Welk bit kan ik het beste gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Welk bit kan ik het beste gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 16:29

Ja, mijn vraag staat eigenlijk hier boven al beschreven.
Ik wil graag met mijn 2,5 jarige al vast een beetje gaan beginnen met het wennen aan hoofdstel met bit. Nu vraag ik mij alleen af, wat voor bit kan ik het beste hiervoor gaan gebruiken. Dat ze niet gelijk trauma's er aan over houdt, om zo'n ding in te hebben.
Ik heb al een africhtingshoofdstel gekocht, waar overigens nog geen bit in zat.

Ik hoor jullie.


TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:34

veel mensen zeggen dat je het beste met een rubberbitje kan beginnen, maar met een enkelgebroken watertrensje gaat het prima! met bitringen erbij is het iets zachter voor de mond van je paard

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:41

wij hebben toen gewoon een enkelgebroken watertrens (dikke) gebruikt voor ons welshje.. Lachen

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:42

Tja, ik vind een watertrensje met bitringen ook goed als 1e bitje, een rubberen trens is nog zachter maar sommige paarden vinden een wat dikker bit juist weer niet handig. Een gewone bustrens zou trouwens ook prima kunnen

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:24

ik zou een dubbel gebroken nemn, dat werkt veel minder sterk in als een enkel gebroken.. hou de bitringen maar eens vast en trek er dan aan.. dan zul je merken dat en een nare hoe ik een enkelgebroken komt te zitten en dat de dubbelgebroken gewoon goed in de mond blijft liggen! Lachen

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:22

Dubbelgebroken is niet zachter, maar werkt anders. Enkel gebroken en dubbelgebroken bitten (met ovale olijf) zijn wel de meest vriendelijke bitten. Rubber is toch vaak heel stroef. Ik zou of voor een enkelgebroken trens gaan, of voor een dubbelgebroken. En laat de rubberenbitringen maar achterwege. Een goed passend bit heeft die dingen niet nodig.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:24

germie schreef:
Dubbelgebroken is niet zachter, maar werkt anders. Enkel gebroken en dubbelgebroken bitten (met ovale olijf) zijn wel de meest vriendelijke bitten. Rubber is toch vaak heel stroef. Ik zou of voor een enkelgebroken trens gaan, of voor een dubbelgebroken. En laat de rubberenbitringen maar achterwege. Een goed passend bit heeft die dingen niet nodig.

Ben het laatste met je eens, maar ben toch van mening dat een dubbelgebroken bit zachter op de lagen inwerkt..Alleen slordige paarden (in de mond) worden hier nog slordiger van , maar bij paarden met een rustige mond is het een goed en zachte oplossing.

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 19:05

zo, bedankt. Dit zijn allemaal al aardig wat tips.
Dan kan ik eens gaan kijken.
Maar bedankt voor jullie reacties.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:28

Een simpel enkel gebroken trensje. Daar zou ieder paard lekker op moeten lopen. Het belangrijkste blijft natuurlijk jouw hand! Die moet zacht blijven, met je hand kan je meer trauma's veroorzaken dan met bitten.

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:07

Ik heb een gebroken watertrensje gekocht van het merk robart.
En dat werkte perfect. Hem gewoon er rustig aan laten wennen gewoon een kwartiertje mee op stal zetten
SUCCES ermee

Moet uw paard geschoren worden? Ik kom in Limburg en N-Brabant, stuur maar een PB

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 00:49

Lachen Dubbel gebroken watertrens van argentan met een dik mondstuk Lachen
Lachen Longeren eerst malen met de kaptoom zonder bit Lachen
Lachen Dan hoofdstel met bit laat hem lekker vrij mee lopen in de binnenbak Lachen

Nicht alles was aufgerollt ist, ist auch Rollkur

Wij snijden stickers op stickerfolie leuk idee voor sint of de kerstman. Ideaal als reclame object voor trailer, auto, kast, noem maar op
Zie advertentie [EA-CO] Stickers met naam paard, afbeelding paard

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-04 17:45

Sjonniej schreef:
Een simpel enkel gebroken trensje. Daar zou ieder paard lekker op moeten lopen. Het belangrijkste blijft natuurlijk jouw hand! Die moet zacht blijven, met je hand kan je meer trauma's veroorzaken dan met bitten.


Maar ik rij haar nog niet onder het zadel!!
ZE is net 2 jaar oud. Ik laat haar vast wennen aan een bit!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:57

Gewoon simpel bit erin. Waarom allerlei andere bitten erin?
Je paard gaat er geen stap beter van lopen als je er een bit van €150 euros in hebt hangen.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:21

ik heb een africhtingsbitje gekocht voor m'n paard. Werkt prima en m'n paard neemt het bit ook zo in. T is een dubbel gebroken bitje, op t stukje in t midden zit een smaakje. Is wel een goed bit vind ik.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers