitten in z'n lijf, weer heel erg gaan uitproberen o.i.d. Dat moet je gewoon uitvinden (en jij hebt dat uitgevonden Tong uitsteken)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:39

Krijgt ze op haar vrije dag dezelfde hoeveelheid krachtvoer als op haar 'werkdagen'? Dan kan het best zijn dat ze daar last van heeft, dat het krachtvoer haar in de weg zit en dat ze haar energie kwijt moet. Sommige paarden zijn hier gevoelig voor. Je zou eens kunnen proberen of het scheelt als je haar op haar vrije dag 1/2 krachtvoer geeft (wel de normale hoeveelheid ruwvoer, dus hooi of kuil).

Als dit niet helpt, dan op haar vrije dag idd toch wat met haar doen, ook al is het maar eventjes los longeren of een half uurtje wandelen.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 22:28

DaphneL schreef:
Als je maar genoeg afwisseling houdt Knipoog

Nou afwisseling krijgt ze, gelukkig, genoeg. We longeren 1x in de week, 2 gewoon les, 1x springles, buitenrijden doen we ook regelmatig en ook nog gewoon voor ons zelf rijden soms ook spelletjes zoals rugby, stoelendans etc.. ze zal zich niet zo snel vervelen qua werk Haha!

Karin, het voedingspatroon wordt er ook op aangepast. Onze stalbaas houdt er gelukig rekening mee OK dan!

Bedankt voor jullie tips!
In feite hoeft ze voor ons ook niet per se een vrije dag maar het lijkt me voor haar lichamelijk juist wel eens fijn. Eens een x geen ruiter op je rug en 'herstellen' Verward. Met het longeren is dat natuurlijk wel het geval maar ik wil haar ook niet te kort doen Bloos T klinkt misschien ook wel erg warrig hoe ik het heb geschreven maar ik vind het best moeilijk...

Ik zit er ook aan te denken om eens iets met Vrijheidsdressuur te gaan doen, dat is ook weer afwiseling...

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:19

onze rustdag bestaat uit wat longeren of een lekkere buiten rit en met slecht weer lekker beetje stappen drafje galopje alles op het gemakje in de binnenbak.
balkjes lopen zou wel willen springen maar mijn paard vind dat dus echt niet leuk dus leg ik me daar bij neer en natuurlijk lekker lang tutten zodat alles ontspannen voelt, soms na het rijden heel lang rossen is goed voor de doorbleoding enzo.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:28

Treasure kan ik letterlijk 3 weken weg zetten, opstappen en weer wegrijden. Maar misschien helpt het als je de dag na de vrije dag (wat een zin) even longeert voor het rijden tot je merkt dat hij lekker ontspannen loopt.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:54

Okkie1 schreef:
Treasure kan ik letterlijk 3 weken weg zetten, opstappen en weer wegrijden. Maar misschien helpt het als je de dag na de vrije dag (wat een zin) even longeert voor het rijden tot je merkt dat hij lekker ontspannen loopt.


Dit heb ik ook wel. Kan haar wel een tijd wegzetten (veulen gehad, oppakken ging super, daarna blessure gehad, oppakken ging weer heel goed) maar als ik haar even voor een dag laat staan merk ik het wel! Dus zomaar een dagje stilstaan proberen we zo veel mogelijk te vermijden Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:30

Verschilt idd. per paard. Sommige paarden doen het het beste als je ze om de dag rijdt, de ander als je ze elke dag rijdt. etc. etc.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 03:59

Vreemd want gemiddeld gesproken mag je dan eigenlijk geen verschil merken aan je paard. Longeren is erg goed, misschien kan je eens proberen omdat wat meer te doen en dan te kijken hoe je paard reageert. Om een dag rijden en longeren zou een optie kunnen zijn.