Been op slot, hoe trainen? evt medicatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Binkie
Berichten: 41
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Been op slot, hoe trainen? evt medicatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 21:30

Mijn 3,5 jarige ruin van 1.73 m. is sinds een paar maanden onder het zadel. In het begin deed ik er nog niet zo veel mee, maar nu train ik hem wat langer en vaker.
Soms dacht ik in het begin dat zijn been op slot stond, het leek zo, dat als ik hem ca 2x per week echt longeerde (in plaatas van alleen maar een beetje teuten en rommelen), dat hij dan minder problemen had met zijn been.

De laatste maand ben ik hem meer gaan rijden/trainen, en het probleem wordt erger. Als ik hem poets, en ik duw hem om, terwijl hij met zijn been aan mijn kant naar voren staat, gaat het eigenlijk altijd mis. Dan strekt hij dat achterbeen als hij hem wil bijzetten helemaal stijf naar voren, of hij staat nog op de grond, maar dan kan je zien dat er geen beweging in zit. Als je hem even laat staan, komt het been wel weer los. Met rijden merk ik niets. Hij was eerst erg slap in de beweging (vooral in draf), maar nu is dat sterk verbeterd. Paard struikelde in het begin nog wel eens, maar dit doet hij nu ook niet meer.

Ik heb hem 4 weken geleden op ijzers laten zetten, om hem binnendoor te kunnen zetten, maar omdat de buitenrand zo was afgesleten, kon dat nu nog niet echt. Over een week of 2 wordt hij achter dus wat verder gecorrigeerd. Ik heb het er met de smid over gehad, en die zei dat het met 1/2 jaar trainen meestal over was. Vooral de achterhand trainen, was zijn advies.
De week nadat hij zijn ijzers had, leek het beter te gaan met zijn been, maar daarna begon het weer (of het was niet weg geweest..).
Vandaag zei mijn stalhouder zelfs dat het steeds erger werd. Hij doet hem elke dag naar buiten, en nu staat hij elke dag wel met zijn poot op slot.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik zo'n paard nu het beste trainen? Veel stap, bergjes, mul/harde bodem, longeren, rust?? Dagelijks trainen, of minder vaak?
Kan ik hem iets geven waardoor hij sterker wordt? Een vriendin van mij had het over Equiflexion van de paardendrogist, maar dat is errug duur. Heeft iemand goede ervaringen met dat spul?
Wie heeft er nog meer een paard met dit probleem, en is het vanzelf en helemaal overgegaan, of krijgt zo'n paard straks problemen met rijden?

Tips gevraagd dus. Het is verder een goed en fijn paard, en ik hoop dus wel dat het opgelost kan worden. Oh, en hij is dit voorjaar klinisch en rontgen 100% goedgekeurd.


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 05:16

Mijn max heeft dat ook en ondanks alle training (nu Z2, en hij heeft is flink bespierd) is het nooit over gegaan. De hoefsmid in Emmeloord heeft hem een 2 tal jaren beslagen en heeft verschillende manieren van stand geprobeert om het te verbeteren. Soms is het een periode wat minder en andere periode's weer wat erger (of beter gezegd dan valt het me meer op). Verder heeft hij er geen enkele last van in de training. Als hij opgewonden of een beetje gespannen is, bijvoorbeeld na een rit in de trailer, heeft hij er zowiezo al geen last van. Het is alleen op de momenten dat hij stil staat en ontspannen staat.

Max zal er dus wel nooit vanaf komen, het hoort gewoon bij hem. Het is natuurlijk mogelijk dat het bij jouw paard wel weggaat met het ouder/sterker worden of evt een iets andere hoefstand. Maar als dat niet zo is dan hoeft dat ook geen drama te zijn.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 08:27

1,73 is voor een 3.5 jarige behoorlijk aan de maat. Persoonlijk zou ik zo'n paard nu hij aangereden is nog een jaartje terug de wei in sturen en hem wat verder uit laten groeien.
Maar als dit geen mogelijkheid is, zul je hem idd op een aparte manier moeten trainen, dus, veel stap en draf training op een harde ondergrond.
Veel rechte stukken rijden, voltes en scherpe wendingen zo veel mogelijk vermijden en liever ook niet in een zachte bak.
Het binnendoor zetten, kan idd verbetering geven.
Medicinale behandeling, daar vind ik het bij een 3.5 jarige wat erg vroeg voor, daar ze er meestal gewoon uitgroeien.
Wel zou ik met de DA overleggen, om hem eventueel een mineralen (Calcium/fosfor) supplement te geven, want door zijn forse maat kan hij daar waarschijnlijk wel wat extra van nodig hebben.


texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:59

ik ga mee met kitten.
gooi m lekker nog een jaartje of twee in de wei en klungel en speel gewoon wat met m.
laat m lekker ontwikkelen en uitgroeien.
en geef m goed voer bijv. built up of convalescent diet van dodson en horrell.

