Natural horsemanship......effectief of modegril?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Natural horsemanship......effectief of modegril?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 14:56

Hai,

Vorige maand las ik in de bit een bekritiserend artikel over Natural Horsmanship.
Nou sta ik nooit zo stil bij die dingen(niet zo principieel hihi *LOL* )maar eigenlijk was ik het er wel mee eens.
Ik ben eens gaan zoeken op internet,advertenties nageplozen en mensen/vrienden in mijn omgeving gevraagd.
Iedereen zweert bij Emiel Voets of Pat Parelli en iets anders bestaat niet in hun ogen.
Touwhalsters worden rage en zonder zadel door de prairie crossen a la Klaus Hempfling is Tha Bomb.
In paardensport tijdschriften ziet het zwart van de advertenties over beter,natuurlijker,vriendelijker etc etc rijden met een hoog bla bla bla gehalte vaak!

Ik doe lekker mijn eigen ding met mijn paard en trek me niet zoveel aan van dure attributen en andermans meningen maar ik vroeg me af hoe jullie hierover denken!?!

Want wees nou eens eerlijk......die hele Natural Horsemanship methode is zo commercieel als de pest, half paardenminnend nederland denkt "DE Nieuwe Paardenfluisteraar' te zijn omdat hun shetlander achter ze aan loopt als hij af en toe een brokje krijgt dus dan vraag ik me wel eens af..Waar zijn we mee bezig? en ....Wie houden we nou voor de gek dan?

Poeh Poeh..dit moest er ff uit hoor!
Niet aanvallend bedoeld naar iemand hoor, ben gewoon benieuwd!


prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:58

Ach, je hebt ongeveer het 80e topic geopend hierover *LOL*. Ook niet aanvallend bedoeld, maar kijk het hele UZ-forum even na (daar hoort dit trouwens ook), daar vind je heel veel discussies Lachen

Extremely rare and Beyond Compare

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:16

Ben et wel met je eens hoor!
We hebben op horse-event ff gekeken naar NH, want ik sta opzich open voor alles, maar ik heb nog nooit zulke chagrijnige paarden gezien hoor! Daar straalde alles behalve plezier vanaf.
Nu was mijn idee al.. gebruik gewoon normaal je gezonde paardenverstand, maar we waren toch nieuwsgierig.
Nu niet meer.. ik ga gewoon door zoals ik met mijn paardje omga, hij is tenminste vrolijk.
Laat je paard in zijn waarde!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:23

Discussie discussie discussie weer dit onderwerp ^^

Maar ja ik doe zelf wel aan NH maar het is gewoon verpest. Het is simpelweg gewoon verpest door mensen die denken dat ze het doen. Door mensen die denken dat het stoer is en beter is. Simpelweg gewoon verpest. Jammer dat er zulke mensen zijn.
O.a. voorbeeldje: Touwhalster:
Het staat zo mooi en zo cool...maar als je het niet weet te gebruiken of niet nodig hebt doe het je paard ook niet aan.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

annek
Berichten: 117
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:41

Met je eens faniek

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:46

ik ben het ook met je eens!
alles moet overtrokken, opzich is het een hele goede manier, maar als je iets comercieel gaat maken word het verpest, hoe meer geld hoe beter, en of de manier dan nog steeds goed is maakt niet uit.
ik doe lekker mijn eigen maniertjes zonder allemaal dure dingen er aan vast.

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:48

Ik word niet goed van al die onopgevoede lompe knollen van al die oooh en aaaah en zielig en doe maar rustig aan types...
Ze weten het allemaal zo goed en het is allemaal zoveel beter, maar gewoon luisteren, d'r gemak houden en normaal aan een touwtje meelopen kan de helft van die verwende krengen niet. Een normaal mens kan zo'n beest eerst heropvoeden voordat het normaal naar de wei gebracht kan worden. En nee, het beest heeft nu geen trauma, het loopt eindelijk braaf mee!

Het stalterrein af komen ze ook nooit, want stel je voor... Daar zijn ze dan geestelijk nog niet aan toe ofzo of de balans tussen de linker- en de rechterhersenhelft is niet goed of het waait te hard of te zacht of.... Wat een aanstellerij! Werken en leren luisteren en niet te soft, daar knapt ieder paard van op en het kost ook nog eens een stuk minder...

Ik doe totaal niet aan NH, maar die van mij luistert wel als ik 'm los in de cirkel laat lopen, komt als ik 'm dat vraag en gaat lopen als het moet (harder en zachter) en daar is geen lang wit touw of weet ik het wat voor hulpstuk aan te pas gekomen, gewoon normaal gezond verstand, en het gaat nog in de helft van de tijd ook. Als ik die types bij ons op stal soms zie "smeken" of paard alsjeblieft een been wil verzetten....

Nulla tenaci invia est via

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:01

zou het niet beter kunnen zeggen margreet!
monty roberts! dat is de enige man die ik echt bewonder! maar die is ook niet zo zweverig, (heb daar zooo'n hekel aan)
je hebt ook van zulke mensen die dan nooit straffen of slaan, want dat is zielig, wat doen ze onder elkaar dan? als er eentje te brutaal is?
het principe van NH is goed, maar wij zijn geen paarden, en we moeten de paarden niet te mensenlijk gaan behandelen!

http://www.paardenrecreatie.nl
alles voor de recreatieruiter
je kunt nu ook artikelen aanvragen!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:16

NH is niet alleen maar alles ubervoorzichtig maar ja.
Gaat het niet om ben het wel met je eens Margreet!

Ik doe alles met mijn paard bijna letterlijk alles. Trappetje op, trappetje af, maar ik laat mijn paard wel in haar waarde. Ik ga niet lopen trappen en slaan als die iets niet begrijpt of ergens bang voor is (wat ik veel wel zie doen). Ok zet wel door want ik weet wat het is, maar het is het vertrouwen tussen m'n paard. Ik laat ze wel los staan met poetsen puur omdat ik ze vertrouw, lopen ze weg halster om touw eraan vast. Ze kennen wel alles. Maar als ik dan een hoefsmid zie die meteen een praam op mijn paards neus zet omdat die een stap naar links doet omdat die schrikt van plastic dat beweegt?

Ik rij in het bos, doe gek, trappetje oplopen, door het water racen, van alles mijn paarden hebben er plezier in. Maar dan wel op NH manier. Dus het vertrouwen en communicatie.
Ok ik deel wel eens een klap uit, maar dan is er reden omdat mijn paard me even doodleuk omver loopt. Logica.

Magreet en Gentille mooi gezegt Lachen`

En het is de laatste tijd wannaB NHers steeds meer en overal.
Laatst bijgewerkt door Faniek op 10-10-04 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:17

helemaal mee eens. ik kan me kont niet keren of men doet aan NH. is niet erg hoor maar blijf wel normaal doen.
en inderdaad wat Gentille zegt Monty Roberts is de man! ik hou me niet met NH bezig (zou het niet kunnen) maar als andere mensen de theorie en methode van NH prettig vinden dan ben ik hartstikke blij voor hun en wens ik ze veel plezier!

Black Boy is mijn nieuwe vriendje en liefde <3

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:29

Ik heb niks tegen mensen die NH doen, maar ze moeten ook respect hebben voor mijn methode. Ik kan het er wel van krijgen zoals Margreet zegt, als ze beginnen met "aaah je mag niet slaan" en "en je mag dit niet, en je mag je dat niet, en NH is de énige methode die juist is, en iedereen die zijn paard slaat als die stout is, kent er niets van en die paarden zijn bang en ongelukkig blabla Slapen Gaaaap "
Gelukkig zijn ze zo niet allemaal maar ze bestaan. En ik doe ook niet aan NH, en ik kan hetzelfde als Margreet, ik kan mijn paard los op een cirkel laten lopen, in welke gang ik wil zonder dwang, ze komt altijd naar me toe en ze luister voor 100% .

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:39

Ik heb op zich niks tegen NH, maar zoals bovenstaande doet me toch wel denken aan ''als je paard in de sloot springt, spring je hem dan achterna?'' De NH-types zoals beschreven door Margreet vast wel Clown


LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:43

Ik liep 10 jaar terug al achter halfwilde, net geïmporteerde Shetjes aan te wandelen in de wei. Ik benaderde ze zoals een andere Shet dat zou doen. En ze reageerden er goed op kon ze na een tijdje zo pakken.
Heb ook uren naar de kuddes gekeken, de rangen en het gedrag onderling.

Toen ik 4 jaar terug een Welsh kocht, die zo onzeker was dat ie aanviel en absoluut niet meewerkte, ben ik weer op die benadering overgegaan en het werkte wel iets maar nog niet perfect.

Ik ben me toen in NH gaan verdiepen en in de boeken van Monty Roberts herkende ik heel veel.

Ik heb er, door zijn methode, zo'n fijne pony aan overgehouden, die wist waar z'n plek was en daardoor een stuk zekerder.

Ik heb een video van Hemphling (gekregen), maar ik ben meer voor Monty Roberts.

Ik heb verder nooit dure materialen besteld of touwhalsters gekocht (wel ooit uit verveling één geknoopt).

Ik ben op zich niet tegen NH, maar een nadeel vind ik dat men tegenwoordig nogal makkelijk zonder zadel en hoofdstel te paard naar buiten gaat.
Tuurlijk zijn er heus wel mensen zo ver met NH dat ze hun paard onder controle hebben en als een paard echt gaat hou je hem met hoofdstel ook niet, maar ik zie ook veel onverantwoordelijke situaties.

Ik zie NH ook niet als een softe manier van omgaan met paarden, maar een paard laten weten wat je wil op z'n 'paards'.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:01

Faniek schreef:
Ik laat ze wel los staan met poetsen puur omdat ik ze vertrouw, lopen ze weg halster om touw eraan vast.


Dat is geen NH, dat is gewoon praktisch Haha!

Ik heb wel eens het idee dat de NH-types de simpelste dingen expres moeilijk maken.

Neem longeren, gewoon los, zonder lijn er aan ofzo. We hebben een afgezette cirkel, kan bijna niets mis gaan.

Op z'n "Margreets" gaat dat zo:
Ik sta in het midden met de longeerzweep, paard is nog nooit met de zweep in elkaar gemept, maar gaat er toch voor lopen als ik achter z'n schouder ga staan en 'm wegstuur naar de hoefslag, gewoon rustig in stap in de richting waar ik naar toe wijs. Harder/zachter gaat op de stem en ik ga zelf wat meer rechtop/in elkaar staan en laat de zweep zakken/doe 'm omhoog. Omdraaien? Ik stap meer richting z'n hoofd en wijs ook die kant op met de zweep: paard draait rustig om. Braaf! Paard moet naar het midden? Ik haal de zweep van 'm weg, zeg "kom maar" en hij komt en staat netjes een halve meter van me vandaan stil. Braaf! Dit alles was in 2 a 3 keer longeren geleerd en bevestigd. Reuze praktisch. Longeerzweep is niet om mee te slaan, gewoon een handige aanwijsstok.
Lekker rustig aan vandaag, want al 3 dagen hard gewerkt!

Op z'n NH's (zoals ik het op stal zie):
Paard staat in het midden, baas staat in het midden. Baas heeft geen zweep, alleen een lang wit touw dat ze met 2 handen vasthoudt, ongeveer een meter touw ertussen. Baas begint met het touw te zwiepen en te wiebelen in de hoop dat het paard gaat lopen. Paard wordt niet aangeraakt of de goede kant op gezet met z'n neus. Paard gaapt eens en zet een been op rust. Paard wordt met een brokje naar de hoefslag gelokt. Baas terug naar het midden en begint nog harder met handen en touw te wapperen. Paard gaapt nog eens en gaat maar eens stappen, kijken of er nog ergens wat te beleven valt. Baas begint inmiddels zwaar gefrustreerd zelf maar een paard in galop na te doen in de hoop dat paard gaat lopen. Paard schrikt van een vrachtwagen en gaat toevallig in draf. Baas blij, braaf! En dat gaat zo een 10 minuten door, waarbij paard wat in de rondte sukkelt en baas een stevige conditietraining doet. Tijd om om te draaien. Baas stopt met huppelen, paard staat abrupt stil. Touw wordt naar het paard toe geslingerd en paard wordt gesmeekt om om te draaien. Nou vooruit dan. En zo sukkelen we de andere kant op.
Klaar. Paard wordt gelokt met een brokje. Touw aan het halster (Nee! Niet dat witte touw! Dat kan echt niet, want dat is heel speciaal!) paard wandelt naar stal, ziet een pluk gras en sleurt baas mee. Goh wat heeft ze hard gewerkt vandaag, morgen maar een rustdag!

Nulla tenaci invia est via

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 17:09

Daar zit idd iets in alleen ben ik bang dat je een van de weinigen bent die er zo mee om gaan!keep doing the good work hihi

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:14

@ Margreet, los laten staan is wel een deel van NH hoe je het ook wil bekijken Tong uitsteken

Als ik longeer heb ik er ook echt wel iets bij om het commando te geven, maar ja laten we het zo zeggen: NH word te soft iig wannaB NHers maken het te soft Lachen

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:19

Faniek schreef:
@ Margreet, los laten staan is wel een deel van NH hoe je het ook wil bekijken Tong uitsteken


Oh jee, doe ik toch nog aan NH, zonder dat ik het zelf weet... Scheve mond
Kwam er laatst achter dat mijn smid ook behoorlijk natuurlijk bekapt, nooit geweten, ook zoiets alternatiefs...
Straks word ik nog een zweefteef zonder dat ik het zelf door heb Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

Nulla tenaci invia est via

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:23

Hahahah ja die heb je ook Magreet gelukkig ken ik ook een paar mensen die heel leuk met hun paard omgaan en met heel weinig veel gedaan krijgen... En ja, deze paarden kijken heel gelukkig.
Maar zoals er bij Nh'ers veel mensen zitten die het nooit zullen leren zo zie ik er ook veel die op de harde manier hun paard iets bij willen leren.
Wat al die goeroes zeggen zit veel waarheid in het zijn jammer genoeg de mensen die er niks van bakken Knipoog En dat ze er geld mee verdienen is logisch. Een lesgeefmens gaat toch ook niet voor niks lesgeven.
En hoe het men ook went of keert.. Uiteindelijk gaat het erom dat het paard het goed heeft en een duidelijke, consequente baas. Gelukkig zie ik die in alle takken van de ruitersport OK dan! .

Geniet nu, het is later dan je denkt

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:24

Wildgirl schreef:
Daar zit idd iets in alleen ben ik bang dat je een van de weinigen bent die er zo mee om gaan!keep doing the good work hihi

nou, ik ken toch heel wat mensen die zo kunnen longeren en daar is nog nooit een NH-er bij in de buurt geweest Knipoog

Margreet, pas maar op. Jij geeft toch ook knoflook en zo? Dan ben je niet meer te helpen hoor Knipoog

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:35

Dit is eigenlijk niets voor mij om op te reageren, maar kon het niet laten.
Ik doe zelf dus aan NH, maar de voorbeelden die ik hier te lezen krijg, komen op mij over als van die mensen die mee willen doen aan een soort van NH hype en dus totaal niet weten waar ze meebezig zijn. Persoonlijk vind ik het echt jammer dat NH zo'n hype aan het worden is. De echte essentie die erachter zit verdwijnt. Kijk waarom zou je geen materialen mogen gebruiken? Iemand die goed wil longeren gebruikt toch ook de juiste materialen om zijn doel te bereiken? het is nu alleen zo dat iedereen zo maar de materialen begint te maken zonder te weten waarom het er zo uit ziet of waarvoor het gebruikt wordt.
Oké het is dus een constatering dat er van het hele Nh gebeuren een hype wordt gemaakt met zijn wannebe volgelingen, maar waar gebeurt dat niet. Hoeveel Anky-wannebee's heb je niet of om het nog simpeler te maken kijk maar eens naar kledingstijlen.
Maar voor mij is NH wel effectief. Voor mij is het echt niet van ah, en oeh en je mag je paard geen tik geven of whatever. Consequent zijn is belangrijk en rechtvaardig zijn ook.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:43

NH is toch je paard behandelen zoals het door een paard in hoger rang behandeld zou worden.
Als je paard een ander paard bijt, hoor je dat andere paard heus niet vragen of ie niet meer wil bijten.
Dan krijgt ie een knauw terug.
Ik heb ooit op een dressuurstal gewerkt, waar je een paard geen tik mocht geven als ie beet. Je wil niet weten hoe die beesten over je heen gaan lopen (zowat letterlijk dus), ze lachen je nog net niet uit.
Dan ontstaan er dus gevaarlijke situaties, omdat ze geen respect voor je hebben.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:48

Lielle schreef:
Margreet, pas maar op. Jij geeft toch ook knoflook en zo? Dan ben je niet meer te helpen hoor Knipoog


Niet meer, maar wel Echinaforce en ik zit zelf nogal eens aan de Arnica... Scheve mond Ik heb ook een flesje Rescue Remedy... Rolleyes
Dit gaat echt de verkeerde kant op vrees ik...

Nulla tenaci invia est via

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:52

ik heb ooit een video gezien van kf hempfling en als je door de zweverige onzin heen prikt, zie je hem verdomd effectieve dingen doen (die echt op z'n margreets niet zullen werken). ik geef hem groot gelijk dat hij zijn geld wilt verdienen hiermee, ik verwacht alleen niet dat je het na kan doen, dus dan is het vrijwel zeker weggegooit geld.

Amor Vincit Omnia

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:59

Als simpele hobbyist zul je nooit zo goed worden als een prof met veel talent die het dagelijks doet, niet in NH en niet in het "normale" werk (weet niet hoe ik het onderscheid anders moet benoemen), dus dan zou iedere les, op welk gebied dan ook, weggegooiD geld zijn SP?

Nulla tenaci invia est via

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:01

Ik kan me verschrikkelijk ergeren aan figuren die er tever in doorslaan. Tuurlijk zit er wat in, en ik heb ook (live) Emiel Voest, Monty Roberts en zo nog andere karakters aan het werk gezien. Ik pik daaruit wat ik kan gebruiken, na 23 jaar eigen paarden hebben (en misschien 100 vreemde paarden gereden te hebben) denk ik zelf wel te kunnen beoordelen hoe ik iets aan ga pakken Haha!
Neem bijvoorbeeld zo'n join-up, heel leuk en ik snap de theorie wel, maar als je er niet dagelijks mee bezig bent kan dat echt gevaarlijk worden met een beetje dominant paard- hetzelfde als ik met mijn school-frans (of duits) zou proberen een rechtszaak te voeren in een taal die niet mijn eigen taal is. Met handen en voeten werk kom je er ook wel (lees: paard doet niet wat ik wil, of wil me testen: paard krijgt een lel Schijnheilig ) want aan onopgevoedde paarden heb ik een hekel.

Wat ik veel verontrustender vind is dat sommige mensen onder het mom van "alles zo natuurlijk mogelijk" zelf hoeven gaan bekappen. Da's pas eng. En dan leren ze het nog van iemand die al zijn wijsheid uit boeken en internet heeft Verward Het is maar een hele kleine groep, maar wel een fanatieke. Dat ze hun paarden geen dekens op doen, tot daar aan toe en ijzers zijn zowat het instrument van de duivel Knipoog maar ik ben toch blij dat mijn hoefsmid gedegen kennis heeft van voetassen en anatomie.........


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, BingBot, DDDara, josien_m_, tienus63, Vagabondo en 117 bezoekers