[NH] Stelling: gaan Dresuurwedstr. en NH samen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

[NH] Stelling: gaan Dresuurwedstr. en NH samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 13:09

Ik vroeg me af wat jullie daar van vinden;

Kan een Dressuuruiter die deelneemt aan wedstrijden tevens fanatiek NH-er zijn, of gaan dressuur en NH simpelweg niet samen?


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:13

jahoor, ik denk dat dat makkelijk gaat. Het ligt er alleen totaal aan wat je onder nh verstaat, want daar vallen de meest verschillende dingen onder.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:15

Waarom zou dat niet samen gaan? In grote lijnen is het rijden zelfs hetzelfde, namelijk reageren op de geringste signalen. NH is imo een manier om je paard te benaderen, ongeacht de discipline waar je aan deelneemt.

Extremely rare and Beyond Compare

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:19

Wat is NH Bloos

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 13:24

xx_Irisje schreef:
Wat is NH Bloos


Naturel Horsemanship, gebruik de zoekfunctie, daar staat een hoop uitleg in *LOL*

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:31

promptertje schreef:
Waarom zou dat niet samen gaan? In grote lijnen is het rijden zelfs hetzelfde, namelijk reageren op de geringste signalen. NH is imo een manier om je paard te benaderen, ongeacht de discipline waar je aan deelneemt.


Volledig mee eens!


marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:18

Tuurlijk kan dat!
Ik hoop het zelf ooit nog te kunnen bewijzen Haha!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:17

Tuurlijk gaat dat samen.
Alleen het werken los in de cirkel gaat nu nog beter dan wanneer ik er een touw aan vast maak.
Dan gaat de knop weer om naar voorheen maar ook dat verbeterd ieder week weer

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:11

Tuurlijk! Vraag maar aan Imke Schellekens. Die geeft samen met Emiel Voest clinics. Dat zegt al genoeg denk ik.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:08

Op de NH dag in Arnhem was er de mogelijkheid een dressuurproef te rijden en beoordeeld te worden door een officieel jurylid.
De deelnemers, waaronder ikzelf, waren zeker nog niet ver in de dressuur maar deze mevrouw vond het super leuk en zou willen dat er meer op deze basis gereden werd. Ze was erg te spreken over onze onafhankelijke zit en dat wij veel meer met zit en gewicht reden.
Zoals ik altijd zeg, mensen die natural met hun paard omgaan komen er ook, alleen ze nemen er genoegen mee dat de weg ernaartoe wat langer is.
Ik weet zeker dat het kan..

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-04 00:23

Elise schreef:
Op de NH dag in Arnhem was er de mogelijkheid een dressuurproef te rijden en beoordeeld te worden door een officieel jurylid.
De deelnemers, waaronder ikzelf, waren zeker nog niet ver in de dressuur maar deze mevrouw vond het super leuk en zou willen dat er meer op deze basis gereden werd. Ze was erg te spreken over onze onafhankelijke zit en dat wij veel meer met zit en gewicht reden.
Zoals ik altijd zeg, mensen die natural met hun paard omgaan komen er ook, alleen ze nemen er genoegen mee dat de weg ernaartoe wat langer is.
Ik weet zeker dat het kan..


Heej kan het zijn dat ik jou gezien op die NH dag je reed op een d. br paard met witte rijbroek? met touwhalster?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-04 00:27

Ook ik ben ervan overuigd dat dit goed samen kan en een goede dress ruiter/amazone maakt van beide gebruik!

Het moet elkaar aanvullen, alleen dan kom je tot een goede training, tenminste dat vind ik.

Helaas merk ik dat vele ras-echte NH-ers zoals ze zichzelf noemen het niet helemaal met me eens zijn.
Ze kraken de meeste dress gerichte ruiters af, en nog niet gesproken over de verzorging/huisvesten van dress paarden daar hebben ze vaak geen goed woord voor over, dat vind ik heel erg jammer juist omdat je als Nh-er zoveel van dress. ruiters kunt leren en andersom net zo goed natuurlijk.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 07:50

Vind ik ook Cissie, in plaats van van elkaar te leren schiet men door en kraakt de ander af. Hetzelfde zie je regelmatig tussen dressuur- en westernwereld, en daar is toch ook een schat aan kennis die je over en weer kunt uitleveren.

Extremely rare and Beyond Compare

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 08:18

Kan zeker wel. Ik rijd zelf weer fijn dressuurwedstrijden ( zie onderschrift ) maar ik ga ook het parelli gebeuren weer oppakken. Althans, weer de boekjes verder volgen, we waren al met level 2 bezig. Maar de hele omgang/rijden met mijn paard is wel altijd volgens 'de' parelli manier . Ik heb wel lang gezocht naar de juiste dressuurinstructie maar degene die ik nu heb sluit eigenlijk heel goed bij de rest aan. Ik vind het nu een aanvulling van beide kanten.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:12

promptertje schreef:
Vind ik ook Cissie, in plaats van van elkaar te leren schiet men door en kraakt de ander af. Hetzelfde zie je regelmatig tussen dressuur- en westernwereld, en daar is toch ook een schat aan kennis die je over en weer kunt uitleveren.



Tussen dressuur en springen is ook veel onbegrip, twee verschillende disciplines maar wel met hetzelfde wezen.

