Wat zouden jullie doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Wat zouden jullie doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 17:15

Oke, hier even een vraagje over beenbescherming..
Nu die van mij wat zwaarder in het werk staat, merk ik dat zijn achterbenen het hierdoor ook wat meer te verduren hebben. Heel af en toe is er een achterbeen iets dikker ( Bijna niemand ziet het, maar omdat hij hele droge benen heeft, en ik hem elke dag zie, viel het mij wel op)
Het is niet elke keer hetzelfde been, soms links, soms rechts. En het is dus vooral na zware arbeid. Volgens de DA niets om zorgen over te maken, zeker omdat het na rijden slinkt en er niets van stijfheid te zien is.
Maar even to the point:
Ik rijd dus altijd "heel simpel" met eskadron berschermertjes. Voor en achter. Heel soms doe ik achter de 3in1 om van Eskadron, maar dat is meer met losgooien. IK vind ze bij het rijden niet echt fijn. Nou is het misschien verstandig om bij een zware training een wat "betere" bescherming te bieden, zoals werkbandages. Als ik bandages gebruik doe ik dat ALTIJD met eskadron onderlappen. Welk merk bandages is fijn?
Maar nou heb ik dus ook eens zitten denken over die Veredus beschermers. IK heb ze van voor met gel gezien en voor achter hebben ze dus geloof ik van die kleine, en 3in1. Op zich vind ik beschermers fijner, omdat goed bandageren best veel tijd kost. Verder zit ik te denken aan de warmte, onder een bandage kan die aarig oplopen, maar onder neophreen lijkt me dat net zo erg.. Verward Maar het gaat er uiteindelijk natuurlijk om wat het beste is.... dus wat zouden jullie kiezen?
Verder spuit ik na het rijden altijd goed met koud water, en op concours gebruik ik gel van Hop voor lichaam en benen. Iemand nog ervaring met een super-coolinggel?

Alvast bedankt!

(p.s. geen reacties van :bandages zijn slecht, dat is niet mijn vraag en ik vind dat als ze goed aangelegd zijn ze wel degeljk nut hebben)

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:38

Ik zou proberen om het zonder bandages of 3 in 1 achter te redden. Simpelweg omdat zijn benen daar sterker van zullen worden.
Ik zou het eerst proberen met idd afspuiten, maar dan dus 15 min per been en niet te vergeten: Beweging. In de molen of in de wei. Een paard heeft op stal nl minimale doorbloeding in zijn benen. Door te lopen komt deze weer opgang en word vocht ook weer afgevoerd.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:41

Ik denk niet dat benen van bandages sterker worden. Je kan het proberen, je ziet zelf of ze minder dik zijn of niet.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 17:44

Hmm, ik denk ook niet dat ze sterker van bandages worden.. maar dat ze tijdens de training bescherming bieden. Afspuiten doe ik zoieso, en ook redelijk lang, hij komt er twee keer per dag uit, hij staat een aantal uurtjes per dag buiten.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:55

Ik zou er verder niets aan doen en het gewoon aankijken. Het is maar heel minimaal en niet regelmatig.
Daarom zou ik niet gaan klooien met bandages of 3 in 1, het zou nl kunnen dat hij nog aan het werk moet wennen.

Maar wat heet in dit geval zwaarder in het werk?

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 19:03

Met zwaarder in het werk bedoel ik dat de achterbenen nu meer belast worden, doordat ze meer moeten buigen en er meer druk op komt.
Maargoed.. nu weet ik nog geen ervaringen van iemand met Veredus.. Iemand??

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 14:58

Niemand die Veredus gebruikt?? Of mij kan vertellen of bandages zinvol zijn in dit geval?? anybody?? Haha!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:00

Die dikken achterbenen klinken als gallen. Die krijg je idd bij een zwaardere belasting. Op zich kun je zoiets met been bescherming niet tegen gaan. Het is gewoon vocht wat zich van binnenuit ophoopt.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:04

Ik denk ook, net als Scum, dat bescherming geen zin heeft omdat het van binnenuit komt.
Ik denk dat zoiets alleen beter wordt naar mate de benen sterker worden.

Edit: typo Bloos
Laatst bijgewerkt door Nerwen op 11-10-04 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 15:19

Ja ik weet wat gallen zijn (bij anatomie tot in den treuren gehad) .. zou op zich wel kunnen inderdaad.. Ik weet wel dat mensen stalbandages aanleggen enzo, maar daar ben ik niet zo voor. Maar volgens jullie helpen werkbandages het niet echt voorkomen? Ben nooit een bandage-mens geweest nl, heb bij het springen altijd gewoon peesjes gebruikt... Hmmm, zou ik nu dressuurmuts worden? Knipoog

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:29

Bandages zijn zowiezo nergens goed voor (in mijn ogen). Maar het is gewoon een vorm van overbelasting. En dan kun je natuurlijk wel tegengaan.
Van zwaar dressuurwerk kunnen ze ook gallen krijgen.

Hobbelknol
Berichten: 119
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:34

Gewoon van die normale beenbeschermers voor de achterbenen (met een verharde kant voor op de binnenkant van de kogel) lijkt me voldoende als bescherming tegen aantikken e.d. Na het rijden goed uitstappen helpt ook goed. Soms wil even stappen op het steen ook helpen (althans bij die van mij wel) en afspuiten is sowieso goed.

Zolang de benen overigens niet warm aanvoelen en de benen toch iets dikker zijn, kan het geen kwaad. is gewoon vocht en gaat meestal gewoon weg na beweging.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 19:24

Oke, ik zal me wel weer drukker maken dan nodig is. OP het harde stappen doe ik ook wel veel, na het rijden ga ik altijd op de dijk uitstappen. Op zich is het ook wel logisch, het is zoieso een paard die ik af en toe tegen zichzelf moet beschermen, want hij doet soms veel meer dan waar hij eigenlijk aan toe is. Daar komt ie dan de dag erna achter als hij spierpijn heeft...Vandaag waren zijn benen trouwens gewoon weer helemaal dun, ik kijk het gewoon even aan.
Mijn eskadron peesjes achter worden trouwens nu een beetje gaar (heb ze ook al een hele tijd) Is veredus wel of niet beter dan die eskadrons?

Hobbelknol
Berichten: 119
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:24

Ik heb ze allebei en vind ze allebei eigenlijk wel even goed.