BUILD-UP MIX 20 kilo van Dodson & Horrell.BUILD-UP MIX is een muesli en bevat langzaam vrijkomende energiebronnen zoals verteerbarevezels en olie gecombineerd met gemicroniseerde granen en het is volledig gesupplementeerdmet vitamines en mineralen om het paard te helpen meer gewicht te krijgen zonder te 'heet'te worden.De hoge kwaliteit proteïne in BUILD-UP MIX verzekert u dat als het paard naast dit voerook correct getraind wordt er spieren en een mooie bovenlijn worden ontwikkelt.BUILD-UP MIX bevat Yea-Sacc gist !Gesch. verteerbare energie MJ/kg: 12.5Proteïne Olie Vezels As Vitamine A Vitamine D3 Vitamine E13 % 5.5 % 12 % 7.5 % 14.000 iu/kg 1.500 iu/kg 230 iu/kg

CONVALESCENT DIET 20 kilo van Dodson & Horrell.CONVALESCENT DIET is een speciaal voer voor paarden die bij spier- of beenproblemen (kreupel) of na een operatie, alleen heel licht werk mogen verrichten of op volledige boxrumoeten.Veel eigenaren worden geconfronteerd met het probleem om paarden in topconditie, dieineens op boxrust moeten, goed te voeren.CONVALESCENT DIET bevat géén haver !!!Alle granen zijn gemicroniseerd en gecombineerd met een laag percentage eiwit van hogekwaliteit.De muesli bevat voldoende vezels en een mineralen/vitaminen supplement speciaalontwikkeld voor een goede balans voor paarden op "rust".CONVALESCENT DIET is speciaal ontwikkeld om de conditie van het paard te behouden en het"temperament" te verlagen.Proteïne Olie Vezels As Vitamine A Vitamine D3 Vitamine E 9.5 % 3.9 % 15 % 8.5 % 19.600 iu/kg 2.100 iu/kg 280 iu/kg

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:39

veel rechtuit stappen en draven kan er ook voor zorgen dat de spieren sterker worden!
elke dag minstens een half uur stappen , rechtuit, dus niet in de bak, geeft vaajk na een week of 4 al verbetering!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23371
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:35

wij kregen voor de pony's met knieën die op slot dreigden te gaan (ze waren nog niet zo ver maar het scheelde niet veel) van de DA het advies om in mul zand te gaan stappen, rechtuit.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:40

Oook ik had een merrie waar de knieeen van op slot sloegen.
Deze heb ik laten opereren. En dat tot volle tevredenheid.
Het was een kleine operatie (2 sneetjes bij de knieeen). En koste maar 85 gulden. Dit was 8 jaar geleden. En ze heeft er nooit meer last van gehad.

Binkie
Berichten: 41
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-04 08:45

Kan het kwaad voor het gewricht als de knie op stol slaat? Ik ben blij dat de operatie op zich niet zo veel voorstelt, heeft het paard na een operatie gene problemen met de zwaardere oefeningen als wissels, appuyementen, keertwendingen etc? Niet dat ik gelijk wil gaan opereren, maar mocht het echt heel erg slecht gaan worden, dan is dat altijd een optie.
Ik denk in elk geval dat ik het rondje in de molen maar laat schrappen. Waarschijnlijk is dat toch ook niet zo best voor hem. Het stappen op zich wel, maar het omdraaien gaat toch altijd wel wat vlug, en krap. Stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht.
Polly, ging het bij jouw ponies wel weer over? Of blijven ze daar toch een zwakke plek houden.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:23

in de molen is funest voor paarden met zulke knieen !

het advies van mul zand vind ik in eerste instantie niet zo'n goede, stap m eerst een maandje flink vaak rechtuit op het harde en dan pas evt af en toe in het mulle zand

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:09

Binkie schreef:
wissels, appuyementen, keertwendingen etc? Niet dat ik gelijk wil gaan opereren


Jeetje, waar heb je het al over, het arme dier is pas 3.5 en net aangereden. Geef hem de tijd, hij zit nog volop in de groei, met zijn toch al grote lijf.
Dit komt heus wel goed, maar dan met aangepaste training. De molen zou ik idd maar overslaan.

Binkie
Berichten: 41
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-04 12:26

Ik had het over het gebruiksdoel op de lange termijn. Natuurlijk doe ik rustig aan met hem, maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat hij Z en evt hoger gaat lopen. Als hij hier straks onoverkomelijke problemen mee gaat krijgen, kan hij beter voor de rustige recreatie ingezet worden.
Zo gek is het toch niet om al een aantal jaren vooruit te kijken? Nu hoef thij dat allemaal nog niet te kunnen natuurlijk.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:27

ik geef je volkomen gelijk binkie, ik denk dat kitten het ook vast niet zo bedoelde, maar op internet en als je vluchtig leest kun je dingen wel eens verkeerd opvatten Knipoog

heb je hem wel laten keuren ?
zei de veearts er niets van?
vaak bij echt slappe knieen word het koopadvies negatief als je er van plan bent Z mee te gaan rijden ...
een veearts kan niet garanderen dat het met of zonder operatie helemaal weg zal gaan

Binkie
Berichten: 41
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-04 18:35

Dit paard is inderdaad volledig gekeurd in Moergestel, en 100% goed. Wel met de bemerking dat hij nog wat slap was, maar okee, wat wil je met een grote 3 jarige. Volgens mij moet het op slot gaan er met een keuring wel uitkomen, en dat is dus niet gebeurd. Slap is naar mijn idee toch wel wat anders als een been dat op slot gaat?
In het begin had hij het ook niet zo erg als nu. Ik heb inmiddels een hele uitgebreide pb gehad van Kitten met een paar goede tips erin. Ik ga in elk geval de molen schrappen, en de komende paar weken eens alleen op de harde weg stappen (of in elk geval voornamelijk). Ik ben benieuwd hoe het dan gaat.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:21

je moet niet in weken denken maar in maanden, en naast het stappen is onder de man rijden in de bak ook niet verkeerd hoor.
alleen dan geen korte wendingen rijden. liefst alleen grote voltes en veel overgangen

Binkie
Berichten: 41
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-04 18:33

Vandaag stond hij weer helemaal in spagaat achter. Dan staat zijn ene been op slot, en zet hij zijn andere achterbeen een heel eind opzij, omdat hij om wil gaan. Dan kan hij zijn 2e been niet meekrijgen, en ...nou ja, een vreselijk gezicht gewoon.
Hij komt nu niet meer in de molen, en ik hoop dat het weer beter wordt. Het is echt om te janken zo. Hij wordt nu gewoon steeds slechter.

paars

Berichten: 5485
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:16

Je kan zijn knieen op de foto laten zetten, en als de groeischijven erg ver openstaan zou hij misschien een spuit testosteron kunnen krijgen (om de groei wat af te remmen). Samen met veel beweging (kan ie 24/7 naar buiten) en oefeningen (heuvel op en heuvel af is extra goed, niet teveel kleine bochten) komt het toch weer helemaal goed? Dit klinkt echt als een ontwikkelingsprobleem. Ik zou er voorlopig i.i.g. niet op gaan zitten. Ze kunnen ook eventueel een kniebandje doornemen zodat de knie niet meet op slot kan schieten, en dat schijnt echt voor de sport geen enkel probleem op te leveren (aldus dr. van Unen). Te lang ermee doormodderen kan slijtage van het gewricht veroorzaken.
Zijn er recent alweer foto's gemaakt? Succes met hem hoor, hopelijk gaat het snel weer wat vooruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:23

Ik heb eens een paard gereden waarvan het sprongewricht op slot ging zitten.
Alleen als ze koud was, als ze ff gelopen had niet meer.

Da erbij gehad en ik moest haar gewoon verder rijden
Echter het werd erger en hebben we haar een half jaar terug op de wei gezet. Ze was ook pas 3, maar was een klein paardje, van 160 geen lange slungel dus.

Later weer opgepakt, idem verhaal.
Moest weer doortrainen van Da, dus maar gedaan.
Maar weer werd het erger en nu zelf ook als ze warm was en je gewoon ff onder het oefenen ging halthouden.

Het paard was bedoeld voor de springsport, maar daar zijn we met trainen toch echt mee gestopt. Eigenaar stond op het punt voor verder onderzoek,
maar toen er 1 of andere gek 10.000 gulden voor haar bood als fokmerrie ( Verward zonder te weten wat ze nu echt mankeerde)
was de beslissing snel gemaakt.

Dus wat het nu precies was kan ik je helaas niet melden.

Dus trainen zal ook me de knie, niet altijd vooruitgang geven verwacht ik.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:49

berg op en berg af lijkt me ook nog niet zo'n strak plan
zoals ie nu loopt zou ik de veearts er rap bijhalen !!

en komende tijd alleen aan de hand , rechtuit op de harde weg stappen

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23371
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:48

mijn pony heeft nu nergens last van, maar de DA constateerde het op een leeftijd van een half jaar, en ik liep misschien 1x in de week een rondje en hij staat nu alweer 1.5 jaar op het land, volgend jaar wordt ie 3 en dan ga ik hem er maar weereens afplukken. Maar hij heeft bij mijn weten nergens last van.
Er staat nu ook weer een veulen van 5 mnd op mijn land (van een ander) en die heeft het ook, afwachten hoe zich dat ontwikkeld.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Roos73
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:26

Hoi Binkie,

Heb hetzelfde probleem bij mijn paardje. Heb tegengestelde adviezen gekregen.
Het eerste advies was, veel laten stappen in los zand, dus ook in de bak loslaten enz. en daarna veel de achterhand trainen.

Een ander advies was, paard absoluut niet los laten, eventuele gekke sprongen kunnen het verergeren. Op stal en elke dag een uur stappen over een harde egale ondergrond.
Ik ga voorlopig voor het laatste advies.
Overigens heb ik wel eerst fotos laten maken van zijn spronggewrichten, die blijken in orde te zijn.

Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 14:11

He binkie,
Ik heb precies hetzelfde als wat jouw paardje heeft alleen mijn paardje is inmiddels 5 jaar, 1.65 aardig gespierd achter, binnendoor gezet door smid, loop op moment met hem bij da bodegraven, fysiotherapie (solange) maar ik heb echt geen beter resultaat, ging 3 weken goed en nu zijn we gewoon weer terug bij af. Ook mijn paardje is goedgekeurd en op de foto gezet. Van de Fysio moest mijn paardje anders leren lopen aangezien hij ook niet soepel door zijn lijf loopt had last van zijn rug en dit kon het probleem zijn van de knieeen. Ik geloop zelf dat hij door zijn knieeen juist last heeft van zijn rug, heeft moeite om op de volte zijn binnen acherbeen onderde massa te zetten, doet hij dit dan zwaaid het buitenbeen eruit. Tevens overstrekt hij zijn knieeen ook wel eens, al met al zijn wij er nog niet op vooruit gegaan. As donderdag moet ik weer naar de kliniek en eis dan of ze een scan willen maken van de kniebanden, aangezien de masseur heeft gezegd dat zijn rug nu oke is. Ik vind het gewoon zo zielig voor hem ik denk dat zijn knieeen ook met rijden een belemmering is. Hoe ervaar jij dat. De mijne is ook nog scheef dus moet ook hier aan werken. Loopt die van jouw ook in stap wijdbeens de mijne dus wel en in draf gaat het nu wel beter, galop is eigenlijk geen probleem.

Misschien kunnen wij elkaar up to date houden over beide ervaringen want ik vind dat er weinig aan dit probleem te vinden is.

Groeten LArissa

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:58

Mijn paard had er ook last van. Door hem sterker te maken dmv trainen en hem binnendoor laten zetten door de smid is zijn knie al 2 jaar niet meer op slot gegaan. En Omega was niet eens zo'n grote slungel.
Wat ik ook merkte is dat door overbelasting de knie juist op slot sloeg. Dus doseer het trainen zodanig dat je hem wel sterker maakt maar niet overbelast. De laatste keer dat bij Omega zijn knie op slot zat was na een dag na het stappen door een stukje heel los land...

Sprakeloos

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 09:46

Om gericht te kunnen trainen moet je wel weten wat er precies aan de hand is, wij hebben een paard waarvan de knie ogenschijnlijk op slot slaat, maar die juist uitgerekte kniebanden heeft. Opereren is dan niet aan de orde, sterker maken wel. Stilzetten/ rustige aan doen is voor zo'n paard funest, terwijl dat voor een dier waarvan de knie op slot slaat juist wel eens wil helpen (dacht ik, toch).

Binkie
Berichten: 41
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-04 19:11

We zijn nu 2 weken verder, en het gaat gelukkig weer de goede kant op met mijn paard. De molen is verboden terrein voor hem, en ik ben nu ook veel over de harde weg aan het stappen met hem. We kunnen echt goed merken dat het beter gaat. Ik wil nu zeker weer 2 weken hetzelfde houden, en dan rustig de training weer iets opvoeren. Ik hoop dat hij dan niet weer meer last krijgt. Ik houd iedereen een beetje op de hoogte, mocht iemand anders dit ook hebben, is hier het hele verhaal te lezen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jenneke1029, Rubio, tengeltje11 en 30 bezoekers