Het zou een streven zijn als een ieder eens verder durfde/wilde kijken

Zonder gelijk met een (ver)oordeel klaar te staan

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:44

Tuurlijk kan dat, alleen moet je wel je bare-backpad en touwhalster niet vergeten te verruilen voor een zadel en hoofdstel Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 09:56

Tuurlijk gaat dat samen...
ik combineer NH, dressuur, springen en western rijden. De hulpen zijn grotendeels hetzelfde. De manier van benaderen is NH.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:00

Ik wilde eigenlijk hetzelfde zeggen als Anya Haha!
Ik doe ook een soort van mengelmoesje van alles door elkaar en benader de paarden op een NH manier. Dresuren op deze manier is heel goed te doen hoor!
Zeker ook omdat er in de NH grondoefeningen zijn bedacht waarmee je het paard heel soepel maakt, wat natuurlijk bij de dresuur (en ook western) oefeningen weer mooi meegenomen is!

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:30

Tuurlijk wel, het is een manier van je paard benaderen, dus waarom zou je daar onder het rijden niet mee door kunnen gaan?

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:59

Helemaal mee eens, dressuur kan een perfecte aanvulling zijn van NH. En dat is ook een zeer grote meerwaarde vind ik aan de sport. Wnat ik zie veel te veel clubs en wedstrijden waar er niet meer om het paard en het rijden zelf wordt gegeven maar om de roddels en het duurste paard. Echt jammer. Ik probeer zelf altijd grondwerk te combineren met rijden, en altijd zo licht mogelijke hulpen te geven, heel opbouwend. Ik leer daar meer uit dan maar weer een uurtje op mijn paard zitten te lopen in de piste. Lachen

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:12

Ik denk ook dat het samen gaat, maar wat bij mij zo tegen de borst stuit met o.a. dressuur is het volgende:
Waarom wordt er standaard (met wat hoger nivo) met een stang en trens en 5 cm lange priksporen gereden bijvoorbeeld?
En ik heb bij een stal gestaan waar ze (best hoge) dressuur reden en daar was het enige verzetje voor de paarden 5x per week in de stapmolen, op de wei kwamen ze niet, want ze zouden zich eens verwonden! (wat ze met 6-8 kg sportbrok per dag en nooit eens uit dan ook deden, die werden helemaal gek als ze buiten stonden)
De manier waarop er gereden werd me de paarden (prik, prik prik met de sporen) en omgegaan werd met de paarden (verder geen grondwerk of lekker een keer spelen; nee, er moest getráind worden!) dat is dus helemaal niet mijn idee van met paarden omgaan.

Gelukkig las ik dat bij Imke Schellekens de paarden wel gewoon op de wei kwamen...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:17

Mijn paard komt ook gewoon de hele dag op de wei hoor.
En ik rij zowel western als dressuur met sporen, en western met een stang. Sporen zijn bedoeld om fijnere hulpen te kunnen geven. Niet om steeds mee te prikken.

Die stang bij western is bedoeld om fijne hulpen te kunnen geven. Je rijdt sowieso met 1 hand en met zoveel mogelijk losse teugel.

Bij een goed dressuurpaard heb je heel weinig gewicht in je handen, net als bij een goed westernpaard.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:48

Jammergenoeg is dat nu het doel van sommige dressuurruiters, het mooie plaatje. Maar hoe het met hun paard zijn natuurlijke behoeften zit, zijn ze alang vergeten. (of willen). Ik ken ook voorbeelden genoeg. Dat heb je trouwens in ALLE paardensporttakken. Die mensen zouden beter een moto kopen waar ze aan kunnen sleuren 1 keer per dag.

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-04 19:14

En dat is nou juist wat ik jammer vind (of gewoon niet snap Verward ), dat als je met sporen rijd, dat je dan volgens sommige NH aanhangers een grote dierenbeul bent, wat een kul zeg Scheve mond , ja als je je je paard ermee loopt te prikken, dan wel ja, maar als je de spoor gebruikt waarvoor hij bedoeld is en idd het verfijnenen van je hulpen, zie ik geen probleem

Soms heb ik wel eens het idee dat NH-ers TEWEINIG van echte klassieke rijkunst weten om te snappen hoe het nou allemaal werkt, ze zien iets en hebben er gelijk een mening over, terwijl ze zelf nooit hoog in de dress gereden hebben (dan zeggen sommige ja maar ik hoef niet hoog in de dress te hebben gereden om in te zien dat, dit of dat niet goed is of wat dan ook is) naar mijn mening kun je pas oordelen als je weet hoe het er achter de schermen aan toe gaat, vele DENKEN dat te weten maar hebben zelf nooit een Z dress paard getraint.

Ik ben volgens de klassieke rijkunst getraint en heb op deze wijze altijd paarden gereden, ik zag ook dat sommige paarden gefrustreerd waren en niet al te vrolijk de ring in kwamen.
De afgelopen tijd (ong. 2,5 a 3 jr) ben ik me aan het orienteren op de NH methode, wat schets mijn verbazing, ook tijdens NH trainingen lopen sommige paarden gefrustreerd en chaggie rond, hoe kan dat nou???

Mijn conclusie: het gaat er niet om WAT je doet maar HOE je doet, al Spring je 1.40 hoog of je werkt in de round penn met een Lead Rope het maakt geen zak uit!


Even een kleine aanvulling, omdat het anders lijkt alsof ik Nh aanhangers de grond in boor, Nh heeft een heleboel goede dingen , vind ik.
Dress ruiters zouden net zoals Nh -ers zich meer kunnen verdiepen in de verschillende omgangvormen met paarden en dat de eis van perfectie niet een goede basis van samenwerken mag zijn.


Amen! Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door cissie op 13-10-04 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:31

OK dan! Cissie!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers